سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقتی هیچ‌چیز در شکم‌تان بند نمی‌شود، چه باید كرد؟


همیشه سرمای زمستان را به امید آمدن بهار تحمل می‌كنیم و همیشه هم یادمان می‌رود عمر بهار چقدر كوتاه است! انگار كمتر از یك فصل است؛ اوایلش هنوز هوا سرمای زمستان را فراموش نكرده و اواخرش هم به استقبال تابستان می‌رود!


مجله سیب سبز - ستاره سمایی: همیشه سرمای زمستان را به امید آمدن بهار تحمل می‌كنیم و همیشه هم یادمان می‌رود عمر بهار چقدر كوتاه است! انگار كمتر از یك فصل است؛ اوایلش هنوز هوا سرمای زمستان را فراموش نكرده و اواخرش هم به استقبال تابستان می‌رود!

تابستانی كه گرمایش حسابی عرق‌مان را درمی‌آورد و فقط به میوه‌های خوشمزه‌اش دل‌مان را خوش می‌كنیم؛ میوه‌های خوش‌طعم و مزه‌ای كه خوش‌آب و رنگ هم هستند و خنكی‌شان می‌تواند حال یك آدم گرمازده را حسابی جا بیاورد. البته بهار و تابستان علاوه بر نوبرانه‌های خوشمزه، یك مرض را هم با خودشان می‌آورند كه اسمش هم اساسی حال آدم را می‌گیرد، چه برسد به خودش؛ «اسهال و استفراغ»!

اسهال و استفراغ از بیماری‏های شایعی است كه به دلایل مختلف ایجاد می‌شود؛ از ویروس گرفته تا گرمای تابستان یا حتی زیاده‌روی در خوردن میوه‌های تابستانی كه همگی طبع سردی دارند. به گفته دكتر نسرین بعیری، پزشك و دانشجوی طب سنتی در اغلب موارد بیماری به‌راحتی درمان می‌شود ولی بهتر است در زمان ابتلا به پزشك مراجعه شود تا با تشخیص و درمان صحیح مانع ایجاد عارضه به ویژه در گروه‌های خاص مانند اطفال شود.

وقتی هیچ‌چیز در شکم‌تان بند نمی‌شود، چه باید كرد؟

«استفراغ» خیلی هم خوب است!

همان‌طور كه گفته شد یكی از علل استفراغ، وجود بیماری در معده است كه در این میان می‌توان به اختلال در عملكرد معده به دنبال انواع سوءمزاج‏های معده‌ای و همچنین پری بیش از حد معده در افرادی كه بیش از اندازه غذا می‏خورند، اشاره كرد.

گاهی هم تهوع و استفراغ نه‌تنها مضر نبوده بلكه اثرات مفیدی دارد؛ مثلا زمانی كه ماده مضری در بدن وجود دارد و باید دفع شود، این اتفاق به دفع ماده مضر كمك می‌كند. همچنین برای درمان سكسكه مقاوم به درمان هم گاهی توصیه می‌شود كه فرد را به انجام استفراغ تحریك كرد.

در مواردی كه این اتفاق ناخوشایند روی می‌دهد، در ابتدای بیماری نباید داروهای ضد تهوع و ضد استفراغ به كار برد چون باعث باقی ماندن مواد مضر در بدن شده و به سایر ارگان‏ها آسیب می‏رساند اما در صورت طول كشیدن این حالت با مشورت پزشك می‏توان از تركیباتی كه در ادامه آمده، استفاده كرد. البته ذكر این نكته حائز اهمیت است كه در صورت استفراغ خونی یا دفع ماده سیاه‌رنگ-كه دلالت بر دفع سودا دارد- یا زرد رنگ- ناشی از دفع صفرا- بلافاصله باید به پزشك مراجعه شود. همچنین وجود علائم همراه مانند تب، از نشانه‌هایی است كه نیازمند مراجعه سریع به پزشك است.

این‌طوری درمان شوید!

اگر استفراغ ناشی از عادات غلط غذایی باشد در وهله اول باید این عادات را تصحیح كرد. مصرف منظم و به اندازه غذا و همچنین استفاده از غذاهای سالم اولین گام برای درمان این عارضه است. به جای مصرف زیاد غذا در یك نوبت دفعات مصرف غذا را افزایش داده و حجم مصرفی را كاهش دهید.

