سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پاسخ به یكی از شایع‌ترین مشكلات زنانه


كم‌خونی چیست؟ یعنی واقعا حجم خون كم می‌شود یا تعداد سلول‌های آن؟ كم شدن آهن بدن به چه معناست؟ جواب این سوالات و هر سوال دیگری كه در مورد این واژه بسیار رایج دارید را می‌توانید در این مطلب پیدا كنید


 صبح بخیر:  «سرم گیج می‌رود، حتما كم‌خون هستم»، «فكر می‌كنم بی‌حالی من از كم خونیمه.» و... این حرف‌ها را چندبار تا به‌حال از خانم‌ها و دختران اطراف خود شنیده‌اید؟ واقعیت این است كه بسیاری از خانم‌ها و دختران جوان باور دارند كه كم‌خون هستند اما اطلاعات كاملی در مورد مسئله كم‌خونی ندارند. اصلا كم‌خونی یعنی چه؟ چه افرادی مستعد ابتلا به كم‌خونی هستند؟ كم‌خونی را چگونه می‌شود تشخیص داد؟  



  كم‌خونی یا كم شدن هموگلوبین

كم‌خونی زمانی رخ می‌دهد كه شما فاقد تعداد كافی سلول‌های قرمز خون باشید. وظیفه سلول‌های قرمز رساندن اكسیژن به سلول‌های بدن است. سلول‌های قرمز خون ممكن است دچار كاهش هموگلوبین باشند كه پروتئینی است كه رنگ قرمز سلول‌ها ناشی از آن است. هموگلوبین نقش مهمی در انتقال اكسیژن توسط سلول‌های قرمز دارد و هرگونه اختلال در آن می‌تواند بدن را با مشكل روبه‌رو كند. به‌طور كلی حدود 10درصد از زنان و دختران از مشكل كم‌خونی (یا آنمی) رنج می‌برند. این میزان در آقایان كمتر است.



  وقتی خون بچه‌ها كم می‌شود

دركل حدود 15درصد از كودكان در 2سالگی دچار كم‌خونی می‌شوند. علت اصلی هم كمبود آهن در بدن آن‌هاست. افرادی كه دچار كم‌خونی از نوع فقرآهن می‌شوند ممكن است میل  به همه ‌چیز داشته باشند، برای مثال ممكن است خاك‌خواری یا تمایل به خوردن یخ در آن‌ها دیده شود. این حالت در بچه‌ها هم دیده می‌شود. نكته مهم این است كه اگر كم‌خونی در كودكان درمان نشود می‌تواند باعث مشكلات مغزی و تفكری شود.



  همیشه خسته هستید؟ كمبود انرژی دارید؟

اگر به اندازه كافی می‌خوابید اما همیشه خسته هستید یا اگر برای انجام كارهای معمول و روزانه انرژی ندارید، ممكن است به كم‌خونی مبتلا باشید. كم‌خونی حتی ممكن است روی خلق‌و‌خو، حافظه و عملكرد ذهنی شما هم تاثیر بگذارد. دركل می‌توان گفت كه علائم كم‌خونی از مسائل خفیف و جزئی تا مسائلی كه می‌توانند زندگی را به خطر بیندازند متغیر است. علائم اصلی كم‌خونی عبارتند از:
  • ضعف و بی‌حالی
  • سرگیجه
  • پوست رنگ‌پریده
  • سردرد
  • احساس سرما، گزگز یا بی‌حسی در اندام‌ها
  • دمای پایین بدن
افرادی كه كم‌خونی دارند با كمبود اكسیژن در خون و اندام‌های بدن خود روبه‌رو هستند و درنتیجه قلب آن‌ها بیشتر فعالیت می‌كند تا اكسیژن بیشتری به اعضا برساند. كم‌خونی مزمن می‌تواند باعث آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) تنگی نفس و درد در قفسه سینه شود.





  چرا نوجوانان باید گوشت قرمز بخورند

نوجوانان بیشتر در معرض خطر كم‌خونی از نوع فقرآهن هستند. رشد سریع آن‌ها می‌تواند علت كمبود آهن در بدن آن‌ها باشد. در دختران جوان هم شروع دوره‌های ماهانه می‌تواند علت كم‌خونی باشد. رژیم غذایی نامناسب كه در آن میزان آهن كم باشد می‌تواند كم‌خونی از نوع فقرآهن را رقم بزند. یادتان باشد آهن موجود در سبزی‌ها و حتی مكمل‌ها به اندازه آهن موجود در گوشت قرمز خوب جذب نمی‌شود. مشكلات دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های كرون و سلیاك هم می‌تواند مانع از جذب مناسب آهن و درنتیجه كم‌خونی شود. كسانی كه تحت عمل جراحی لاغری توسط بای‌پس یا گذاشتن بالون در معده می‌شوند هم مستعد ابتلا به كم‌خونی از نوع فقر آهن هستند.

