سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نکاتی درباره لنزهای چشمی که تا حالا نمی‌دانستید


قطعا لنزهای طبی، قرار است راهی نامرئی برای بهبود بینایی باشند، اما اگر شما از‌جمله افرادی هستید که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید حتما با ترس و دلهره‌هایی هم که استفاده از این لنزها همراه دارد آشنایی دارید.

مجله سیب سبز - پانته‌آ توتونچیان: حتما همه کسانی که از لنز استفاده می‌کنند، وقتی انگشت‌شان را به مردمک چشم‌شان نزدیک می‌کنند تا لنز را جابه‌جا کنند باعث ترساندن اطرافیان شده‌اند. البته که این کار عمدی نیست اما، به هر حال داشتن دید 20/20 تجربه بسیارخوبی است که خیلی‌ها آن را ندارند. قطعا لنزهای طبی، قرار است راهی نامرئی برای بهبود بینایی باشند، اما اگر شما از‌جمله افرادی هستید که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید حتما با ترس و دلهره‌هایی هم که استفاده از این لنزها همراه دارد آشنایی دارید.

گم یا پاره شدن یکی از لنزها در سفر، جرم گرفتن یا عدم دسترسی به مایع لنز می‌تواند باعث ناراحتی زیادی باشد، اما واقعا این لنزها و مشکلاتش را چقدر می‌شناسید؟ اینکه این لنزها ناگهان چرا خشک شده، از وسط نصف می‌شوند و... در این مطلب  به شما نکاتی می‌گوییم که تا حالا  درباره لنز‌ها نشنیده‌اید.

نکاتی درباره لنزهای چشمی که تا امروز نمی‌دانستید

وقتی لنزها خشک می‌شوند

خیلی از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند در پایان روز از خشکی لنزهای‌شان شکایت دارند اما این موضوع طبق گفته دکتر جو بنجامین، رییس جامعه بین‌المللی متخصصان لنزهای تماسی و استاد دانشکده اپتومتری در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، به این دلیل نیست که خود لنزها واقعا خشک شده‌اند. احساس خشکی در لنزها به‌دلیل ایجاد تفاوت بین فشار مایع لنز و اشک چشم است. اشک طبیعی چشم شما باعث شست‌وشوی لنز در تمام طول روز می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید اشک مقداری نمک دارد و با تبخیر تدریجی اشک از چشم مقداری از نمک اشک درون چشم شما و سطح لنز باقی می‌ماند. دکتر بنجامین می‌گوید این نمک برای سلامت چشم مفید است اما باقی ماندن بیش از حد این نمک بر سطح لنز باعث حس خشکی و اذیت چشم می‌شود.

گریه کردن نمک چشم را می‌گیرد

اشکی که به‌طور طبیعی در کره چشم‌تان وجود دارد در مقایسه با اشکی که هنگام گریه کردن تولید می‌شود، شوری کمتری دارد، بنابراین وقتی گریه می‌کنید، میزان نمک در چشم‌تان افزایش پیدا می‌کند و تعادل شوری در چشم را به‌هم می‌زنید. حالا اگر مایع لنز شما شوری کافی را نداشته باشد، ممکن است باعث ایجاد حسی عجیب در چشم‌تان شود. دکتر بنجامین می‌گوید‌: البته گریه کردن به‌طور کلی چشم را تحریک کرده  و داشتن جسم خارجی در چشم، شرایط را بدتر می‌کند، بنابراین بهتر است بار دیگری که می‌خواهید فیلم عاشقانه ببینید، به‌جای لنز از عینک طبی‌تان استفاده کنید.
 
 لنزهای جدید سه لایه

بعد از یک دهه ‌تحقیق به‌دلیل شکایت از راحت نبودن لنزها‌، یک شرکت سازنده لنز در اوایل بهار امسال لنزی جدید با نام آلکون دیلیز یک تولید کرد. این لنز جدید اولین لنزی است که به‌جای اینکه از یک لایه ساخته شود، با سه لایه از ماده ساخته شده است؛ دو لایه سطحی از ژل هیدروفیلیک (‌آب دوست) و یک لایه میانی از سیلیکون هیدروژل. سیلیکون ژل نسبت به لنز‌های یک لایه قدیمی، قابلیت انحلال بیشتری با آب دارند. این لایه‌ها علاوه بر اینکه بسیار نازک و موثر هستند رطوبت بیشتری را به سطح کره چشم می‌رسانند. دکتر بنجامین از این لنزها روی بیمارانش استفاده کرده و گفته که به‌نظر می‌رسد آنها این لنزها را به اندازه لنزهای تخصصی دیگر دوست دارند.