در صورتی كه ماده مضر داخل معده با استفراغ تخلیه شد، باید بعد از دفع ماده مضر معده را تقویت كرد تا كمترین مواد زائد را دریافت كند. برای تقویت معده از موادی مانند مویز یا دانه انار می‏توان استفاده كرد. استعمال رایحه‌های ترنج، نارنج و لیمو هم موثر است. استراحت كردن و خوابیدن كمك شایانی در درمان دارد. در صورتی كه عامل آسیب‌رسان دفع نشد باید با كمك سایر روش‌ها از جمله حقنه و. . . ماده را دفع كرد.

البته اگر این عارضه به دلیل بیماری خاصی نباشد، استفاده از این تركیب می‌تواند موثر باشد: یك لیوان آب سیب، یك لیوان آب زرشك، نصف لیوان آب لیمو شیرین و 250 گرم شكر را جوشانده تا قوام بیاید. روزی سه استكان از این تركیب را مصرف كنید.

مصرف لیموی تازه با نمك، مكیدن انار ترش و شیرین، جویدن و نگه داشتن دانه‌های انار و برگ نعناع و پونه در دهان، جویدن كندر و مصطكی هم در كاهش میزان تهوع موثر است.

 گرما و گرم‏مزاجى باعث قى كردن می‌شود، مصرف موادی مانند انار، سماق، سنجد، به و همین‌طور شربت و داروهایى كه به در آن وجود دارد، توصیه می‏شود. در مواردی كه پزشك در هر یك از خلط‏ها اختلالی مشاهده كند، درمان ویژه آن را انجام می‌دهد.

در نهایت اگر فرد به خاطر این عارضه دچار ضعف شده باشد، مصرف آب جوجه مرغ یا گوشت همراه آب سیب مفید خواهد بود.

وقتی «دستشویی» خانه دوم می‌شود!

این بیماری در تمامی سنین می‏تواند رخ دهد، ولی در كودكان زیر پنج سال به دلیل ایجاد كم‌آبی، خطرناك‏تر از سایر گروه‌های سنی است.

در مواردی كه اسهال ناشی از وجود ماده زائد بوده و دفع طبیعی است، اشتها عادی خواهد بود و زبان فرد خشك نمی‌شود ولی در صورت وجود التهاب در روده‌ها، بدی هضم، خشكی دهان، درد و حساسیت روی شكم و وجود بار روی زبان مشاهده می‏شود.

اگر اسهال به‌ویژه در كودك با علائمی مانند تب یا بدبویی زیاد مدفوع، وجود خون یا علائم كم‌آبی از قبیل گود افتادن چشم، كاهش دفعات ادرار و مدفوع و. . . همراه باشد حتما به پزشك مراجعه كنید و به هیچ‌وجه خوددرمانی نكنید.

بهترین راه برای جبران كم‌آبی ناشی از اسهال به‌خصوص در كودكان استفاده از محلول او‌آر‌اس است. برای تهیه این محلول اول آب را بجوشانید. بعد از خنك شدن آب جوشیده، چهار لیوان (یك لیتر) از آن را در پارچ ریخته و یك پاكت پودر او‌آر‌اس را (كه از داروخانه تهیه كرده‌اید) در آن حل كنید. این محلول را می‌توانید در یخچال نگه دارید و طی مدت بیماری به ازای دفعات مختلف دفع از این محلول به كودك بدهید.

چه بخوریم، چی نخوریم؟

تهوع واستفراغ در تمام گروه‌های سنی و در همه مزاج‏ها بروز می‌كند و به گروه خاصی اختصاص ندارد. درمان و استراحت پیشنهاد شده به نسبت هر فرد متفاوت ‏است پس حتما به پزشك مراجعه كنید و تا رسیدن به درمانگاه از راه‌های زیر برای آرام كردن خودتان كمك بگیرید.

