سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقت خوب مــادر شدن


سلامت شوخی بردار نیست و سیر آمادگی روحی و اجتماعی زن و مرد برای بچه‌دار شدن با سیر آمادگی بدن برای باروری اصلا همسو نیست.در ادامه خوبی‌ها و بدی‌های مادر شدن در هر سنی را بررسی می‌کنیم.





صبح بخیر:  در دوره‌ای که خانم‌ها در ۲۷-۲۸ سالگی و آقایان بالای ۳۰ سالگی تازه به ازدواج فکر می‌کنند دیگر خط قرمز ۳۵ سال از ذهن‌ها پاک شده اما سلامت شوخی بردار نیست و سیر آمادگی روحی و اجتماعی زن و مرد برای بچه‌دار شدن با سیر آمادگی بدن برای باروری اصلا همسو نیست. متاسفانه مسئولان و متخصصان هنوز نتوانسته‌اند چاره‌ای برای این مشکل بیاندیشند. از سویی مادرانی که در دهه ۲۰ زندگی خود باردار می‌شوند اگرچه هنوز به ثبات اقتصادی یا اجتماعی نرسیده‌اند اما در دوران بارداری خود با حوصله‌تر و قوی‌ترند و بعد از تولد هم می‌توانند پا به پای بچه بدوند. اما زنانی که در دهه ۳۰ یا ۴۰ عمر خود مادر می‌شوند اگرچه دیگر چندان از وضعیت اقتصادی خود نگران نیستند اما گذراندن دوران بارداری و سپس مدارا کردن با کودک پرنشاط برای‌شان مشقت‌آور است. در ادامه خوبی‌ها و بدی‌های مادر شدن در هر سنی را بررسی می‌کنیم.



20 تا 24 سالگی

جسم: اوج باروری یک خانم در همین سنین است چراکه قاعدگی‌های منظمی را می‌گذراند و در بیشتر قاعدگی‌ها (اگر همه نباشند) تخمک دفع می‌کند. خانم‌های ۲۰-۲۴ ساله هر ماه اگر رابطه‌های حفاظت نشده داشته باشند به احتمال ۲۰ درصد باردار می‌شوند. در این سنین احتمال افزایش فشار خون به دنبال بارداری بسیار کم است و احتمال ابتلا به دیابت بارداری نسبت به زنان ۴۰ ساله، ۵۰ درصد است.

روان: تفکر شما درباره بارداری به عوامل مختلفی از جمله مسائل اجتماعی زندگی بستگی دارد. گروهی از مادران باردار شدن در این سن را به معنی عقب افتادن از مراحل تحصیلی و شغلی خود می‌بینند. مسئله دیگر تصویر ذهنی خانم از بدن خودش است. او همسن و سالان خود را می‌بیند که اندام متناسبی دارند و خودش به واسطه بارداری اضافه وزن پیدا کرده. به تمام این‌ها سوال‌هایی را که خانم در مورد تدابیرتربیتی فرزندش در ذهن دارد، بیفزایید.

خطرات برای کودک: خطر سقط جنین در این سنین حدود ۵/۹ درصد است، یعنی کمترین مقداری که می‌تواند باشد. تخمک‌های خانم هنوز جوانند و احتمال تولد نوزاد ناقص بسیار کم است. خطر ابتلا به سندرم داون یك در ۱۶۶۷ و خطر ابتلا به اختلالات کروموزومی یك در ۵۲۶ مورد است.



25 تا 29 سالگی

جسم: اگر ورزش کنید و مراقب رژیم غذایی خود باشید و در دوران بارداری خود هم این دو اصل را اجرا کنید، زایمان راحت‌تری خواهید داشت و می‌توانید با دردسر کمتری به وزن طبیعی خود بازگردید. بارداری قبل از ۳۰ سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش می‌دهد.

روان: در سنین قبل از زندگی خانم‌ها مدام در تلاشند زندگی حرفه‌ای خود را باثبات کنند. با وجود این حسن سنین قبل از ۳۰ سالگی، جوانی رابطه زناشویی شماست. در این سنین راحت‌تر می‌توانید با مسائلی که پدر مادر شدن بین شما ایجاد می‌کند، کنار بیایید.

