سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

همه چیز درباره جراحی و زیبایی گوش


گوش‌ها یكی از تاثیرگذارترین اجزای صورت در زیبایی چهره هستند و اگر گمان می‌كنید گوش‌ها زیر موها پنهان می‌شوند و در زیبایی چهره‌تان نقشی ندارند سخت در اشتباه هستید.





صبح بخیر:  گوش‌ها یكی از تاثیرگذارترین اجزای صورت در زیبایی چهره هستند و اگر گمان می‌كنید گوش‌ها زیر موها پنهان می‌شوند و در زیبایی چهره‌تان نقشی ندارند سخت در اشتباه هستید. حتما شما هم افرادی را دیده‌اید كه لاله هر 2 گوش آن‌ها و در موارد نادری لاله یك گوش‌شان برجسته‌تر از حد معمول است؛ بهتر است بدانید این مسئله یا جنبه ارثی دارد یا در اثر ضربه رخ می‌دهد. متاسفانه در كودكی این مسئله سوژه مناسبی برای تمسخر همبازی‌هاست و عواقب این مسئله اعتماد به نفس نداشتن در فرد و ایجاد مشكل در روابط اجتماعی حال و آینده اوست. ولی جای هیچ نگرانی نیست زیرا این مشكل هم مانند سایر نقایص زیبایی قابل اصلاح و ترمیم است. اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) راه‌حل آن است؛ جراحی ساده و پیش‌پا افتاده‌ای كه اعتماد به نفس از دست رفته را برمی‌گرداند.



گوش‌های بزرگ یا...؟

تمامی گوش‌های طبیعی زیبا هستند ولی مهم‌ترین فاكتور در زیبایی گوش‌ها هماهنگی آن‌ها با سر و صورت است.  اغلب افراد ترجیح می‌دهند، گوش‌های‌شان نزدیك به سرشان باشد و از حد ابرو تا قاعده بینی ادامه یابد. اگر یك گوش به‌طور كامل رشد نكرده باشد نیاز به جراحی دارد. اگر گوش كامل رشد نكند غضروف و لاله گوش حالت طبیعی ندارند و نیاز به بازسازی دارند ولی آنچه خیلی شایع است گوش‌هایی هستند كه نسبتا جلوتر از حالت طبیعی در صورت قرار گرفته‌اند و به نظر بزرگ می‌آیند در حالی كه این گوش‌ها معمولا اندازه طبیعی دارند ولی به لحاظ ژنتیك یا رشد كافی نكردن به طرف عقب نرفته‌اند و بیشتر در معرض دید هستند كه در عوام به آن‌ها «بلبله گوش» یا «گوش برجسته» می‌گویند كه این نحوه رشد نكردن یا فرم طبیعی گوش را با یك جراحی ساده می‌توان برطرف كرد و گوش را كه مرتب در معرض دید قرار دارد با تغییراتی در غضروف گوش اصلاح كرد و گوش را به 2 طرف پشت سر انتقال داد كه حدود یك تا 2 سانتی‌متر با خود جمجمه فاصله داشته ولی در همان محل طبیعی خود قرار می‌گیرد.





بازسازی گوش‌ها

اصولا گوش‌ها در چند مورد نیاز به ترمیم و جراحی پیدا می‌كنند؛ اول گوش‌هایی كه برجسته هستند معمولا اندازه طبیعی دارند ولی نسبت به سر برجسته‌تر قرار می‌گیرند. این نقص كه در اصطلاح بلبلی گفته می‌شود می‌تواند در یك گوش یا هر 2 آن‌هادیده شود. دوم گوش‌هایی كه با هم تقارن ندارند در واقع لاله یك گوش نسبت به گوش دیگر كوچك‌تر یا بزرگ‌تر است یا نقص خفیف دارد. دسته دیگری از گوش‌ها كه نیاز به ترمیم دارند گوش‌هایی هستند كه به لحاظ مادرزادی لاله گوش در آن‌ها تشكیل نشده و ممكن است با نقایص مجرا و شنوایی گوش همراه باشند و در آخر گوش‌هایی كه لاله گوش در آن‌ها آسیب دیده یا كنده شده یا در اثر ضربه (كشتی‌گیران) یا سوختگی كنده شده، سرمازدگی یا پارگی نرمه در اثر استفاده از گوشواره‌های سنگین یا كشیده شدن ناگهانی گوشواره به وجود آمده است كه این موارد مورد بازسازی قرار می‌گیرند.



