سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

واکاوی مهمترین عامل طلاق



تاثیر اعتیاد بر روی طلاق

اعتیاد از دلایل عمده و اصلی طلاق است

 

اما چه فرآیندی رخ می‌دهد تا متاهلینی که گرفتار اعتیادند کارشان به طلاق می‌رسد؟ روان‌شناسان معتقدند اعتیاد بر روی رفتار، عواطف و نحوه تفکر فرد معتاد اثرگذار است. آن‌ها می‌گویند کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند، پس از مدتی و با طولانی‌شدن مدت‌زمان مصرف رفتارهایی نظیر پرخاشگری و بی‌تفاوتی از خود بروز می‌دهد که در وهله اول خانواده خود را دچار تنش و ناراحتی می‌کند. جامعه‌شناسان نیز تاثیر اعتیاد بر افول زندگی مشترک خصوصا در بعد اقتصادی –و عموما در طبقات متوسط اجتماعی- را مدنظر قرار می‌دهند و معتقدند حرکت زندگی خانوادگی به‌دلیل هزینه اعتیاد به سمت فقر به‌شدت این نهاد را تهدید می‌کند.

می‌گوید دیگر طاقتش طاق شده بوده. دیگر نمی‌توانسته به زندگی مشترک با کسی ادامه دهد که به‌خاطر نئشگی همه‌چیزش را می‌دهد؛ از محبتش گرفته تا وجدان و پول. دلش می‌خواسته باز هم با او زندگی کند، اما عقلش می‌گفته دیگر تهِ خط و وقت جدایی است.

علیرضا جزینی -قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر- در گزارشی که یکم شهریور درباره اعتیاد در صحن علنی شورا دادگفت 55 درصد از طلاق‌ها ناشی از اعتیاد هستند. او همچنین گفته 63 درصد از معتادین کشور متاهل‌اند.

پیش از این و در مهرماه 93 بود که علی‌اکبر محزون –مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور- گفته بود اعتیاد شاید نتواند مانعی برای ازدواج باشد اما از دلایل عمده طلاق است. او در آن زمان همچنین از آغاز انجام بررسی‌ها بر روی تاثیر اعتیاد بر طلاق سخن گفته بود. به نظر می‌رسد حالا و با گذشتنِ نزدیک به یک سال مسئولان بر تاثیر 55 درصدی اعتیاد بر روی طلاق صحه می‌گذارند.

تاثیر اعتیاد بر روی طلاق بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کارشناسان اعتیاد را از معضلات مهم امروز ایران می‌دانند که نهاد اصلی جامعه را دچار آسیب می‌کند. سعیدمعیدفر –جامعه‌شناس- اعتیاد را مهم‌ترین آسیب اجتماعی می‌داند. او با اشاره به نظرسنجی 6سال پیش مجلس از هزار نفر متخصص و کارشناس می‌گوید "در این نظرسنجی همه کارشناسان بر اعتیاد به عنوان آسیب مهم و جدی در جامعه اتفاق‌ نظر داشتند". معیدفر اعتیاد را یک چرخه می‌داند؛ چرخه‌ای از آسیب‌ها که یکی از آن‌ها نیز طلاق است.

در چه فرآیندی فرد معتاد به طلاق می‌رسد؟
اما چه فرآیندی رخ می‌دهد تا متاهلینی که گرفتار اعتیادند کارشان به طلاق می‌رسد؟ روان‌شناسان معتقدند اعتیاد بر روی رفتار، عواطف و نحوه تفکر فرد معتاد اثرگذار است. آن‌ها می‌گویند کسی که مواد مخدر مصرف می‌کند، پس از مدتی و با طولانی‌شدن مدت‌زمان مصرف رفتارهایی نظیر پرخاشگری و بی‌تفاوتی از خود بروز می‌دهد که در وهله اول خانواده خود را دچار تنش و ناراحتی می‌کند. جامعه‌شناسان نیز تاثیر اعتیاد بر افول زندگی مشترک خصوصا در بعد اقتصادی –و عموما در طبقات متوسط اجتماعی- را مدنظر قرار می‌دهند و معتقدند حرکت زندگی خانوادگی به‌دلیل هزینه اعتیاد به سمت فقر به‌شدت این نهاد را تهدید می‌کند.

براتی‌سده –روان‌شناس و رییس سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی- فرآیندی را که یک فرد معتاد در پی آن به طلاق و تبعات پس از آن کشیده می‌شود را بررسی کرذ.

