سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ویژگی یك خانواده خوب را بشناسید



مدیریت خانواده

كودكان عاشق بررسی و اكتشاف هستند و این نكته، بخشی ضروری از چگونگی یادگیری آن‌هاست‎

 

ما از متخصصان رشد كودك سوال كردیم كه كودكان بیش از همه از پدر و مادرشان چه می‌خواهند؟ پاسخ آنان موارد زیر بود:

- رسوم و سنت‌های خانوادگی ایجاد كنید:
داشتن رسوم و سنت‌های ویژه به شما و كودكتان فرصتی برای مرتبط شدن می‌دهد، اهمیتی ندارد كه آن رسوم چه باشد.

پختن یك وعده غذای ساده با هم، خواندن یك داستان هر شب، كاشتن گل یا باغبانی كردن در باغچه، انجام دادن یك بازی مورد علاقه فكری، این‌ها انواعی از مراسمی هستند كه بچه‌ها دوست دارند. خلاق باشید، پدری را می‌شناسم كه هر صبح جمعه دخترش را برای خوردن صبحانه به بیرون می‌برد. واقعا اهمیتی ندارد كه این رسوم چه باشند تا وقتی كه چیزی است كه شما و كودكتان هر دو از انجام آن لذت می‌برید، مهم است كه به انجام دادن آن ادامه دهید. حتی وقتی از دست كودك خود عصبانی هستید، عنوان تنبیه كودك خود را از آن محروم نكنید.

2- شخصیت كودك خود را بشناسید.
اساس یك پدر و مادر خوب بودن این است كه واقعا اخلاق كودك خود را بشناسند و شیوه پدر و مادر بودن خود را با آن سازگار كنند. هر كودك حتی در یك خانواده، متفاوت است. اگر شخصیت هر كودك را مستقلا بفهمید و با آن كودك به روشی كه مناسب است رفتار كنید جنگ و دعواها را به حداقل می‌رسانید. اگر بچه خیلی فعالی دارید، باید در هنگام شب از انجام بازی‌های شلوغ همراه با او خودداری كنید، زیرا این كار خوابیدن او را مشكل می‌سازد، به جای آن، او را وادار كنید كه فعالیت آرامی انجام دهد كه به او كمك كند آرام شود. یا شاید شما كودكی دارید كه در ترك كردن جاهای مورد علاقه‌اش مشكل دارد.

اگر چنین است شما نیاز دارید قبل از این‌كه زمین بازی را ترك كنید او را آگاه سازید تا ترك كردن آن‌جا را برایش آسان‌تر سازید. هر چه بهتر با شرایط كودك خود سازگار شوید دعوا و درگیری كمتری وجود خواهد داشت.

3- نقش یك والد نمونه خوب را ایفا كنید.
والدین هر شب باید از خودشان بپرسند، اگر كودك من فقط از رفتارهای من می‌آموزد امروز به او چه آموخته‌ام؟ احتمالا متداول‌ترین اشتباهی كه پدران و مادران مرتكب می‌شوند این است كه حرفی می‌زنند و بر خلاف آن انجام می‌دهند. ما درباره خویشتن‌داری و صبر برای كودكانمان سخنرانی می‌كنیم و سپس وقتی در ترافیك گیر می‌كنیم از خشم منفجر می‌شویم. به آن‌ها می‌گوییم غیبت نكنند و سپس درست همان كار را انجام می‌دهیم، آن‌ها را ملزم می‌سازیم با صداقت باشند ولی خودمان دروغ می‌گوییم.