خطر برای کودک: خطر سقط در زنان ۲۵-۲۹ سال ۱۰ درصد است و احتمال ابتلا به سندرم داون یك در ۱۲۵۰ و احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی یك در ۴۷۶ مورد گزارش شده است.



30 تا 34 سالگی

جسم: باروری خانم در این سنین به تدریج رو به کاهش می‌رود. اگر خانمی به هر دلیلی نیاز به درمان‌های ناباروری داشته باشد؛ احتمال پاسخ مثبت او به درمان‌ها در این سنین (نسبت به زنان مسن‌تر) بیشتر است؛ مثلا در زنان زیر ۳۵ سال از ۲۸ مورد داوطلب IVF ۲۵ نفر موفق به درمان می‌شوند. این درحالی است که در زنان بالای ۴۰ سال ۶ مورد از ۸ مورد در IVF موفق می‌شوند. مطالعات نشان داده زنان ۳۰-۳۴ ساله با احتمال دو برابر نسبت به زنان ۲۰-۲۹ مجبور به سزارین می‌شوند.

روان: زنانی که به ثبات مالی، تحصیلی و شغلی رسیده‌اند در این سنین با خیال راحت باردار می‌شوند اما ممکن است به نسبت مادران جوان‌تر بنیه و انرژی لازم برای پرورش فرزندشان را نداشته باشند.

خطر برای کودک: خطر سقط ۷/۱۱ درصد، احتمال ابتلا به سندرم داون یك در ۹۵۲ مورد و احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی یك در ۳۸۵ مورد است.



35 تا 39 سالگی

جسم: کاهش باروری در این سنین ادامه دارد و در ۳۸ سالگی ناگهان افت شدیدی می‌یابد. زیرا تخمک‌ها مسن هستند و سخت‌تر بارور می‌شوند. تا ۳۵ سالگی زوجین باید یك سال مداوم رابطه حفاظت نشده ناموفق داشته باشند تا برای آن‌ها ناباروری تشخیص داده شود. این محدوده زمانی در زنان بالای ۳۵ سال به ۶ ماه کاهش می‌یابد. خطر افزایش فشار خون به دنبال بارداری در زنان بالای ۳۵ سال دو برابر زنان جوان‌تر است و ۱۰تا۲۰ درصد این زنان را گرفتار می‌کند. این خطر در زنان چاق بیشتر هم هست. احتمال نیاز به سزارین در زنان ۳۵-۳۹ دو برابر زنان جوان‌تر است زیرا در این سنین مراحل زایمان طولانی‌ترند و مرحله دوم زایمان به ۲ ساعت می‌رسد.

روان: در این سنین معمولا پزشک متخصص زنان معالج از خانم تست آمنیوسنتز می‌خواهد و انتظار برای پاسخ این آزمایش برای خانم عذاب‌آور است. از طرفی اختلاف سنی زیاد والدین و فرزند چندان خوب نیست و سبب مشکلاتی می‌شود.

خطر برای کودک: احتمال ۲ یا چند قلوزایی با افزایش سن بیشتر می‌شود زیرا تاثیر هورمونی بر تخمدان‌ها تغییر می‌کند و ممکن است این هورمون‌ها چند تخمک را آزاد کنند. زنانی که داروهای ناباروری می‌خورند هم با احتمال بیشتری صاحب ۲ یا چند قلو می‌شوند زیرا این دارو‌ها و تخمدان‌ها را وادار به تولید تخمک بیشتر می‌کند. خطر سقط در زنان بالای ۳۵ سال به ۱۸ درصد می‌رسد و این زنان با احتمال دو برابر نسبت به زنان جوان‌تر مرده‌زایی می‌کنند.



