سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

والدین الگوی فرزندان هستند



والدین الگوی فرزندان

والدین به عنوان الگویى براى فرزندان محسوب مى‏ شوند

 

والدین بخشى از زندگى فرزندان را تشكیل مى‏ دهند و همواره به عنوان الگویى براى آنان محسوب مى‏ شوند. تقلید كودكان از والدین امرى انتخابى نیست، زیرا ماهیت انسان به گونه‏ اى است كه به طور طبیعى به این سو قدم بر مى ‏دارد.


آیا تا به حال توجه کرده‌اید که وقتی بزرگ شده‌اید بسیاری از خصوصیات، عادت‌ها و عقاید والدینتان را دارید. خوب علتش این است که والدین شما، اولین و مهم‌ترین الگویتان بوده‌اند و اکنون شما برای فرزندانتان مهم‌ترین الگو هستید.

سرمشق قرار دادن والدین بخش طبیعی است؛ از اینکه چگونه فرزندان رشد و پیشرفت می‌کنند. شاید خودتان از پیام‌های نامحسوسی که به فرزندتان ارسال می‌کنید خبر ندارید. به همین دلیل است که والدین مضطرب، فرزندانی مضطرب و والدین مثبت،کودکانی با اعتمادبه‌نفس بالا تربیت می‌کنند.

 

والدین خوب، حقیقتا الگوهاى مثبت و سازنده ‏اى هستند ولى آیا این موضوع، بدان معناست كه همواره والدین، كارها را به درستى انجام مى‏ دهند و هر چه مى‏ گویند حقیقت دارد؟ جواب این سؤال منفى است. انسان به گونه‏ اى آفریده شده كه از نقص و خطا و اشتباه مبرا نیست ولى به هر جهت خصوصیاتى ویژه و اساسى در او نهاده شده است كه مى‏ تواند به عنوان سرمشق و الگو، در نظر گرفته شود. در این جا ما به طور اختصار، نمونه ‏هایى از این ویژگى‏ ها را مطرح مى ‏كنیم:

انسان بودن
بى ‏عیب و نقص بودن، ایده‏ اى است كه هرگز عملى نمى‏ شود و نابجا است. انسان‏ها همواره باید وجود نقص را در خود و دیگران پذیرا باشند و با میل و رغبت، خطاهاى خود را بپذیرند و در جاى مناسب عذر خواهى كنند، مسئولیت اشتباهات خود را به عهده بگیرند و اگر صدمه‏ اى به دیگران وارد ساخته اند درصدد اصلاح آن برآیند. همچنین همه باید توانایى بخشش را در خود پرورش دهند و خطاهاى دیگران را ببخشند خصوصا اگر كودكان مرتكب این خطاها شده باشند.

 

مسئولیت پذیر بودن
ما باید وظایف خود را در قبال خانواده و اجتماع به درستى انجام دهیم، به قول‏هاى خود وفا كنیم و هرگز قولى ندهیم كه نمى ‏توانیم آن را به انجام رسانیم، همچنین بیش از توانایى خود، مسئولیتى را پذیرا نباشیم. ما والدین باید از لحاظ جسمى و روحى، نیازهاى فرزندان را برطرف كنیم و با حضور خود، توجه كافى را به آنان معطوف بداریم.


صادق بودن
كودكان صداقت و درستى را تشخیص داده و مورد احترام قرار مى‏ دهند و بیشتر آنان قادرند كه ریا و دورویى را بر ملا كنند. دورویى عملى است كه اعتماد و احترام را از بین مى ‏برد. اگر تمایل داریم كه فرزندانمان با ما صادق باشند هرگز نباید رفتار دورویانه و غیر مسئولانه از خود بروز دهیم و یا درصدد پنهان كردن آن برآییم. اگر مى‏ خواهیم كودكان با ما روراست باشند و احساسات خود را به روشنى بازگو كنند، ما نیز باید با آنها صادق باشیم. والدین باید همواره خواسته‏ هاى خود را به روشنى براى فرزندان بازگو كنند تا آنها بیشتر متوجه انتظارات پدر و مادر گردند و بتوانند نیازهاى خود را ابراز دارند. همچنین پدر و مادر نباید پشت سر كسى و خصوصا اعضاى خانواده، صحبتى كنند.

