سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

هيستري،خانم‌هاي جوان را بيشتردوست دارد!



هیستری

يک اختلال تبديلي که قديم‌ها هيستري ناميده مي‌شد، يک اختلال نسبتا شايع روان‌پزشکي است که بازتابي از تعارضات ناخودآگاه بوده و در عين حال که وجود يک اختلال طبي ديگر را به ذهن مي‌آورد، ناشي از عوامل روان‌شناختي است.

حدود يک‌سوم مردم دنيا در طول عمر دچار بعضي از علايم اين اختلال مي‌شوند ولي لزوما بيمار هيستريک نيستند. حدود 5 تا 15 درصد مشاوره‌هاي روان‌پزشکي در بيمارستان‌هاي عمومي را شامل مي‌شود. زنان حداقل دو برابر و گاهي تا 10 برابر مردان مبتلا مي‌شوند و علايمي که نشان مي‌دهند سمت چپ بيشتر از سمت راست بدن است. اين اختلال در تمام سنين يعني از کودکي تا کهنسالي ديده مي‌شود ولي شروع آن قبل از 10 سالگي و پس از 35 سالگي نادر است.

همچنين اين اختلال در افراد کم‌سواد و طبقات اقتصادي پايين و روستاييان و همچنين افراد نظامي که موقعيت‌هاي جنگي را تجربه کرده‌اند بيشتر ديده مي‌شود. اين بيماري در افراد خانواده بيماران مبتلا بيشتر ديده مي‌شود که تا حدودي ناشي از يادگيري فرزندان از والدين است.

اختلالات جسمي و خصوصا بيماري‌هاي عصبي شيوع قابل‌ملاحظه‌اي در ميان اين مبتلايان دارند و از ميان اختلالات روان‌پزشکي، افسردگي و اختلالات اضطرابي، با اختلال تبديلي در زنان ارتباط دارند. اختلالات شخصيت نيز به کرات همراه با اختلال تبديلي مشاهده مي‌شوند، خصوصا اختلال شخصيت نمايشگر در زنان و اختلال شخصيت ضداجتماعي در مردان. اختلال تبديلي در اثر واپس زدن تعارضات ناخودآگاه و تبديل اضطراب به يک علامت جسمي ايجاد مي‌شود. علايم اين اختلال بيمار را قادر مي‌سازد به ديگران چنين القا کند که وي نياز به توجه ويژه و درمان به خصوص دارد و همچنين يک ابزار غيرکلامي براي کنترل کردن يا بازي دادن ديگران مي‌باشد. با تصويربرداري از مغز، مشخص شده است که در اين بيماران، متابوليسم نيمکره غالب کاهش و متابوليسم نميکره غير غالب افزايش مي‌يابد.

اين اختلال زماني تشخيص داده مي‌شود که درمانگر، ارتباطي ضروري و اساسي بين علت علايم عصبي و عوامل روان‌شناختي پيدا کند و اين نشانه‌ها نبايد نتيجه تمارض و يا اختلال ساختگي (که در آن فرد علايم يک بيماري را آگاهانه تقليد مي‌کند) باشند. در اختلال تبديلي، بي‌حسي هیستریو مورمور شدن در اندام‌ها، کري، کوري، حرف نزدن و فلج عمومي بدن ديده مي‌شود. علايم حرکتي نيز شامل حرکات غيرطبيعي، اختلال در راه رفتن، ضعف عمومي، فلج، لرزش تيک و حرکات پرتابي مي‌باشد. تشنج‌هاي کاذب علامت ديگري در اختلال تبديلي است و تفکيک آنها از تشنج‌هاي واقعي گاهي سخت است. بيمار مبتلا به اختلال تبديلي با کنار زدن تعارض‌هاي دروني و همچنين جلب ‌توجه ديگران به منافع خود مي‌رسد و همين موضوع موجب تکرار اين رفتار مي‌شود. علايم ايجاد شده مدت کوتاهي طول مي‌کشند و معمولا خود به خود برطرف مي‌شوند. روان‌درماني حمايتي درمان را تسهيل مي‌کند. مهم‌ترين ويژگي درمان، برقراري ارتباط درمانگر با بيمار است. نبايد به بيمار گفت که تو مشکلي نداري و يا اينکه علايم خيالي هستند زيرا بيماري وي شديدتر مي‌شود. مي‌توان از داروهاي ضداضطراب و همچنين آرام‌سازي عضلاني (ريلاکسيشن) استفاده کرد.

هيستري جمعي

يکي از جالب‌ترين انواع هيستري‌ه، هيستري جمعي است. اين اختلال که نمونه‌اي از رفتارهاي جمعي است شامل گسترش سريع و ناگهاني يک علامت يا يک سري علايم در يک گروه از افراد سالم است که هيچ توجيه فيزيکي و طبي براي آن يافت نمي‌شود. در حقيقت اين افراد به طور ناگهاني اعتقاد پيدا مي‌کنند که به وسيله يک عامل خارجي بيمار شده‌اند. به تعبير ديگر هيستري جمعي بروز يک سري علايم فيزيکي در عده‌اي از افراد به صورت دسته‌جمعي است به‌صورتي که يک بيماري ارگانيک را مطرح مي‌کنند ولي در واقع از يک علت رواني منشأ مي‌گيرند.

