سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پاسخ به سوال های رایج پزشکی



مجله سیب سبز:

دکتر لیلا مهرنوش، پوست و مو و زیبایی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

چرا موهای صورتم کم است؟

پسر 22 ساله‌ای هستم. برای كم بودن موهای صورتم راهنمایی می‌خواستم.

حتما به پزشک مراجعه کنید و بعد از انجام یکسری آزمایشات خاص و بعد از اطمینان از عدم وجود علت داخلی (که اکثرا علت خاصی یافت نمی‌شود) می‌توانید از مکمل‌هایی نظیر اکوفن یا سیستین6 B استفاده كنید.مصرف منظم لوسیون گیاهی رزماری یك تا 2 بار روزانه به مدت5 ماه خیلی موثر است. ضمنا می‌توان از مزوتراپی که عبارت است از تزریق‌های سطحی و نزدیک هم و ویتامین‌های مورد نیاز فولیکول مو در ناحیه صورت استفاده کرد که تعداد جلسات و فواصل آن توسط پزشک مشخص می‌شود. اما اگر ریزش موی شما الگوی سکه‌ای دارد معمولا به دنبال استرس شدید ایجاد می‌شود و باید در ابتدا اقدام به رفع استرس‌های روحی‌-روانی كرد و بعد با مراجعه به پزشک و تزریق سطحی آمپول تریامسینولون یك تا 3 جلسه با فواصل ماهیانه این مشكل را برطرف كرد.



سؤال از شماره09390009032


دکتر محمدظفرقندی، پوست و مو ،  به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

کدام روش را  انتخاب کنم؟ موهای زاید را چگونه از بین ببرم؟

می‌خواستم فرق بین الكترولیز برای موهای زاید را با لیزر درمانی بدانم

 الکترولیز، روشی برای از بین بردن موهای زاید است که در آن ریشه مو به وسیله جریان الکتریکی تخریب می‌شود. این روش کند، کسل کننده و پر خرج است که باید برای هر مو جداگانه انجام گیرد. در لیزر موهای زاید باوجود تنوع دستگاه‌ها مکانیسم همگی آنها آسیب به پیاز مو است، بدون اینکه بافت سالم اطراف دچار تغییرات چندانی شود. گیرنده اصلی نور لیزر سلول‌های زنده و دارای رنگدانه است بنابراین موهایی که در مرحله رشد قرار دارند و رنگدانه کافی دارند، نور لیزر را جذب كرده و از بین می‌روند. از آنجا که موهای بدن انسان از نظر مرحله رشد همزمان نیستند یک جلسه درمان لیزر برای از بین بردن کامل موهای زاید کافی نیست و کلا نیاز به 4-6 جلسه درمان است. همچنین لیزر بر موهای سفید(بدون رنگدانه) اثر نمی‌کند. در نهایت اینکه لیزر بهترین روش برای از بین بردن موهای زاید است.  در مورد موهای سفید از الکترولیز به طور محدود می‌توان استفاده کرد.

سؤال از شماره0930006402


دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

در چه سنی باید ارتودنسی کرد؟

آیا در هر سنی می‌توان ارتودنسی انجام داد؟ در چه سنی ارتودنسی انجام شود دیگر تاثیر گذار نیست؟ پس از ارتودنسی دندان، درمان آن تا چه مدت طول می‌كشد؟

اگر مشکل نامرتبی دندان‌ها باشد امکان صاف و منظم کردن دندان‌ها با ارتودنسی ثابت در هر سنی وجود دارد، البته شرط آن سلامت لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان است؛ اما اگر مشکل فکی وجود داشته باشد یعنی کوچکی فک یا رشد نامناسب فک‌ها صورت گرفته باشد باید حتما پیش از بلوغ با پلاک‌های متحرک اصلاح شود و در غیر این‌صورت اگر مشکل فکی شدید باشد در سنین بالاتر در کنار درمان ارتودنسی نیاز به جراحی فک نیز است. درمان ارتودنسی ثابت بسته به میزان مشکل بیمار بین 12تا 24 ماه طول می‌کشد.

