سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقتی صدا و تصویرمان هماهنگ نیست!


به تازگی دچار مشکل قلبی شده بودهمین باعث شد تن به جراحی بدهد و قلبش را جراحی کند. کم‌کم در حال بهبود بود که اتفاق عجیبی برایش افتاد؛ این دیگر قلب او نبود که اذیت می‌کرد بلکه صداهایی بود که زودتر از موقع به گوشش می‌رسید.


مجله سیب سبز: به تازگی دچار مشکل قلبی شده بود. برای همین به متخصصان قلب زیادی مراجعه کرد. آنها تشخیص دادند دچار التهاب پرده‌های قلب شده است. همین باعث شد تن به جراحی بدهد و قلبش را جراحی کند. بعد از آنکه از بیمارستان مرخص شد دخترش او را به خانه خودش برد تا دوره نقاهتش را آنجا سپری کند. کم‌کم در حال بهبود بود که اتفاق عجیبی برایش افتاد؛ اتفاقی که توجه بسیاری از متخصصان اعصاب و نورولوژیست‌ها را به خود جلب کرد. این دیگر قلب او نبود که اذیت می‌کرد بلکه صداهایی بود که زودتر از موقع به گوشش می‌رسید. حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید فیلمی را ببینید ولی دوبله آن با لب‌خوانی بازیگران منطبق نبوده باشد. صداهایی که با تصویر منطبق نبود PH را حسابی کلافه کرده بود.

ماجرای PH چیست؟

آیا تا به حال فیلم‌های قدیمی را تماشا کرده‌اید که در آنها صدا با تصویر یکسان نیست؟ حالا تصور کنید هر صدایی که می‌شنوید مرتب و به ترتیب نباشد حتی صدای خودتان. این دنیایی است که PH در آن زندگی می‌کند. البته PH نام مستعار اوست زیرا بعد از اتفاقی که برایش افتاد برای آنکه ناشناس باقی بماند با نام PH مصاحبه کرد. او کمی بعد از جراحی قلبی که انجام داد متوجه شد یک چیزهایی درست نیست. او با دخترش زندگی می‌کرد و آنها دوست داشتند تلویزیون نگاه کنند. PH خودش می‌گوید: «وقتی احساس کردم صدا و تصویر با هم یکسان نیست به دخترم گفتم و او گفت هیچ اشکالی وجود ندارد. متعجب به آشپزخانه رفتم تا یک فنجان چای برای خودم بریزم آنها یک تلویزیون هم روی دیوار داشتند و باز همان اشکال را می‌دیدم. دوباره به اتاق بازگشتم و به دخترم گفتم هر دو تلویزیون‌تان نیاز به تعمیر دارد. در همین حال فهمیدم که صحبت‌های دخترم با حرکات لبش هماهنگ نیست این دیگر تلویزیون نبود و در دنیای واقعی اتفاق می‌افتاد و انگار اشکال از من بود.»

PH فکر می‌کرد این مشکل را فقط در مورد دیگران دارد یعنی تنها در مورد افراد دیگر هماهنگ نبودن صدا و تصویر اتفاق می‌افتد اما بعد از گذشت چند هفته او متوجه شد حتی صدای خودش را هم پیش از احساس حرکت فکش می‌شنود. PH نمی‌دانست این تاخیر بیشتر خواهد شد یا نه اما خودش می‌گوید: «در آن لحظه حدود یک‌چهارم ثانیه تاخیر را احساس می‌کردم.»



مشکل از کجاست؟

تا پیش از PH هیچ موردی از چنین مشکلی در هیچ کجا ثبت نشده بود. در واقع PH اولین بیماری است که صدای افراد را قبل از آنکه لب‌های‌شان تکان بخورد، می‌شنود. وضعیت او سؤالات زیادی درباره چگونگی ایجاد ارتباط مغز بین دیدن و شنیدن به وجود آورده است. این ضایعات ممکن است هر زمانی در طول عمر PH ایجاد شده باشند، شاید هم زمانی که او در ICU بستری بود، این ضایعات ایجاد شده باشند. هرچند که معلوم نیست مشکلPH از چه زمان آغاز شد اما می‌توان آن را مربوط به جراحی قلبی دانست که انجام داده یا التهابی که اطراف قلبش به وجود آمده است.