این بدان معنی نیست كه والدین مجبورند كامل و ایده‌آل باشند. اما وقتی در كاری شكست می‌خوریم نیاز داریم كه كودكانمان از اشتباهات ما بیاموزند برای مثال هنگامی كه احساس می‌كنید تحت استرس هستید و سخت انتقاد می‌كنید، باید بعدا برگردید و بگویید: ”من اشتباه كردم آن طور بر سر تو داد كشیدم من باید آرام‌تر می‌بودم، متاسفم.“ با انجام دادن این كار شما به كودك خود اهمیت احترام و بخشیدن را می‌آموزید. اگر درگیر یك موقعیت چالش‌برانگیز هستید باید به كودك خود اجازه دهید ببیند نهایت تلاش خود را برای غلبه كردن بر آن انجام می‌دهید: ”ما همه نگران هستیم چون بابا شغلش را از دست داده، اما همه چیز درست خواهد شد.“ با این حرف به كودك خود نشان می‌دهید كه می‌توانید در دوران سختی از عهده امور برآیید و این كار به او كمك خواهد كرد كه در دوران سختی همان‌گونه باشد.

 

4- او را به بررسی و اكتشاف كردن تشویق كنید.
كودكان عاشق بررسی و اكتشاف هستند و این نكته، بخشی ضروری از چگونگی یادگیری آن‌هاست. وقتی والدین دایما می‌گویند: ”آن كار را نكن یا از آن‌جا دور شو“ بچه‌ها یاد می‌گیرند كه درباره مسایل ناشناخته ترسو و بزدل باشند.

كودكان هنگامی كه چیزهای جدیدی را كشف می‌كنند واكنش‌های مثبت زیادی از والدینشان می‌گیرند، زندگی را با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری به پیش می‌برند برای این‌كه مطمئن شوید كودك شما بررسی و اكتشاف می‌كند اول محیط خانه را ایمن سازید، بنابراین او می‌تواند بدون آسیب دیدن در آن‌ها پرسه بزند و سپس به او اجازه دهید تا با ظرف‌ها و قاشق‌ها در آشپزخانه بازی كند. به او انواع مختلفی از غذاها را معرفی كنید. او را به كتابخانه‌ها پارك‌ها، باغ‌وحش‌ها و موزه‌های هنری ببرید اگر كودك خود را تشویق كنید كه به عنوان یك نوزاد بررسی‌كننده فعالی باشد او در طول زندگی‌اش از این امر برای یادگیری استفاده خواهد كرد.

 

خانواده خوب

بزرگ‌ترین تشویق‌كننده كودك خود باشید‎

 

5- محدودیت‌های مشخصی را وضع كنید.
كودكان در خانه‌ای كه ساختار، حدود و قوانین دارد شكوفا می‌شوند و رشد می‌كنند. اما خیلی از والدین مرتكب این اشتباه می‌شوند كه احساس خود درباره قوانین را به كودكان خود منتقل می‌كنند. به عنوان افراد بزرگسال ما دوست نداریم كه مردم به ما بگویند چه كاری را انجام دهیم و ما فكر می‌كنیم كودكان ما به طور منفی به قوانین واكنش نشان می‌دهند. اما كودكان به والدینی نیاز دارند كه می‌توانند محدودیت‌هایی برقرار كنند و نسبت به آن‌ها عقب‌نشینی انجام نمی‌دهند. من نمی‌گویم فقط برای این كه ثابت كنید رییس هستید قوانینی وضع كنید، مهم است كه محدودیت‌هایی به دلایل منطقی وضع كنید و آن‌ها را به روشی دوستانه و با اهمیت به كودكان خود توضیح دهید، اما مطالعات نشان می‌دهند كه داشتن قوانین و ساختار باعث می‌شود كه كودكان احساس ایمنی كنند و به آن‌ها خویشتن‌داری و اتكا به نفس را آموزش می‌دهد.