سؤال از شماره 09160006789


دکتر لیلا خلیلی، متخصص جراحی زنان و زایمان و نازایی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

چرا فرزند دومم سقط شد؟

برای دومین‌بار باردار شدم اما در هفته پنجم بارداری بچه سقط شد. برای اقدام دوباره بارداری چه کار باید بکنم؟

اکثر سقط‌های 3 ماهه اول بارداری علت ژنتیک دارد، البته در مواقعی علت سقط، بارداری پوچ است که به‌علت اسپرم یا تخمک غیر طبیعی است. اصولا پس از 3 بار سقط پی در پی بیمار باید مورد بررسی‌های خاص قرار گیرد بنابراین در این مورد فعلا نیازی به بررسی خاصی نیست و فقط مصرف قرص فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری توصیه می‌شود.

سؤال از شماره 09350003830


دکتر فرشاد اکبرپور، متخصص مغز و اعصاب، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

از نظر جسمی مشکلی ندارم، اما چرا از غریبه‌ها خجالت می‌ کشم ؟

پسری 15ساله هستم، از نظر جسمی مشكلی ندارم اما از نظر روحی كمی به مشكل برخورده‌ام و دچار افسردگی شدم.وقتی در جمعی هستم تا می‌خواهم صحبت کنم دچار تپش قلب زیاد و سرخی پوست می‌شوم و اصلا اعتماد به نفس ندارم و همیشه كنترل خودم را از دست می‌دهم.این موضوع 2سال است هرروز برای من تكرار می‌شود. به همین علت تمام اطرافیانم از من فاصله می‌گیرند چون با خود فكر می‌كنند من دچار مشكل روحی- روانی هستم. لطفا كمكم كنید.

به این حالت ترس اجتماعی(social Phobia) می‌گویند. همان‌طور که اشاره کردید، در محیط‌های اجتماعی خصوصا مکان‌هایی که غریبه‌ها هم حضور دارند دچار حالت‌های روانشناسی اضطرابی می‌شوید، این خود منجر به کاهش اعتماد به نفس و ترس بیشتر از موقعیت مشابه خواهد شد که این مسئله در طولانی‌مدت باعث افسردگی می‌شود، لذا می‌توان به کمک درمان‌های روانشناسی یا داروها یا نوروفیدبک این چرخه معیوب را متوقف و از عمیق‌تر شدن مشکل جلوگیری کرد و فرد را به حالت سلامتی کامل رساند.

سؤال از شماره09380001980


دکترمهرشاد مهاجر، متخصص جراحی، به سؤالات شما پاسخ می‌دهد

این مادر پرسیده است، با افتادگی شکم چه کنم؟

سلام، من دو بار زایمان كردم و شكمم بزرگ و افتاده شده است. می خواستم بدانم با لیپولیز این مشكلم حل می‌شود و بعد از لیپو لیز به حالت اولیه بر نمی‌گردد؟!

سلام بر شما. مشكلى كه اشاره فرمودید یكى از مشكلات شایع در میان مادران است. افتادگى شدید پوست و ضعف عضلات دیواره شكم كه به دنبال زایمان و عدم ورزش‌هاى مناسب ایجاد می‌شوند نیاز به جراحى دارند ،هر چند استفاده از لیزر درموارد جراحى نیز كمك كننده است. اما لیزر لیپولیز به تنهایى در موارد فوق نتایج خوبى به همراه ندارد و حتى گاهى باعث بدتر شدن وضعیت شكم می‌شود.

سؤال از شماره 09190004740


دکتر هاشمی، کارشناس تغذیه و متخصص بهداشت و سلامت جامعه، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

به دنبال راه حلی برای چاقی هستم، چرا چاق نمی‌شوم؟

من پسری 17ساله باقد180سانتی مترو وزن70كیلوگرم هستم. هرچه قدر تلاش می‌كنم چاق نمی‌شوم، حتی از پروتئین هم استفاده كرده‌ام ولی وزن اضافه نمی‌كنم، می‌خواستم بدانم دلیل این مشکل چیست؟