40 تا 44 سالگی

جسم: مطالعات نشان داده فرزندان زنانی که بدون کمک روش‌های درمان ناباروری به دنیا آمده‌اند عمر طولانی‌تری دارند با این حال تنها یك درصد زنان ۴۰-۴۴ ساله به طور طبیعی باردار می‌شوند. سلامت دوران بارداری و زایمان به میزان ورزش، سبک زندگی سالم و مرتبه فرزند (چندمین فرزند) بستگی دارد. زنان بالای ۴۰ سال حوصله دوران طاقت فرسای بارداری را ندارند چرا که تغییرات هورمونی سبب القای خستگی به آن‌ها می‌شود. اگر این چندمین تجربه مادری باشد خانم مستعد بواسیر و فشار بر مثانه و پرولاپس واژن می‌شود. افزایش وزن ناشی از بارداری در این سنین بیشتر و کاهش آن سخت‌تر است.

روان: زنان بالای ۴۰ سال تجارب کافی از زندگی دارند و برای تربیت فرزندشان به بلوغ فکری رسیده‌اند، صبورترند اما ممکن است از اختلاف سنی با فرزندشان دچار نگرانی‌هایی شوند. این زوجین در اوج جوانی فرزندشان دوران سالمندی را طی می‌کنند که خود مسائلی را در پی دارد.

خطر برای کودک: حدود یک سوم بارداری‌های زنان ۴۰-۴۴ سال به سقط ختم می‌شود؛ دلایل سقط متفاوت است. مثلا ممکن است تخم از‌‌ همان ابتدا لانه‌گزینی مناسبی نداشته باشد. شاید رحم ضخامت حفاظتی لازم را پیدا نکند یا ممکن است جریان خون رحمی کافی نباشد. خطر جفت سرراهی و پارگی جفت در این زنان بیشتر است و معمولا وزن تولد کودک کم است. احتمال ابتلا به سندرم داون در فرزندان این زنان یك در ۱۰۶ مورد و احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی یك در ۶۶ مورد گزارش شده که اختلالات کروموزومی از ۴۴ سالگی به یك در ۲۶ مورد می‌رسد.



45 تا 49 سالگی

جسم: تنها ۰/۰3 درصد از این زنان به طور طبیعی باردار می‌شوند و احتمال موفقیت در درمان‌های ناباروری به شدت افت می‌کند. زنانی که در این سن باردار می‌شوند در طول بارداری باید مرتب از نظر سلامت قلب و عروق، کلیه‌ها و دیابت بررسی شوند. دوران بارداری و زایمان در این زنان نسبت به زنان جوان‌تر دشوارتراست. بارداری برای این زنان مانند این است که در این سن بخواهند یک فعالیت ورزشی شدید را شروع کنند. فشار وارد بر قلب به شدت افزایش می‌یابد. افزایش وزن هم فشار قابل توجهی را بر عضلات و مفاصل وارد می‌کند.

روان: بسیاری از زنان در میان دهه ۴۰ زندگی خود نگران سلامت و آینده فرزندشان هستند. از این عزیزان می‌خواهم به جای نگرانی بر رعایت اصول سلامت تمرکز کنند تا به امید خدا بارداری موفقی را داشته باشند.

خطر برای کودک:  بیش از ۵۰ درصد بارداری‌های زنان بالای ۴۵ سال قبل از هفته ۲۰ بارداری به سقط ختم می‌شود. خطر مرده‌زایی در این زنان به دو برابر می‌رسد. بنابراین متخصص زنان معالج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های بیشتری را برای مادر تجویز می‌کند. در این سنین خطر ابتلای کودک به سندرم داون یك در ۳۰ مورد و خطر ابتلا به اختلالات کروموزومی یك در ۲۱ مورد است و در ۴۹ سالگی به یك در ۸ مورد می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
علی سورنا|حالا وقت خوب نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزاده نامداری: هر وقت حالم خوب نیست به آنجا می روم!



اخبار,اخبار فرهنگی ,آزاده نامداری

 

اخبار فرهنگی - آزاده نامداری: هر وقت حالم خوب نیست به آنجا می روم!

یک فروشگاه «شهر کتاب» نزدیک خانه مان است که هر وقت حالم خوب نیست به آنجا می روم.