اگر یك قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل تازه خرد شده را به یك فنجان آب جوش افزوده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درش را ببندید، بعد آن را صاف كرده و با كمی عسل دو تا سه بار در روز مصرف كنید با خواص ضد باكتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی‌اكسیدانی خود، اسهال و استفراغ را درمان می‌كند. این نوشیدنی همچنین برای پیشگیری و درمان عفونت معده، علائمی مانند مدفوع آبكی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شكم را هم كاهش می‌دهد؛ البته اگر فشار خون دارید، باید قید این درمان را بزنید كه برای‌تان خطرناك است!

یادتان باشد نعناع هم به خاطر اثر ضدمیكروبی، ضدنفخ و ضدتهوعش، می‌تواند در شرایط بیماری اسهال و استفراغ موثر باشد. برای این منظور یك قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشك را در یك فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه در آن را بسته سپس صاف كرده و بین وعده‌های غذایی مصرف كنید.

تركیب دیگری كه می‌تواند در رفع اسهال كمك‌كننده باشد از این قرار است: 15 گرم به‌دانه، 10 گرم برگ نعناع، 10 گرم برگ فرنجمشك و 30 گرم ریشه هفت‌بند را كاملا بكوبید تا نرم شود. بعد دو قاشق غذاخوری از آن را داخل آب جوش ریخته و به مدت نیم‌ساعت دم كنید. قبل از نوشیدن آن را صاف كرده و روزی دو بار، هر بار یك فنجان مصرف كنید.

«هیضه» را می‌شناسید؟!

از دیدگاه طب سنتی «هیضه» یكی از انواع اسهال و استفراغ در طب سنتی است كه معمولا در این حالت علائم بیماری شدید است. این حالت زمانی رخ می‌دهد كه ماده غذایى در معده هضم نشده، فاسد و از معده جدا شده باشد. در چنین شرایطی، نیروی دفع‏كننده بدن آن را با فشار به روده‌ها مى‏راند و این غذا كه خوب هضم نشده به خلط ناسازگار با بدن تبدیل مى‏شود و در صورت افزایش، طبیعت آن را به هر طرفى كه بتواند، سوق مى‏دهد و باعث استفراغ یا اسهال می‏شود.

مبتلایان به هیضه بسیار تشنه مى‏شوند اما به محض نوشیدن آب، آن را برمی‌گردانند چراكه به محض رسیدن آب به معده، گرم شده و باعث تهوع و استفراغ می‌شود. برای درمان این بیماری، ضمن درمان دارویی، فرد باید استراحت كافی داشته و از غذاهای سبك استفاده كند. استفاده از افشره جوشانده انار به درمان این بیماری كمك می‌كند. برای تهیه این داروی گیاهی، آب انار را گرفته و یك شب كنار ‏بگذارید تا ته‏نشین شود. بعد آب انار زلال را بپزید و كف رویش را بگیرید تا قوام بیاید. چند شاخه نعناع تازه در آب انار داغ بیندازید و آن را از روی حرارت ‌بردارید و صبر كنید تا سرد شود؛ حالا آماده مصرف است. استفاده از افشره‏ جوشانده به و سیب به همین روش هم می‌تواند درمان‌كننده هیضه باشد.

دیگر «بیرون» نروید!

در مراحل اولیه اسهال و استفراغ نباید سعی در از بین بردن علائم كرد؛ یعنی ابتدا باید اجازه دهید طبیعت بدن با انجام این اعمال ماده مضر را از خود دور كند. اسهال در صورتی كه مواد دفعی كم باشد و درد مختصری وجود داشته باشد، خود به خود رفع می‏شود در غیر این صورت نیاز به درمان وجود دارد كه برخی از درمان‌ها در ادامه آمده است:

كته با ماست

 یكی از دم‌دستی‌ترین و موثرترین روش‌های درمان اسهال است؛ البته بهتر است در صورت وجود تب از ماست استفاده نكنید. البته سیب رنده شده هم همان‌طور كه از قدیم‌ها شنیده‌اید، موثر است.