خوشبختانه شما در وضعیت مناسبی از نظر نسبت وزن به قد قرار دارید و اساسا توصیه می‌شود وضعیت فعلی خود را حفظ کرده و به فکر اضافه کردن وزن نباشید. انجام ورزش‌های منظم غیر هوازی تحت نظر مربی ورزشی و تبعیت از یک رژیم غذایی اصولی و درست تحت نظر کارشناس تغذیه اصلی‌ترین و صحیح‌ترین روش برای افزایش وزن به شمار می‌رود. استفاده کردن از برخی مکمل‌ها فقط تحت نظارت پزشک آن هم اندکی کمک کننده است . اگر کسی باوجود رعایت این اصول موفق به افزایش وزن نشود، باید از نظر اختلالات جذب، مشکلات گوارشی و نیز مسائل متابولیکی و هورمونی توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

سؤال از شماره 09120008942


سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

مشکل پرخوری عصبی دارم، چه کار کنم؟

من 32 ساله هستم و قدم 158 سانتی‌متر و وزنم 70كیلوگرم است. خیلی سعی می‌كنم با پرخوری عصبی مبارزه و مقابله كنم ولی تاحالا موفق نشده‌ام. بدون این كه از قبل تصمیم بگیرم به طور ناگهانی برای خودم خوراكی‌های متفاوت آماده می‌كنم و به قدری می‌خورم كه دل‌درد می‌گیرم و بعد با تحریك‌های فراوان بالا می‌آورم. از وقتی یادم می‌آید دچارمشكل «پرخوری عصبی» بودم. این مشکل بسیار آزارم می‌دهد.

 اگر شما بعد از هر پرخوری كه انجام می‌دهید به طور عمد دستگاه گوارش را تحریك كرده و استفراغ می‌كنید،‌ باید بگویم كه درست متوجه شدید،‌ این یك بیماری است به نام بولیمیا. درمان این بیماری معمولا شامل رفتار درمانی شناختی یا مشاوره روانشناسی می‌شود كه برای دستیابی به ریشه‌های پیدایش این بیماری به كار می‌رود. پس توصیه من به شما در مرحله اول مراجعه به یك مشاور روانشناس است و در مرحله بعد پیشنهاد من این است كه مواقعی كه كنترل خود را از دست می‌دهید و به پرخوری روی می‌آورید سعی كنید از میوه و سبزیجات یا میوه خشك كه كالری بسیار پایین‌تری نسبت به تنقلات دیگر دارند مثل ‌خیار،‌كرفس،‌كلم بروكلی و ... استفاده کنید. این یك راهكار ساده است برای رهایی از دریافت هزاران كالری اضافه!



محمود هندی پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره

دوست بزرگوارم درک می‌کنم که شما دور باطلی را طی می‌کنید و احساس خوبی را تجربه نمی‌کنید. ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است: آگاه شدن از وجود یک مسئله به معنای حل شدن آن نیست، برای حل مسئله باید اقداماتی آغاز شود. تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که برای کسب لذت یا تولید آرامش چه می‌کنید؟ مدارهای لذت ذهن شما روی خوردن متمرکز شده و به این موضوع عادت کرده‌اند. در واقع کار راحتی پیش رو ندارید اما اگر بخواهید می‌توانید خود را نجات دهید. با شروع جلسات منظم مشاوره و سپس یک برنامه خوب غذایی از یک متخصص تغذیه کمک شایانی به شما خواهد شد، اگر بدانید چه بخورید و به چه میزان، کمک به لحظاتی است که آگاهانه، خوردن را انتخاب کرده‌اید.

سؤال از شماره  09120009538


دکتر تهمینه  رحیمی، پوست و مو  به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

من از دوشاخه شدن موهایم رنج می‌برم، چرا موهایم این‌گونه شده؟

دختری 23ساله هستم كه موهایم خشك است وقسمت نوك آن دوشاخه می‌شود، اگر موهایم را كوتاه كنم بعد از اینکه بلند می‌شود باز به همان گونه است. ازشانه چوبی هم استفاده می‌كنم و از سشوارم استفاده نمی‌كنم. لطفا راهنمایی‌ام كنید.