 آیتم «تازه ها» که به «سیمای خانواده» آمد، یک مجری تازه، گرم و خوش برخورد هم به تلویزیون اضافه شد. آزاده نامداری از آن روزهای شبکه یک، پربیننده شد و با برنامه های نو، کوتاه و پُر «غیرمنتظره»، «جمع ما»، «خانمی که شما باشی» شبکه 2 و «ورزش امروز» و «شب نشینی» شبکه جهانی جام جم، خوب جلو آمد. نامداری که برنامه های تلویزیونی «خط مستقیم»، «آیین زندگی»، «مجله تصویری فجر»،« ویژه برنامه تحویل سال شبکه 2» را در کوله بار اجرایش دارد و در مجموعه «پشت صحنه» احسان علیخانی که با موضوع زندگی مدال آوران رشته های ورزشی روی آنتن می رفت هم نویسنده و مشاور بوده است، 10 آذر 63 در کرمانشاه بدنیا آمده و از دانشگاه شهید بهشتی تهران لیسانس مدیریت صنعتی گرفته است. الان هم همان جا فوق لیسانس روانشناسی بالینی می خواند.

خودش می گوید: من این قدر با کلاس نیستم که هوای کتاب های آنلاین را داشته باشم! اتاقم پُر از شبرنگ ها و ماژیک های رنگی است. تمام کتاب ها را ماژیک کشی و علامت گذاری می کنم. اگر خیلی خوش و سرحال باشم، نُت هم بر می دارم. الان از خلاصه تمام کتاب های کاغذی که تا به امروز خوانده ام چند دفترچه دارم. البته متن کتاب ها در ذهنم ثبت می شوند ولی آدم اهل عملی هستم اگرچه گاه فشار زندگی دست و پایم را می بندد و مانع می شود. اگر واقعا عمل می کردم که اوضاعم خیلی بهتر از این بود!

او البته روزگار بدون کتاب را روزگار خانواده دکتر ارنست گمشده در جزیره ای می داند که ایام دردناکی داشتند.

گفت و گوی او را که در حال و هوای مطالعه و کتاب است، در ادامه می خوانید:

کتاب خوان تر شده ایم
آمار دقیق علمی ندارم که بگویم ایرانی ها در قیاس با مردم دیگر کشورها کمتر کتاب می خوانند، اما اگر ژست کتابخوانی نباشد به نظرم نسبت به گذشته، کتابخوان تر شده ایم. خوشبختانه آدم های زیادی را در حال خرید کتاب می بینم، اما مردم کشور ما دغدغه های بزرگی مثل مسائل مالی و گرفتاری های فکری و استرس های ریز و درشتی دارند که باعث می شود با فراغ بال و آرامش، کتاب نخوانند. ممکن است من در یک ماه تعداد بیشماری کتاب بخوانم و در ماه بعد حتی یک صفحه هم مطالعه نکنم. رابطه مستقیمی میان حال روحی افراد یک جامعه با سرانه کتابخوانی وجود دارد.

او البته در پاسخ به سبک زندگی مردم کشورهایی که بیشتر اهل مطالعه و کتاب هستند، نیز گفت: به دلیل جا افتادن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی است که متأسفانه در کشور ما از این خبرها نیست!

من هم فریب خورده ام!
نامداری در خصوص نوع خرید کتاب و چگونگی انتخاب بهترین ها هم نکات جالبی دارد: «اسیر زرق و برق کتاب ها شده ام، به خصوص در حوزه روانشناسی. یک وقت هایی هم فریبشان را خورده و خریده ام. اما حدود دو سالی می شود که یاد گرفته ام قبل از خرید هر کتابی، تحقیقات لازم را داشته باشم و شناخت کافی به دست آورم.

چون در زمینه گرافیک و طراحی جلد، اطلاعات زیادی ندارم، رنگ و لعاب ظاهری کتاب کشش چندانی برایم ایجاد نمی کند. بیشتر دنبال محتوا هستم. انتخاب کتاب مثل انتخاب یک برنامه تلویزیونی است. موضوع و هدف برای یک برنامه، مهم تر از فضا و دکور آن است و من جذب هدف می شوم نه دکور! البته متاسفانه در مملکت ما کتاب های دروغین با ظاهر چشمگیر، فراوان است. رمان هایی با اسم قشنگ و متن دروغ که انگشت خرید خواننده از همه جا بی خبر فوری به سمت آنها می رود. اتفاقی که برای من افتاده و خریده ام. اما بعد احساس کرده ام چقدر پولم را هدر داده ام.

