سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نشانه‌های هشدار دهنده رفتاری در کودکان



 

 

نشانه‌های هشدار دهنده رفتاری در کودکان

 

دوران کودکی، دوران رشد سریع است و به همین جهت است که مراقبت و پشتیبانی مناسب از کودک در این دوران حساس ضرورت دارد. آنچه ...


بسیاری از روان‌شناسان رشد بر سر این موضوع توافق دارند که «هنگامی که مراقبت از کودک با کیفیت بالایی صورت گیرد، دلیلی وجود نخواهد داشت که انتظار رشد نامناسب او را داشته باشیم.» در واقع، شواهدی وجود دارد که مراقبت روزانه با کیفیت بالا، از لحاظ رشد شناختی کودک، مفیدتر از صرفاً مراقبت از او در خانه است. البته هنوز هم لازم است که والدین از نزدیک مراقب رفتار کودک خود باشند. دوران کودکی، دوران رشد سریع است و به همین جهت است که مراقبت و پشتیبانی مناسب از کودک در این دوران حساس ضرورت دارد.

 

آنچه در زیر آمده است چند نمونه از علائم هشدار دهنده رفتاری در کودکان است که باید مراقب آن‌ها بود. اگر کودک شما نشانه‌هایی از تغییر رفتار ناگهانی از خود نشان داد، زمان آن است که وضعیت فعلی مراقبت از او را مورد بررسی مجدد قرار دهید.

 

 

چسبیدن بیش از حدّ به والدین


هر چند کودک نیاز به حمایت و جلب اطمینان دارد اما چسبیدن و آویزان شدن بیش از حدّ به والدین و دور نشدن از آن‌ها، نشانه وجود مشکل است. اگر متوجه تغییر ناگهانی در رفتار کودک خود شدید دقت کنید که چه موقع و کجا این رفتار بیشتر بروز می‌کند.

 

آیا کودک شماقبل و بعد از رفتن پیش پرستار یا مهدکودک به شما می‌چسبد؟ در این صورت، دانستن این که چرا کودک شما در این زمان‌ها به توجه بیشتر شما نیاز دارد، مهم است. برخی اضطراب‌های جدایی، عادی هستند امّا یک الگوی مداوم و تکرار شونده ممکن است نشانگر این باشد که فرزند شما توجه مورد نیازش را از پرستارش دریافت نمی‌کند.

 


گریه بی‌وقفه هنگامی که فکر می‌کند با پرستار تنها گذاشته می‌شود.

 

کاملاً طبیعی است که کودک ترجیح دهد پیش والدینش بماند. امّا داشتن چنین واکنش هیجانی منفی و شدید نسبت به یک فرد، نشانه خطر است. آیا کودک شما هرگاه که از والدین جدا می‌شود گریه می‌کند یا فقط هنگامی که قرار است نزد این پرستار خاص برود؟ اگر این مشکل فقط در مورد پرستار وجود دارد، زمان بررسی مجدد وضعیت مراقبت از کودکتان فرا رسیده است.

 


زخم، بریدگی، کبودی و خون مردگی در حوادث مکرر

 

داشتن چند جای زخم و بریدگی، بخشی طبیعی از زندگی سالم و پر جنب‌وجوش دوران کودکی است، امّا تعداد غیرقابل توجهی از حوادث، می‌تواند نشانه هشدار دهنده‌ای از مراقبت ضعیف یا حتی تنبیه جسمی باشد. اگر کودک شما هنگامی که پیش پرستار است حوادث زیادی از این قبیل برایش پیش می‌آید، سریعاً موضوع را مورد بررسی قرار دهید تا چنانچه اقدام دیگری لازم است صورت گیرد.

 

 

ارتباط ناراحت با پرستار


کودک شما باید هم با خود شما و هم با پرستارش احساس راحتی کند و افکار، ملاحظات، احساسات و مشکلاتش را به راحتی در میان بگذارد. اگر کودکتان در برقراری ارتباط با پرستارش مشکل دارد ممکن است نشانه این باشد که حمایت عاطفی و راهنمایی مورد نیازش را از او دریافت نمی‌کند.

 


نافرمانی و حرف نشنوی


بروز ناگهانی نافرمانی یا حرف‌نشنوی غیرقابل توجیه می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل با پرستار باشد. به منظور حفظ پایداری و سازگاری، تنظیم یک نقشه و الگوی رفتاری برای پرستار بچه ضرورت دارد. رفتار نامناسب کودک ممکن است نشانه این باشد که پرستار به وظایف خود در زمینه رعایت مقررات و انضباط، رفتار اجتماعی مناسب و رشد شخصیت کودک، درست عمل نمی‌کند.

 

تغییر رفتار قابل توجه


تغییر ناگهانی در رفتار شاید هشدار دهنده‌ترین نشانه باشد. این رفتارها ممکن است در خانه، در بین همسالان یا حتی در حین خواب بروز داده شود. مثلاً کودکی که پیش از این مشتاق بیرون رفتن از خانه بوده، بدخلق و کناره‌گیر شود و یا کودکی که خوش اخلاق و گرم بوده، نشانه‌های خشم و عصبانیت بروز دهد. اگر متوجه تغییر رفتار کودک خود و یا تغییر الگوی خواب او شدید، فوراً وضعیت را مورد بررسی قرار دهید تا راه حلی برای مشکل بیابید.