نکاتی درباره لنزهای چشمی که تا امروز نمی‌دانستید

 لنزهای روزانه بهترند

 لنزها انواع مختلفی دارند که شامل لنزهای روزانه (یکبار مصرف)، لنزهای دو هفته‌ای و لنزهای ماهانه می‌شوند. دکتر بنجامین می‌گوید بسیاری از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند لنزهایی را به کار ‌می‌برند که مدت زمان بیشتری دارند. او تلاش می‌کند مردم را متقاعد کند از لنزهای یک‌روزه استفاده کنند، زیرا این لنزها ایمن‌تر هستند.

 دور انداختن این لنزها در پایان روز به این معناست که شما به ظرفی برای نگهداری آنها احتیاج نخواهید داشت و این یعنی شانسی برای تولید باکتری‌ها در ظرف لنز و عفونت چشم شما وجود نخواهد داشت. مهم نیست که چقدر شما یک لنز را تمیز نگه می‌دارید، شما هیچ‌وقت نمی‌توانید تمام میکروب‌ها را از لنزتان پاک کنید. بنجامین می‌گوید توجه داشته باشید که لنزهای روزانه عفونت‌های چشمی کمتری ایجاد می‌کنند.

 لنزها را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین شکایاتی که  چشم‌پزشکان درباره لنزهای تماسی می‌شنوند این است که این لنزها نسبت به لنزهای دو هفته‌ای و ماهانه گران‌قیمت‌تر هستند. اما اگر شما هزینه خرید محلولی که باید برای پاک کردن لنزهای‌تان بخرید را در‌نظر بگیرید، لنزهای روزانه دقیقا هم‌قیمت با لنزهای بلندمدت تمام می‌شوند. این لنزها همچنین برای افرادی که به‌ندرت از لنز استفاده می‌کنند هم مناسب است، زیرا لنز نباید برای مدت طولانی در محلول قرار بگیرد.

لنزهای مخصوص خواب

این شبیه داستان‌های علمی تخیلی است.  در شب لنز به چشم‌تان بگذارید و صبح با دید عالی از خواب بلند شوید. این روند تغییر قرنیه که اورتوکراتولوژی یا ارتو-K نامیده می‌شود، در‌واقع سال‌هاست که وجود دارد. یک لنز اورتو‌کی، در طول شب انحنای قرنیه را تغییر شکل داده، نزدیک‌بینی را اصلاح کرده و این اصلاحات قرنیه، در تمام طول روز پایدار می‌ماند. این فرایند برای کودکان و نوجوانانی که با تغییر در دید روبه‌رو می‌شوند توصیه می‌شود و فقط برای نزدیک‌بینی متوسط کار‌آمد است. همچنین برای افرادی که از عینک زدن خوش‌شان نمی‌آید یا نمی‌توانند از لنز استفاده کنند (مثل شناگران که اگر از لنز استفاده کنند، می‌تواند باعث به دام انداختن باکتری‌ها در چشم‌های‌شان شود). هزینه این لنزها بسته به میزانی که بیمار به این درمان پاسخ می‌دهد، متفاوت است.

لنز بهتر است یا جراحی

قطعا خیلی از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند این رویا را دارند که صبح از خواب بیدار شوند ‌و دوباره چشم‌شان خوب ببیند، اما دکتر بنجامین می‌گوید که درباره جراحی لازیک هم ریسک‌هایی وجود دارد و همیشه راه‌حلی ایده‌آل نیست؛ عوارض جانبی مثل احساس خشکی دائمی چشم، تاری و دیدن هاله در شب و عفونت. او می‌گوید شما می‌توانید لنزها را از چشم‌تان بیرون بیاورید و در 99‌درصد موارد، هر مشکلی که به‌وجود آمده باشد رفع می‌شود، اما عوارض ناشی از عمل لازیک، دائمی خواهد بود.