به شکنندگی موها موخوره گفته می‌شود. موخوره در موهای خشک و نازک بیشتر دیده می‌شود. شست‌وشوی موها، استفاده زیاد از سشوار و بیگودی برقی،استفاده زیاد در فواصل کوتاه از رنگ مو و دکلره، برس زدن خشن و ممتد موها، فرکردن، استفاده از شامپوهای نامرغوب و بلند نگه داشتن طولانی موها باعث خشک شدن مو و ابتلا به موخوره می‌شود. توصیه ما به این افراد این است که در مورد موارد بالا دقت كنند و به علاوه شست‌وشوی موها را کاهش دهند و در حمام به طور ملایم موها را بشویند و حتما از نرم کننده استفاده کنند و همچنین در حمام موها را شانه نکنند. به علاوه قبل از خشک شدن ساقه ، موها را با یک روغن طبیعی مانند روغن زیتون یا بادام یا کرم‌های مخصوص مو چرب کنند. همچنین از شانه‌های دانه درشت استفاده کنید. هر چندوقت یک بار موهای‌تان را 3 سانتی‌متر بالاتر از محل موخوره کوتاه کنید و همچنین موهای‌تان را ببافید زیرا این عمل از موهای شما حفاظت می‌کند.

سؤال از شماره 09350003697


دکتر محمود راد، متخصص جراحی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

جراحی کنم یا خیر؟

آیا می‌شود افتادگی پوست شكم را كه بر اثر بارداری به‌وجود آمده است را بدون جراحی از بین برد؟ اگر نمی‌توان انجام داد با چه روش جراحی‌ای می‌توان افتادگی را از بین برد، لطفا توضیح دهید.

افزایش وزن در بارداری وکاهش وزن بعد از زایمان و فشار بچه از داخل شکم باعث شلی و افتادگی جدار شکم می‌شود. یک عامل مهم تغییرات هورمونی است که باعث شل شدن عناصر لگن و جدارشکم برای تسهیل زایمان است. فاصله گرفتن عضلات جدار شکم حالتی شبیه فتق به‌وجود می‌آوردکه از نظر زیبایی اهمیت دارد. این مشکل درمان جراحی دارد و با دارو و درمان‌های غیرجراحی تصحیح نمی‌شود. معمولا عمل جراحی وقتی انجام می‌شود که قصد بارداری مجدد نداشته باشند. تا آن زمان گن پوشیدن، موقتا کمک می‌کند اما درمان اساسی نیست.

سؤال از شماره 09160003045


دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

آیا جلوگیری از بارداری خطرناک است؟

لطفا در مورد روش‌های تزریقی جلوگیری از بارداری توضیح دهید.

در روش‌های تزریقی معمولا از نوعی هورمون پروژسترون با اثر طولانی‌مدت (دپوپروورا) استفاده می‌شود. این پروژسترون بیشتر از طریق خراب کردن محل لانه‌گزینی یعنی نازک کردن لایه داخلی رحم (آندومتر) مانع از نشستن جنین بر دیواره رحم می‌شود. این آمپول‌ها معمولا در 2 نوع یك ماهه و سه ماهه موجود هستند. نوع سه ماهه آن معمولا تا 3 ماه می‌تواند جلوی بارداری را بگیرد. البته این روش مثل سایر روش‌های جلوگیری، عارضه‌های خاص خود را دارد. برای مثال ممکن است موجب  لکه‌بینی و سردردشود  بنابراین مثل هر روش دیگری فرد باید سازگاری آن با بدن خود را امتحان کند.لازم به ذکر است که این روش‌ها باید با تشخیص پزشک و زیر نظر پزشک به کار گرفته شود.

سؤال از شماره 09120000181


دکتر فرهاد ملک زاد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص پوست، مو و زیبایی

دنبال راه درمان هستم، چرادور چشمانم گود، کبود  و چروک است؟

دختری 21 ساله هستم. دور چشمانم کبود، گود و چروک است. بهترین راه درمان چیست؟ آیا تزریق چربی تاثیرگذار است؟

