سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نشانه‌های سكته مغزی



 

 

نشانه‌های سكته مغزی

 

 

قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند افت هوشیاری و یا اختلال در عملكرد مغزی بیمار ایجاد كرده و نشانه‌های مشابه با سكته مغزی را نشان بدهد.

هفته قبل علل تاخیر مراجعه افراد به پزشك هنگام مواجهه با علائم سكته مغزی تشریح شد اما نشانه‌های سكته‌های مغزی چیست؟

علائم گاهی بسیار غیراختصاصی و گمراه‌كننده است. گزگز ناگهانی صورت، اندام‌های فوقانی یا تحتانی كه عموما یك سمت بدن را درگیر می‌كند، گیجی ناگهانی، اختلال در بینایی، عدم توانایی برقراری تعادل در حین راه رفتن و حتی ایستادن، احساس دوران و چرخش اتاق و اجسام درون آن به دور سر، سردرد شدید و ناگهانی و عدم توانایی هماهنگی در انجام حركات چند مرحله‌ای از نشانه‌های سكته مغزی است.

برای شناسایی سكته می‌توان از روشی ساده و قابل استفاده در تمامی شرایط بهره برد. در این روش 3 مورد بررسی می‌‌شود و درصورت وجود هر كدام از موارد احتمال بروز سكته به 72 درصد می‌رسد.

 

 

1ـ افتادگی صورت كه به صورت غیرقرینگی خود را نشان می‌دهد. زمانی كه بیمار صحبت می‌كند یا لبخند می‌زند یا به‌صورت ارادی دندان‌هایش را نشان می‌دهد این حالت بهتر مشخص می‌شود. در افراد مبتلا یك سمت صورت حركتی نداشته درحالی كه سمت دیگر دارای حركت است و خود‌به‌خود صورت ناقرینه بوده و دچار انحراف می‌شود.

 

 

2ـ بیمار 2 دست خود را به سمت قدام (جلو) دراز می‌كند و چشمانش را برای 10 ثانیه می‌بندد.

بیماران مبتلا به سكته یا توانایی بالا بردن یك دست خود را ندارند و یا این‌كه در حین بستن چشم‌ها یكی از دست‌ها به سمت پایین متمایل می‌شود كه همان سمت درگیر است.

 

 

3ـ بیمار توانایی صحبت كردن به صورت طبیعی را نداشته و كلمات را با تانی، مكث یا به نادرستی بیان می‌كند. در موارد شدید بیمار توانایی خود را در بیان از دست می‌دهد.

دقت كنید كه چند تشخیص یا شرایطی وجود دارند كه می‌توانند با سكته مغزی اشتباه شوند. این موارد درصورتی كه درمان شوند می‌توانند علائم بیمار را بهبود بدهند. بیماران با تشنج از نوع خاصی ممكن است علائم یكطرفه داشته باشند.

قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند افت هوشیاری و یا اختلال در عملكرد مغزی بیمار ایجاد كرده و نشانه‌های مشابه با سكته مغزی را نشان بدهد.

به همین منظور در بیماران دیابتی باید قند خون توسط دستگاه‌های خانگی سریع اندازه‌گیری شود. البته تیم‌های اورژانس 115 دارای این دستگاه‌ها در آمبولانس هستند و اقدام به این كار می‌كنند. برای این‌كه قند بتواند مولد علائم مشابه با سكته مغزی باشد باید زیر 60 یا بالای 400 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

هفته آینده از روش‌های تشخیص، درمان و مراقبت‌های لازم در بیماران با سكته مغزی صحبت خواهد شد.


منبع:jamejam.ir


ویدیو مرتبط :
‫نشانه‌ های سکته مغزی در زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كاهش سكته مغزی در زنان با پیاده‌روی



 

كاهش سكته مغزی در زنان با پیاده‌روی

 

 

سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده شایع در جوامع امروزی است.

 


سكته مغزی كه می‌تواند به دلیل اختلال در عملكرد بخشی از مغز به واسطه اختلال در خون‌رسانی به وجود آید، خود را با علائم گوناگونی همچون ناتوانی در حس یا حركت اندام‌ها یا صورت عموما نمایان می‌كند.

 


سكته‌های مغزی می‌توانند ناشی از انسداد عروق به واسطه لخته یا پارگی رگ خون‌رساننده باشند. عوامل خطر شامل فشار خون كنترل نشده، دیابت، چربی خون بالا، سیگار و چاقی می‌باشد.

 


برای تایید تشخیص از تصویربرداری از مغز استفاده می‌شود كه در این بین سی‌تی‌اسكن از روش‌های رایج می‌باشد.

 


به دلیل آسیب‌های ناشی از این بیماری و عدم بازگشت عملكرد فرد به حد طبیعی به واسطه درمان‌های موجود، پیشگیری روشی به جا و از نظر اقتصادی و هزینه‌ای كه به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌كند بهینه و اقتصادی است.

 


كنترل دیابت، فشار خون و چربی خون در كنار فعالیت روزانه می‌تواند در كاهش چشمگیر این بیماری نقش داشته باشد.

 


محققان دریافتند، زنانی كه در هفته به مدت ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، مخصوصا پیاده‌روی سریع در معرض خطر كمتری برای ابتلا به سكته مغزی در اشكال مختلف آن هستند.

 


آنان با بررسی ۳۹ هزار و ۳۱۵ زن ۴۵ ساله و بالاتر آمریكایی به مدت ۹ تا ۱۱ سال كه مبادرت به پیاده‌روی می‌كردند، براساس مدت و سرعت پیاده‌روی، توانستند میان پیاده‌روی و كاهش سكته مغزی در كل، نوع لخته‌ای و نوع خونریزی‌دهنده ارتباطاتی بیابند.

 


زنانی كه برای ۲ ساعت یا بیشتر در هفته مبادرت به پیاده‌روی می‌كردند، دارای كاهش ۳۰ درصدی در خطر وقوع سكته مغزی نسبت به زنانی بودند كه پیاده‌روی نمی‌كردند، این در حالی است زنانی كه پیاده‌روی آنان با سرعت بیش از ۴‌/‌۸ كیلومتر در ساعت بود، دارای كاهش ۳۷ درصدی در قیاس با زنانی كه پیاده‌روی نمی‌كردند، بودند.

 


زنانی كه در اوقات فراغت خود مبادرت به فعالیت بدنی می‌كردند، تنها ۱۷ درصد كاهش در میزان بروز سكته مغزی داشتند. جالب این‌كه در افرادی كه تحت انجام فعالیت‌های بدنی شدید بودند، كاهشی در خطر بروز سكته دیده نشد.

 


از طرفی براساس اطلاعات به دست آمده نمی‌توان گفت افرادی كه پیاده‌روی می‌كنند، از كدام نوع از سكته مغزی بیشتر در امان می‌مانند.

 


احتمال این‌كه پیاده‌روی در مقابل فعالیت شدید بدنی با كاهش بیشتری در میزان سكته قلبی همراهی می‌كند شاید به اثر مفید پیاده‌روی بر روی فشار خون بیمار برمی‌گردد كه همین فشار خون عاملی واضح و مهم برای بروز سكته مغزی ناشی از خونریزی و نوع لخته‌ای است.

 


نتیجه این‌كه فعالیت بدنی در حد متوسط مانند پیاده‌روی نسبتا سریع، می‌تواند باعث كاهش بروز سكته مغزی گردد.