هسته انار سیاه

در طب سنتی توصیه شده كه از آب جوشانده هسته انار سیاه، میوه آلبالو (البته برای رفع اسهال و استفراغ صفراوی)، مخلوط مساوی از آمله بدون هسته همراه گشنیز خشك ساییده شده (برای رفع اسهال مزمن)، مربای پوست پسته و همچنین سه وعده (هر بار یك فنجان) دم كرده و صاف شده گل چای كوهی استفاده كنید.

ریشه بارهنگ

در ضمن در مواقع بیرون‌روی می‌توان روزی سه‌بار ریشه بارهنگ را به این روش مصرف كرد: 50 تا 100گرم از ریشه بارهنگ را در یك لیتر آب جوشانده شده دم كرده و صبح، ظهر و شب، هر بار یك فنجان مصرف كنید.

چای ریحان

البته دمكرده 10 تا 15 عدد برگ ریحان یا مصرف چند نوبت چای ریحان هم می‌تواند كمك‌كننده باشد چراكه این گیاه ضمن خواص ضد اسپاسمی كه دارد، در رفع اسهال و استفراغ مفید است و از سوی دیگر اثر تقویت‌كنندگی برای معده دارد.


ویدیو مرتبط :
عروسکه رقاص ( شکم شکم شکم ... )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چربی شکم و راههای رهایی از آن



چربی ذخیره شده در شكم یكی از مقاوم ‌ترین و در عین حال هشدار دهنده ‌ترین نوع چربی هاست.افزایش دور كمر آقایان بیش از 102 سانتی‌متر و در خانم ها بیشتر از 89 سانتی‌متر منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های عروق قلب می‌شود (سندرم متابولیک)و به هر حال لحاظ زیبایی هم یكی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود.

 

 

 

پس برای رهایی از آن لطفاً به نكات زیر توجه بفرمایید:

1- چربی شكم، چربی ذخیره‌ای بدن است، بنابراین مقاوم ترین چربی در برابر رژیم لاغری و ورزش می باشد. برای درك بهتر این موضوع به این مثال دقت فرمایید:

اگر شخصی مبتلا به سرطان را در مراحل آخر زندگی او دیده باشید، می بینید که تمام چربی های بدن او از بین رفته است، ولی چربی شكم او همچنان وجود دارد.

پس باید خیلی پشتكار داشته باشید و با تلاش زیاد منتظر نتیجه بمانید.

2ـ تنها راه درمان چربی شكم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است. فقط و فقط با این دو روش است كه چربی ازبین می‌رود، پس روش های دیگر فقط به این دو كمك می‌كنند.

3ـ ماساژ موضعی چربی های شكم، اگر همراه با رژیم و تحرك اصولی باشد، منجر به كاهش بیشتر چربی در این منطقه می‌شود.

4ـ به غیر از چربی شكمی، یكی از بزرگ ترین مشكلات این منطقه كه منجر به اختلال در زیبایی می‌شود، از دست رفتن قوام عضلات شكم است كه منجر به جلو آمدگی شدید شكم، حتی با كوچك ترین نفخ گوارشی می‌شود. علت شل شدن عضلات این است كه فعالیت های روزمره هیچ كدام عضلات شكم را در گیر نمی كنند، به خصوص در خانم ها معمولا عضلات شل تر هستند و در جریان حاملگی و زایمان این عضلات دچار كشیدگی و حتی بریدگی(در سزارین) می شوند، بنابراین قوام این عضلات شدیدا كاهش می یابد.

پس اگر به دنبال خوش فرم شدن شكم هستید، حتماً با ورزش هایی كه بر روی عضلات شكم تمركز دارند، عضلات شكم را تقویت كنید، ولی باید بدانید ورزش مخصوص شكم به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش هوازی(مثلا پیاده روی) ممكن است روی چربی شكم اثری نداشته باشد.

اگر همراه با رژیم غذایی و ورزش هوازی عضلات شكم را تقویت نكنید، ممكن است اصلا از ظاهر شكم رضایت نداشته باشید، چون به هر حال عضله ی شل و بدون قوام، به سمت جلو می آید یا پایین می افتد و ظاهر شكم را زشت می نماید.

در نهایت باز هم تاكید می كنم كه حوصله داشته باشید، منتظر نتیجه سریع نباشید، پشتكار داشته باشید و عجله نكنید.