باید بدانیم آیا مادرزادی اینگونه بوده‌اید یا اخیرا دچار این مشکلات شده‌اید. ممکن است این مشکل به صورت ارثی در خانواده‌تان باشد. تزریق چربی، تیرگی پوست را تغییر نمی‌دهد. گاهی اوقات کرم‌های دور چشم تا حدودی کمک کننده هستند. می‌توانید روی ناحیه مورد نظر را آرایش کنید تا مشکلات آن کمتر به چشم بیاید. افزایش وزن نیز یک مقدار این حالت را بهتر می‌کند. در مقابل آن،انجام فعالیت با چشم و بی‌خوابی، تیرگی را بیشتر می‌کند، پس اگر یک مقدار وزن بگیرید و خواب و استراحت‌تان را افزایش دهید، مسلما بهتر خواهید شد. به هر حال چون این مسائل می‌توانند ارثی باشند تغییر زیادی نخواهید کرد. گاهی اوقات در پرکاری تیروئید نیز این تیرگی‌ها دیده می‌شود بنابراین اگر به این مشکلات مبتلا هستید باید آنها را پیگیری و برطرف کنید.

سؤال از شماره  09120007028


دکتر آتوسا مصطفوی، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

فردی 32ساله پرسیده‌اند، چرا  احساس خفگی می‌کنم؟

فردی 32 ساله هستم. قدم 164 و وزنم 60 کیلوگرم است. در ناحیه قفسه سینه احساس خفگی می‌کنم. سابقه عمل آپاندیس هم دارم. مشکلم چیست؟

باید حتما مراجعه پزشکی داشته باشید و معاینه شوید. باید از شما نوار قلب گرفته شود و اگر پزشک‌تان صلاح بداند، اکوی قلب هم انجام دهید. اگر عمل آپاندیس‌تان در همین چند هفته اخیر بوده است و دچار تنگی نفس حاد شده‌اید باید به صورت اورژانسی مراجعه کنید اما اگر سابقه عمل آپاندیس‌تان در گذشته است، می‌توانید هر موقع که وقت کردید یک بررسی سرپایی انجام دهید.



سؤال از شماره  09350001451


دکتر حسین فراهینی، فوق تخصص ارتوپدی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران  به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

با قوز پشتم چه کنم؟

٣٣ سال دارم وازكودكی پشتم قوزدارد. آیاراهی برای درمان آن وجود دارد؟

قوز پشتی ممکن است فقط به علت ضعف و شلی عضلات اطراف ستون فقرات باشد. در این صورت معمولا با فیزیوتراپی، شنا و آب درمانی زیر نظر پزشک و با استفاده از قوزبند یا بریس‌های مخصوص درمان می‌شوید اما اگر قوز پشتی مربوط به اختلال ساختمانی در مهره‌های پشتی باشد، درمانش جدی‌تر است و براساس زاویه‌ای که مهره‌های پشتی تشکیل می‌دهد، برنامه درمانی مشخص می‌شود. اگر زاویه قوز پشتی کم باشد آن هم درمانش فیزیوتراپی و استفاده از بریس است اما اگر زاویه اش زیاد باشد براساس محل ضایعه و سن و شرایط بدنی بیمار ممکن است نیاز به عمل جراحی و اصلاح زاویه وجود داشته باشد.

سؤال از شماره  09160009230


دکتر محسن خوش نیت‌نیکو، فوق‌تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

راهی برای افزایش قد دارم؟

دختری 16ساله هستم و اصلا به شیر و لبنیات علاقه‌ای ندارم. آیا رشد قدم متوقف شده است؟ چه راهی برای رشد قدم وجود دارد؟

پس از بلوغ و شروع دوره عادت‌های ماهانه رشد قد به تدریج متوقف می‌شود. طی 2سال بعد از شروع عادت ماهانه نیز حداکثر حدود 7 سانتی‌متر افزایش قد پیدا می‌کنید. بعد از آن دیگر صفحات رشد بسته می‌شود و کاری نمی‌توان کرد.

