سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقتی همه با ازدواج شما مخالفند



رضایت والدین برای ازدواج

در خانواده های ایرانی ازدواج نمی تواند بدون رضایت خانواده انجام شود

 

در خانواده های ایرانی ازدواج نمی تواند بدون رضایت خانواده انجام شود. در واقع ازدواجی که با مخالفت خانواده باشد درست شبیه به بنایی است که روی شن ساخته باشید و هر زمان امکان فرو ریختن آن وجود دارد.

درباره ازدواج، شاید نتوانید رضایت صد در صدی والدینتان را کسب کنید اما حداقل باید یک رضایت نسبی وجود داشته باشد. خانواده ایرانی شباهتی به خانواده های غربی ندارد. هر چند در جوامع غربی هم رضایت والدین اهمیت دارد، به دلیل روحیه فردگرایی خیلی در مسائل یکدیگر دخالت نمی کنند. در ایران خانواده ها گسترده هستند و در واقع فرد با یک ایل و تبار ازدواج می کند، بنابراین اگر بخواهد بدون نظر والدین همسری داشته باشد مشکلاتی برایش ایجاد می شود.


دختر یا پسری که بدون رضایت والدین همسر وارد خانواده ای می شوند، متاسفانه از نظر آن خانواده مطرود هستند. عروس ها زیر نگاه تند و تیز مادر شوهر و خواهر شوهر قرار دارند و ممکن است نگاه تحقیر آمیزی به داماد شود.

وقتی زوج ها بدون رضایت والدین  وارد زندگی مشترک می شوند مشکلی برای شان پیش می آید که به آن «پیله زناشویی» می گویند. در این حالت زوجین از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و اگر مشکلات اقتصادی و عاطفی برایشان پیش بیاید نمی توانند به فکر کمک خانواده ها باشند. زن و شوهر باید همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی را خودشان حل کنند.


حتی ممکن است در دعواها و اختلافات به هم بگویند من به خاطر تو از خانواده ام گذشتم. به دلیل این که افراد به مرور زمان حمایت ها را از دست می دهند آستانه تحمل شان پایین می آید و ممکن است این تنش ها منجربه جدایی شود. با این حساب، برای جلب رضایت والدین  در ازدواج چه کار باید کرد؟


بگذارید ببینند
اگر می دانید امکان صحبت با والدینتان وجود دارد، با آنها مشورت کنید. با لجبازی و قهر کاری پیش نمی رود. بهتر است درباره شخص مورد نظرتان به والدین اطلاعاتی دهید و آنان را تشویق کنید که فرد را ببینند. دیده ها با شنیده ها متفاوت است. ممکن است از فردی یک تصور کلی وجود داشته باشد اما زمانی که او را می بینند شرایط متفاوت می شود.


واسطه انتخاب کنید
در صورتی که می دانید بزرگتری در فامیل وجود دارد که به والدین نزدیک است و پدر و مادر به نظراتش اهمیت می دهند، می توانید از نظر مشورتی او کمک بگیرید. در غیر این صورت توصیه می شود نزد مشاور بروید.


دلایل منطقی را بپذیرید
بعضی وقت ها خانواده ها به عمد با انتخاب فرزندشان مخالفت نمی کنند و نظرشان منطقی است. اگر والدین ایراداتی می بینند شرایطی را به وجود آورند که جوان خودش این موضوع را حس کند. واقعیت این است که آدم ها از افراد غریبه بیشتر حرف شنوی دارند. مهم است که خانواده بدون غرض ورزی مخالفت شان را ابراز کنند. ابتدا فرد مورد نظر را بشناسند سپس با دلایل منطقی مخالفت شان را اعلام کنند.