نکاتی درباره لنزهای چشمی که تا امروز نمی‌دانستید

 لنز‌ها‌یی برای چشم‌های منحرف

لنزهای سخت، اولین نوع لنزهای تماسی، هنوز هم وجود دارند و چیز خوبی هم هستند. آنها تنها مدل از لنزهای تماسی هستند که ایرادات انحرافی سطح چشم را (مانند خراش یا پارگی) اصلاح می‌کنند. یک لنز سخت به‌طور مستقیم با چشم در تماس نیست، بنابراین با گذاشتن لنز روی چشم، مایع بین چشم و لنز به دام می‌افتد. این مایع برای اصلاح هر نوع انحراف یا آستیگماتیسم کافی است. لنزهای نرم می‌توانند آستیگماتیسم را درمان کنند اما قادر به اصلاح انحراف نیستند. دکتر بنجامین می‌گوید برای افرادی که دچار سانحه‌های چشمی می‌شوند، این لنزها تنها راهی است که می‌توانند به‌خوبی ببینند.

قرن هجدم و لنزهای شیشه‌ای

در حقیقت لنزهای تماسی در اوایل شروع کارشان به‌عنوان ابزاری برای افرادی که دچار آسیب‌های جدی چشمی بودند استفاده می‌شد. لنزها با دمیده شدن در شیشه ساخته و با مقداری ژلاتین حیوانی در چشم جا  زده می‌شدند تا به افراد کمک کنند دوباره ببینند. تنها مدتی بعد بود که پزشکان متوجه شدند که همین تکنولوژی می‌تواند به افراد دوربین و نزدیک‌بین کمک کند.

چطور لنز را تمیز کنید

-  دست‌ها را خوب بشویید تا کثیفی و جرم‌های آلوده به چشمان‌تان وارد نشود.

-  دست‌ها را با پارچه نخی خشک کنید تا پرزی به دست‌تان نچسبد.

  -به دست‌تان کرم چرب‌کننده یا مرطوب‌کننده نزنید چون باعث می‌شود لنزتان آلوده شود. ابتدا لنز یک چشم را بیرون بیاورید و با محلول مخصوص تمیز کنید تا مواد آرایشی شسته شود. همین کار را با چشم بعدی انجام دهید.

-  لنزها را در جا لنزی تمیز بگذارید و آن را با محلول مناسب و محلول ضدعفونی‌کننده پر کنید. هیچ‌وقت نگذارید جا لنزی شما بدون محلول بماند و خشک شود.


ویدیو مرتبط :
لنزهای چشمی هوشمند چگونه کار میكنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی مهم در خرید و نگهداری انواع پارچه و لباس که نمی دانستید



خرید و نگهداری لباس و پارچه, خرید انواع لباس
نکاتی مهم در خرید و نگهداری انواع پارچه و لباس که نمی دانستید
اگر پارچه سفید و مرطوبی را روی پارچه تیره کشیدید و پارچه سفید خیلی زود رنگ گرفت این پارچه بعد از شست و شو رنگ زیادی از دست خواهد داد.

چند نکته در هنگام خرید پارچه
1 - پارچه را متناسب با لباس مورد نظر انتخاب کنید.
2 - تکه‌ای از پارچه‌ را در دستانتان مشت کنید تا مطمئن شوید پارچه خیلی زود چروک نمی‌شود، اگر پارچه در دستان شما خیلی زود چروک شد از خرید این پارچه منصرف شوید.
3 - اگر پارچه سفید و مرطوبی را روی پارچه تیره کشیدید و پارچه سفید خیلی زود رنگ گرفت این پارچه بعد از شست و شو رنگ زیادی از دست خواهد داد.
4 - با دست، پارچه را از دو جهت  ( تار و پود ) بکشید تا از استحکام پارچه اطمینان حاصل کنید.

چند نکته در نگه داری از لباس‌های پشمی
1 - لباستان را با یک فرچه نازک و سخت تمیز نمایید.
2 - جیب‌های لباس پشمی را پس از استفاده خالی کرده و در جای سرد آویزان کنید.
3 - لباس‌های پشمی‌ای که چروک شده در بخار حمام قرار دهید تا چروک‌ها برطرف شود و یا با پارچه نم‌دار و تنظیم درجه ی اتو روی شماره ( 2 ) آنرا اتو کنید.
4 - برای آنکه عمر لباس‌های پشمی طولانی شود، پس از دو روز پوشیدن، یک روز از آنها استفاده نکنید.