منبعravanyar.com


ویدیو مرتبط :
اختلالات رفتاری در کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشخيص نشانه های درد در کودکان



 

تشخیص نشانه های درد در کودکان می تواند نوعی چالش تلقی شود. آیا کودک واقعاً دچارمشکل شده است یا من بیش از حد حساس هستم؟ آیا او واقعاً سردرد دارد؟ این پرسشی است که والدین اغلب از خود می پرسند.



درد یک تجربه بسیار شخصی و پیچیده است. آن چه در زیر می آید، توصیه های پزشکان برای فهم علایم درد در کودکان است.

 

نشانه های درد درنوزادان



بر خلاف کودکان بزرگ تر که درد دارند، گریه همیشه نمی تواند یک مشخصه قابل اعتماد برای درد نوزادان باشد. چرا که گریه راه کاری است که نوزاد به کمک آن تمام نیازهایش را بیان می کند. در این جا برخی علایمی که نشان از وجود درد در نوزادهستند را ذکر می کنیم:

 

 

تشخیص نشانه های درد در کودکان

 


تغییر در الگوی گریه کردن

صدای گریه ناشی از درد گاهی اوقات اما نه همیشه با گریه های معمول متفاوت است. تغییر در رفتار نوزاد نیز میتواند یک هشدار باشد. به عنوان مثال، گریه کردنی که با دادن شیشه شیر به نوزاد،تعویض کهنه بچه یا در آغوش گرفتن او آرام نشود، می تواند نشان دهنده درد باشد. همچنین، یک بچه آرام که به صورت غیرمعمول بهانه گیر شود نیز ممکن است درد داشته باشد.

 


گریه کردن در حال شیر خوردن

مکیدن سینه می تواند سبب ایجاد فشار در گوشها شود. کودکی که در حال شیر خوردن گریه می کند، به احتمال بسیار زیاد به عفونت گوشی مبتلا است.



گریه طولانی و شدید، اغلب در یک زمان خاص در هر روز

این رفتاربا کولیک شایع است که به واسطه درد شکمی در نوزادان رخ می دهد. این حالت اغلب درهفته دوم زندگی آغاز می شود، در هفته ششم به اوج خود می رسد و به تدریج کاهش مییابد.



گریه کردن و کشیدن پاها به طرف شکم

کودک ممکن است به کولیک یا یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت مبتلا باشد.

 


کناره گیری و انزوا طلبی

درد مزمن می تواندکودک را از رمق بیاندازد و انرژی او را تخلیه کند. این حالت سبب آرام و ساکت شدن واجتناب او از برقراری تماس چشمی می شود.

 

 

 

نشانه های درد در کودکان نوپا



خوشبختانه، در این سن کودکان یاد می گیرند که صحبت کنند. و اگر تنهابگویند اوی اوی ! کافی است. آنان اغلب بخشی را که درد دارد محکم می چسبند. کشیدن یامالیدن گوش در کودکان نوپایی که به آسیب گوش مبتلا هستند معمول است. این حالت اغلب ناشی از وجود عفونت گوشی است.

 

 

تشخیص نشانه های در د در کودکان

 

 

نشانه های درد در کودکان و نوجوانان



درد مزمن وراجعه در کودکان و نوجوانان شایع است. تحقیقات نشان داده است که ۳۰% تا ۴۰% کودکان حداقل یک بار در هفته از درد شکایت دارند. به منظور تشخیص علت و دسترسی به درمان باپزشک کودک مشورت کنید.


الف- درد شکمی حاد

کودک ممکن است آپاندیسیت داشته باشد.



ب- دردهای شکمی و سردردهای راجعه

درد شکمی که اغلب پس از اجابت مزاج برطرف می شود می تواند ناشی از یبوست باشد. سردرد اغلب با بیماری ویروسی ارتباط دارد.سردردهای راجعه ممکن است به واسطه میگرن نیز باشد.



دردهای راجعه که معمولاً بااشکال در به خواب رفتن یا ابقاء خواب همراه هستند، می توانند نشان دهند که کودک شماافسرده یا مضطرب است. این دو بیماری اغلب در کودکان تشخیص داده نشده باقی می ماند ومشخص شده است که درد را تحریک کرده یا افزایش می دهد.

 


ج- درد قفسه سینه


درد قفسه سینه دوره‌ای می تواند پس از انجام ورزش جدید، افزایش فعالیت فیزیکی یا کشیدگی عضله به واسطه استرس احساسی رخ دهد. درد قفسه سینه که به دنبال بروز آسیب ایجاد می شود،نشان دهنده شکستگی دنده یا جمع شدن ریه ها است. درد سینه مزمن شیوع کمتری دارد و میتواند نشان دهنده عفونتی مانند پنومونی باشد.

 

 

واکنش نشان دادن به دردکودکان



بدانید که حتی اگر پزشک هیچ علت فیزیکی برای درد کودک پیدا نکند، هنوزچیزی در این میان مشکل دارد.



اگر درد تنها در روزهای مدرسه رخ می دهد دقت کنید که در کلاس درس یا زمین بازی مدرسه چه اتفاقی می افتد. اگر درد زمانی رخ می دهد که شما به کودکتان توجه می کنید، هر روز زمان خاصی را به او اختصاص دهید: با او بازی کنید، قدم بزنید یا قبل از خواب برای او کتاب بخوانید.



در نهایت، درد مزمن کودک را نادیده نگیرید. کودک شما ممکن است برای کنترل و درمان درد به کمک یک گروه ازپزشکان نیاز داشته باشد. این گروه ممکن است شامل متخصص درد اطفال، روان شناس،پرستار و فیزیوتراپ باشد. با متخصص اطفال کودکتان مشورت کنید.