سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقتی خانم خانه خودش را دوست ندارد!



دوست داشتن خود

خانم خونه به خودت نگاه کن

 

فکر می کنید شوهرتان از شما چه می خواهد؟ غذاهای خوشمزه؟ بچه های با ادب؟ لذت عاطفی و جنسی؟ خانه و زندگی تمیز؟ آرامش؟ شاید باور نکنید ولی اولین چیزی که هر مردی از همسرش می خواهد چیزی است خیلی ساده تر از همه این ها؛ آنقدر ساده که گاهی فراموش می شود.

روی صحبتم با شما است خانم عزیز! آیا آنقدر که برای حرص خوردن های جور و واجور وقت صرف می کنی، برای خلوت کردن با خودت وقت می گذاری؟ شمایی که صبح تا شبت را با خدمت کردن به خانواده پر می کنی؛ خانه را تمیز می کنی، از بی نظمی بچه ها حرص می خوری، برای یک قِران را دو زار کردن، فقط از مرکز تره بار خرید می کنی و صد ها متر بار سنگین میوه و سبزی را به دوش می کشی، سعی می کنی با کمترین امکانات مقوی ترین و خوشمزه ترین غذاها را درست کنی، از هزار تا چیز می زنی تا بلکه مبلغی ولو ناچیز از خرجی خانه را برای روز مبادای زندگی تان پس انداز کنی، غصه ی قسط های عقب افتاده و عقب نیفتاده تان را می خوری، از نگرانیِ فردای خانواده ات شب ها تا دیر وقت در رختخواب غلت می زنی، و خلاصه همه ی حواست را جمع می کنی تا زندگی ات را بچرخانی و همسرت را از این شراکت مادام العمر راضی نگه داری! در کنار همه این ها که به جای خود خوب و در زمانه ی فعلی برای خیلی از خانواده ها ناگزیر هستند، چقدر حواست به خودت است؟


خانم خونه به خودت نگاه کن
آیا حواست به روز تولدت است؟ آیا هر روز موهایت را شانه می زنی و حالت های مختلف را امتحان می کنی؟ ورزش چطور؟ آیا روزی فقط پانزده دقیقه را به منظور ورزش کردن برای خودت کنار می گذاری؟ آیا آنقدر که برای حرص خوردن های جور و واجور وقت صرف می کنی، برای خلوت کردن با خودت وقت می گذاری؟ آیا همان قدر که حواست به نظافت و اتوی لباس شوهر و بچه ها است به لباس هایی که خودت در خانه می پوشی توجه داری؟ اصلاً لباس های داخل خانه ات چه رنگ هایی دارند؟ متنوع اند یا یکنواخت؟


برای خودت گل بخر
آیا هر روز در خانه آرایش می کنی؟ هر روز صبح قبل از اینکه شوهر و بچه ها را بیدار کنی در آینه به خودت یک سلام و لبخند جانانه تحویل می دهی؟ آیا گهگاهی برای خودت یک شاخه گل می خری؟ آیا آنقدر که توقع داری شوهر و بقیه خانواده ات به تو توجه کنند، خودت به خودت توجه می کنی؟ آیا آنقدر که انتظار داری آن ها دوستت داشته باشند، خودت، خودت را دوست داری؟ آیا آنقدر که فکر می کنی آن ها باید قدر شناست باشند، خودت قدرشناس خودت هستی؟

 

قدرشناس خود بودن

مهمترین چیزی که هر مردی از همسرش می خواهد یک تن سالم و یک روحیه با نشاط است

 

غذای خوشمزه با روحیه پر نشاط
یادت باشد، مهمترین چیزی که هر مردی از همسرش می خواهد یک تن سالم و یک روحیه با نشاط است. شوهر تو هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر حواست به خودت نباشد و جسم و روانت بیمار شود، خانه ی تمیز، غذای خوشمزه، پس اندازهای گره گشا، نمره ی بیست بچه ها، لباس های اتو کشیده و قسط های به موقع پرداخت شده، هیچ کدام آرامش را برای تو، شوهر و خانواده ات به ارمغان نخواهند آورد.


