سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پاك‌كننده‌های مضر ناخن را بشناسید


با دقت به ناخن‌های‌تان نگاه كنید؛ آن‌ها محكم و سالم هستند یا ایراداتی دارند شما باید به خوبی از ناخن‌های خود مراقبت كنید...





شما باید همان‏‏قدر‏كه به دندان‏ها و پوست‏تان اهمیت می‏دهید، برای مراقبت از ناخن‏های‏تان هم‌زمان كافی صرف كنید. مراقبت از ناخن‏ها چیزی مهم‌تر از كوتاه كردن و لاك زدن آن‌ها ست. گاهی بعضی از كارها و عادت‌های ویژه باعث می‌شود كه ناخن‏های‌تان به مراقبت بیشتری احتیاج داشته باشند. بنابراین ضروری است، بدانید چگونه ناخن‏های سالمی داشته باشید و مطمئن شوید كه همیشه از آن‌ها به‌خوبی مراقبت می‏كنید. مراقبت از آن‌ها چندان كار مشكلی نیست، كافی است فقط كمی عادات غذایی و رفتاری خود را اصلاح كرده و اگر در این صورت باز هم مشكل داشتید باید علت را درون بدن‌تان جست‌وجو كنید.



   ناخن‌ها به چه موادی نیاز دارند؟

یك فاكتور اساسی برای سلامت و تسهیل سوخت و سازهای بدن، ویتامین‌ها هستند. ناخن‌ها نیز از اعضایی هستند كه بسیار به انواع ویتامین‌ها نیاز دارند. كمبود آهن و روی می‌تواند به سلامت ناخن‌های شما آسیب برساند، بنابراین شاید یك مكمل مولتی ویتامین بتواند كمك فراوانی به سلامت ناخن‌ها بكند. البته دقت كنید كه در آن موادی چون نیاسین، آهن، كلسیم و ویتامین‌های A و C وجود داشته باشد.

ویتامین ب كمپلكس نیز حاوی میزانی بیوتین است كه نقشی مهم در سلامت ناخن‌ها دارد، البته بیوتین از موادی است كه علاوه بر اینكه در ویتامین‌های خاصی وجود دارد در موادی چون آرد جو دوسر، موز، قارچ، بادام زمینی، سویا و. . . وجود دارد. جالب است بدانید در یك آزمایش، خانم‌هایی كه روزانه 2/5 میلی‌گرم بیوتین در حدود 6 ماه یا بیشتر مصرف كرده بودند ناخن‌های آن‌ها 25 درصد محكم‌تر بود.  بیوتین در بسیاری از مواد‌غذایی یافت می‌شود، بنابراین بسیاری از افراد به اندازه كافی این ویتامین را دریافت می‌كنند به جز افرادی كه به‌مدت طولانی آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنند یاخانم‌های باردار یا. . . .  البته مواد دیگری نیز هستند كه برای تقویت ناخن‌ها مفیدند، موادی مانند گلوكوزآمین (كه معمولا برای درمان آرتروز استفاده می‌شود). همچنین ژلاتین و گیاه‌دم اسب نیز در بعضی از جاها به‌عنوان درمان برای ناخن‌های شكننده به كار می‌روند.



بعضی وقت‌ها مهم‌ترین علت شكننده بودن ناخن‌ها، كمبود رطوبت در آن‌هاست، دقیقا مثل پوست كه وقتی خشك می‌شود روی آن ترك می‌خورد و پوسته پوسته می‌شود



  از چه پاك‌كننده لاكی استفاده نكنید؟

معمولا لاك‌های ناخن نمی‌توانند در بهبود سلامت ناخن‌ها تاثیری داشته باشند، اما محلول‌ها و لاك‌های غنی شده‌ای در داروخانه‌ها موجود هست كه در آن‌ها ویتامین‌ها، مواد معدنی و موادی وجود دارد كه می‌توانند در استحكام ناخن‌ها مؤثر باشند البته ناخن‌ها نباید همیشه لاك داشته‌باشند چون احتیاج به استراحت و نفس كشیدن هم دارند. اما باید بدانید كه فقط نوع محلول و لاكی كه شما استفاده می‌كنید، مهم نیست بلكه پاك‌كننده لاك‌های شما نیز می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد.

