سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

همه چیز درباره دیابت


دیابت به معنی افزایش میزان قندخون است كه در اثر كاهش میزان انسولین یا مقاومت در برابر انسولین ایجاد می‌شود. انسولین هورمونی است كه برای كنترل میزان قند خون توسط پانكراس ترشح می‌شود.






دیابت به معنی افزایش میزان قندخون است كه در اثر كاهش میزان انسولین یا مقاومت در برابر انسولین ایجاد می‌شود. انسولین هورمونی است كه برای كنترل میزان قند خون توسط پانكراس ترشح می‌شود. برای این‌كه این بیماری را به خوبی متوجه شوید، ابتدا باید پروسه طبیعی متابولیسم غذاها را بشناسید. وقتی غذا هضم می‌شود، چندین اتفاق رخ می‌دهد. گلوكز (که منبع تأمین سوخت برای بدن است) وارد جریان خون می‌شود. غده پانكراس انسولین تولید می‌كند و نقش انسولین انتقال گلوكز از جریان خون به ماهیچه‌ها، چربی و سلول‌های كبد است. در این مناطق گلوكز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افراد مبتلا به دیابت قندخون بالایی دارند، زیرا غده پانكراس آنها انسولین كافی تولید نمی‌كند یا ماهیچه‌ها، چربی و سلول‌های كبد آنها به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی‌دهند یا هردوی این موارد.



سه نوع دیابت وجود دارد:

دیابت نوع اول: این نوع معمولا در دوران كودكی اتفاق می‌افتد، بدن انسولین نمی‌سازد یا انسولین كمی می‌سازد و برای تأمین انسولین باید روزانه تزریق انسولین انجام شود.

دیابت نوع دوم: دیابت نوع 2 از نوع اول رایج‌تر است و اكثر افراد مبتلا به دیابت با این نوع دست و پنجه نرم می‌كنند و معمولا در دوران بزرگسالی رخ می‌دهد. كه پانكراس انسولین كافی برای نگه داشتن گلوكز خون در حد طبیعی نمی‌سازد و معمولا به این دلیل است كه بدن به انسولین به خوبی پاسخ نمی‌دهد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع2 از وجود بیماری خود خبر ندارند با وجود اینكه این بیماری كاملا جدی است.

دیابت بارداری: این نوع افزایش گلوكز خون در دوران بارداری ایجاد می‌شود، در زنانی كه حتی قبلا سابقه دیابت نداشتند.



علائم این بیماری:

افزایش میزان گلوكز در خون می‌تواند مشكلات متعددی را به وجود بیاورد مثل تكرار ادرار، تشنگی زیاد، گرسنگی، خستگی، كاهش وزن و كم شدن بینایی. چون بیماری دیابت نوع2 به كندی رشد می‌كند، در برخی افرادی كه میزان قند خون‌شان زیاد است، اصلا علائمی دیده نمی‌شود.



علائم دیابت نوع اول:

  • افزایش احساس تشنگی
  • افزایش و تكرار ادرار
  • كاهش وزن با وجود افزایش اشتها
  • خستگی
  • سرگیجه
  • استفراغ
بیماران مبتلا به دیابت نوع اول معمولا خیلی زود علائم بیماری را مشاهده می‌كنند و در حالت اوژانسی قرار می‌گیرند.



علائم دیابت نوع دوم:

علائم نوع دوم تقریبا همانند نوع اول است، فقط بجای سرگیجه و استفراغ كاهش دید، عدم بهبود عفونت‌ها و یا كندشدن بهبودی و ناتوانی جنسی در آقایان دیده می‌شود.



مراحل تشخیص دیابت:

افزایش سریع میزان گلوكز خون: اگر میزان گلوكز خون بیشتر از 126 میلی‌گرم در دسی لیتر یا بین 100 تا 126 باشد، بدین معناست كه شما به دیابت مبتلا هستید و یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارید.

بالا و پایین شدن نامنظم قندخون: اگر میزان قندخون بیشتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد و با علائم نظیر خستگی، تشنگی و تكرار ادرار همراه باشد، بدین معناست كه شما به دیابت مبتلا هستید.

آزمایش مقاومت گلوكز: اگر میزان گلوكز 2ساعت بعد از صرف غذا بیشتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.