کتاب هایی را خوانده ام که اگر وزارت ارشاد نظرم را راجع به آنها می پرسید، با همه وجود خواهش می کردم که دیگر هرگز چاپ نشوند. این خزعبلات چاپی بر افکار انسان، تاثیر سوء می گذارد و گاه، سرنوشت و عقاید افراد را عوض می کند.»

درمانگاهی به نام شهر کتاب
او درباره شیوه دستیابی به تازه های نشر نیز گفت: «یک فروشگاه «شهر کتاب» نزدیک خانه مان است که هر وقت حالم خوب نیست به آنجا می روم و با شناخت و اعتمادی که نسبت به مسوولینش دارم، شرایط روحی ام را توضیح می دهم؛ آنها هم متناسب با شرایطم کتاب هایی را معرفی می کنند که بعد از کمی تورق در صورت تمایل، خریداری می کنم. تنها مراجعه من برای آشنایی با تازه های نشر و خرید کتاب، همین مکان فرهنگی است.

یادم می آید یک بار که اصلا حالم روبراه نبود، کتاب «لطفا گوسفند نباشید» را از شهر کتاب خریدم و خیلی به بهبود وضعیتم کمک کرد. واقعا داروخانه خوبی است!»

عصبانی هستم
«وقتی آدم بخواهد کتاب بخرد به گرانی اهمیت نمی دهد و هر طور شده آن را تهیه می کند! من هم بی پول می شوم اما دست بردار کتاب نیستم. اتفاقا امسال پولدار نبودم اما خیلی کتاب خریدم. کسی که دغدغه مطالعه داشته باشد حاضر است همه چیزش را فدای این محصول فرهنگی کند. اگر طالب باشی راه های زیادی مثل امانت گرفتن از کتابخانه ها و حتی خرید شریکی وجود دارد.

البته از قیمت کتاب ها به شدت ناراضی ام. اما سَر در نمی آورم که واقعا گران است یا نه؟! حتما قیمت ها همین باید باشد دیگر! اگر پای صحبت دست اندرکاران چاپ و نشر بنشینیم دلایل گرانی کتاب را با توجه به افزایش نرخ همه کالاها برایمان توضیح می دهند.

البته گاه ترجیح می دهم کتاب را قرض بگیرم تا بخرم. خیلی دوست دارم «جان شیفته» رومن رولان را در کتابخانه ام داشته باشم اما واقعا گران است.»

بسته پیشنهادی
«یک روانپزشک آمریکایی به نام دکتر اروین یالوم رمانی راجع به چهره های بزرگ مانند نیچه، شوپنهاور و زرتشت نوشته و این افراد را تحلیل روانشناسی کرده است. از آنجا که این کتاب، آدم را با زوایای پنهان زندگی اندیشمندان آشنا می سازد، خیلی ارزشمند است. خواندنش را از دست ندهید. بخصوص آنها که به رمان خوانی علاقه دارند به جای مطالعه عاشقانه های زرد و اتلاف وقت به سراغ این کتاب بروند. از رمان های «جان شیفته» رومن رولان و «آناکارنینا»ی تولستوی هم غافل نشوید. کتاب «سیرت رسول الله» با بازنویسی جعفر مدرس صادقی هم اطلاعات بی نظیری به خواننده می دهد. کسانی که دوست دارند از این برهه تاریخی مطلع شوند حتما این کتاب را بخوانند. البته نثر روان و راحتی ندارد و باید با تأمل با زبان کتاب ارتباط برقرار کرد.»

و کتابی که این روزها در دست دارد: «البته این روزها «روانشناسی درد» را می خوانم؛ این کتاب، توضیحی است بر چگونگی مزمن شدن دردهای عادی و این که ریشه هر دردی حتما جسمانی نیست و ممکن است روحی- روانی باشد. البته من از طرفداران شعرهای فاضل نظری هم هستم و اگر نخوانم روزم شب نمی شود!»
 اخبار فرهنگی - خبرآنلاین