سؤال از شماره  09380000829


دکتر داوود مقامی ، پوست و مو ، عضو انجمن جراحان  عمومی، به این سؤال شما پاسخ می‌دهد

با جای جوش‌هایم  چه‌کار کنم ؟

35 سال دارم روی صورتم جای جوش و لکه‌های قهوه‌ای متعددی وجود دارد لطفا برای درمان آنها مرا راهنمایی کنید؟

برای درمان لک‌ها، ابتدا باید جوش‌های صورت کاملا درمان  شده و از دستکاری جوش‌ها به طور جدی پرهیز شود. کرم‌های لایه‌بردار راه اول درمان هستند. راه دوم در صورت پاسخ نگرفتن از روش اول پیلینگ است. برای درمان فرو‌رفتگی سطح پوست‌تان راه اول درمان، مصرف آکوتان است. آکوتان جوش‌ها را ریشه کن و از به وجود آمدن فرو رفتگی جدید پیشگیری می‌کند. آکوتان در بهبود فرورفتگی کمی موثر است. یک سال پس از مصرف آخرین آکوتان اگر همچنان جاهای فرو رفته باقی مانده بود، بهترین درمان لیزر فراکشنال 2 CO است. البته فرورفتگی‌های ناشی از جوش انواع مختلفی دارد، برخی مثل دیواره‌های دهانه چاه تیزی دارند که در این موارد لیزر بهترین درمان است و برخی مثل دره دیواره‌های شیب دار دارند که در این صورت بهترین راه، ابتدا عمل بازسازی سا ب سیژن و سپس لیزر خواهد بود و با وجود لیزر فراکشنال (درم ابریژن) و پانچ منسوخ شده است.

سوال از شماره  09380009563


ویدیو مرتبط :
یک سوال از هزار سوال بی پاسخ در مذهب اهل سنت(قسمت 1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ به 13 سوال رایج درباره سونوگرافی



سونوگرافی از جنین,سونوگرافی در بارداری,سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی

از زمانی که خبردار می شوید مسافر کوچکی در راه دارید، سوال ها و اما و اگرهای بسیاری در ذهن شما ایجاد می شود. دلتان می خواهد از سلامت فرزندتان خاطرجمع شوید. سونوگرافی یکی از روش های پاسخ گفتن به برخی از این سوال هاست.

 

برترین مجله اینترنتی ایران

تندرستی: از زمانی که خبردار می شوید مسافر کوچکی در راه دارید، سوال ها و اما و اگرهای بسیاری در ذهن شما ایجاد می شود. دلتان می خواهد از سلامت فرزندتان خاطرجمع شوید و به شدت کنجکاوید که جنسیت مهمان کوچک زندگیتان را بدانید.

 

سونوگرافی یکی از روش های پاسخ گفتن به برخی از این سوال هاست. دکتر طاهره کرامتی، متخصص زنان، زایمان و نازایی به تمامی سوال های مادران باردار درباره سونوگرافی پاسخ داده است.

 

1- سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی امواجی است که به بافت بدن مادر فرستاده می شود و بسته به آنکه به بافت نرم یا سخت بدن برخورد کند، تصاویری ایجاد می کند. این تصاویر در سونوگرافی معمولی یا همان سونوگرافی دوبعدی به صورت سیاه و سفید دیده می شود.

 

پزشک براساس دانسته هایی که در مورد آناتومی بدن دارد آن تصاویر را تشریح می کند و از این طریق مادر را در جریان رشد جنین قرار می دهد.

 

2-بهترین زمان برای انجام اولین سونوگرافی چه وقتی است؟

اگر مادر در شرایط عادی باشد و مشکل و درد خاصی نداشته باشد – درد خاص از آن لحاظ که بیشتر مادران در اوایل بارداری دردهایی دارند که به دلیل عادی نبودن شرایط برای رحم طبیعی است – بهترین زمان برای انجام نخستین سونوگرافی، هفته هشتم است.

 

بسیاری از خانم ها به محض اینکه متوجه بارداری خود می شوند یا حتی شک می کنند، اصرار به سونوگرافی دارند. به دلیل اینکه فکر می کنند چون در سونوگرافی می توان درون رحم را با چشم دید قابل اطمینان تر است. درصورتی که برای این کار می توان از تست های بارداری و آزمایش استفاده کرد و نیازی به سونوگرافی نیست.

 

زیرا سونوگرافی حتی اگر در این زمان، بارداری را تایید کند، قادر نیست سالم بودن جنین را اثبات کند.

 

بنابراین پزشک ناچار است مدتی بعد سونوگرافی را تجدید کند که همان دوماهگی یا هشت هفتگی جنین است.

