سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

هشدار در خصوص مصرف ترامادول



ترامادول,ترامادول چیست,تدامول,بایومادول,آلكالوئید های تریاك

هشدار در خصوص مصرف ترامادول
داروئی ضد درد با اثر مركزی با نام ترامادول ، تدامول ، بایومادول ، ... چند سالی است وارد فارماكوپه داروئی ایران شده است كه از دسته داروهای مسكن مخدر یا اپوئید های مصنوعی می باشد .
این دارو بر اساس همانند سازی ساختار ملوكولی نارسئین كه یكی از آلكالوئید های تریاك می باشد ساخته شده است .

عمده مصرف این دارو در پزشكی برای كاهش درد های مفصلی ، جراحی ، زایمان با میزان درد متوسط تا شدید است و از این جهت ضعیف تر از مورفین ، پتدین و قوی تر از مسكن هائی نظیر پروفن استامینوفن می باشد و همواره توصیه می شود مصرف این دارو بیش از دو هفته مجاز نمی باشد و باعث وابستگی داروئی و اعتیاد میگردد .
سوء مصرف این دارو سبب عوارض بسیار خطر ناك است بطوریكه اكنون نوع تزریقی آن تنها در اورژانس بیمارستان ها وجود دارد و از سطح دارو خانه های شهر جمع آوری شده است اما متاسفانه كپسول و قرص ترامادول به صورت كسترده ای به فروش می رسد و علی رغم هشدار های مكرر وزارت بهداشت و درمان و توضیح اینكه عرضه ترامادول بدون نسخه مجاز نمی باشد اما كماكان به صورت OTC عرضه می شود .
عمده مصرف كنندگان ترامادول افرادی هستند كه از این دارو به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا ترك آن با هدف كاهش عوارض قطع مواد مصرفی خود استفاده می كنند اما غافل از این نكته هستند كه مصرف این دارو نه تنها هیچ مشكلی از آنها را حل نمی كند بلكه باعث تحمل عوارض ناشی از این سوء مصرف و جایگزینی مخرب می شوند كه عمده ترین آنها اختلال در سیستم های تنفسی ، كلیه و كبد می گردد و در نهایت منجر به عود مصرف قبلی و تحمل این عوارض و آسیب های بسیار آن می گردند .

این افراد باید آگاه باشند كه اعتیاد یك جایگزینی مزمن مواد مخدر به جای سیستم های تولید كننده مواد شبه افیونی جسم می باشد و مصرف هر گونه دارو در بازسازی این روند تاثیری ندارد و خود مخرب و آسیب رسان است .
دسته دیگری از افراد برای رفع مشكلات جنسی و به توصیه افرادی نا آگاه رو به مصرف این دارو می آورند كه در نهایت نه تنها این مشكلات رفع نمی گردد بلكه بازهم عوارض مخرب این دارو شرایط را وخیم تر كرده و خود زمینه ساز مصرف انواع مواد مخدر دیگر و ورود به دنیای سیاه اعتیاد می گردد .
به علت در دسترس بودن ترامادول ، قیمت نازل آن ، ارائه بدون نسخه در دارو خانه ها و هدم اطلاعات كافی در مورد عوارض سوء مصرف باعث شیوع گسترده مصرف آن شده است و باید مراجع ذیصلاح در این زمینه اقدامی عاجل و فوری انجام دهند
نام ژنریك : ترامادول هیدرو كلراید
دسته داروئی : ضد درد با اثر مركزی
طرز عمل :
اگر چه طریقه اثر ترامادول كاملاً شناخته شده نمی باشد اما مشخص شده كه با اتصال ملكول اصلی دارو به گیرنده های مو اپیوئیدی ، بازجذب نور اپی نفرینو سروتونین به صورت ضعیف مهار می شود و به صورت راسمیك به سرعت و تقریباً به طور كامل جذب می شود . ترامادول به صورت وسیع پس از خوراكی متابولیزه شده و تقریباً 30% دارو همراه ادرار دفع می شود .
موارد مصرف :
درد های متوسط تاشدید پس از اعمال جراحی ، زایمان ، مفاصل و دردهای استخوانی
موارد منع مصرف :
مصرف این دارو در موارد مصرف همزمان با الكل ، خواب آورها ، ضد دردها اپوئید ها و دارو های سایكو تروپیك مجاز نیست .
هشدار ها :
مصرف ترامادول در بیماران مبتلا به صرع و تشنج افراد مبتلا به اختلالات كبدی و كلیه مجاز نمی باشد .مصرف این دارو در افراد باریسك ضعف تنفسی و حاملگی ، شیردهی ، باید تحت نظر پزش انجام شود .
مصرف این دارو سبب وابستگی و اعتیاد می گردد .
عوارض جانبی :
خستگی و ضعف عمومی ، گشاد شدن رگ ها ، نگرانی ، گیجی ، اختلالات تعادلی ، حالات عصبی ، اختلالات خواب ، درد شكمی ، بی اشتهائی ، افزایش حركت روده ها یا یبوست ، راش جلدی ، اختلالات بینائی ، تكرر ادرار ، ...

منبع:addiction2011.blogfa.com


ویدیو مرتبط :
انیمیشن مصرف قرص ترامادول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار نسبت به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان



اخبار ,اخبار اجتماعی,عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد


اخبار  اجتماعی - هشدار نسبت به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان

 رییس بخش سم‌شناسی، متخصص و عضو هیات علمی پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان، گفت: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف این ماده نیز در یک سال اخیر افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم اخگری در نشست بررسی آنالیز آزمایشگاهی داروهای ترک اعتیاد ارائه شده در عطاری‌های شهر تهران با بیان اینکه در پزشکی قانونی با یکسری مرگ ناشی از مصرف داروهای ترک اعتیاد روبرو شده‌ام، گفت: در آنالیز این داروها، موادی را شناسایی کردیم که سبب این مرگ‌ها شده بودند.
 
وی با بیان اینکه از دو سال پیش مصرف ترامادول و فروش آن تحت نظارت وزارت بهداشت درآمد، گفت: بر این اساس این ماده به ازای هر نسخه تنها برای یک بار در داروخانه‌ها به فروش می‌رفت و خرید آن برای بار دوم نیازمند نسخه‌ای جدید بود؛ همانطور که در بحث آمفتامین‌ها، هروئین، کوکائین و ... این قانون وجود دارد.
 
افزایش مصرف ترامادول بین جوانان
رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی از افزایش مصرف ترامادول در میان جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف، مرگ‌های ناشی از مصرف این ماده نیز افزایش یافته، به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است.
 
وی با بیان اینکه قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده و درعطاری‌ها وجود دارد، افزود: این در حالیست که توزیع این مواد در عطاری‌ها غیرمجاز است و باید با آن برخورد شود.
 
اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است.
 
رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی گفت: افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود.
 
افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون
 وی همچنین از افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون در یک سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اجسادی که به نزد ما می‌آیند، تاریخچه مشخصی ندارند و تنها بر اساس گواهی فوت، مرگشان به دلیل مصرف داروی ترک اعتیاد اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که پیش از آن روند مصرف چگونه بوده است.
اخبار اجتماعی - ایسنا