سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ویژگی‌های یك رژیم اصولی



كاهش وزن, رژیم‌های سخت غذایی

رژیم‌هایی كه هیچ پایه و اساس علمی خاصی ندارند و عوارض كوتاه و درازمدت فراوانی را برای گروه هدف خود به همراه می‌آورند. كم كردن وزن به هر زحمتی، می‌تواند به قیمت از دست رفتن سلامت جسمانی و روانی ما تمام شود. اگر باور نمی‌كنید بد نیست نگاهی به نظر كارشناسان بیندازید.

 

رژیم سخت چیست؟
معمولا رژیم‌های غذایی معمولی برای افراد عادی، سالم و با اندامی متناسب حاوی 1800 تا 2200 كیلوكالری هستند. فرد با دریافت این میزان كالری می‌تواند انرژی مورد نیاز روزانه‌اش را تأمین كند. ضمن اینكه این مقدار كالری، از مواد غذایی مختلف تأمین می‌شود و این مواد غذایی می‌توانند حاوی املاح، ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌های مختلفی باشند و سلامت تك‌تك سلول‌های بدن را هم تأمین كنند.

 

در بیشتر موارد، رژیم‌های غذایی كاهش وزن حدود 1500یا بین 1500تا 1800كیلوكالری انرژی به بدن می‌رسانند. البته ناگفته نماند كه میزان انرژی دریافتی در رژیم‌های غذایی اصولی هم بسته به میزان اضافه‌وزن و شرایط افراد، فرق می‌كند، این در حالی است كه بدن با رژیم‌های غذایی سخت، زیر 1200 و حتی در مواردی زیر 800 كیلوكالری انرژی دریافت می‌كند و به این ترتیب، زمینه كاهش غیر اصولی و خطرناك وزن فراهم می‌شود.

 

عوارض عمومی رژیم‌های سخت چیست؟
بهتر است طرفداران رژیم‌های سخت بدانند كه اینگونه كاهش وزن‌ها، با تحلیل عضلات و كاهش آب و چربی مورد نیاز بدن باعث پایین آمدن وزن می‌شوند. به‌همین‌خاطر هم نخستین و بارزترین عارضه عمومی رژیم‌های سخت و غیراصولی، تحلیل عضلات، ‌شل و افتاده شدن پوست در اثر تحلیل عضلانی، خشكی پوست به‌خاطر كاهش آب و چربی‌های بدن و كاهش قدرت تمركز یا حتی پرخاشگری به‌دلیل از دست رفتن منابع مطلوب سوخت مغز است.

 

معمولا بیشتر طرفداران رژیم‌های سخت و غیراصولی، افرادی هستند كه می‌خواهند در مدتی كوتاه، نتیجه‌ چشمگیری بگیرند؛ مثلا مراسمی دارند و می‌خواهند تا روز مراسم به تناسب اندام برسند یا افراد عجولی هستند كه حوصله رسیدن به نتیجه اصولی در طولانی‌مدت را ندارند و راه‌های كوتاه و پرخطر را انتخاب می‌كنند اما مطمئن باشید كه هر دو گروه این افراد، كمتر از 3تا 5ماه بعد، عوارض و عواقب كار نادرست خود را می‌بینند و به‌شدت هم پشیمان می‌شوند.

 

كاهش وزن و ریزش مو
یكی از شایع‌ترین عوارض كاهش وزن‌های ناگهانی، ابتلا به ریزش مو است. كاهش شدید سطح ویتامین‌های بدن، به‌خصوص ویتامین‌های گروه B می‌تواند عامل اصلی این ریزش مو محسوب بشود. معمولا ریزش موی ناشی از كاهش وزن با مراجعه به متخصص پوست و مو و جبران كمبودهای تغذیه‌ای با مكمل‌های مختلف برطرف خواهد شد. البته حواستان باشد كه استفاده از مكمل‌های تجویزی، دوره‌ای هستند و شما باید هرچه سریع‌تر و با نظر متخصص تغذیه، به یك رژیم غذایی اصولی برگردید تا كمبودهای تغذیه‌ای بدنتان از راه طبیعی آن جبران شود.

 

كاهش وزن, رژیم‌های سخت غذایی

 

كاهش وزن؛ استریا و افتادگی پوست
وقتی كه كاهش وزن ناگهانی در بدن اتفاق می‌افتد، پوست ما شرایط تطبیق با فرم و حالت جدید را پیدا نمی‌كند و دچار استریا یا خطوط سفید و قرمز رنگ شدید و زیادی می‌شود. این خطوط كه به آنها استرچ‌مارك هم می‌گویند، بیشتر در دوران بارداری ایجاد می‌‌شوند اما تغییر وزن‌های ناگهانی هم از عوامل ابتلا به آن است. افتادگی و شلی پوست هم از دیگر عوارض لاغری‌های مفرط و رژیم‌های سخت است. ضمن اینكه كاهش وزن در مدتی كوتاه، باعث از دست رفتن حجم بالایی از آب میان‌بافتی بدن هم می‌شود. به این ترتیب، شانس ابتلا به خشكی و چروكیدگی پوست در افرادی كه رژیم‌های خودسرانه و نامناسب می‌گیرند، بسیار زیاد است.