6- بزرگ‌ترین تشویق‌كننده كودك خود باشید.
مهم‌ترین و تنها چیزی كه می‌توانید برای كودكان خود انجام دهید این است كه به آن‌ها اجازه دهید بدانند كه شما مطلقا دیوانه آن‌ها هستید. اغلب به آن‌ها بگویید كه عالی و معركه هستند، تحقیق نشان می‌دهد كه این نوع پیام‌ها كودكان را انعطاف‌پذیر می‌سازد و به آن‌ها كمك می‌كند كه بر ناامیدی، طرد شدن، و بقیه مسایل نامطبوعی كه زندگی معمولا به همراه دارد غلبه كنند. در كمال تعجب تعداد زیادی از كودكان نمی‌دانند كه بابا و مامان تا چه حد آن‌ها را تحسین می‌كنند و این بدان علت است كه والدین پیام را منتقل نمی‌كنند. تلاش آگاهانه‌ای انجام دهید تا مثبت باشید، حتی هنگامی كه محدودیت‌ها را وضع می‌كنید، به جای آن كه كودكی را برای دعوا كردن با خواهر و برادرش سرزنش كنید، با گفتن حرفی مانند: من می‌دانم این نهایت تلاش تو بود و من مطمئنم كه تو برادرت را خیلی بیش از آن‌چه كه نشان می‌دهی دوست داری.“ به كودك اجازه می‌دهید بداند كه شما به او ایمان دارید و معتقد هستید و دیگر چیزی نمی‌تواند او را شكست دهد اوقات خانوادگی را به صورت یك اولویت قرار دهید.

در سال‌های اخیر تاكید زیادی بر مشغول نگه‌داشتن كودكان بوده است، وقتی كودكان 3 یا 4 ساله هستند ما آن‌ها را به كلاس‌های ژیمناستیك، موسیقی، ورزشی و ... می‌فرستیم و می‌ترسیم كه اگر در آن‌چه كه همه كودكان دیگر انجام می‌دهند شركت نكنند، عقب بیفتند. بنابراین راننده كودكان خود می‌شویم و آن‌ها را از این كلاس به آن كلاس می‌بریم و زندگی خود را وقف این فعالیت‌ها می‌كنیم من فكر می‌كنم كه خیلی مهم‌تر است كه اوقات خانوادگی را بزرگ‌ترین اولویت خود بسازید تا این كه همیشه در جست‌وجوی فعالیت‌های فردی باشید.

به عنوان یك خانواده، با هم شام بخورید حتی اگر به معنای آن است كه كودك شما نمی‌تواند به كلاس تمرین موسیقی برود. بچه‌ها باید اوقاتی را با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و همچنین سایر خویشاوندان خود بگذرانند، كودكان همچنین نیاز به زمانی دارند كه شما همه استراحت كنید و با هم به عنوان یك خانواده باشید، ‌رشته‌های خانوادگی برای كودكان مانند یك لنگر است،‌ فعالیت‌های فردی آن‌ها می‌آیند و می‌روند اما روابط خانوادگی برای یك عمر ادامه پیدا می‌كنند.

منبع: موفقیت

 


ویدیو مرتبط :
#9 برای تبلیغات در گوگل محصولات خود را خوب بشناسید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویژگی های مهد کودک خوب



 

هر چقدر او عزیز است : در انتخاب مهدکودک دقت کنید


کودکان بین 2 تا 6 سال، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری می‌کنند. طی 30 سال گذشته، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدکودک می‌روند، افزایش یافته است.

 

این روند عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. در حال حاضر، مادران 67 درصد از کودکان پیش دبستانی شاغل هستند و مادر چاره‌ای جز سپردن کودک خود به مهد کودک ندارد. در واقع مهدهایی که با هدف آموزش و نگهداری کودکان پا گرفته است این روزها نقش به سزایی در تربیت کودک دارند و عنصر مهمی در مسیر تربیت کودک محسوب می‌شوند.


مهد کودک


 

طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شدها وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگه درد و آنها را خوب تغذیه کند بلکه مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد، تجربیات آموزش با کیفیت عالی را برای کودکان فراهم کند.