دغدغه والدین را نادیده نگیرید
آمادگی خانواده برای ازدواج هر فرزندی در چندین بعد قابل بررسی است. به طور مثال باورهای خانواده اهمیت دارد. در بعضی خانواده ها ترتیب سنی بچه ها اصلی ترین ملاک برای ازدواج آن هاست و هیچ گاه فرزند کوچک تر نمی تواند از فرزند بزرگ تر زودتر ازدواج کند. شرایط اقتصادی خانواده برای ازدواج فرزندشان هم شامل آمادگی خانواده محسوب می شود. وقتی خانواده به هر دلیل منطقی آمادگی لازم برای عروس کردن دختر یا داماد کردن پسر را ندارد، فرزندان نباید با نادیده گرفتن دغدغه های والدین برای ازدواج در یک زمان خاص اصرار کنند.


صبر کنید
زمانی که پدر و مادر به هیچ وجه راضی نمی شوند و به عبارتی اصلا حاضر نیستند، حرف های شما را بشنوند یا طرف مقابل را ببینند. باید بدانید که الان زمان قانع کردن پدر و مادر نیست. شما باید صبر کنید تا پدر و مادر از فضای عاطفی و هیجانی خود بیرون بیایند چون در فضای هیجانی آدم ها نمی توانند خوب به مسئله نگاه کنند و تصمیم بگیرند، بنابراین دختر و پسر باید با درایت، صبر کنند تا زمان مناسب برای حرف زدن فرا برسد.

منابع:سپیده دانایی، خراسان

 


ویدیو مرتبط :
مردم هنوز با وام ۲۵ میلیونی خودرو مخالفند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی بچه ها با ازدواج بزرگترها مخالفند


ازدواج مجدد بعد از جدایی یا فوت همسر اتفاق می افتد. این افراد تجربه یک رابطه زناشویی مشترک و گاهی نیز فرزندی را با خود همراه دارند.





هفته نامه سلامت - دکتر مهدی زارع بهرام آبادی*: ازدواج مجدد بعد از جدایی یا فوت همسر اتفاق می افتد. این افراد تجربه یک رابطه زناشویی مشترک و گاهی نیز فرزندی را با خود همراه دارند. ازدواج مجدد حق طبیعی و شرعی همه مردها یا زن هاست اما در این مواقع موانعی وجود دارد که اگر به موقع و با درایت بررسی نشوند، می تواند خیلی مشکل ساز شود و زندگی را بر کام اهالی منزل تلخ کند و حتی باعث فروپاشی زندگی جدید نیز شود.

اگر زن و مردی به هر دلیلی از زوج خود جدا شده اند و هیچ یک از دو طرف فرزندی هم ندارند، تقریبا می توان گفت مشکل چندانی وجود ندارد ولی اگر یکی از طرفین یا هر دو طرف فرزند یا فرزندانی داشته باشند، ازدواج آنها موانعی دارد که باید قبل از رفتن زیر یک سقف حل و فصل شود.

وقتی بچه ها با ازدواج بزرگترها مخالفند

1- تهدید نظام خانواده

وقتی یکی از اعضای خانواده به واسطه طلاق یا فوت از خانواده حذف می شود؛ والد باقیمانده تلاش می کند تا به هر طریق شده به نظام و ثباتی که متفاوت تر از قبل است دسترسی پیدا کند. پس خانواده تک والدی شده، روش دیگری را در پیش می گیرد تا امور زندگی را در دست بگیرد و راه را ادامه دهد. نظام نوین شکل گرفته به تدریج با یک والد قوام پیدا می کند اما وقتی موضوع ازدواج مجدد پیش می آید این نظام دوباره با تهدید مواجه می شود؛ یعنی با ورود فرد دیگر به خانه قرار است نظام شکل گرفته دوباره تغییر کند. این تغییر مانند یک بی ثباتی و تهدید برای زندگی است و طبیعی است که در مقابل تهدید جدید اعضای خانواده موضع گیری کنند و مخالفت هایی آغاز شود.