 

كاهش وزن و اختلالات هورمونی
یكی دیگر از عوارض كاهش وزن‌های شدید و ناگهانی، به هم‌خوردن تعادل ترشح هورمون‌های بدن است؛ به‌همین دلیل هم بیشتر خانم‌هایی كه وزن زیاد و ناگهانی كم می‌كنند از اختلالات قاعدگی رنج می‌برند. عصبانیت، پرخاشگری و حتی گاهی افسردگی، از عوارض ایجاد اختلالات هورمونی ناشی از كاهش وزن‌های ناگهانی است. روی آوردن به رژیم‌های غذایی سفت و سخت، می‌تواند اختلال در عملكرد تیروئید را هم به همراه داشته باشد.

 

ویژگی‌های یك رژیم اصولی چیست؟
رژیم غذایی اصولی باید تحت نظر متخصص تغذیه گرفته شود.
این رژیم باید حاوی تمام گروه‌های غذایی، حتی چربی‌ها و كربوهیدرات‌ها هم باشد تا سلامتی ما به خطر نیفتد.
در رژیم‌های اصولی، هیچ كدام از 3وعده اصلی و 2 میان‌ وعده غذایی حذف نمی‌شوند.
اگر می‌خواهید ولع خوردنتان را در طول رژیم لاغری كنترل كنید و سمت تنقلات چرب و شور نروید، صیفی‌های كم‌كالری مانند خیار، هویج و گوجه‌فرنگی كه فیبر فراوانی دارند و حجم معده را پرمی‌كنند مصرف كنید. به این ترتیب، هم احساس سیری می‌كنید، هم كالری مازاد به بدنتان نمی‌رسانید و هم ویتامین‌ها و املاح فراوانی دریافت خواهید كرد.


در طول رژیم‌های لاغری از لبنیات كم‌چرب یا حتی بدون چربی كمك بگیرید.
برای اینكه روند كاهش وزنتان به خوبی پیش برود، به جای غلات بر پایه آرد سفید از غلات سبوس‌دار مانند برنج و ماكارونی قهوه‌ای یا نان سنگك استفاده كنید.
هرچند كه لزومی به حذف كامل قند و شكر وجود ندارد اما شما می‌توانید این خوراكی‌های پركالری را در حجم برابر، با توت خشك یا كشمش جایگزین كنید.
برای كاهش وزن مناسب و مطلوب، شما باید روزانه 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط در كنار رژیم غذایی‌تان داشته باشید.


رژیم هر فرد مانند لباس تن اوست. رژیم خود را به دیگران پیشنهاد ندهید و رژیم‌های پیشنهادی دیگران را هم هرگز قبول نكنید. متخصصان تغذیه با توجه به شرایط بدنی و زندگی هر فردی برای او رژیم غذایی تجویز می‌كنند و بنابراین رژیم شما می‌تواند برای دیگری دردسرساز باشد و برعكس.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
این ویژگی جدید از تاچ سه بعدی اپل یك پله بالاتر است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك رژیم مفید برای رفع آثار مسمومیت با آرسنیك موجود در آب شرب



 

 

 

یك رژیم مفید برای رفع آثار مسمومیت با آرسنیك موجود در آب شرب

 

مصرف ریشه‌های زیرزمینی مثل مواردی كه در بالا ذكر شد و همچنین اسفناج سبز و كدو تنبل این ویژگی را دارد كه می‌تواند آثار مسمومیت با این ماده شیمیایی را برطرف كند.

 

افرادی كه از آب آشامیدنی لوله‌كشی استفاده می‌كنند به طور طبیعی به سطح بالایی از آرسنیك آلوده می‌شوند كه با خوردن مقدار بیشتری ترب، تربچه، سیب زمینی شیرین و سایر گیاهان خوراكی از این گروه می‌توانند آثار این نوع مسمومیت را از بدن خود بزدایند.

 

به گزارش ایسنا، سطح این ماده شیمیایی وقتی در بدن افزایش پیدا كند سبب بروز آثاری از مسمومیت شیمیایی می‌شود كه از جمله آنها می‌توان به ایجاد ضایعات پوستی آشكار اشاره كرد. مصرف ریشه‌های زیرزمینی مثل مواردی كه در بالا ذكر شد و همچنین اسفناج سبز و كدو تنبل این ویژگی را دارد كه می‌تواند آثار مسمومیت با این ماده شیمیایی را برطرف كند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دكتر حبیب الاحسان، متخصص علوم همه‌گیر شناسی در دانشگاه شیكاگو در این باره خاطرنشان كرد: شدت و نوع آثار این مسمومیت در افراد مختلف و بنابر رژیم غذایی كه دارند، فرق می‌كند.

 

آرسنیك به طور طبیعی در سنگ‌ها، آب، خاك، هوا و مواد غذایی وجود دارد و از فعالیت‌های صنعتی هم در محیط زیست وارد می‌شود. طبق استاندارد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا مقدار این عنصر اگر زیر 10 میكروگرم در لیتر آب باشد ایرادی ندارد اما اگر بیشتر شود خطرناك است به طوری كه مقادیر زیاد آن سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود و تماس اندك اما مداوم با این عنصر با افزایش خطر بروز دیابت نوع دوم و بالا رفتن فشار خون ارتباط دارد./عصرایران