نكته: این موارد می‌توانند مانع از جذب مناسب آهن موادغذایی شود.
لبنیات و سایر غذاهای حاوی كلسیم
مكمل‌های كلسیم
شربت‌ها و قرص‌های ضداسیدمعده

خونریزی: كم‌خونی

بدن برای ساختن سلول‌های قرمز خون به ویتامین 12B و فولات نیاز دارد. اگر رژیم غذایی كه در آن ویتامین‌ها كم باشد باعث بروز كم‌خونی می‌شود. برخی حالت‌های اتوایمون (كه در آن بخشی از بدن علیه بخش‌های دیگر وارد عمل می‌شود) مانع از جذب ویتامین 12B توسط دستگاه گوارش شده و در نتیجه باعث بروز كم‌خونی می‌شود. گوشت، غلات صبحانه، سبزی‌های سبز، میوه‌ها و بسیاری از موادغذایی كه امروز با این ویتامین غنی می‌شوند (مثل پسته‌ها و نان‌ها) منابع این ویتامین هستند. بیماری‌های مزمن با وجود عفونت در بدن هم می‌تواند باعث كمتر شدن تولید سلول‌های قرمز در بدن شود. درعین حال از دست دادن خون به صورت مزمن (از جمله به دلیل زخم‌های گوارشی یا مشكلات ادراری و...) هم می‌تواند باعث كم‌خونی از نوع فقرآهن شود. دختران جوان كه دوره‌های ماهانه با خونریزی شدید دارند و كسانی كه زخم دستگاه گوارش دارند در معرض این كم‌خونی قرار دارند.





  چی بخوریم تا كم‌خونی نگیریم

با داشتن یك رژیم غذایی مناسب می‌توانید از بسیاری از كم‌خونی‌ها جلوگیری كنید. غذاهای حاوی آهن عبارتند از گوشت قرمز، جگر، ماهی، توفو و مغزها، سبزی‌ها با رنگ سبز تیره و میوه‌ها، تخم‌مرغ‌ها، لبنیات، اسفناج و موز كه غنی از ویتامین 12B و اسیدفولیك هستند.

ویتامین C هم كه در میوه‌ها به‌خصوص مركبات و سبزی‌ها پیدا می‌شود، برای جذب بهتر آهن به بدن كمك می‌كند. همچنین باید گفت، آهن زیاد در بدن می‌تواند مشكلات زیادی را موجب شود، برای مثال تزریق خون‌ مكرر (مثلا در بیماران تالاسمی) گاهی هم مصرف زیاده از حد قرص‌ها و مكمل‌های آهن می‌تواند باعث تجمع بیش از حد آهن در بدن شود تجمع آهن در بافت‌هایی مثل كبد، قلب و پانكراس می‌تواند آن‌ها را با مشكل روبه‌رو كند و این ارگان‌ها را از كار بیندازد. با خارج كردن كمی خون از بدن (مثلا با حجامت) یا برخی داروها می‌توان آهن زیادی موجود در خون را برداشت.





 چرا باید قرص آهن را با ویتامین C بخوریم؟

پس از شك كردن به كم‌خون بودن باید یك آزمایش خون ساده انجام شود، اگر این آزمایش خون وجود كم‌خونی را تایید كرد آن‌گاه باید آزمایش‌های تخصصی‌تر برای مشخص شدن نوع كم‌خونی انجام شود. اندازه‌گیری آهن موجود در خون و پروتئینی كه به آهن در خون متصل می‌شود؛ میزان رتیكولوسیت‌های خون- كه نشان می‌دهد مغز استخوان چقدر سلول‌های قرمز می‌سازد- و آزمایش تجزیه هموگلوبین بخشی از این آزمایش‌ها هستند. برای درمان كم‌خونی از نوع فقرآهن قرص‌های آهن تجویز می‌شود. آهن از نوع فروس بهتر از آهن از نوع فریك جذب می‌شود، بهتر است كه این قرص‌ها همراه غذا، به‌خصوص آب پرتقال و سایر موادغنی از ویتامین C مصرف شوند اما یادتان باشد كه قرص‌های آهن را با قرص كلسیم، قهوه یا چای كه می‌تواند مانع از جذب آهن شوند، مصرف نكنید. درضمن هرگز قرص آهن را بدون تجویز پزشك مصرف نكنید زیرا جمع شدن زیاد از حد آهن در بدن می‌تواند بسیار خطرناك باشد. كسانی كه دچار مشكل كمبود ویتامین 12B هستند باید مكمل‌ ویتامین 12B  مصرف كنند.



 زنان باردار باید مراقب باشند

حدود نیمی از زنان باردار طی دوران بارداری خود كم‌خونی از نوع فقرآهن را تجربه می‌كنند. برای همین تمام زنان باردار باید حداقل 27 میلی‌گرم آهن در روز مصرف كنند، البته مكمل‌ها هم ممكن است حاوی آهن باشند. تمام زنان باردار باید به‌طور مرتب آزمایش خون بدهند تا مشخص شود به كم‌خونی مبتلا هستند یا خیر.


