سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نوشابه‌های رژیمی دیابت نمی‌آورند؟!


بعد از مدت‌ها بحث در مورد مصرف نوشابه‌های رژیمی، سرانجام محققان اعلام كردند مصرف این نوشیدنی‌ها باعث ابتلا به دیابت نمی‌شوند.




در آخرین مطالعات مشخص شد با وجود آن‌كه نوشابه‌های معمولی و دیگر نوشیدنی‌هایی كه با شكر شیرین شده‌اند می‌توانند باعث ابتلای انسان‌ها به دیابت شوند اما نوشابه‌های رژیمی چنین خطری به همراه ندارند. در حقیقت این نوشیدنی‌ها كه با شیرین‌كننده‌های مصنوعی تولید می‌شوند برخلاف تصور قبلی نمی‌توانند باعث چاقی و ابتلا به قند خون شوند. در این بین كارشناسان اعلام كردند: «اگرچه مصرف نوشابه‌های رژیمی هم چندان توصیه نمی‌شود اما درصورتی كه استفاده از آن‌ها از حد معینی تجاوز نكند، خطری متوجه علاقه‌مندان به این نوشیدنی‌ها نیست.» در این مطالعات همچنین مشخص شد اضافه وزن مهم‌ترین عامل ابتلا به دیابت است و اگر شخصی بتواند وزن خود را كنترل كند احتمال آن‌كه با مصرف نوشابه‌های رژیمی دیابت بگیرد كم است البته اگر فردی در مصرف این نوشابه‌ها هم زیاده‌روی كند باز هم بیشتر از دیگران ممكن است مبتلا به قند خون شود. در این بین مصرف برخی از نوشیدنی‌ها مانند قهوه نه تنها باعث ابتلا به دیابت نمی‌شود بلكه می‌تواند خطر دچار شدن به این بیماری‌ها را كاهش دهد.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
مقایسه قند موجود در نوشابه معمولی و نوشابه رژیمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوشابه‌های رژیمی سکته‌ آورند



 

 

 

نوشابه رژیمی

 

 

نوشابه‌های رژیمی نه تنها ضررهای کم‌تری نسبت به نوشابه‌های معمولی ندارند بلکه خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

مطالعه روی 2 هزار و 500 نفر از افرادی که هر روز نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند نشان داد آن‌ها با احتمال 61 درصد بیش‌تر از دیگران به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند.

هانا گاردنر یکی از محققان در این باره گفت: اگر نتایج این مطالعات اثبات شود دیگر نمی‌توان مصرف نوشابه‌های رژیمی را برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و دیابت توصیه کرد.

این مطالعات که نتایج آن‌ها در کنفرانس بین‌المللی سکته در لس‌آنجلس ارائه شده توسط محققان دانشگاه میامی به انجام رسید.

دکتر سارلین احمد از انجمن سکته در این باره گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین نوشابه‌های معمولی و نوشابه‌های رژیمی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود ندارد و انتخاب این نوشیدنی‌ها به هیچ عنوان سالم‌تر تلقی نمی‌شود.

بهترین روش برای پیشگیری از سکته داشتن رژیم غذایی متعادل، کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی و نمک و ورزش کردن است.

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سکته در انسان‌ها مصرف نمک است. به ازای هر یک گرم مصرف نمک در روز خطر سکته قلبی نزدیک به 32 درصد افزایش پیدا می‌کند.

هنوز پزشکان به دلیل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته در بین افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند پی نبرده‌اند. شاید دلیل اصلی این موضوع این است که افرادی که از علاقه‌مندان به این نوشابه‌ها هستند کم‌تر ورزش می‌کنند، بیش‌تر سیگار می‌کشند و فشار خون بالاتری نسبت به دیگران دارند. اما زمانی که دانشمندان این فاکتورها را در نظر گرفتند باز هم متوجه شدند این نوشابه‌ها به نوبه خود در بروز سکته و بیماری‌های قلبی موثر هستند...../تحلیل:عصرایران

دکتر سارلین احمد