 نتیجه بررسی‌ها چه شد؟

حتما می‌دانید مغز ما به طور طبیعی صدا و تصویر را همزمان درک می‌کند برای همین مشکل PH عجیب بود. به همین منظور متخصصان تصمیم گرفتند بررسی‌های بیشتری انجام دهند. در اولین آزمایشی که انجام شد، محققان مشابه کاری را انجام دادند که وقتی زیرنویس یا صدای یک فیلم یا ویدئو با هم هماهنگ نیست، انجام می‌دهید. آنها فیلم‌هایی که از مردم در حال صحبت کردن گرفته شده بود به PH نشان دادند و با وجود آوردن تاخیر در پخش صدا به میزان 200 هزارم ثانیه، کاری کردند او صدا و تصویر را به صورت همزمان درک کند. نور و صدا با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌کنند بنابراین وقتی کسی صحبت می‌کند ورودی‌های بینایی و شنوایی در زمان‌های مختلفی به چشم و گوش ما می‌رسد. ضمن اینکه سیگنال‌ها به میزان متفاوتی در مغز پردازش می‌شوند. با وجود این ما به طور معمول درک وقایع را به طور همزمان تجربه می‌کنیم اما اینکه مغز چطور این کار را می‌کند هنوز معلوم نیست.

ساعت PH عقب مانده

در نهایت بررسی‌های مختلفی که در مورد PH انجام شد نشان داد مغز یک ساعت واحد ندارد و مفهوم «حالا» در قسمت‌های مختلف مغز در زمان‌های مختلفی ممکن است درک شود. آنچه برای PH اتفاق افتاده این است که یکی از این ساعت‌ها به شکل قابل توجهی کند شده و نسبت به متوسط ساعت‌های مغز عقب افتاده است حتی ممکن است تصور کنید اینکه PH صدایش را قبل از احساس حرکت آرواره‌هایش درک می‌کند، باعث می‌شود او احساس کند از کنترل خارج شده است اما خوشبختانه برای PH این وجه مشکلش تنها در حد یک حس عجیب باقی مانده است.

PH چه کار می‌تواند انجام دهد؟

بعد از مطالعات و پژوهش‌های زیادی که روی PH انجام شد در نهایت سرپرست پژوهش به دنبال راهی است که برای ادراک صدا یک تاخیر مصنوعی ایجاد کند تا به این ترتیب مشکل PH حل شود. درست است که PH از به کار بردن هر شیوه درمانی جدید استقبال می‌کند و در نهایت از بهبود خود خوشحال خواهد شد اما واقعیت این است که او زیاد سخت نمی‌گیرد و طوری با مسئله برخورد می‌کند که مشخص است با این مشکل کنار آمده است.

همان‌طور که گفته شد تا پیش از PH هیچ موردی از این مشکل ثبت نشده بود اما بعد از این، دانشمندان آزمایش‌هایی را درباره افراد دیگر نیز انجام دادند. با بررسی بیشتر و تکرار آزمایش در مورد ۳۷ نفر دیگر در کمال تعجب مشخص شد افراد دیگری هم مشابه وضعیت PH را در این آزمایش دارند، آنها هم ناهمزمانی ادراک تصویر و صدا را در حد جزئی داشتند.

