سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن


ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد.

گجت نیوز - معین کریمی: ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی 8 نشانه بسیار مهم کمبود ویتامین در بدن اشاره کنیم. علائم و نشانه‌هایی که می‌توانند در فعالیت‌های روزانه شما پدیدار شوند.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

ناخن‌های شما شکننده شده است

حتی بسیاری از افراد سالم نیز ممکن است گاهی به مدت کمی کمبود ویتامین پیدا کنند. بنابراین اگر شما چنین علامتی را دیدید، به معنی آن است که شما نیازمند خوردن مواد مغذی هستید.

وقتی بدن شما کم آهن باشد، قسمت‌هایی از بدن دچار ضعف شده و موجب رنگ پریدگی در چهره شما خواهد شد. بعضاً ممکن است ناخن‌های شما نیز بسیار نازک و شکننده شوند. معمولاً بانوانی که خونریزی‌های قاعدگی طولانی و زیادی دارند بیشتر در معرض خطر برای فقر آهن هستند. اگرچه مردان هم نیازمند جذب آهن بیشتری هستند.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

زنان قبل از یائسگی نیازمند خوردن 18 میلی‌گرم در روز آهن هستند. مردان و زنان یائسه نیز روزانه باید 8 میلی‌گرم آهن مصرف کنند. بدن شما می‌تواند بهترین آهن را از گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، اسفناج، مرکبات، نخود و دیگر غذاهای حاوی ویتامین C کسب کند.



فشار خون شما بیش از حد بالا است

بالا رفتن فشار خون می‌تواند حاصل کمبود ویتامین D در بدن شما باشد. اگرچه تعداد کمی از افراد آسیایی از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف اندازه این ویتامین می‌تواند چربی خون را پایین آورد.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

بزرگ‌سالان نیازمند مصرف روزانه 600 UI (واحد بین‌المللی) ویتامین D هستند. در چند ماده غذایی این ویتامین به‌وفور یافت می‌شود که از آن‌ها می‌توان به اره ماهی، ماهی قزل آلا، شیر غنی شده، آب پرتقال و همچنین قارچ اشاره کرد. البته اگر علاقه‌ای به این مواد غذایی ندارید می‌توانید مکمل‌های ویتامینه را از داروخانه‌ها تهیه کرده و روزانه میل کنید.



 فشار خون شما بیش از حد پایین است

این علامت نیز یکی دیگر از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن شما است که بر روی سیستم عصبی شما تأثیرات مستقیمی می‌گذارد و از نگه داشتن سطح استاندارد فشار خون بدن جلوگیری می‌کند. البته علائم دیگری نیز برای تشخیص کمبود ویتامین B12 در بدن وجود دارد که عبارت از سرگیجه، ضعف عضلانی و عدم کنترل مثانه هستند.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

بزرگ‌سالان نیازمند مصرف روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین B12 هستند. مواد غذایی فوق‌العاده مناسبی حاوی این ویتامین نظیر صدف، ماهی قزل آلا، گوشت گاو، شیر و تخم مرغ وجود دارد. البته مکمل زیرزبانی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد که بهترین راه برای بالا بردن ویتامین B12 در افراد مسن است که گاهی سخت می‌توانند این ویتامین‌ها را از مواد غذایی جذب کنند.



عضلات ساق پای شما گرفته است

بدن شما برای ساخت عضلات و پروتئین نیازمند «پتاسیم الکترولیت» است. به وجود آمدن یک توده تو خالی از مواد معدنی می‌تواند موجب گرفتگی عضلانی شود که اغلب در ساق پا رخ می‌دهد. کمبود پتاسیم به‌ندرت در رژیم‌های غذایی یافت می‌شود ولی عوارضی مانند اسهال، تعریق بیش از حد، استفراغ و از دست دادن مایعات بدن مقصر اصلی این موضوع هستند.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

شما باید در روز بیش از 4,700 میلی‌گرم منابع غذایی مانند سیب زمینی، موز، آووکادو و آب نارگیل میل کنید.



 شما همیشه احساس خستگی می‌کنید

کمبود ویتامین C در بدن شما می‌تواند علت این قضیه باشد. معمولاً در گروه‌های خاص مانند افراد سیگاری خطر کمبود ویتامین C بیشتر از بقیه افراد یافت می‌شود که این میزان تقریباً سه برابر افراد معمولی است.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

زنان نیازمند مصرف کردن روزانه 75 میلی‌گرم و مردان نیز 90 میلی‌گرم ویتامین C هستند. این در حالی است که افراد سیگاری باید میزان کمتری (35 میلی‌گرم در روز) از این ویتامین را مصرف کنند. شما می‌توانید برای جبران این ویتامین در بدن خود از انواع مرکبات، طالبی، کیوی، آناناس، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل و کلم بروکلی استفاده کنید.



تولید هورمون‌های تیروئید شما کاهش یافته است

هرچند که به وجود آمدن این مشکل نادر و بسیار کم است اما می‌تواند انجام برخی از آزمایش‌های مختلف منجر به کاهش تولید هورمون تیروئید شود. مصرف کم ید به‌ویژه باری زنان باردار بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند منجر به سقط‌جنین نیز شود. به گزارش CDC مصرف اندازه‌ی ید می‌تواند برای هر فردی ضروری باشد.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

اغلب بزرگ‌سالان نیازمند مصرف روزانه 150 میکروگرم ید بوده و زنان باردار نیز باید 220 میکروگرم روزانه ید مصرف کنند. برای این کار می‌توانید مقداری نمک یددار، نمک دریایی و غیره را به غذاهای خود اضافه کنید. البته غذاهای حاوی ید مانند غذاهای دریایی و لبنیات نیز برای جبران ید در بدن بسیار مؤثر هستند.