گاهی محصولات مربوط به ناخن به‌خصوص پاك‌كننده‌های لاك می‌توانند دارای مواداولیه بسیار مضری برای ناخن‌ها باشند. از هرگونه محصولی كه حاوی فرمالدهید، آستون یا تولوئن باشد پرهیز كنید، همه این مواد می‌توانند به سلامت ناخن‌های شما آسیب بزنند. فرمالدهید شبیه همان ماده‌ای است كه در مومیایی كردن به كار می‌رود و آستون نیز از موادی است كه ناخن‌ها را خشك می‌كند.  هنگام پاك كردن لاك از ناخن‌ها نیز سعی كنید تا حد امكان از پاك‌كننده كمتری استفاده كنید وقتی میزان پاك‌كننده روی ناخن زیاد شود می‌تواند به ناخن‌ها آسیب بزند. از تمام محصولاتی مربوط به ناخن كه می‌تواند باعث به‌وجود آمدن واكنش‌های حساسیتی شود پرهیز كنید مثل موادی چون آستون، فرمالدهید، تولوئن و. . . بهتر است به محصولات سفت‌كننده ناخن چندان اطمینان نكنید چون بعضی از آن‌ها دارای موادی است كه در برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌كنند، بهترین كار استفاده از مرطوب‌كننده‌هاست.





  كدام مرطوب‌كننده را استفاده كنید؟

در بسیاری از مواقع مهم‌ترین علت شكننده بودن ناخن‌ها، كمبود رطوبت در آن‌هاست، دقیقا مثل پوست كه وقتی خشك می‌شود روی آن ترك می‌خورد و پوسته پوسته می‌شود. معمولا در داروخانه‌ها انواع مرطوب كننده‌هایی چون وازلین وجود دارد كه می‌تواند به سلامت ناخن‌ها كمك كند. البته راه‌هایی خانگی مثل استفاده از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اگر ناخن‌های شما خیلی خشك و شكننده است، بهتر است از كرم‌های حاوی ویتامین‌E و روغن آواكادو و شی باتر استفاده كنید.



   مانیكور چه عوارضی دارد؟

اگر به ناخن‌‌های خود خوب دقت كنید، می‌بینید كه در قسمت بالای ناخن در جایی كه به پوست متصل می‌شود یك بخش وجود دارد كه مثل چسب، پوست را به ناخن چسبانده است و مانع ورود اجسام خارجی و رطوبت به شكاف بین صفحه ناخن و چین بالای ناخن می‌شود. به این لایه محافظ اصطلاحا كوتیكول می‌‌گویند. نگهداری از كوتیكول‌ها در سلامت ناخن‌ها اهمیت زیادی دارد و زیاد آرایش دادن آن‌ها مثل استفاده از مانیكور یا. . . می‌تواند ناخن‌ها را مستعد عفونت كند. باید بدانید مانیكور دارای عوارضی است كه شایع‌ترین و بیشترین آن شكنندگی و لایه‌ لایه‌ شدن قسمت انتهایی صفحه ناخن و عفونت‌‌های چین بالایی آن است. همچنین كوتاه كردن نادرست نیز می‌تواند منجر به بدشكل شدن ناخن‌ها شود. اگر ناخن‌های‌تان گوشه كرده‌است یا كوتیكول‌ها بیش از حد شده‌اند و شما را آزار می‌دهند باید با استفاده از یك قیچی مناسب با ملایمت فراوان آن‌ها را ببرید.



وقتی ناخن ها از سلامت شما می‌گویند

هرگونه تغییری در ناخن‌های شما می‌تواند علت‌های بسیار جدی داشته ‌باشد.  ناخن‌ها می‌توانند چیزهای زیادی درباره سلامت شما بگویند، كافی است نگاهی به آن‌ها بیندازید تا وضعیت سلامت خود را ارزیابی كنید.
  •  خطوط برجسته و عمودی روی ناخن
وقتی سن بالا می‌رود روی ناخن‌ها خطوط عمودی و برجسته به‌وجود می‌آید؛ اما این خطوط می‌توانند نشانه بعضی از بیماری‌های جدی نیز باشند، مانند كم‌خونی، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های كبدی، سوءتغذیه و. . .
به مرور كه ما مسن‌تر می‌‌‌شویم، سطح چربی و آب طبیعی ناخن كم می‌شود و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می‌‌شوند. ناخن‌های راه‌راه شده و برجسته را روزانه
2 بار با ویتامین E چرب كنید تا بهبود یابد.
  •   ناخن‌های سفید
اگر بیشتر ناخن‌های شما سفید رنگ است و لبه‌های آن تیره‌تر است، این می‌تواند نشانه مشكلات كبدی چون تورم كبدی باشد.
  •   ناخن‌های زرد
یكی از مهم‌ترین علت‌های زرد شدن ناخن‌ها عفونت‌های قارچی است. وقتی عفونت‌ها بیشتر می‌شوند، بستر ناخن منقبض و جمع می‌شود و خود ناخن‌ها ضخیم‌تر می‌شوند. البته در مواردی نادر نیز ناخن‌های زرد می‌تواند بیماری‌های جدی‌تری چون مشكلات جدی تیروئیدی، بیماری‌های ریه‌ای، دیابت یا پسوریازیس باشد.
  •   هاله آبی ناخن‌ها
وقتی روی ناخن‌ها هاله‌ای آبی به‌وجود آمده باشد به این معنی است كه به بدن میزان كافی اكسیژن نمی‌رسد كه می‌تواند نشانه بعضی عفونت‌ها و التهاب‌های ریه‌ای باشد.
  •    ناخن‌های ترك‌خورده و شكاف‌دار
ناخن‌هایی كه بیشتر اوقات خشك، شكننده و ترك‌می‌خورند و شكاف بر می‌دارند و به قولی خرد می‌شوند، می‌تواند نشانه بیماری‌های تیروئیدی باشند. البته اگر ناخن‌های به این شكل یك هاله زردرنگ هم داشته باشند می‌تواند نشانه عفونت‌های قارچی باشد.
  •  پف گوشه ناخن‌ها
اگر پوست اطراف ناخن‌های شما قرمز و پف كرده به‌نظر می‌آید می‌تواند نشانه بعضی از مشكلات بافتی پوست باشد.