رد فرضیه بیماری های دیگر

یکی دیگر از آزمایش‌هایی که روی PH انجام شد درباره توهم مک‌گورک بود. در این نوع از توهم هنگام پخش یک هجا، تصویر حرکت دهان در حال ادای یک هجای دیگر به فرد نشان داده می‌شود. در این حالت فرد مورد آزمایش نه هجای اول را می‌فهمد و نه هجای دوم را بلکه یک هجای سومی را درک می‌کند که به هیچ‌ عنوان پخش نشده است. البته در کشور خودمان از آنجا که افراد به دیدن فیلم‌های دوبله عادت دارند نمی‌توان گفت که این توهم در موردشان وجود دارد. از آنجا که PH صدای مردم را قبل از حرکت لب‌های آنها درک می‌کرد، دانشمندان انتظار داشتند در صورت ایجاد تاخیر ۲۰۰ هزارم ثانیه‌ای، همین توهم در PH هم ایجاد شود اما در PH توهم وقتی ایجاد شد که صدا ۲۰۰ هزارم ثانیه زودتر پخش شده بود در واقع در این عملکرد عجیب و به خصوص مغز PH ، تصویر را قبل از صدا درک می‌کرد.


ویدیو مرتبط :
نظر مولوی راجع به رهبری ( ورژن هماهنگ شده صدا )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گوش‌هایی كه با صدا قهرند



 

گوش هایی که با صدا قهرند

 

 

یكی از عوامل مهم معلولیت و اختلال در ارتباطات اجتماعی كاهش شنوایی است. تكلم ناقص می‌تواند از علائم نقص شنوایی پنهان در كودك باشد و طبق آمارهای ارائه شده از هر ۱۰۰۰ كودك یك نفر با كاهش شنوایی حسی ‌ عصبی متولد می‌شود.

 


دكتر علی‌اصغر پیوندی ، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی و سروگردن با بیان این كه كاهش شنوایی بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد، در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: تقریبا ۴درصد افراد زیر ۴۵ سال دچار درجات متفاوتی از كاهش شنوایی هستند كه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

 


به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه فقط ۴ ۲ درصد كودكان دچار كاهش شنوایی هستندكه از این تعداد یك سوم موارد به علت حادثه‌ای قبل یا در حین تولد است.

 


وی در مورد اهمیت كم شنوایی می‌افزاید: كودكی كه دچار كم‌شنوایی می‌شود دچار كاهش رشد مغزی و مشكل در تكلم و متعاقب آن عدم برقراری روابط مناسب اجتماعی می‌شود.

 


دكتر پیوندی با اشاره به این كه كاهش شنوایی در كودكان به چهار نوع خفیف، متوسط، شدید و كری كامل تقسیم می‌شود، خاطرنشان می‌كند: شایع‌ترین علت كری متوسط تا شدید در كودكان اختلال ژنتیكی (حدود ۵۰درصد موارد) و سپس مننژیت است (۱۰درصد موارد) كه مقام دوم را داراست.

 


این پزشك جراح كاهش شنوایی را به دو دسته انتقالی و حسی عصبی تقسیم می‌كند و ابراز می‌كند: در كاهش شنوایی انتقالی اشكال در مجرای گوش، در پرده گوش و یا در استخوانچه‌ها و دریچه بیضی است و در كاهش شنوایی حسی عصبی اشكال در گوش داخلی، حلزون ، عصب شنوایی و مركز شنوایی است.

 


دكتر پیوندی، شایع‌ترین علت كاهش شنوایی انتقالی در كودكان را «اوتیت میانی» ذكر كرده و اذعان می‌كند: در اغلب مواقع این كاهش شنوایی با درمان مناسب گذرا و موقتی است كه در صورت بروز عوارضی مانند لابیرنتیت چركی، آبسه مغزی و مننژیت كاهش شنوایی حسی عصبی نیز وجود خواهد داشت.

 


به گفته این پزشك متخصص، در میان اوتیت‌ها، اوتیت سروز یكی از شایع‌ترین علل كم شنوایی در كودكان دبستانی و كودكستانی است كه با جمع شدن مایع در گوش میانی باعث كم شنوایی انتقالی می‌شود و برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری خارج كردن این مایع از گوش میانی از نظر شنوایی اهمیت شایانی دارد.