براتی گفت: اعتیاد از دلایل عمده و اصلی طلاق است. در بررسی‌های اخیری که در کشورمان انجام شده، درصد زیادی از طلاق‌ها به‌دلیل اعتیاد رخ داده‌اند و اینکه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری 55 درصدی را از تاثیر اعتیاد بر طلاق ارائه می‌دهد، به واقعیت نزدیک است. البته طلاق در وجه‌های کلان‌تر متاثر از عوامل زیاد دیگری همچون دگردیسی در خانواده امروز ایرانی نیز هست، اما نقش اعتیاد در این میان پررنگ‌تر از سابق است.

این روان‌شناس درباره فرآیند طلاق و تاثیر اعتیاد بر این فرآیند توضیح داد: همانگونه که ازدواج یک فرآیند است، طلاق نیز فرآیندی است که نیازمند طی‌شدن مراحلی است تا یک خانواده را به مرحله فروپاشی برساند.

وی ادامه داد: تجربه و بررسی‌ها نشان داده، هنگامی که اعتیاد در زندگی مشترک و در یکی از زوجین وجود داشته باشد، آن خانواده تلاش می‌کند تا به هر نوعی موقعیت فرد معتاد بدتر نشود. اما اعتیاد به‌سبب ماهیت و ذات آن همواره با نوعی از تعمیق و ژرف‌کردن مسائل روبروست. در اعتیاد مفهومی به نام "تحمل" وجود دارد؛ تحمل یعنی فرد برای رسیدن به نشئگی اولیه و جلوگیری از درد ناشی از مصرفِ کم، میزان مصرف خود را به مرور افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی خانواده تلاش خود را می‌کند تا با این مسئله کنار بیاید اما از آن‌جایی‌که "تحمل" منابع مادی خانواده را نیز هزینه می‌کند، ناخواسته مشکلات را بیشتر می کند که در انتهای همه مشکلات طلاق ایستاده است. در این فرآیند، خانواده و یا همسر فرد معتاد از مجادلات، مشاجرات، مشکلات اقتصادی و... به‌ستوه می‌آید و تصمیم به‌جدایی می‌گیرد.

فرید براتی‌سده ضمن اشاره به فرآیند "بوم‌رنگ" در اعتیاد در ادامه اظهار کرد: فرد معتاد پس از طلاق به مرحله بوم‌رنگ می‌رسد؛ یعنی مرحله‌ای که از زندگی مشترک خود پس از طلاق جدا شده و به خانواده اولیه و اصلی‌اش بازمی‌گردد. اما او در این مرحله نیز باقی نخواهند ماند، چراکه پس از بازگشت به خانواده پدری بار دیگر با مشکلات جدید مواجه شده و در نهایت از خانواده پدری نیز طرد شده و وارد مرحله بی‌خانمانی و کارتُن‌خوابی می‌گردد.

رییس سابق پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی درباره پدیده "قادرسازی" و "توانمندسازی" توضیح داده و گفت: بسیاری از خانواده‌ها و در اکثر قریب‌به‌اتفاق موارد مادران و همسران فرد معتاد برای اینکه فرزند و یا همسرشان برای مصرف دخانیات به بیرون از خانه کشیده نشود، امکانات را برای وی در خانه فراهم می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که خانواده‌ها به‌هیچ‌وجه نباید این‌کار را دربرابر یک فرد معتاد انجام دهند.

فرید براتی‌سده در انتها تصریح کرد: در ایران و در پی بررسی‌های انجام‌شده، درصورتی‌که حمایت خانواده و همسر از فرد معتاد وجود نداشته باشد او به کارتن‌خوابی و خیابان‌خوابی می‌رسد و از آن‌جایی که در کشور ما حمایت اجتماعی درستی نیز از معتادین کارتُن‌خواب وجود ندارد، عاقبت خوبی در انتظار فرد معتاد نخواهد بود. به همین‌دلیل تنها سیستم حمایت‌کننده از فرد معتاد خانواده وی است که در صورتی‌که توانمندسازی و قادرسازی را برای وی انجام ندهند در نهایت وی به طلاق و سپس آسیب‌های پس از آن خواهد رسید.
منبع:سلامت نیوز

 


ویدیو مرتبط :
مهمترین عامل تاثیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترین عامل ناتوانی جنسی و افزایش طلاق زوج های جوان در تهران چیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی,تاثیر آلودگی هوا برناتوانی جنسی


اخبار اجتماعی - آلودگی هوا، عامل ناتوانی جنسی و افزایش طلاق زوج های جوان در تهران است

این پژوهشگر و نویسنده حوزه ارتباطات اجتماعی گفت:آلودگی هوا به طور مستقیم بر ناتوانی جنسی زوجین اثر می گذارد و ناتوانی جنسی، آمار طلاق را بالاتر می برد.