واگر امروز تولدت هست
پس کاری بکن. اگر امروز تولدت است و هیچ کس به جز خودت این مناسبت زیبا را به یاد ندارد، آستین بالا بزن. یک غذای ویژه بپز. چند تکه کیک خامه ای بخر. شمع به عدد سال های عمر یادت نرود. بهترین لباست را بپوش. بیشترین لبخند را به خودت بزن و وقتی شوهر و بچه ها به خانه آمدند بدون اینکه دلخور و متوقع باشی، مناسبت این جشن کوچک خانوادگی را به آنها یادآوری کن. با دوستانت در تماس باش، گهگاه با آن ها دیدار تازه کن. تفریح را از قلم نینداز، از سه شنبه به فکر پیدا کردن راهی برای تفریح کردنِ خانوادگی در روز جمعه باش، با شوهر و بچه ها مشورت کن و سفرهای کوچکِ کم هزینه به پارک و کوه و دشت را ترتیب بده، اگر بتوانی همسفران خوبی هم برای خودتان دست و پا کنی که چه بهتر! هر روز پیاده روی کن. سعی کن فشار، چربی و قند خونت را با تغذیه صحیح و ورزش به حد تعادل برسانی. از خوردن خودسرانه داروهای خواب آور جداً پرهیز کن، سعی کن با تحرک و برنامه ریزی خواب شبانه ات را مدیریت کنی. به همان اندازه که به شوهر و بچه ها لبنیات و میوه می خورانی، خودت هم بخور. همسایه هایت را بشناس و گاهی مثل قدیم یک کاسه آش برایشان ببر. کارهای تازه یاد بگیر، غذاهای جدید بپز، جاهای جدید برو. گهگاهی با خودت خلوت کن و سنگ هایت را با خودت وابکن.

لباس های داخل خانه را جدی بگیر، در نگاه شوهرت خوش پوش باش؛ یادت باشد خوش پوشی با ولخرجی خیلی فرق دارد. تنوع را فراموش نکن. عطر بزن. به داشته هایت فکر کن، به آن ها راضی باش. لبخند بزن. به خودت احترام بگذار. قدر خودت را بدان. خودت را دوست بدار. برای خودت وقت بگذار، حتی اگر شده روزی نیم ساعت. سلامتی و شادابی ات را به شوهرت هدیه کن، به یاد بسپار این خانه بدون وجود نازنین تو، بدون سلامتی و لبخند تو و بدون نشاطی که فقط تو می توانی به آن تزریق کنی ویرانه ای بیش نیست، پس آنقدر که می خواهی شوهرت دوستت داشته باشد خودت، خودت را دوست بدار. باور کن که این اصلِ چیزی است که شوهرت از تو می خواهد.

 

منبع: تبیان

 


ویدیو مرتبط :
این سگ بازیچه خودش را واقعا دوست داره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانم های خانه داری که ورزش نمی کنند بخوانند



 

ورزش خانم ها

 

خانواده یکی از مهم ترین عناصر سازمان دهنده تفکرات گوناگون در جامعه، از جمله انگاره های آموزشی است و در نظام خانواده، نقش مادران به عنوان اصلی ترین عنصر انتقال اندیشه ها که با هدایت تبدیل به عادت های خوب یا بد می شوند، اهمیت فوق العاده ای دارد. خانواده یکی از مهم ترین عناصر سازمان دهنده تفکرات گوناگون در جامعه، از جمله انگاره های آموزشی است و در نظام خانواده، نقش مادران به عنوان اصلی ترین عنصر انتقال اندیشه ها که با هدایت تبدیل به عادت های خوب یا بد می شوند، اهمیت فوق العاده ای دارد.

 

مادران وظیفه سنگین هدایت و کنترل شیوه زندگی، تغذیه، سلامت روحی، روانی و جسمی همسر و فرزندان را به عهده دارند و از سوی فرزندان الگو قرار می گیرند.

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان شیوه رفتاری و عملکرد مادران تأثیر مستقیمی بر جامعه می گذارد و چنانچه زنان بتوانند برای تأمین سلامت خود و خانواده بکوشند، سهم بزرگی در حفظ شادابی و نشاط جامعه خواهند داشت.

 

اما این امر مستلزم توانمندسازی زنان و به ویژه زنان خانه دار است که قشر عظیمی از بانوان را در جامعه به خود اختصاص می دهند. یکی از مهم ترین راهکارهای ارتقاء سلامت زنان، ورزش است.