 


وی علت این بیماری را انسداد شیپوراستاش دانسته و آن را شایع‌ترین علت سنگینی گوش دركودكان می‌داند كه علایم آن شامل كاهش شنوایی و گوش درد است ولی چون حال عمومی كودك خوب است والدین خیلی دیر متوجه آن می‌شوند.

 


دكتر پیوندی سخت شدن پرده صماخ، چسندگی در گوش میانی و عدم حركت استخوانچه‌ها، فرورفتگی پرده گوش و ایجاد كلستئاتوم را از عوارض ناشی از عدم درمان ذكر می‌كند.

 


وی با اشاره به این كه اوتیت حاد میانی در كودكان شایع‌تر از بزرگسالان است، مهم‌ترین علت بروز آن در كودكان را بزرگ شدن لوزه سوم و عفونت ذكر كرده و می‌گوید: اگر پرده صماخ پاره شود به مدت كوتاهی چرك و خون از گوش خارج شده و درد گوش تخفیف پیدا می‌كند كه درمان آن شامل استراحت، پنی‌سیلین و مشتقات آن به همراه مسكن است.

 


این عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص انسداد مادرزادی یادآور می‌شود.

 


در این بیماری ممكن است مجرای گوش ایجاد نشده و یا به صورت ناقص تشكیل شود كه معمولا انسداد یكطرفه بوده و گوش دیگر سالم است به همین جهت این افراد از نظر شنوایی و گویایی مشكلی ندارند ولی در انسداد مجرای گوش به علل غیرمادرزادی، سرومن (جرم)، جسم خارجی، تورم پوست مجرا از دلایل اصلی این بیماری است كه در كودكان جسم خارجی یكی از شایع‌ترین موارد است كه با رفع انسداد درصورتی كه پرده گوش و گوش میانی سالم باشد، شنوایی به حالت اول برمی‌گردد.

 


دكتر پیوندی، درخصوص كاهش شنوایی حسی ‌ عصبی در كودكان اذعان می‌كند: این بیماری نادرتر از نوع انتقالی است و به دوران حاملگی، وضعیت زایمان و بیماری‌های دوران نوزادی ارتباط دارد و معمولا دوطرفه است و تشخیص زود هنگام این بیماری از نظر مشكلات گفتاری اهمیت فراوان دارد.

 


این پزشك جراح علل كاهش شنوایی حسی عصبی در كودكان را ناشی از كری ارثی به تنهایی یا همراه با هنجاری‌های دیگر، كری مادرزادی، كری ناشی از ضربه (صدمات هنگام تولد)،‌ عفونت‌ها و كم‌كاری غده تیروئید می‌داند.

 

 

 

● فاكتورهای خطر

 


طبق گفته این عضو هیات علمی دانشگاه موارد ذیل مناسب حال كودك سالم است كه در صورت عدم وجود چنین رفتاری باید به پزشك متخصص مراجعه كرد.

 


۲ ماهگی: به صدا گوش داده و خنده اجتماعی می‌كند.

 


۴ ماهگی: به صدای خشن و آرام پاسخ متفاوت داده و از جیغ كشیدن لذت می‌برد.

 


۸ ماهگی: با صدا كردن اسمش فعالیت خود را متوقف و صداها را تقلید می‌كند.

 


۱۰ ماهگی: با دقت حركات مختلف را تقلید و اولین كلمات را ادا می‌كند.

 


۱۲ ماهگی: با حركات به تقاضاهای مختلف پاسخ داده و افراد خانواده را با نام می‌شناسد.

 


وی در ادامه یادآور می‌شود، اگر كودك در ۲ سالگی قادر به تكلم نباشد و در ۳ سالگی تكلمی نامفهوم داشته باشد و قادر به بیان جملات نباشد، باید توسط پزشك متخصص مورد معاینه قرار گیرد.

 


دكتر پیوندی تصریح می‌كند: آرام و بلند صحبت كردن كودكان، دستپاچگی به هنگام صحبت و عدم روان صحبت كردن در ۵ سالگی می‌تواند از عوارض كم شنوایی باشد كه باید والدین به این مساله توجه كافی داشته باشند.