رشد مستمر آمار طلاق در میان زوج های جوان، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است. در این میان، آمارهایی در مورد تاثیر مسائل جنسی بر روابط زن و شوهرها و طلاق داده می شود كه نگران‌كننده است.

آلودگی هوا به طور مستقیم بر ناتوانی جنسی زوجین اثر می گذارد و ناتوانی جنسی، آمار طلاق را بالاتر می برد. قادر باستانی، نویسنده و پژوهشگر ارتباطات اجتماعی در گفت و گو با برنا،رشد این آمارها را تایید كرد و گفت: از دیدگاه اجتماعی، توجه به این موضوع برای كشور ما بسیار مهم است و نیاز دارد روی آن بررسی كارشناسی انجام شود و دولت از نتایج این تحقیقات استفاده كند و در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی برای جوانان، آن را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: در مورد این تحقیق‌ها لازم است توضیح دهم كه تفاوت آماری وجود دارد؛ یكی از همكاران آمار 55 درصدی تاثیر مسائل جنسی بر طلاق داده است و یكی از خانم‌های جامعه‌شناس از 78 درصد تاثیر صحبت می‌كند. این تفاوت زیاد ناشی از جامعه آماری متفاوت است و یا تحقیق‌ها جامع نیستند.

 

با در نظر گرفتن همه پارامترها، می‌توان گفت، بین 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به دلیل نارضایتی‌های جنسی همسران است. حداقل در چهار سال گذشته كه من روی این موضوع كار می‌كنم، می‌توانم به جرات بگویم نیمی از جدایی‌ها در زن و شوهرها، ریشه در این مساله دارد.

باستانی گفت: در دانشگاه‌ شاهد یكی از استادان، هر ساله تحقیقی را انجام می‌دهد و میزان تاثیر مسائل جنسی را بر طلاق محاسبه می‌كند. با اینكه تحقیق خوبی است اما كاستی‌هایی هم دارد، چون فقط طلاق‌های محضری را محاسبه می‌كند و طلاق‌های عاطفی را مدنظر قرار نمی‌دهد. طلاق‌های عاطفی در ایران بسیار شایع است.

وی تصریح كرد: طلاق عاطفی یعنی دو نفر زیر یك سقف زندگی می‌كنند، اما حسی به هم ندارند و به خاطر داشتن بچه یا مخالفت خانواده‌های سنتی و ترس از انگ جدایی و مطلقه شدن، رسماً از هم جدا نشده‌اند. در طلاق‌های عاطفی، میزان تاثیر مسائل جنسی حادتر است كه در این تحقیق‌ها به آن توجهی نمی‌شود. ایراد دیگر هم حساب نكردن آمار طلاق در شهرهای كوچك و روستاها و بررسی دلایل آن است.

وی اضافه كرد: هر چند در همه جوامع بشری، تفاوت در منبع معنی افراد، باعث ایجاد سوء‌تفاهم در ارتباط میان انسان‌ها می‌شود، اما در ایران رابطه جنسی بیشتر از نرم جهانی، بر كیفیت روابط تاثیر می‌گذارد. شاید به این دلیل كه در فرهنگ مشرق زمین و به خصوص ایران، مسائل جنسی از مواردی است كه جزو تابوها محسوب می‌شود. ما از كودكی به دخترها یاد می‌دهیم راجع به این موضوع نباید صحبت كنند،

 

البته برای پسر بچه‌ها حق بیشتری قائل هستیم. در واقع تفاوت نگرش ما به دلیل تفاوت شكل‌گیری منبع‌معنی این افراد در كودكی است. وقتی دختر خانمی با آقا پسری در 25 تا 30 سالگی با هم آشنا می‌شوند، در واقع هم شخصیت و هم بخش اعظم منبع معنی آنها شكل گرفته است.

این پژوهشگر تصریح كرد: منبع معنی، بخشی در مغز انسان است كه در زمان تولد خالی است و به‌تدریج، با برقراری ارتباط با دیگران پر می‌شود. منبع معنی هر شخص، خاص خود اوست و با منبع معنی افراد دیگر فرق می‌كند. انسان‌ها موقع ارتباط با دیگران، از طریق منبع معنی ارتباط برقرار می‌كنند. تفاوت در منبع معنی یك زن و شوهر، باعث می‌شود آنها در مورد موضوعی واحد مانند روابط زناشویی، مثل هم فكر نكنند و هر كدام از دیدگاه خود به موضوع بنگرند و نظر طرف مقابل را با توجه به دیدگاه خود پیش‌داوری كنند.

