سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نشانه‌های کم خونی را بشناسید



 

 

نشانه‌های کم خونی را بشناسید


بسیاری از افراد به کم خونی مبتلا هستند بدون اینکه از این مورد آگاهی داشته باشند،آیا با نشانه های کم خونی آشنا هستید؟

خستگی
‌های زودرس همراه با ضعف، ناتوانی جسمی و فکری، تعریق زیاد و التهاب زبان، پرخاشگری، قاشقی شدن ناخن‌ها، نازک و شکننده شدن ناخن و کم آوردن نفس در سربالایی‌ها از نشانه‌های کم‌خونی است.
خستگی‌های زودرس همراه با ضعف، ناتوانی جسمی و فکری، بی‌تفاوتی، سرگیجه، سردرد، بی‌اشتهایی، بی‌میلی به غذا، تعریق زیاد و التهاب زبان از اثرات کم‌خونی در افراد است.

ریزش مو، بی‌حسی و سبکی سر، افزایش ضربان قلب، ورم قوزک پا، عدم تحمل دیگران، پرخاشگری، قاشقی شدن ناخن‌ها، نازک و شکننده شدن ناخن، کم آوردن نفس در سربالایی‌ها، ابتلای مکرر به سرماخوردگی‌ها و عدم مقاومت در مقابل بیماری‌‌های عفونی نیز از نشانه‌ها و علائم کم‌خونی یا آنمی است.

 

نشانه‌های کم خونی را بشناسید

 

آنمی ناشی از کاهش تولید گلبول قرمز معمولاً به تدریج ظاهر و تبدیل به آنمی مزمن می‌شود. علل آن را می‌توان نارسایی مغز استخوان به علل مختلف، اختلال در تولید اریتروپویتین در نارسایی کلیه یا بیماری‌های عفونی و التهابی مزمن کم کاری تیروئید یا سوء تغذیه پروتئینی شدید اشاره کرد.


اختلال در بلوغ گلبول‌های قرمز خون تحت تأثیر فقر 3 ماده مغذی آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 در بدن است.

کم‌خونی در بزرگسالان به علت عدم توانایی حمل اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها است که ارگان‌های بدن انرژی در سلول‌های عضلانی آنها مختل می‌شود و ظرفیت کاری و توان فکری آنها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

 

 


ویدیو مرتبط :
‫کم خونی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشانه های کم خونی و فقرآهن چیست؟



بیماریها, رژیم غذایی, کم خونی, فقرآهن, گردش خون, گلبول های قرمز

 

شایع ترین بیماری عضوی بشر در جهان کمبود آهن است. آهن ماده حیاتی در دل گلبول های قرمز و کار اصلی آن انتقال اکسیژن از ریه به بافت هاست. اگر روزی آهن کم شود به این معناست که محتوای اصلی گلبول های قرمز کاهش یافته و کار گردش خون مختل می شود.

به طور کلی حدود ۳ تا ۴ گرم آهن در بدن وجود دارد که قسمت عمده این مقدار داخل گلبول قرمز است. هر گلبول قرمز به طور طبیعی ۱۲۰ روز عمر می کند؛ گلبول قرمز بعد از این که اکسیژن را به ریه می برد، به بافت ها برمی گردد. به این ترتیب آهن از دل گلبول قرمز رها می شود و به بدن بازمی گردد، بعضی از گلبول ها نیز دفع می شود.

 

خانم ها در جریان بارداری های مکرر، هر بار حدود ۶۰۰ میلی گرم گلبول قرمز​ از دست می دهند. به بیان دیگر یک خانم همیشه در معرض کمبود آهن است و ممکن است که با رژیم غذایی تأمین نشود. از دلایل دیگری که به فقرآهن منجر می شود، این است که اگر کسی زخمی در دستگاه گوارش داشته باشد یا معده خود را عمل کرده باشد به کم خونی مبتلا می شود. فقرآهن صرفا به معنای کم خونی نیست، آهن در داخل آنزیم های حیاتی بدن نقش کلیدی دارد. اگر روزی آهن تمام شود، علاوه بر کم خونی، ساختار اساسی بدن آسیب خواهد دید و به عملکرد مغز و عضلات و اعضای داخلی بدن آسیب وارد خواهد شد. به همین دلیل بعد از بلوغ توصیه شده که خانم ها از آهن تکمیلی بهره مند شوند، به این دلیل خانم های باردار نیز باید از آهن تکمیلی استفاده کنند. در واقع علت اصلی فقرآهن در افراد این است که به نسبت حجم آهنی که از دست می دهند، هرگز آهن جایگزین دریافت نکرده اند.

منبع:jamejamonline.ir