نترسید، درد ندارد

عمل زیبایی گوش با 3روش بی‌حسی موضعی، نیمه‌بی‌هوشی و بی‌هوشی قابل انجام است و در مورد نحوه جراحی با بیمار صحبت می‌شود. بی‌هوشی تنها راه این عمل نیست. در روش بی‌حسی موضعی از محلول‌های بی‌حس‌كننده و موضعی مانند لیدوكایین استفاده می‌‌شود و این ماده تنها در محلی كه جراحی صورت می‌گیرد تزریق می شود و به این صورت لاله گوش بی‌حس می‌شود و بیمار دردی احساس نمی‌كند ولی داروی بی‌حسی تنها درد را از بین می‌برد و شاید ترس در بیمار باقی بماند. ولی در روش نیمه بی‌هوشی علاوه بر بی‌حسی لاله گوش، داروهای ضداضطراب و ضد درد به بیمار تزریق می‌شود. این داروها فرد را به خواب عمیق فرو می‌برد و در روش بی‌هوشی همانند سایر عمل‌ها بیمار در بی‌هوشی كامل تا پایان عمل به سر می‌برد.



فقط با چند بخیه

روش عمل در گوش‌های برجسته به این صورت است كه ما از پشت گوش شروع به جراحی می‌كنیم و محل برش‌ ما پشت لاله گوش است. ابتدا باریكه نازكی از پوست پشت گوش برداشته می‌شود سپس برای خواباندن غضروف و نزدیك كردن آن به سر و همچنین برای  جلوگیری از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اولیه، پشت غضروف را در قسمت‌های لازم تراشیده و با كمك بخیه‌های دائمی چند چین ایجاد می‌كنیم و در آخر برش پوستی را می‌دوزیم و از آنجا كه محل برش پشت گوش است بعد از عمل، جای برش قابل دید نیست و هدف اصلی نزدیك كردن لاله‌های گوش به سر و قرینه‌بودن آن‌هاست. اگر تنها یك گوش مشكل داشته باشد می‌توان با نزدیك كردن آن به سر و همانندسازی با گوش دیگر تقارن لازم را بین هر 2 گوش ایجاد كرد.



عوارضی بسیار كم

عمل جراحی گوش عمل سنگینی نیست ولی بهتر  است توسط متخصص جراحی گوش انجام شود كه در این رشته تجربه كافی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت ممكن است مشكلاتی پیش بیاید، به طور مثال ممكن است فرم گوش به حالتی كه دلخواه است درنیاید یا خیلی باریك یا پهن شود یا مقداری جلو بماند یا زیادی به عقب برگردد یا برش‌هایی كه بر غضروف‌ گوش می‌دهیم از بیرون حالت برجسته روی غضروف ایجاد كند كه دید داشته باشد.





در سن پایین عمل كنید

بهترین زمان برای برطرف ساختن كل نقایص مادرزادی صورت قبل از سنین دبستان است. زیرا این بچه‌ها در مدرسه امكان دارد توسط بچه‌های دیگر مورد تمسخر قرار بگیرند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. در نتیجه بهتر است قبل از این‌كه بچه به محیط مدرسه وارد بشود این عمل را انجام دهد تا دچار آسیب‌‌های روحی- روانی نشود. برخی والدین به اشتباه گمان می‌كنند اگر از روش‌هایی مانند بستن گوش با چسب یا با وسیله‌ای دیگر استفاده كنند می‌توانند نقایص مادرزادی گوش فرزندان خود را برطرف كنند در حالی كه این روش‌ها كاربردی نیست شاید بتوان با روش‌هایی مانند جراحی كوچك یا سوهان زدن غضروف در ماه‌های اول تولد تا حدودی نقایص گوش نوزاد را برطرف كرد. ولی این روش‌ها در ســنین بــالاتر كـاربردی ندارند و در مواردی اگر بستن گوش‌ها سفت باشد باعث ایجاد خونمردگی و بدشكلی گوش‌ها در كودك می‌شود و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.