 

ورزش به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های سلامت جسمی همه افراد جامعه اعم از زن و مرد و به ویژه زنان خانه دار باید در اولویت قرار بگیرد تا این قشر عظیم بتواند پایه های اساسی جامعه آینده یعنی نسل بعد را با سلامت کامل بنا کند.

 

ورزش بر تمام اجزای سلامتی یعنی سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و فکری تأثیرگذار است.

 

البته ورزش باید در کنار تغذیه سالم قرار بگیرد تا «شیوه زندگی سالم» تعریف شود. دکتر علامه کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: زنان خانه دار گاه آن قدر درگیر انجام وظایف خود در خانواده و انجام امور منزل می شوند که سلامت خود را فراموش می کنند.

 

برخی بیماری ها در زنان بیش از سایر گروه ها باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این زنان، برای فرزندان خود نقش الگو دارند و اگر در رابطه با حفظ سلامت و مراقبت از خود آموزش ببینند و از طریق فعالیت جسمانی کافی و تأمین غذای سالم، سلامت خود را ارتقا دهند، سلامت را در تمام ابعاد به خانواده و کل جامعه انتقال خواهند داد.وی درباره این تصور غلط بسیاری از خانم های خانه دار که انجام کارهای منزل، ورزش است گفت: با فعالیت های روزمره خانم ها تا حدودی می توانند آمادگی متابولیک بدن را بالا ببرند. بدین معنا که وقتی آمادگی بدن بالا می رود تمام دستگاه های بدن می توانند خوب کار کنند. اما زنان در صورتی می توانند سطح سلامت خودشان را ارتقا بدهند که این فعالیت ها بهینه شود و فقط در انجام یک سری کارهای خاص و روزمره خلاصه نشود. مثل پیاده روی برای خرید به جای استفاده از خودرو و استفاده از پله به جای استفاده از آسانسور، در واقع فعالیت های روزمره وقتی به فعالیت های فیزیکی مناسب تبدیل می شود که بهینه شده باشد و به ارتقای سطح سلامت زنان کمک کند. فعالیت فیزیکی منظم علاوه بر بهینه سازی فعالیت های روزمره، در مجموع می تواند به ارتقای سلامت زنان منجر شود.

 

دکتر علامه درباره بهترین ورزشی که از لحاظ جسمی و روحی، نشاط و شادابی را برای خانم ها به همراه دارد، گفت: فعالیت فیزیکی مناسب برای تمام اقشار جامعه از جمله خانم های خانه دار شامل حداقل هر هفته ٣ بار و حداکثر ٦ بار، هر بار حداقل حدود نیم ساعت است.


انتخاب نوع ورزش باید متناسب با شرایط و آمادگی جسمی فرد باشد.

 

به خصوص زنانی که دچار مشکلات قلبی-عروقی یا مفصلی هستند حتما باید با مشورت پزشک، به ورزش بپردازند. بهترین نوع ورزش برای زنان که در پیشگیری از پوکی استخوان نیز بسیار موثر است، پیاده روی است که یک ورزش تحمل وزن است.

 

پیاده روی ورزشی است که بدون هزینه و امکانات خاص و در دراز مدت، شادابی و نشاط را به همراه می آورد. خانم ها حداقل ٣ روز در هفته باید به فعالیت جسمانی و تمرینات ورزشی از جمله پیاده روی بپردازند تا به ارتقای سلامت خودشان کمک کنند.

 

این ورزش به طور عام و بدون مشاوره، به همه زنان توصیه می شود زیرا آمادگی متابولیک بدن را بالا می برد و آمادگی قلبی و عروقی را افزایش دهد.

 

خانم هایی که در اعضای خانواده شان، فرد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی وجود دارد باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ورزش کنند.

 

علاوه بر این دیابت، پوکی استخوان، بسیاری از بیماری های مفصلی مانند کمردرد، پادرد و دردهای پراکنده و حتی بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا نیز تحت تأثیر ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب قرار می گیرد و از بروز و یا شدت آن ها کاسته می شود.

 

در مجموع ورزش به اضافه تغذیه سالم، کیفیت زندگی فرد و خانواده را بالا می برد.

منبع:khorasannews.com