 

3- آیا سونوگرافی تنها برای تعیین جنسیت است؟

خیر، درواقع وظیفه اصلی سونوگرافی تایید سلامت جسمی جنین است؛ به طور مثال یک سونوگرافی به نام سونوگرافی غیربالگری سه ماهه نخست در هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری انجام می شود و می تواند احتمال برخی از اختلالات کروموزومی ازجمله منگولیسم را گزارش دهد.

 

این بیماری از روی بافت گردن و فرم استخوان بینی در جنین تشخیص داده می شود زیرا جنین هایی که دچار این مشکل هستند بینی پهن و کوتاه و بدون استخوان و بافت گردن غیرطبیعی دارند.

 

بنابراین سونوگرافی در ماه های اول برای آگاهی از سلامت جنین انجام می شود و در عین حال جنسیت وی را نیز مشخص می کند.

 

4- چند نوع سونوگرافی وجود دارد؟

سونوگرافی انواع مختلفی دارد و برای مادران براساس اینکه شرایط عادی یا غیرعادی ای مانند دیابت و فشار خون بالا داشته باشند و یا مادرانی که جنینشان به دلایلی رشد خوبی نداشته و در معرض خطر هستند نوع خاصی از آن تجویز می شود؛ به طور مثال نوعی سونوگرافی برای تشخیص نارسایی دهانه رحم وجود دارد که برای مادرانی که سابقه سقط های بالای سه ماه و چهار ماه دارند انجام می شود زیرا ممکن است رحم به دلیل سنگین شدن تدریجی جنین نتواند وزن آن را تحمل کند یا انواعی از سونوگرافی به نام داپلر عروق و شریان های بند ناف، داپلر شریان مغز جنین و داپلر عروق رحم و انواع دیگری وجود دارند که در شرایط خاص و به تشخیص پزشک انجام می شوند.

 

5- تعداد دفعات سونوگرافی طی دوره بارداری من چند بار است؟

این موضوع بستگی به نتیجه معاینه های پزشک دارد که باتوجه به عوامل گوناگونی مانند نتیجه آزمایش ها و شرایط بدنی مادر تعیین می شود. اگر پزشکی تشخیص دهد که شرایط مادر حساس است ممکن است ماهی یک بار دستور سونوگرافی بدهد.

 

درصورت عادی بودن شرایط، یک بار در همان هشت هفتگی جنین، بار دوم از هفته یازدهم تا چهاردهم برای تست سونوگرافی غیربالگری سه ماهه نخست، بار سوم بین هفته پانزدهم تا بیست و دوم برای تست غربالگری خون – که البته یک بار هم همزمان با بار دوم سونوگرافی انجام می شود – و بار چهارم در ماه آخر بارداری برای تعیین وضعیت قرارگیری جنین در بدن، انجام می شود. جنین به طور معمول باید با سر به طرف پایین در رحم قرار گرفته باشد.

 

بنابراین یک خانم باردار در طول دوره نه ماهه بارداری چهاربار نیاز به سونوگرافی دارد و بیشتر از این در حالت عادی اصلا ضرورتی ندارد و بهتر است برخی از مادران که در این مورد کمی نگرانی و وسواس دارند این نکته را مدنظر قرار دهند.

 

6- چند روز برای انجام سونوگرافی وجود دارد؟

دو روش برای انجام سونوگرافی وجود دارد. یکی نوع معمول سونوگرافی که همان سونوگرافی ابدومینال یا شکمی است که از روی شکم انجام می شود و دیگری سونوگرافی واژینال که از داخل واژن و معمولا در شرایط خاصی صورت می گیرد.

 

7- سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی چیست؟

سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی مانند سونوگرافی دوبعدی تنها تصاویر سیاه و سفید را نشان نمی دهد بلکه همانند تصاویر سه بعدی و چهاربعدی جزییات کامل تر و روشن تری از بدن جنین را نشان می دهد.

 

ما در این سونوگرافی ها می توانیم دقت بالاتری در تشخیص ناهنجاری های بزرگ داشته باشیم.

 

این نوع سونوگرافی از هفته پانزدهم تا بیست و ششم انجام می شود و راه بهتری برای بررسی شرایط جنین به حساب می آید. در چنین سونوهایی همچنین مادر می تواند عکس العمل ها و حرکات فرزندش را واضح تر مشاهده کند.