این توصیه‌ها برای مرحله بعد از جراحی است

بیمار چند ساعت پس از عمل مرخص می‌شود. پانسمان بعد از عمل تا 5 روز روی گوش‌ها باقی می‌ماند و در درجه اول بهداشت محل زخم توصیه می‌شود. شست‌وشوی مرتب زخم‌ و استفاده از كرم‌های آنتی‌بیوتیك كه پس از عمل به بیمار داده می‌شود از نكات اولیه پس از عمل هستند كه رعایت آن‌ها توصیه می‌شود. طی هفته اول بعد از برداشتن پانسمان بیمار به طور شبانه‌روزی از هدبند استفاده می‌كند كه البته بهتر است هر 3-2‌ساعت حدود نیم ساعت هدبند را بردارد. هفته دوم شب‌ها از هدبند استفاده می‌كند و در طول روز ضرورتی به استفاده از هدبند نیست. خونمردگی و تورم ناشی از عمل هم پس از مدت كوتاهی برطرف می‌شود. اغلب به بیماران توصیه می‌شود، پس از جراحی تا 2 هفته افراد به پشت بخوابند تا به گوش‌های‌شان فشار نیاید، برخی از افرادی كه تحت جراحی زیبایی لاله گوش قرار می‌گیرند ممكن است احساس كنند‌ غضروف به مقدار لازم به سمت عقب كشیده نشده است در این‌گونه موارد می‌توان یك جراحی كوچك ثانویه برای رضایت بیشتر بیمار انجام داد. درد ناشی از عمل با قرص‌های مسكن كنترل می‌شود.


ویدیو مرتبط :
جراحی زیبایی گوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بایدها و نبایدها در جراحی‌های زیبایی گونه، چانه و گوش


در فرهنگ غالب امروزی، زیبایی‌ صورت با این ویژگی‌ها توصیف می‌شود: چانه محکم و زاویه‌دار، گونه‌های برجسته و بالا، بینی‌ با پشت صاف و بالاخره لب‌های پر و برجسته...


 صبح بخیر: وقتی‌ به صورتی می‌نگرید به‌طور ناخودآگاه آن را با درک ذهنی‌ خود از یک چهره زیبا مقایسه می‌کنید. معیارهای زیبایی صورت در فرهنگ های مختلف، متفاوت است ولی‌ امروزه دسترسی گسترده به اینترنت و ماهواره و ارتباط و نزدیکی مردم مناطق مختلف دنیا، تفاوت‌های فرهنگی را کمرنگ‌‌تر کرده است. به عبارت دیگر ذهنیت مردم در رابطه با زیبایی چهره، در جای جای این کره خاکی به هم شبیه شده است. به همین دلیل است که مثلا مشاهده می‌کنیم که تعداد قابل توجهی‌ از مردم شرق آسیا دوست دارند تغییراتی در چهره خود و به‌خصوص در بینی و یا چشمانشان به‌وجود آورند تا شبیه به غربی‌ها شوند. در فرهنگ غالب امروزی، زیبایی‌ صورت با این ویژگی‌ها توصیف می‌شود: چانه محکم و زاویه‌دار، گونه‌های برجسته و بالا، بینی‌ با پشت صاف و بالاخره لب‌های پر و برجسته. برای درک بهتر مطالب توضیحات دکتر هادیان متخصص جراحی (پلاستیک و ترمیمی) را در زیر می​خوانیم.



 گونه زیبا چیست؟

در بسیاری از فرهنگ‌ها برجسته بودن گونه مشخصه زیبایی صورت است. برجستگی گونه‌ها باعث می‌شود چهره فرد جوان‌تر به نظر برسد. بسیاری از افراد به‌طور ژنتیکی گونه‌های گود و فرورفته‌ای دارند، در حالی‌که بعضی افراد در اثر افزایش سن و شلی عضلات صورت و تحلیل چربی دچار لاغری صورت و گودی گونه‌ها می‌شوند. با افزایش سن بافت نرم ناحیه گونه از قسمت استخوانی گونه (زایگوما) و لبه استخوان حدقه چشم (اربیت) به سمت چین تحتانی داخلی صورت در بالای لب‌ها حرکت می‌کند. مهم‌ترین مسئله در ترمیم و زیباسازی گونه‌ها، حفظ ظاهر طبیعی صورت است.