ویدیو مرتبط :
پاك كننده های تالگو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محكم كننده مو و ناخن



 

 

محكم كننده مو و ناخن

 

هرچند مصرف در سطح متوسط رنگ مو ، روغن و ژل‌های دارای تاییدیه بهداشتی را برای ساختمان مو بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد از این مواد باعث بروز عوارض و آسیب‌های جدی به مو می‌شود و در این شرایط برای درمان و تقویت مو و ناخن باید میزان مصرف مواد حاوی ژلاتین را در بدن افزایش داد.

 

به گفته دكتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و مو زمانی كه افراد به طور معمول از رنگ مو استفاده كنند، چون این رنگ‌ها وارد ریشه نشده است و در سطح ساقه باقی می‌مانند، مو آسیب چندانی نمی‌بیند، با این وجود، افرادی كه حساسیت و آلرژی به این مواد شیمیایی دارند، بهتر است از آنها استفاده نكنند.

 

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو‌ها باعث ایجاد حساسیت، تحریك، خشك شدن، شكنندگی و كدر شدن موها می‌شود. علاوه بر این استفاده مكررمی تواند، عوارض برگشت‌ناپذیری برای بدن به همراه داشته باشد.

 

در گذشته مردم از رنگ مو‌هایی با منشأ گیاهی استفاده می‌كردند كه از جمله آنها می‌توان به حنا اشاره كرد كه كاملا برای پوست مفید است. با این حال امروزه مواد شیمیایی جای این مواد گیاهی را گرفته‌اند، اما هر دوی این مواد بر روی رنگدانه مو قرار گرفته و باعث رنگ‌پذیری موها می‌شود.

 

 

شكنندگی و تغییر رنگ ناخن مهم‌ترین عوارض استفاده از لاك

 

ساقه مو مانند ناخن، مرده به نظر می‌رسد، اما ساختمان و بافت مخصوص به خود را دارد كه از لایه‌های مختلفی تشكیل شده‌اند، اما در صورت استفاده بیش از حد از رنگ مو و لاك این لایه‌ها با تغییر شكل روبه‌رو می‌شوند كه این امر در لاك زدن با تغییر بافت لایه سطحی، شكننده شدن و تغییر رنگ طبیعی ناخن همراه است كه این مساله در مورد موها هم تكرار می‌شود.

 

بسیاری از افراد برای استحكام و تقویت هر چه بیشتر ناخن و موی خود از تركیبات كلسیم دار استفاده می‌كنند، اما به دلیل این‌كه تنها یك‌چهار هزارم سطح ناخن را كلسیم تشكیل می‌دهد، تاثیر زیادی بر تقویت ناخن‌ها ندارند. بنابراین افراد بهتر است از تركیبات دی‌سولفیدی موجو در ژله و ژلاتین‌ها برای تقویت مو و ناخن خود استفاده كنند.

 

صاف كردن ، گلد كردن و یا هرترومای دیگری كه همراه با نیرو و فشار خارجی روی سطح موها هستند، همانند برس كردن، باعث ریزش و كنده شدن موها می‌شوند.

 

هنگام صاف كردن موها، سطح مو كه دارای بافتی استوانه‌ای است، تغییر شكل می‌دهد و شكل اولیه خود را از دست داده و صاف می‌شود كه این امر نوعی آسیب به مو به شمار می‌آید.

 

استفاده از روغن‌های معدنی و گیاهی از گذشته رواج داشته است، با این حال امروزه استفاده از ژل‌های صنعتی رواج بیشتری دارند، اما هر دوی این مواد باعث چسبندگی و درخشش موها می‌شوند، بنابراین ژل‌های موجود در بازار اگر دارای تاییدیه بهداشتی از مراكز داخلی باشند و در حد اعتدال و به نحو صحیح از آنها استفاده شود، خطر خاصی برای موها ندارند.

منبع : jamejamonline.ir