در صورت خیس شدن لباس‌های پشمی، موارد زیر را رعایت کنید
1 - لباس‌ها را روی بخاری، شوفاژ و یا در معرض آفتاب رها نکنید.
2 - در ماشین خشک کن آن را خشک نکنید.
3 - در جای صاف آن را پهن کنید و بگذارید با هوای اتاق خشک شود.

نگه‌داری از مخمل و ابریشم
پارچه‌های مخمل و ابریشم اگر تا شوند و در کمد یا چمدان نگه‌داری شوند، خط می‌اندازند که جلوه و بافت پارچه از بین می‌رود، این پارچه‌ها را دور یک استوانه بپیچید و تا نکنید.

جلوگیری از چروک و تا خوردن لباس
هنگام تا زدن لباس‌ها و قرار دادن آنها در چمدان برای اینکه مابین لباس، خط تا نیفتد، در محل تا، یک تکّه دستمال یا کیسه فریزر بگذارید.

جلوگیری از چروک شدن شلوار
هنگام سفر، جمع‌آوری و قراردادن لباس‌ها در چمدان بسیار مهم است. اگر می‌خواهید شلوارها در حین بسته‌بندی در چمدان چروک نشود، توصیه می‌شود ابتدا قسمت بالای شلوار را قرار دهید، سپس بقیه لباس‌هایتان روی آن بگذارید و بعد پای شلوار را روی لباس‌ها برگردانید.

جلوگیری از باز شدن پلیسه دامن
برای اینکه پلیسه ی دامن در هنگام خشک شدن باز نشود، توصیه می‌شود کمربند روی پلیسه‌ها ببندید.

خوشبو کردن کمد لباس
برای اینکه کمد لباستان خوشبو باشد، هرگز لباس‌های کثیف و عرق کرده را به مدت طولانی در کمد آویزان نکنید؛ در ضمن می‌توانید شیشه‌های عطر خالی را لابه لای لباس‌هایتان بگذارید.

حفظ خط شلوار
برای اینکه شلوار شما خط اتوی خوبی داشته باشد، در محل خط انداختن شلوار صابون بکشید و سپس اتو کنید.

حرکت روان زیپ
برای باز و بسته شدن بهتر زیپ، کمی صابون با نوک مداد نرم و یا حتی کمی روغن چرخ روی لبه دندانه‌های زیپ بمالید.

جلوگیری از ریش شدن انتهای روبان
برای اینکه انتهای روبان ریش نشود از کمی چسب مایع، یا چسب چوب بی‌رنگ کمک بگیرید و یا کمی ته آن را بسوزانید.

جلوگیری از جذب گرد و خاک در پارچه
مانتو، چادر و شلوارهای مشکی، گرد و غبار محیط را به خود جذب می‌کنند. مواد نرم کننده و ضد الکتریسیته زیادی به بازار آمده است که برای برطرف کردن این مشکل استفاده می شود. بهتر است بدانید که مواد پاک‌ کننده به جا مانده در پارچه باعث جذب گرد وخاک می‌شود. معمولاً در هنگام استفاده از مواد پاک‌ کننده، کمتر از مقدار مواد توصیه شده در دستورالعمل کارخانه مصرف‌ کنید و یا آبکشی را بهتر انجام دهید.

شست و شوی کت و شلوار و پالتو
 اینگونه لباس‌ها را نباید در آب شست وشو داد، بلکه باید خشک‌شویی شوند. هنگام اتو‌کشی باید از بخار و حرارت 150 درجه سانتی‌گراد انجام شود.

شست و شوی پلیور
پلیورها معمولاً به جنس‌های پشم، آکرلیک، آنقوره، لمزوول و ... در بازار وجود دارند، این‌گونه لباس‌ها باید فقط با دست شسته شوند و هرگز از ماشین لباس‌شویی استفاده نشود. مدت زمان شستن کوتاه و هنگام آبکشی ملایم و آرام، عمل کنید و حتماً در سطحی صاف خشک کنید.

شست وشوی پیراهن و تی‌شرت
این‌گونه لباس‌ها را می‌توانید در ماشین لباسشویی با حداکثر حرارت 40 درجه سانتی گراد بشویید. و با دور آرام ماشین، آبکشی کنید. در ضمن برای خشک شدن، لباس را در محیط باز و چوب لباسی آویزان کنید.

توصیه‌ای در شست وشوی لباس‌های پشمی
اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف می‌شود و ضمناً مانع از ایجاد خارش پوست بدن می‌شود.
منبع : ksabz.net