 جراحی زیبایی و برجسته‌سازی گونه‌ها

یکی از روش‌های برجسته‌سازی گونه‌ها و پر کردن صورت، استفاده از پرکننده‌ها مانند چربی یا ژل‌های هیالورونیک است. تزریق چربی در صورت و گونه‌ها نتایج زیبایی زیادی به همراه خواهد داشت. دومین روش برجسته‌سازی گونه‌ها استفاده از پروتز گونه جهت پر کردن گونه و فضای اطراف گونه است. پروتزهای گونه اشکال مختلف دارند و بیشتر دائمی هستند و معمولا انتخاب نوع پروتز و سایز آن براساس شکل و فرم صورت فرد و سلیقه پزشک و فرد خواهد بود. در پروتزهای گونه نیز مانند سایر پروتزها توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از سایزهای بزرگ پروتز باعث غیرطبیعی شدن فرم صورت شده و نمای غیرطبیعی ایجاد می‌کند بنابراین هرگز توصیه نمی‌شود.



 روش و عوارض عمل جراحی چگونه است؟

عمل جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برش جراحی بستگی به سایز و نوع پروتز و محل قرارگیری آن دارد ولی معمولا از داخل دهان یا از برش زیر پلک تحتانی گذاشته می‌شود. تورم و کبودی معمولا بعد از 7 تا 10 روز کاهش یافته و به حد قابل قبولی می‌رسد ولی نتیجه نهایی معمولا بعد از 4 تا 6 هفته حاصل می‌شود. بی‌حسی لب بالا در بعضی موارد حین عمل ایجاد می‌شود که گاهی تا 2-3 ماه بعد از عمل نیز ادامه خواهد داشت ولی تقریبا همیشه برگشت‌پذیر است. پروتزهای گونه دائمی بوده و در صورتی ‌که سایز مناسبی انتخاب شوند نتیجه عمل بسیار مطلوب است.



 جراحی زیبایی چانه

بزرگ کردن چانه با  پروتز در افرادی که به‌طور مادرزادی چانه‌های کوچک و غیرطبیعی دارند یا افرادی که در اثر افزایش سن و تحلیل رفتن بافت عضلانی- استخوانی دچار کوچکی چانه شده‌اند، توصیه می‌شود. در صورتی‌که بیمار اشکالات اسکلتی جمجمه و عدم هماهنگی قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین داشته باشد، استفاده از پروتز چانه جایی نداشته و جراحی فک بالا، پایین یا هر دو توصیه می‌شود. در افرادی که قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین نرمال است، استفاده از پروتز مناسب جهت اصلاح کوچکی چانه نتایج رضایت‌بخشی را به همراه خواهد داشت. در بسیاری از موارد همراه با عمل جراحی پروتز چانه به ‌منظور ایجاد تناسب در صورت، لیپوساکشن غبغب و گردن یا عمل جراحی رینوپلاستی(جراحی زیبایی بینی) نیز توصیه می‌شود.

 روش عمل جراحی چگونه است؟

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برش جراحی بسیار کوچک و در زیر چانه یا داخل دهان است. نتایج عمل بسیار رضایت‌بخش بوده و بیمار بلافاصله بعد از عمل ترخیص می‌شود.



 جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا اصلاح گوش برجسته و بزرگ عملی است که طی آن گوش برجسته سر جای خود خوابانده می‌شود. برش جراحی پشت گوش و در قسمت مخفی بوده و جلوی گوش دیده نخواهد شد.

 غضروف‌های اضافی بریده و برداشته شده و مابقی غضروف‌ها به هم دوخته می‌شوند و گوش در موقعیت واقعی و زیبای خود قرار می‌گیرد. عمل جراحی معمولا تحت بی‌حسی موضعی و گاهی بنا به درخواست بیمار با بیهوشی عمومی انجام می شود. مدت زمان عمل جراحی دوطرفه بین یک تا 2 ساعت بوده و بیمار بلافاصله بعد از اتمام عمل به منزل می‌رود و فعالیت‌های روزمره زندگی را دنبال می‌کند.



 چه زمانی برای عمل جراحی گوش مناسب است؟

با توجه به اثر روحی و روانی گوش برجسته در بچه‌ها توصیه می شود که کودکان قبل از سن مدرسه بین 5 تا 6 سالگی تحت عمل جراحی قرار گیرند تا در سنین مدرسه مورد تمسخر همکلاسی‌ها واقع نشوند. در بزرگسالی محدودیت سنی برای عمل وجود ندارد.

 ماندگاری عمل اصلاح گوش چگونه است؟

در صورتی ‌که عمل جراحی به دقت و توسط جراح ماهر انجام شود معمولا ماندگاری طولانی و دائمی خواهد داشت.