 

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مهمی که در تعیین کیفیت یک مهد کودک موثر است به جنبه‌های مختلف آن باز می‌گردد. در این بررسی‌ها مشخص شده کمیت گروه (تعداد کودک در یک مکان واحد)، نسبت مراقب به کودک، آمادگی تحصیلی مراقب، تعهد شخصی مراقب به یادگیری و مراقبت کردن از کودکان جزو ویژگی‌های یک مهدکودک خوب و مناسب محسوب می‌شود.

 

ویژگی های مهد کودک اعم از صلاحیت اخلاقی و تحصیلی مربی، کمیت کودکان در مهد، تعداد مربیان، و انگیزه آنان برای ایجاد یادگیری در ارزیابی هوش و زبان و رشد اجتماعی کودکان موثر است.

 

در صورتی که در مهد کودک این ویژگی‌ها مطلوب باشند، کودکان در ارزیابی‌های هوش، زبان و رشد اجتماعی بهتر عمل می‌کنند. البته تحقیقات نشان داده که محیط‌های وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش‌دبستانی را برآورده می‌سازد نیز به پیامدهای مثبت حضور کودک در مهد‌ها کمک می‌کند .برای بررسی وضعیت بهداشتی و ایمنی مهدهای کودک هفته نامه سلامت گفتگویی را با جوادی ، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی انجام داده است تا بررسی شود که این سازمان برای نظارت و کاهش ضریب خطر در مهدهای کودک چه اقداماتی دارد.

 


ایمنی در مهدکودک


جوادی، در خصوص ایمنی وسایل بازی در مهدها، می‌گوید: «‌برای اینکه در مهدها از وسایل بازی ایمن استفاده شود با موسسه استاندارد گفتگویی کرده‌ایم اما بسیاری از کارخانجات تولید این وسایل به استانداردهای تعیین شده بی‌توجه هستند . به گفته جوادی، اگر مهدها چنین استانداردهایی را رعایت نکرده باشند و از این نظر مورد تایید نباشند، نمی‌توانند پروانه فعالیت بگیرند و مورد تایید سازمان قرار نمی‌گیرند.


 

مهد کودک

 

 

وی یادآور می‌شود: «ما باید تلاش کنیم در مرحله اول با استفاده از وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، وسایل بازی استاندارد و ایمن، فضاهای فعالیت مناسب برای کودکان و آموزش فرهنگ ترافیک، مهدها را ایمن کنیم و در کنار این مسایل به مربیان نحوه درست برخورد و تربیت کودک را آموزش دهیم.» مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می‌گوید: تمام مربیان آموزش‌های لازم در زمینه تربیت کودک و نحوه برخورد با این قشر را دریافت کرده‌اند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تنها به ظاهر زیبا و رنگارنگ مهدها توجه نکنند بلکه در ابتدای ورود از میزان آگاهی و تبحر مربی و مسوولان مهد آگاه شوند.»

 

 

وی در پایان یادآور می‌شود: «با توجه به اینکه تعداد بالایی از مرگ و میر کودکان در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی رخ می‌دهد با پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا آموزش فرهنگ ترافیک در مهدها نهادینه شود . جوادی خاطرنشان می‌کند: «برنامه بعدی ما برای ایمن ساختن مهدها این است که با یکی از شرکت‌های بیمه مذاکراتی داشته و به تفاهم رسیدیم که تمام مهدهای کودک تحت پوشش بیمه حوادث و مسوولیت قرار گیرند.»

 

 

بنابراین پدر و مادر های عزیز! لازم است تا در هنگام انتخاب محیط آموزشی برای کودکان حتی در حد نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشید چرا که محیط همسالان فضایی جذاب و با نفوذ برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم به کودکان و رشد اجتماعی آنهاست و عدم مناسب بودن این محیط ها به دلائلی مثل عدم صلاحیت اخلاقی و علمی مربی، عدم شاد بودن محیط ، و... می تواند تاثیراتی عمیق را در کودکان داشته باشد.