اولين مورد گزارش شده از هيستري جمعي در ايران در سال 1365 در يک مدرسه دخترانه در استان کرمان بوده است، به طوري که افراد مبتلا به صورت حاد دچار اضطراب و نگراني شده بودند. در سال 1371 و بعد از واکسيناسيون کزاز نمونه‌گيري از هيستري جمعي در 21 دختر دانش‌آموز در يک روستا از استان کرمان گزارش شد. بعد از تزريق واکسن علايمي به صورت غش و صرع کاذب، لرزش، اختلال ديد، سردرد، تعريق و سوزش دست در يکي از دانش‌آموزان بروز کرد و به دنبال آن 9 دانش‌‌آموز ديگر نيز علايم مشابهي را تجربه کردند.

اصول درمان اين اختلال عبارت است از: حفظ خونسردي و آرامش، جدا کردن افراد مبتلا از غيرمبتلا، خالي کردن محل بروز براي بررسي دقيق. به‌طور مثال تعطيل کردن مدرسه، بررسي دقيق تمام علت‌‌هاي احتمالي، بهره‌گيري از تکنيک‌هاي کاهش اضطراب و...


ویدیو مرتبط :
دزدی از خانم جوان در آسانسور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانم‌های جوان پاپ‌اسمیر را جدی بگیرند!



 

 

 

خانم‌های جوان پاپ‌اسمیر را جدی بگیرند


مخاطب ما در این مطلب فقط خانم ها هستند،پس خانم های عزیز این مطلب را بخوانید و به سلامتی خود اهمیت بدهید.

هر خانمی که در سنین بارداری است باید به خون‌ریزی‌های ماهیانه خودش توجه کند و هر خون‌ریزی خارج از سیکل قاعدگی‌اش را علامتی هشداردهنده بداند....

اگر در میان دو سیکل قاعدگی دچار لکه‌بینی یا خون‌ریزی هستید حتما باید برای بررسی این موضوع به پزشک مراجعه کنید و البته چکاپ سالانه‌تان را نیز فراموش نکنید.
شروع تست غربالگری سرطان دهانه رحم را باید با شروع فعالیت جنسی آغاز کنید؛ نه اینکه با توجیه کم‌سن بودن از آن غفلت کنید. شما خانم‌های جوان هم باید برای پاپ اسمیر مراجعه کنید و آگاه باشید که سرطان سرویکس، مرموز و بدون علامت است اما در عوض، سلول‌های بدخیم و مهاجم آن، سال‌ها را در مرحله پیش‌سرطانی می‌گذرانند و تغییرات سلولی معمولا در اثر ورود ویروس عامل بیماری (ویروسی که در اثر ارتباط جنسی منتقل می‌شود) و از حدود 10 سال پیش شروع می‌شود و اگر خانمی مرتب چکاپ داشته باشد، می‌توان پیش از ورود به مرحله ضایعات مهاجم سرطانی به مشکل رسیدگی کرد و آن را حل کرد.

شروع مرحله پیش سرطانی زیر 30 سال و شیوع ضایعات مهاجم در حدود 50 تا 55 سالگی است. یعنی هرچه سن بالاتر می‌رود، احتمال بروز بدخیمی در دستگاه تناسلی بیشتر می‌شود.

خانم‌های جوان پاپ‌اسمیر را جدی بگیرند

 

هشدار من به خانم‌هایی است که در سنین یائسگی‌اند. هشدار می‌دهم که این خانم‌ها هیچ نوع خون‌ریزی بعد از توقف دوران قاعدگی را نباید نادیده بگیرند و حتما باید این امر را غیرطبیعی تلقی کنند.
چون در سنین یائسگی، خون‌ریزی می‌تواند علامت هشداردهنده سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم باشد. البته ممکن است بعد از بررسی، علت دیگری برای این مساله یافته شود اما به هر حال دلیل موجهی برای پشت گوش انداختن و نایده گرفتن علامتی به این اهمیت نیست. البته درباره تغییر رنگ ترشحات زنانه می‌توانید از بابت سرطان دهانه رحم آسوده خیال باشید. این علامت نشان‌دهنده یک عفونت است و اگر به قرمزی متمایل باشد، باید مهم‌تر تلقی شود اما باز هم علامت خاص سرطان دهانه رحم نیست.
دست آخر نیز هشدار می‌دهم به همه خانم‌هایی که رابطه جنسی را از سن پایین شروع کرده‌اند (یعنی فاصله کمی از بلوغ تا ازدواج داشتند) و یا احیانا همسرشان شرکای جنسی متعدد داشته و همچنین خانم‌هایی که خودشان یا همسرشان سیگاری هستند. این خانم‌ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. اگر علاوه بر اینها کمبود ویتامین و نداشتن تغذیه مناسب را نیز دارید باید بگویم که در معرض ابتلا به عفونت و سرطان‌های دیگر زنانه هستید.