 

8- مزایا و معایب سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی چیست؟

این نوع سونوگرافی نسبت به سونوگرافی دو بعدی دقت بیشتری برای تشخیص ناهنجاری ها دارد و برای مادرانی که سابقه مرده زایی، سقط، داشتن جنین معیوب و یا اختلالی در رحم دارند بهتر است که این نوع سونوگرافی حتما انجام شود اما در شرایط عادی بسیاری از پزشکان و متخصصین اصراری به این نوع سونوگرافی ندارند.

 

اگر پزشک تشخیص دهد که ممکن است در صورت انجام ندادن این کار در آینده صدمات جبران ناپذیری به کودک و مادر وارد آید برای اطمینان، آن را تجویز می کند.

 

9- آیا سونوگرافی می تواند برای من یا جنینم خطرناک باشد؟

سونوگرافی به دلیل اینکه از طریق امواج صوتی و نه اشعه انجام می شود به هیچ عنوان خطری برای جنین و مادر ندارد.

 

این امر در مورد سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی هم صدق می کند. البته عده بسیاری کمی از متخصصین تصور می کنند شاید سونوگرافی از نوع داپلر، آن هم در صورتی که برای مدت زیادی بر روی بدن مادر انجام شود کمی برای جنین مشکل ساز باشد که البته درصد آن بسیار اندک است.

 

10- مدت زمان سونوگرافی چقدر است؟

این زمان بستگی به آماده بودن تجهیزات و مهارت پزشک دارد. معمولا در مدت زمان بسیار کوتاه – پنج یا ده دقیقه ای – انجام می شود که البته در سونوگرافی های سه بعدی و چهاربعدی ممکن است بین 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.

 

11- آیا لازم است قبل از سونو، مایعات زیاد بنوشیم؟

معمولا برای انجام سونو نیاز به نوشیدن مایعات نیست. البته در سنین بسیار کم مانند زیر هشت هفته ممکن است خوردن آب و یا آبمیوه طبیعی قبل از انجام سونوگرافی به ارایه تصویر دقیق تر از جنین کمک کند اما در ماه های بعد چنین کاری لزومی ندارد.

 

12- آیا می توانم سونوگرافی سه بعدی انجام دهم بدون اینکه جنسیت فرزندم را بدانم؟

بله، این امکان وجود دارد. زیرا برای پزشک تنها سلامت نوزاد اهمیت دارد و جنسیت جنین به هیچ عنوان مهم نیست و تعیین جنسیت درواقع برای کنجکاوی والدین انجام می گیرد. از نظر علمی هم پزشکان وظیفه ای برای تعیین جنسیت ندارند؛ بنابراین اگر پدر و مادری نخواهند جنسیت فرزندشان را تا زمان تولد بدانند بهتر است این موضوع را قبل از انجام سونوگرافی به پزشک اطلاع دهند.

 

13- آیا مشکلاتی مانند بیماری های خونی در سونوگرافی مشخص می شود؟

به طور معمول برای این کار از سونوگرافی استفاده نمی شود. در مواردی زیر دستگاه سونوگرافی می توان با  آزمایش بر روی مایع داخلی رحم که جنین در آن قرار گرفته (یا همان کیسه آب) چنین مشکلاتی را تشخیص داد. زیرا سلول های پوست جنین که در این مایع ریزش کرده است خواص ژنتیکی بچه را نشان می دهد.

 

بنابراین با بررسی ژنتیکی این سلول ها می توان تشخیص داد که این جنین بیماری خونی دارد یا نه و درصورت لزوم اقدامات لازم را انجام داد.

 

بهترین وقت برای انجام این کار چهارده هفتگی است.

معمولا سونوگرافی نمی تواند هر اختلال کوموزومی را تشخیص دهد. زیرا همان طور که گفتیم سونوگرافی برای تشخیص انواع خاصی از ناهنجاری ها مانند منگولیسم مناسب است که آن هم از روی بررسی شکل ظاهری اجزای بدن جنین امکان پذیر می شود.

 

منبع:bartarinha.ir