 

با ملاحظه و مهربان بودن
گوش شنواى خوبى براى دیگران باشیم، حتى اگر آن فرد، کودک 5 ساله باشد. اگر ما خواستار احترام از سوى فرزندان هستیم، خود نیز باید محترمانه با آنها رفتار كنیم. هرگز نباید دیگران را مورد انتقاد و تحقیر قرار دهیم خصوصا اگر فرزندمان باشد زیرا این عمل سبب مى ‏شود كه او مسئولیت‏ پذیرى را فرا نگیرد و به جاى آن انتقاد كردن در مورد دیگران را بیاموزد و همچنین خود را به خاطر اشتباهاتش، محكوم كند. لقب و صفت منفى براى كسى در نظر نگیریم (حتى به شوخى) زیرا این عمل قلب او را جریحه ‏دار مى ‏كند و سال‏ها در ذهنش باقى مى‏ ماند. خشونت و اجبار را در زندگى به كار نبندیم زیرا فرزندان نیز این گونه عمل خواهند كرد.

 

الگوی رفتاری والدین

سرمشق قرار دادن والدین بخش طبیعی است

 

الگوى بد
چه چیزى سبب مى‏ شود كه الگوى سازنده ‏اى براى فرزندان نباشیم؟ عملكرد والدین و نگرش آنها، نقش الگو و اسوه بودن آنان را مشخص مى‏ كند. ابراز این جمله كه «همچون من عمل مكن، به گفته‏ ى من عمل نكن» واقعیت ناگوارى است كه بسیارى از والدین به فرزندان خود توصیه مى‏ كنند. در واقع آنها انتظار دارند كه فرزندان، كارى متفاوت از اعمال والدین انجام دهند در صورتى كه عملا چنین اتفاقى نخواهد افتاد، به طور مثال كودكان والدین خود را كه به سوى مصرف الكل و مواد مخدر روى آورده ‏اند، سرمشق خود قرار مى‏دهند. حقیقت این است كه ابراز این جمله كه:«این كار اشتباه است، انجام نده» هیچ كمكى به خوددارى فرزندان از انجام آن عمل نخواهد كرد.

در واقع والدین خود باید در رفع رفتارهاى نادرست قدم بردارند تا فرزندان آن را مورد سرمشق قرار ندهند. والدین هنگامى سرمشق و الگوى بدى براى فرزند خود هستند كه به طور مثال نمى ‏توانند عصبانیت خود را مهار كنند ولى از فرزند خود چنین انتظارى دارند و یا از فرزند مى‏ خواهند كه عمل پدر و مادر را از دیگرى پنهان كند و مثلا به مادر نگوید كه پدر گلدان را شكست.

این رفتار پدر و مادر سبب مى ‏شود كه حس صادق بودن در كودك تضعیف گردد و خود نشانگر این مسئله است كه این والدین، الگوى مناسبى براى فرزندان نخواهند بود. كوتاه سخن این كه اگر شما نمى ‏خواهید فرزندان مرتكب كار اشتباهى گردند، در ابتدا خود از آن عمل سرباز زنید.


هنگامى كه پیام زبانى والدین با رفتار آنان هماهنگى ندارد، كودكان بیشتر تحت تأثیر رفتار آنان واقع مى ‏شوند. بیشتر كودكان آرمان‏گرا هستند و تمایل به انجام كارهاى درست و بجا در وجودشان موج مى‏ زند و به این جهت انتظار دارند كه والدینشان نیز مسئولیت‏ پذیر بوده و عملكرد درستى داشته باشند.

وقتى والدین به شیوه‏ ى دورویانه رفتار مى‏ كنند، واكنش فرزندان به دو گونه خواهد بود. تعدادى از كودكان نسبت به این رفتار والدین، مقاومت كرده و اعتراض مى‏ كنند ولى عده‏ اى نیز به تقلید از این رفتار منفى مى‏ پردازند. البته شیوه‏ ى دوم در میان كودكان بیشتر مشاهده مى ‏شود زیرا از لحاظ عاطفى، فرزندان تمایل كمى دارند كه با والدین خود مخالفت كنند و همین امر سبب مى ‏شود كه هم فرزند و هم والدین بازنده میدان باشند.

