سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی



کولر,کولرهای آبی,پیشگیری از آلرژی

نکات مهم سلامتی در استفاده از کولرهای آبی
هنگام استفاده از کولرهای آبی، اولین توصیه سلامتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تعویض سالانه پوشال‌های کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر می باشد.
رطوبت و آلودگی پوشال‌های کولر، شرایط مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها است و بسیاری از آلرژی ها و یا سرماخوردگی هایی مداوم در تابستان به دلیل عدم تعویض سالانه پوشال کولرها می باشد. قارچ‌هایی مانند آسپرژیلوس می‌توانند بیماری‌زا باشند. البته افراد سالم و عادی معمولا دچار مشکل نمی‌شوند، ولی در مورد افرادی که دچار بیماری‌های ریوی هستند این قارچ‌ها ممکن است باعث بیماری شوند. از آنجا که پوشال، شرایط بروز بیماری‌ را فراهم می‌کند، بهتر است هر سال پوشال‌ها تعویض شوند و در چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند. 

 

پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در طول چند ماهی که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شده و زمانی که شما کولر را راه می اندازید، تمام این گردوغبار را به درون منزل تان هدایت می کنید. به همین دلیل توصیه می شود پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود گردوغبار هوا پاک کنید.

 

اگر این چند نکته را رعایت نکنید، به طور حتم باعث پخش گرد وغبار زیادی در فضای خانه خواهید شد. این گرد و غبار می توانند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصا برای بچه ها، سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی ایجاد کند.
در ضمن بهتر است برای پیشگیری از ورود گرد وغبارهای آلرژی زا به درون منزل هنگام راه اندازی کولر، دریچه های کولر را یک به یک باز کنید و قبل از باز کردن آنها هم یک دستمال کاملا مرطوب را (در حالی که ماسک مناسبی روی دهان و بینی تان گذاشته اید) جلوی دهانه خروجی هوای کولر بگیرید تا گردوغبار به جای ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.


 یکی از راه های پیشگیری از ورود گرد وغبار بیش از اندازه در طول پاییز و زمستان به درون دریچه های کولر این است که یک کاور ضخیم مثلا از جنس برزنت، برای کولر تهیه کنید و در طول فصل هایی که از این وسیله استفاده نمی کنید، کاور را روی آن بکشید.


 کولر و سرماخوردگی در تابستان
اگرچه سرما به تنهایی نمی‌تواند سرماخوردگی ایجاد کند، اما تغییر دما می‌تواند زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم کند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می‌شویم، بلافاصله کولر را روشن نکنیم و یا حداقل در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیریم و  از این‌قبیل تغییر دماهای ناگهانی پرهیز کنیم.


نکته آخر هم درباره چیلرها و کولرهای گازی است. از آنجا که میزان رطوبت موجود در این دستگاه ها بسیار کم است، تنها مشکل مطرح شده در مورد آن ها هم همان مشکلات مربوط به روزهای ابتدایی راه اندازی شان است، یعنی مصرف کنندگان این خنک کننده ها هم باید شرایط بهداشتی مناسبی را هنگام راه اندازی آنها در آغاز فصل رعایت کنند تا با کمترین ورود و پخش گردوخاک به درون منزل مواجه شوند. در نهایت اینکه پایین بودن میزان رطوبت این دستگاه ها باعث می شود که بحث انتقال قارچ ها به وسیله آنها چندان مطرح نباشد.


 مهم ترین توصیه بهداشتی
همان‌طور که گفته شد، بهتر است پوشال‌ها هر سال تعویض شوند، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال‌های کولر را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری‌های رشد کرده در پوشال‌ها این است که محلولی شامل 10 درصد پرکلرین و 90 درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها حسابی با محلول کلرین وآب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر بریزید و دو مرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها تمیز شوند.
 استفاده از کولرهای آبی در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی مناسب (40 تا 60 درصد) قابل توصیه است. کولر آبی دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به 26 یا 28 درجه سانتی‌گراد می‌رساند.
منبع : tebyan.net


ویدیو مرتبط :
قوانین و نکات مهم در استفاده از «چک»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات مهم استفاده از فر در شیرنی پزی



 

 

نکات مهم استفاده از فر در شیرنی پزی

 

 

لازم است که در مورد پخت شیرینی و نحوه کارکردن با فرهای خانگی نکات زیر را بدانید:

 

هر کسی که حداقل یک بار شیرینی تهیه کرده باشد به خوبی به اهمیت پختن آن پی برده و متوجه شده است که اگر خمیر شیرینی به بهترین نحو ممکن تهیه شود ولی خوب نپزد، زحمت بیهوده ای کشیده شده ، بنابراین لازم است که در مورد پخت شیرینی و نحوه کارکردن با فرهای خانگی نکات زیر را بدانید:


معمولاً کیک و شیرینی هایی که دارای حجم زیادتری هستند با حرارت متوسط و مدت زمان زیاد، پخته می شوند.


کیک و شیرینی هایی که ریز و کوچک هستند(به جز شیرینی هایی که سفیده یا زرده زیاد در آنها به کار رفته) حرارت زیاد و وقت کمتری برای پخت نیاز دارند.


اگر حرارت فر برای پخت شیرینی زیاد باشد باعث می شود که روی آن پخته و وسط خمیر خام بماند، زمانی که این حالت پیش آمد بهتر است یک تکه کاغذ فویل را چند لایه کرده روی شیرینی بیاندازید به نحوی که به شیرینی آسیب نرساند و دوباره آن را درفرقرار دهید، در این حالت وسط خمیر نیز پخته خواهد پخت.


درجه حرارت فردرفرهای مختلف بر اساس سانتی گراد و فارنهایت است که با در دست داشتن جدول زیر می توان هر کیک یا شیرینی را در هر فری به راحتی پخت.

 

 

درجه سانتی گراد
درجه فارنهایت
120
250
150
300
160
325
180 350
190 375
200 400
230 450

 


توجه:


با وجود داشتن این جدول، حتماً به دستورالعمل فر نیز توجه کنید.


فرهایی که حداکثر حرارت آنها 500 یا 550 باشد بر اساس فارنهایت تنظیم شده اند.


فرهایی که حداکثر حرارت آنها 250 تا 300 درجه است بر اساس سانتی گراد تنظیم شده اند.


تبدیل درجه های سانتی گراد به فارنهایت یا برعکس دارای فرمول است ولی می توان به صورت تقریبی درجه فارنهایت را نصف کرد و درجه سانتی گراد را به دست آورد مثلاً اگر حرارت روی 400 درجه فارنهایت باشد باید فرهای سانتی گرادی را روی درجه 200 تنظیم کرد.

 

برای طبخ انواع شیرینی یا غذا باید فر را حداقل 30-15 دقیقه قبل از پخت گرم کرد.