درمان:

درمان كامل و خاصی برای انواع دیابت‌ها وجود ندارد. اما می‌توانید از داروها، رژیم غذایی خاص و ورزش برای كنترل قندخون و متوقف كردن علائم آن كمك بگیرید. باید با استفاده از دستگاه‌های مخصوص مرتب میزان قندخون خود را اندازه‌گیری كنید و با مشورت پزشك متوجه شوید كه هر روز به چه میزان چربی، پروتئین و كربوهیدرات نیاز دارید. در دیابت نوع دوم ورزش و رژیم غذایی متعادل بسیار كمك كننده است ولی در دیابت نوع اول حتما باید انسولین تزریق شود. دیابت بارداری نیز با تغییرات در رژیم غذایی و انسولین درمان می‌شود.

ورزش منظم و روزانه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم و ضروری است. افراد مبتلا به دیابتی كه ورزش می‌كنند كمتر از بقیه بیماران در معرض خطر حمله قلبی و سكته قرار دارند.



دیابت و اثرات آن بر روی پاها

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به مشكلات پا قرار دارند، زیرا آسیب‌دیدگی‌ رگ‌های خونی و اعصاب باعث كاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها می‌شود. مشكلات جریان خون و آسیب‌دیدگی عصب‌ها، می‌تواند جراحاتی را در پا ایجاد كند كه اگر این جراحات درمان نشود، حتی می‌تواند باعث از دست دادن پا شود. برای جلوگیری از ایجاد این جراحات در پا، افراد مبتلا به دیابت هر روز كارهای زیر را انجام دهند و از پاهای خود مراقبت كنند.

  • هر روز پاهای خود را معاینه كنند و هرگونه زخم و عفونتی را به پزشك خود اطلاع دهند.
  • هر روز با آب ولرم و صابون ملایم پاهای خود را بشویند و آنها را خشك كنند.
  • با لوسیون و كرم‌های مرطوب‌كننده، پاهای خود را چرب كنند.
  • از كفش‌های نرم و راحت استفاده كنند.
  • برای بهبود جریان خون هر روز ورزش كنند.
  • سیگار نكشند، زیرا در گردش و جریان خون پاها اختلال ایجاد می‌كند.


ویدیو مرتبط :
بنیاد دیابت برگزار کرد: کارگاه چراخطر دیابت جدی است ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیابت و ورزش




دیابت

 

- هر بيمار ديابتي بايد قبل از انتخاب نوع ورزش و زمان آن با پزشك خود مشورت نمايد.

- براي كليه بيماران بالاي 35 سال كه تمايل به شروع ورزش دارند بايد تست ورزش توسط متخصص قلب صورت گيرد.

- ورزش را بايد به آهستگي شروع نمود و سرعت و زمان آن را به تدريج افزايش داد.

- ورزش بايد مداوم باشد و جزئي از برنامه زندگي روزانه فرد شود.

- در صورتي كه فعاليت بدني بدون آمادگي اوليه باشد ممكن است منجر به افت قند خون به خصوص در افراد مبتلا به ديابت نوع 1 گردد.

 

 

 

● مواردي كه لازم است بيماران ديابتي در هنگام ورزش مورد توجه قرار دهند:


- هميشه كارت هويت خود را به همراه داشته باشيد يا شخصي را كه با شما ورزش مي‏كند از ديابت خود مطلع نماييد تا در صورت بروز مشكل در طول ورزش ، اقدامات لازم توسط اطرافيان صورت گيرد.

- قند خون بايد قبل از ورزش كنترل گردد.

- هميشه يك كربوهيدرات ساده مانند قند، آبنبات يا شكلات به همراه داشته باشيد.

- از تعريق بيش از حد و در نتيجه از دست رفتن مايعات بدن بخصوص در روزهاي گرم خودداري نماييد.

- براي جلوگيري از ايجاد تاول در پا ، از جوراب و كفش مناسب استفاده نماييد.

- با توجه به نوع و شدت فعاليتي كه هر بيمار انجام مي‏دهد بايد بعد از ورزش مواد قندي اضافه مصرف گردد.

- اگر تنها ورزش مي‏كنيد، مكاني را كه براي ورزش انتخاب كرده‏ايد و زمان بازگشت خود را به اطرافيان اطلاع دهيد.

- هميشه به افت ناگهاني قند خون در طول ورزش و يا چند ساعت پس از آن دقت نماييد بخصوص اگر انسولين مصرف مي‏كنيد.