وی با بیان اینكه خاصیت مدرن شدن در شهرهای بزرگ به ویژه تهران و رواج زندگی ماشینی باعث شده است تا زن و شوهرها، خیلی كم با هم ارتباط برقرار كنند، اظهار داشت: آخرین پژوهشی كه انجام شده، نشان داده است كه خانواده‌های تهرانی در طول شبانه روز، كمتر از 17 دقیقه با هم حرف می‌زنند. این ارتباط كلامی هم بیشتر در حد حرف‌های متداول و تكراری مانند صحبت در مورد غذا یا وضعیت كرایه خانه یا سرویس و درس بچه‌هااست.

وی افزود: سطح فكر و آگاهی‌های خانم‌های ایرانی بالا رفته و آن‌ها نسبت به مادران خود، سواد عمومی بیشتری دارند و مسائل را تجزیه و تحلیل می‌كنند. همچنین زنان، بیش از هر زمان دیگری به حقوق خود واقف هستند و حس جنس دوم بودن ندارند. به هر حال باید بپذیریم كه وقتی همسران، از رابطه جنسی خود راضی نیستند و كم‌علاقگی را در شریك خود می‌بینند، دچار مشكل می‌شوند.

 

این موضوع را می‌شود از منظر پزشكی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بررسی كرد، اما من قصد دارم از منظر ارتباطات این موضوع را بررسی كنم و این كه بی‌اطلاعی از مهارت ارتباط با دیگران، چه عواقب وخیمی می‌تواند داشته باشد، به خصوص وقتی صحبت از رابطه بین همسران است كه بی‌اطلاعی از شیوه درست مهارت ارتباطات، می‌تواند منشا مشكلات زیادی در جامعه شود.

باستانی گفت: پژوهشی در حوزه ارتباطات انسانی انجام شده كه نتایج آن حیرت‌آور است. پاسخگویان این پژوهش در بیش از 70 درصد ارتباطات خود، بدون آن كه خود بدانند، منظور دیگران را درست متوجه نمی‌شوند، یعنی طبق طبق یافته‌های این تحقیق، نه تنها افرادی كه دور و بر شما هستند، حرف‌تان را درست همان‌گونه كه مدنظر شماست، در 70 درصد موارد متوجه نمی‌شوند كه همسرتان هم در بسیاری از مواقع، متوجه منظور واقعی شما نمی‌شود.

 

شما هم به نوبه خود نیت واقعی همسرتان را در یك ارتباط كلامی و غیركلامی در 70 درصد موارد، درك نمی‌كنید. دلیل آن در تفاوتی است كه منبع معنی ما با یكدیگر دارد، مثلاً كلمه سگ ممكن است در منبع معنی شما یك مفهوم به خصوصی مانند نجس بودن و كثیفی را متبادر كند اما برای دیگری، وقتی كلمه سگ را می‌شنود، تداعی كننده وفاداری و مهربانی باشد،

 

یعنی در عین حال كه هر دو، یك كلمه را استفاده می‌كنند اما منظورهای گاه متضادی را در ارتباط میان فردی دریافت می‌كنند. بنابراین منبع معنی اشخاص با هم تفاوت دارد و به‌طور متوسط در 70 درصد موارد، ما منظور یكدیگر را درست درك نمی‌كنیم، البته در سایر كشورها هم این رقم مشابه است.


وی اضافه كرد: حال شما در نظر بگیرید وقتی زن و شوهر درباره مساله‌ای مانند رابطه جنسی درست ارتباط برقرار نكنند و شفاف و روشن، توقعات و خواسته‌هایشان را به هم منتقل نكنند، این تفاوت در منبع معنی، باعث چه مشكلاتی خوهد شد. ضعف در آموزش مهارت‌های برقراری ارتباط با دیگران و همچنین ضعف یا نبود آموزش علمی روابط جنسی زوجین، اكنون ما را با یك بحران بالقوه خطرناك اجتماعی مواجه كرده است.


این پژوهشگر درباره علت كم‌كاری در این حوزه گفت: سال‌های زیادی صحبت درباره روابط زناشویی، جزو تابوهای جامعه بوده و هنوز هم هست. الان هم چند سالی است این موضوع مورد توجه محققان قرار گرفته است، مدیران دولتی به دلایلی جرات نمی‌كنند به مساله ورود پیدا كنند. اگر صحبت در مورد مسائل جوانان باشد، نهادهای مختلفی خودشان را متولی می‌دانند،

 

اما هنگامی كه صحبت از این می‌شود كه باید آموزش در مسائل جنسی به جوانان داده شود، همه خود را كنار می‌كشند. شاید به این دلیل است كه مدیران دولتی در این نهادها، فكر می‌كنند ممكن است چهار روز دیگر در این پست نباشند، به همین دلیل خودشان را وارد حوزه‌ای كه در مورد آن ابهام، تعارف و خطر وجود دارد، نمی‌كنند. ولی مسئله‌ این است كه جوانان از كجا و چه كانالی باید شیوه برخورد صحیح همسرداری در مسائل جنسی را آموزش ببینند.