اخیراً چندین بار شکستگی استخوان‌های خود را تجربه کرده‌اید

وقتی بدن شما کمبود کلسیم معدنی را حس می‌کند، در معرض خطر نرمی استخوان و بیماری‌هایی هستید که خطر پوکی استخوان را در شما افزایش می‌دهد. استخوان‌ها در سن 30 سالگی به حداکثر قدرت خود می‌رسند و پس از آن به‌آرامی کلسیم خود را از دست می‌دهند. بنابراین خیلی مهم است که شما روزانه در کنار فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و ایروبیک، مقدار مناسبی کلسیم را نیز کسب کنید.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

مردان و زنان قبل از یائسگی نیازمند کسب 1,000 میلی‌گرم کلسیم در روز هستند و زنان یائسه نیز بایستی روزانه 1,200 میلی‌گرم کلسیم کسب کنند. بهترین منابع غذایی حاوی کلسیم عبارت از شیر (شیر، ماست و پنیر)، برخی سبزی‌های برگ‌دار (خربزه، شلغم و کلم پیچ) و همچنین آب غنی شده هستند.



 لب‌های شما ترک خورده است

اگرچه این مشکل رایج نیست اما دلیل اصلی آن می‌تواند کمبود ویتامین B6 در بدن شما باشد که بدن شما از طریق پوست این علائم را نشان می‌دهد. از علائم آن می‌توان به پوسته‌پوسته شدن لب و ملتهب شدن آن اشاره کرد. برخی از قرص‌های کنترل بارداری نیز می‌توانند دلیلی برای کمبود این ویتامین بر روی بدن شما باشند.

8نشانه مهم کمبود ویتامین در بدن به همراه راه حل آن‌ها

← راه حل

تمامی افراد تا سن 50 سالگی نیازمند دریافت روزانه 1.3 میلی‌گرم هستند. این در حالی است که زنان مسن‌تر نیازمند 1.5 میلی‌گرم و مردان مسن‌تر نیز نیازمند 1.7 میلی‌گرم ویتامین B6 هستند. این ویتامین را می‌توانید در مواد غذایی مانند نخود، ماهی تن، ماهی قزل آلا، غلات غنی شده و موز یافت کنید و یا با تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی روزانه استفاده کنید.


ویدیو مرتبط :
عوارض ناشی از کمبود ویتامین D در بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشخیص کمبود ویتامین بدن نوزادان با اشک چشم به جای خون‌گیری



راههای تشخیص کمبود ویتامین,اشک چشم,استفاده از اشک چشم برای اندازه گیری ویتامین

تشخیص کمبود ویتامین بدن نوزادان با اشک چشم به جای خون‌گیری
دانشمند ایرانی با همکاری یک محقق ایرانی، آزمایش ساده‌ای مبتنی بر اشک چشم را طراحی کرده‌اند که به شناسایی کمبود ویتامین در بدن نوزادان می‌پردازد.
تشخیص کمبود ویتامین‌ها در نوزادان، نیازمند گرفتن خون است، اما دانشمندان دانشگاه فناوری میشیگان با همکاری «مریم خاکساری» در حال کار بر روی یک جایگزین بدون درد هستند.
محققان بجای استفاده از پلاسمای خون، در حال ساخت یک ابزار تحلیل ساده برای بررسی اشک هستند. همچنین در این روش نیازی به گریه کردن نوزاد نیست بلکه یک نوار جاذب ساده در زیر پلک پایین قرار داده شده و همه مایع مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند.


در نهایت این محققان قصد دارند با استفاده از اشک چشم و یک ابزار تشخیص دستی موسوم به آزمایشگاه روی تراشه به اندازه‌گیری سطوح ویتامین آ، سی، دی، ای، کا و همه ویتامینهای گروه ب بپردازند.
این دانشمندان در طول کار اولیه خود توانستند همه انواع ویتامینها بجز یکی را با استفاده از روشهای متداول آزمایشگاهی در اشک چشم نوزاد شناسایی کنند.آنها سپس به مقایسه این سنجشها با سطوح ویتامین در پلاسمای بدن برای مشاهده ارتباط میان آنها پرداخته و نتایج را نویدبخش گزارش کرده‌اند.
خاکساری گفت: در حالت ایده‌آل، نوزادان هیچگاه کمبودهای تغذیه‌ای را تجربه نمی‌کنند اما مناطقی در جهان وجود دارد که تا 40 درصد کودکان دچار سوء تغذیه هستند. تا زمانی که علائم کمبود قابل تشخیص شوند، آسیب رخ داده و می‌تواند بر رشد کودک تاثیر بگذارد.
وی افزود: روش ساده، بدون درد و کم هزینه ما می‌تواند کمبودها را بسیار زودتر از تشخیص علائم و بروز آسیب ماندگار شناسایی کند.
منبع:isna.ir