ویدیو مرتبط :
پاسخ به یكی دیگر از اكاذیب شبكه نور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل شایع ِ مشكلات بارداری در مردان



 علل شایع ِ مشكلات بارداری در مردان



انسدادها


درصد كمی از مردان با مشكل انسداد در مجاری دافع خود مواجه اند كه مانع رسیدن اسپرم به مایع منی آنها می‌شود. اگر لوله منی یا مجاری بیضوی شما مسدود یا آسیب دیده‌است، مانع رسیدن اسپرم به تخمهای همسر شما می شود. عفونت، جراحت، نقصهای مادرزادی، یا وازكتومی ممكن است باعث این انسدادها باشند.


علایم احتمالی: هیچ


راه حلهای ممكن: جراحی جهت ترمیم انسداد یا عمل وازكتومی برعكس


میزان موفقیت: بسته به مشكل و نوع جراحی بكار رفته جهت درمان، از 50 تا 90 درصد مردان بعد از جراحی اسپرم بیشتری در منی خود دارند. حدود 20 تا 65 درصد زوجها توانستند با مقاربت یا روش لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (IVF) یا تزریق اینتراسیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) بچه‌دار شوند.

واریكوسل


واریكوسل (گشادشدن رگها، شبیه واریكوسِ بیضه‌ها) دمای بیضه‌ها را بالا می‌برد كه بر تولید اسپرم اثر می‌گذارد.


علایم احتمالی: هیچ (مشكل حین معاینه بدنی قابل تشخیص است).


راه حل‌های ممكن: جراحی جهت رفع نقص واریكوسل


میزان موفقیت: تا 43 درصد مردان قادر به باردار كردن همسر خود طی یك سال بعد از جراحی بودند، و تا 69 درصد طی دو سال.

اسپرم نامنظم


اگر اسپرم ندارید یا اسپرمتان كم است، جهندگی اسپرم كم (توانایی فَوران آن) یا شكل اسپرمها غیرعادی است، اسپرمتان به تنهایی قادر به باردار كردن تخمهای همسرتان نخواهد بود.


علایم احتمالی: هیچ


راه حل های ممكن: داروهای باروری، تلقیح مصنوعی با اسپرم خودتان به شرطی كه تعداد، شكل و جهندگی آن خیلی غیرطبیعی نباشد؛ یا تزریق اینتراسیتوپلاسمی اسپرم (ICSI).


میزان موفقیت: داروهای بارداری افزایش دهنده تعداد تخمها به همراه روش تلقیح مصنوعی، میزان موفقیت را در هر نوبت به 8 تا 17 درصد می‌رساند. با روش ICSI درصد موفقیت به 30 درصد می‌رسد.

حساسیت اسپرمی


ممكن است بدن شما پادتن هایی ترشح كند كه اسپرم را از بین می‌برند، كه معمولا بعد از وازكتومی، پیچش بیضوی (یعنی وقتی بیضه ها داخل كیسه بیضه پیخ می‌خورند)، عفونت یا تروما اتفاق می‌افتد.


علایم احتمالی: هیچ


راه حل های ممكن: تلقیح مصنوعی، تكنولوژی های نوین در درمان ناباروری (ART)، یا تزریق اینتراسیتوپلاسمی اسپرم (ICSI). (داروهای استروئیدی مثل پردینسون هم گاه برای محدود كردن پادتنهای اسپرم استفاده می‌شوند اما پزشكان به خاطر عوارض جانبی انها را توصیه نمی‌كنند).


میزان موفقیت: داروهای باروری جهت افزایش مقدار تولید تخمها به همراه روش تلقیح مصنوعی، درصد موفقیت را به 8 تا 17 درصد در هر نوبت می‌رسانند. درصد موفقیت با روش ICSI به حدود 30 درصد در هر نوبت می‌رسد.

مشكلات غیرقابل توجیه باروری


اگر پزشك نتواند دلیل مشكل بارداری شما را پیدا كند، مورد شما را «مشكل غیرقابل توجیه باروری» تشخیص می‌دهد. بعضی متخصصان فكر می‌كنند سموم محیطی می‌توانند عامل تاثیرگذار باشند اما رابطه مستقیمی بین باروری و این مشكلات هنوز به تاییر نرسیده است.


علایم احتمالی: هیچ


راه حل های ممكن: داروهای باروری همراه با روش تلقیح مصنوعی یا تكنولوژی های نوین در درمان ناباروری (ART) مثل لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (IVF)


میزان موفقیت: داروهای باروری جهت افزایش مقدار تولید تخمها همراه با روش تلقیح مصنوعی ، درصد موفقیت را به 8 تا 17 درصد در هر نوبت می‌رسانند. حدود 20 تا 40 درصد در هر نوبت منجر به بارداری با روش IVF می‌شوند. بعد از سه سال درمان، احتمال آن كه زوج بچه دار شوند هرسال بین 20 تا 25 درصد كمتر می‌شود.

مشكلات بارداری مركب


یك زوج وقتی دچار مشكلات بارداری مركب می‌شوند كه هم مرد و هم زن مشكل باروری داشته باشند.


علایم احتمالی: بسته به علل آن متغیر است


راه حل های ممكن: بسته به علل آن روش درمان متفاوت است


میزان موفقیت: بسته به علل آن درصد موفقیت متغیر است

منبع:topforum.ir