وی افزود: مدتی پیش یكی از نهادهای مسئول در حوزه اینترنت اعلام كرد كه كاربران ایرانی جزو مشتریان ثابت سایت‌های خلاف اخلاق هستند. این دقیقاً به دلیل همان نبود منبع اطلاعاتی مناسب جوانان در حوزه این مسائل است.

 

وقتی جوان راهی برای جواب سؤالاتش ندارد و شرم یا مسائل دیگر اجازه نمی‌دهد آن را با استاد دانشگاه، روحانی‌محل و والدینش در میان بگذارد به سراغ سایت‌های غیراخلاقی می‌رود. فیلم‌های پورنو برای آموزش نیست و هدف و دلیل تولید آن‌ها چیز دیگری است،

 

اما جوان و نوجوان، خواسته و ناخواسته، تحت تاثیر این تصاویر قرار می‌گیرد. اولین نكته این است كه جوان خود را با آن افراد مقایسه می‌كند كه همین باعث سرخوردگی، خودكم‌بینی و زیر سئوال بردن آناتومی بدن خودش می‌شود، چون فرد معیار دیگری ندارد و آموزش ندیده، احساس می‌كند به عنوان یك مرد یا زن مشكل دارد.


باستانی درباره طرز تلقی افراد از ناتوانی جنسی‌شان و تاثیر آن در رضایت‌مندی زوجین از یكدیگر گفت: پزشكان می‌گویند در بیش از 80 درصد مواقعی كه افراد احساس ناتوانی جنسی می‌كنند، در واقع از نظر جسمی مشكل ندارند و این مسائل روانی است كه روی توانایی جنسی افراد تاثیر می‌گذارد. در واقع هر فردی احساس كند در امور جنسی ضعف دارد، به سرعت این اتفاق برایش رخ می‌دهد. مسائل جنسی و طرز فكری كه ما در مورد بدن و توانایی‌های خود داریم، كاملاً بر هم تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: همین نكته باعث اتفاقات بدی شده است. كسی نیست به جوان‌ها بگوید، اینها را نبینند و در عین حال بتواند جایگزینی معرفی كند، چون در جامعه ما جایگزین مناسبی برای آموزش وجود ندارد. جدا از تصاویر هرز، دوستان هم یكی از منابع اطلاعات جوانان شده‌اند كه خود آنها هم معمولاً اطلاعات‌شان را از كانال صحیحی دریافت نكرده‌اند.

 

رسانه‌ها هم این موضوع را برای جوانان باز نكرده‌اند و در مورد عواقب این فیلم و سایت‌های هرز هشدار نداده‌اند، چه بسا همین تصاویر می‌تواند عامل آغازین در اختلاف و سوء‌تفاهم در میان زن و شوهرهای جوان شود. در كشورهای پیشرفته، آموزش مهارت‌های ارتباط با دیگران و آموزش روابط زناشویی در دوره تحصیلات متوسطه به دانش‌آموزان داده می‌شود.

باستانی توصیه كرد: برای تربیت صحیح فرزندان خود، به تعلیمات دین پیشرو اسلام مراجعه كنند. چرا تا این اندازه در دین ما بر ازدواج جوانان تاكید شده است؟ اسلام فكر همه این مسائل را كرده است. ببینید تا چه اندازه بر روابط فرزندان و والدین توصیه شده است. ما احادیث مختلفی از ائمه اظهار داریم كه در آن بر تربیت صحیح فرزندان تاكید شده است.

 

والدین باید پس از به بلوغ رسیدن فرزندشان، آنها را روشن كنند و شرم نداشته باشند كه این مسائل را مستقیم به فرزندشان آموزش دهند. مادران به دختران و پدران هم وظیفه آموزش پسران را برعهده دارند.


وی در پایان گفت: با اینكه در دین ما توصیه شده است، دختران و پسران‌تان را در سنین پایین عروس و داماد كنید، در جامعه ما تا چه اندازه به این توصیه عمل شده است؟ شاید بهترین راه این است كه ما پایه اعتقادی فرزندان خود را به هر روشی كه بلدیم و می‌توانیم و تاثیر دارد، تقویت كنیم.
اخبار  اجتماعی - انتخاب