 

گردآوری: بخش روانشناسی صبح بخیر
منبع: آوا پرس

 


ویدیو مرتبط :
پندانه؛ والدین الگوی فرزندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حقوق و تکالیف فرزندان بر والدین خود




حق فرزندان بروالدین

 

جمع آوری شده از استناد به قرآن حدیث معتبره توسط حجت الاسلام و مسلمین احمدی: والدین را بر فرزندان 80 حق است، چهل حق در حال حیات ایشان و چهل حق در حال ممات ایشان چهل حق در حال حیات عبارتند از:

 

1- ده حق به تن 2- ده حق به زبان 3- ده حق به دل 4- ده حق به مال ده حق به تن:

 

1- خدمت کردن 2- کمال احترام کردن 3- جلوی ایشان نشستن و پشت سر ایشان ننشستن 4- فرمان آن ها را اگر شرع نهی کرده انجام بده و ازنهی شان اگر واجب نیست خودداری کن. 5- روزه ی مستحبی را با اجازه ی آن ها بگیری. 6- بدون اجازه ایشان به سفر نرو. 7- چون آن ها ظاهر شوند برای آنان برخیز و تا اجازه نداده اند ننشین. 8- در وقت راه رفتن پشت سر ایشان راه روی مگر در جای گل و یخ و خطر و شب تار. 9- همیشه با مهربانی به آنان نگاه کن. 10- آماده خدمت به آن ها باش.

 

ده حق به زبان: 1- با آنان با نرمی سخن بگوی. 2- صدایت را بر آنان بلند نکن 3- گستاخی و پر چانکی نکن 4- آن ها را به نام صدا نزنی. 5- سخن ایشان را قطع نکنی 6- گفته ایشان را رد نکنی. 7- به امر و نهی ایشان را خطاب نکنی 8- بر سر آن ها داد نزنی. 9- به آن ها اف نگویی ، رونتابی و سر پیچی نکنی. 10- با ایشان با ادب سخن بگوی آن دو را همیشه دعا کنی و تقاضا دعا از آن ها نمایی.

 

حق فرزندان بروالدین

 

ده حق به دل: 1- همیشه با آنان رحم دل باشی و ترحم کنی. 2- آن دو را همیشه دوست بداری اگرچه از لحاظ اقتصاد در مشیقه باشند، اگرچه خیال کنی به تو خوبی نکرده اند و اگرچه تو را به ناحق بزنند. 3- به شادی آن دو شاد بشی. 4- در غم آن دو شریک باشی و غمخوار آن باشی. 5- با دشمنان آن دو دوستی نکنی. 6- از پرگویی و کج خلقی آن ها نرنجی. 7- اگر به تو ستم کردند بر آن ها خشم نگیری ،اگر تورا زدند دست آن ها را ببوسی. 8- هرچند حق آن ها را می دهی باز هم بیم تقصیر داشته باش. 9- همیشه در دل قصد کسب رضای آن ها را داشته باشی. 10- در دل طول عمر آن ها را بخواهی.

 

ده حق به مال: 1- لباس آن دو را پیش از لباس خود تهیه کنی. 2- آن دو را از طعام خویش بخورانی. 3- قرض آن هرا بدهی. 4- مخارج سفر آن ها را چه واجب و چه مستحب یا خودت انجام دهی یا شخصی را اجیر کنی. 5- آن ها را به حج بفرستی. اگر فوت کرده اند حج ، نماز و روزه آن ها را نائب بگیر یا خودت انجام بده. 6- اگر مسکن ویا خانه ندارند برای آن دو تهیه کن یا اجاره آن هارا بده. 7- از مال خودت در اختیارشان بگذاری. 8- امور آن ها و کارهایشان را تو انجام دهی. 9- با مال خودت به آن ها عزت بخشی. 10- مال خودت را مال ایشان بدان.