2- تغییر نظام قدرت

از جمله چالش هایی که خانواده با آن روبرو است تغییر قدرت است که باید متوازن شود. قبل از ازدواج زوجین، قدرت کاملا در اختیار یک والد بود همه دستورها از طرف او صادر می شد و اختیار و ابتکار عمل به عهده او بود ولی وقتی والد دیگری، ناپدری یا نامادری اضافه می شود که در جایگاه پدرخوانده یا مادرخوانده قرار می گیرد به همان میزان هم اختیار و قدرت می خواهد تا بتواند در تصمیم گیری و امور خانه مشارکت کند. تصمیم گیری فرد تازه وارد در امور خانواده همیشه اوایل شروع زندگی جدید مشکل ساز است تا اینکه کمی زمان بگذرد و خانواده او را بپذیرند. بنابراین افرادی که می خواهند وارد چنین زندگی ای شوند نباید برای شکل دادن نظام واحد خیلی غجله کنند و قبل از شروع زندگی مشترک با حوصله، گفت و گو و احترام به حق و حقوق یکدیگر به سوی یک نظام مشترک حرکت کنند.

وقتی بچه ها با ازدواج بزرگترها مخالفند

3- مخالفت فرزندان

هرچقدر فرزندان دو طرف، سن بالاتری داشته باشند (دوران جوانی را سپری کرده باشند) ازدواج مجدد آسان تر خواهد بود چون آنها از روی عقل و منطق فکر می کنند و با موضوع کنار می آیند.

هرچه سن فرزندان پایین تر باشد مخالفت ها بیشتر است به خصوص نوجوانان در این موارد مشکلات و موانع زیادی را سر راه پدر یا مادر قرار می دهند. در کودکان نیز واکنش شدیدی در قبال ازدواج پدر یا مادر دیده می شود ولی این واکنش ها معمولا موقتی و کوتاه مدت است. کودکان زودتر از نوجوانان خود را با سیستم جدید وفق می دهند. البته رفتار درست والدین را نباید از نظر دور داشت و والدین باید خیلی با درایت و احتیاط عمل کنند.

4- دعوای فرزندان

وقتی فقط یکی از زوجین فرزند دارد ازدواج آسان تر است. ولی وقتی هر دو زوج فرزند می آورند وضعیت سخت تر می شود، چون ممکن است هرکدام از زوجین، فرزندپروری خاص خود را داشته باشد و آزادی و قدرتی که به فرزندان می دهد متفاوت باشد. فرزندان نیز همچنان تعامل و ارتباط با بستگان قبلی را دارند که این موضوع نیز زندگی را پیچیده تر می کند. بنابراین اگر هر دو زوج صاحب فرزند هستند، حتما باید قبل از ازدواج در بسیاری از مسائل به توافق برسند.

متاسفانه گاهی مرد و زن روی موضوع به این مهمی وقت نمی گذارند و در مدت کوتاهی به این نتیجه می رسند که چون ما همدیگر را دوست داریم دیگر مشکلی وجود ندارد و می توان بقیه مسایل را حل کرد اما قبل از ازدواج باید با فرزندان آشنا شد و زمانی را با آنها گذراند.

وقتی بچه ها با ازدواج بزرگترها مخالفند

5- بازتعریف نقش والد- فرزندی

حتی اگر والدی صاحب فرزند نیست. باید نقش و جایگاه پدرخوانده یا مادرخوانده را بداند. گاهی فرد تصور روشنی از پدر یا مادرخواندگی ندارد و فقط به عنوان همسر وارد زندگی مشترک می شود. در چنین زندگی ای نمی توان فقط نقش همسری ایفا کرد، اگر آمادگی برای حضور عضو جدیدی که نیاز به مراقبت دارد، وجود نداشته باشد تنش ایجاد می شود چون والد سرپرست فرزند، انتظار کمک در امور فرزندپروری را خواهدداشت. این موضوع می تواند رابطه بین زوجین را مخدوش کند.

*روان شناس و عضور هیات علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی