سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ناخن هایت این شکلی شده؟


ناخن‌ هایتان شکننده و نازک است؟ لک‌های سفیدی روی آن افتاده؟ راه‌راه شده؟ متخصصان می‌گویند اینها می‌تواند نشانه‌ای از کمبود برخی مواد معدنی یا ابتلا به برخی بیماری‌ها باشد.

سلامت ایران - ترجمه سمیه مقصودعلی: ناخن‌هایتان شکننده و نازک است؟ لک‌های سفیدی روی آن افتاده؟ راه‌راه شده؟ متخصصان می‌گویند اینها می‌تواند نشانه‌ای از کمبود برخی مواد معدنی یا ابتلا به برخی بیماری‌ها باشد. آنها معتقدند از روی ناخن‌ها می‌توان حتی استعداد و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را نیز تشخیص داد؛ مشکلات عروقی، تیرویید، کمبود ریزمغذی‌ها و... نگاهی به ناخن‌هایتان بیندازید و با «کلینیک پوست» این هفته همراه شوید.

بیماری با ناخن چه می‌کند؟

ناخن‌هایتان خط‌خطی است؟

آزمایش تیرویید بدهید!

خط‌دار بودن ناخن مساله‌ای شایع است اما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. گاهی کم‌کاری تیرویید یا کم‌خونی می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. خط‌دار شدن ناخن می‌تواند از علایم پیش از یائسگی هم باشد. تغییرات هورمونی مربوط به این دوران باعث خشکی ناخن می‌شود و همین مساله روی ضخامت ناخن تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سطح ناخن در برخی نقاط نازک و در برخی قسمت‌ها قطورتر شود. خطوطی که نمایان می‌شود علامت همین تفاوت ضخامت است. بهترین کار این است که با متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید. اگر سالمند هستید در 95 درصد موارد خط‌دار شدن ناخن نشانه پیری طبیعی ناخن است و علامت بیماری خاصی نیست.

ناخن‌هایتان شکاف برداشته؟

شاید کمبود زینک (روی) داشته باشید!

شکاف ناخن مساله‌ای عادی و طبیعی نیست. کمبود آهن، زینک (روی) و ویتامین‌های گروه Bیا سیلیسیوم می‌تواند در بروز این مساله دخیل باشد. این ریزمغذی‌ها در تشکیل ساختمان ناخن دخالت دارند و وقتی میزان آنها در خون کم باشد، ناخن شکاف برمی‌دارد. کمبود کلسیم هم می‌تواند دلیل این موضوع باشد اما به مراتب نادرتر است. در یائسگی نیز گاهی شاهد این مساله هستیم. تغییرات هورمونی باعث خشکی ناخن‌ها می‌شود و این مساله می‌تواند باعث شکننده شدن آنها و شکاف بین ناخن شود.

ناخن‌هایتان زرد شده؟

شاید پسوریازیس داشته باشید!

بیشتر مردم فکر می‌کنند فقط سیگاری‌ها ناخن‌های زردی دارند در حالی که برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل باشد. برخی بیماری‌های قارچی، بالابودن قند خون و دیابت، پسوریازیس، مصرف برخی داروها مخصوصا داروهای مربوط به شیمی‌درمانی یا استفاده مرتب از لاک هم ناخن را زرد می‌کند.

بیماری با ناخن چه می‌کند؟

ناخن‌هایتان شکننده است؟

شاید کمبود آهن داشته باشید!

اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، به دنبال لاک‌های مقاوم‌کننده یا کاشت ناخن نباشید. به جای پاک‌کردن صورت مساله، مشکل را حل کنید. شکنندگی ناخن نشانه کمبود آهن، زینک و ویتامین B است. تحقیقات نشان داده مصرف مکمل بیوتین می‌تواند به ضخیم شدن ناخن و افزایش مقاومت آن کمک کند.

ناخن‌هایتان رنگ پریده است؟

شاید کم‌خون باشید!

رنگ ناخن از وضعیت سلامت شما خبر می‌دهد. در بیشتر موارد پریدگی رنگ ناخن نشانه مشکلات گردش خون است. وقتی ناخن‌ها به قدری رنگ پریده هستند که رنگشان سفید به نظر می‌رسد، یعنی دچار کم‌خونی هستید و باید آزمایش خون بدهید.

ناخن‌هایتان لکه‌های سفید دارد؟

مانیکور نکنید!

برخلاف باور عامه مردم این لک‌های سفید هیچ ارتباطی با کمبود کلسیم ندارند بلکه درواقع حباب‌های هوا هستند که در پی آسیب‌دیدگی ناخن به وجود می‌آیند. مانیکور بیش از حد، رشد مکرر لایه شاخی و استفاده از ناخن به عنوان ابزار مثلا برای خاراندن باعث بروز آنها می‌شود.

بیماری با ناخن چه می‌کند؟

ناخن‌هایتان نرم شده؟

شاید کمبود گوگرد داشته باشید!

گوگرد ترکیبی طبیعی است که در مقاومت ناخن نقش اساسی بازی می‌کند. وقتی فردی دچار کمبود گوگرد می‌شود، معمولا برای او سیستئین تجویز می‌شود که اسیدآمینه گوگرد است. البته کلم، تخم‌مرغ، پیاز و خیار هم منابع خوب گوگرد هستند.

ناخن‌هایتان سیاه شده؟

شاید ملانوم داشته باشید!

اگر خطی سیاه زیر ناخن یکی از انگشتانتان افتاده، باید با متخصص پوست مشورت کنید. اگر خوش‌بین باشیم، این خط هماتوم یا خونمردگی است و ظرف چند روز برطرف می‌شود اما ممکن است ملانوم باشد. گرچه این موضوع چندان شایع نیست اما بهتر است در موردش نظر متخصص را جویا شوید.

بیماری با ناخن چه می‌کند؟


ویدیو مرتبط :
هرگز داشته هایت را....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردوسی پور خطاب به بازیکن تراکتور: روی ناخن هایت لاک زدی؟



 

 

 

خبر نوشت: بازیکن گلزن تراکتورسازی که هواداران تبریزی به او لقب اف 14 را داده اند دیشب مهمان برنامه نود بود.او که عاشق رنگ قرمز (البته به قول خودش از نوع قرمز تراکتوری)است در مورد خوشحالی عجیب و غریبش پس از گلزنی مقابل استقلال گفت:«کار خاصی نکردم فقط خوشحالی کردم»

که در این موقع عادل فردوسی پور گفت:«اما به این طرز خوشحالی کردن تو می گویند حرکات موزون!»

فردوسی پور سوال بعدی را در مورد علاقه شدید ابراهیم به رنگ قرمز پرسید که او گفت:«من قرمز تراکتوری را دوست دارم.»فردوسی پور که می خواست بیشتر در مورد علایق او بداند سوال بعدی را این طور پرسید:«اما تو در یکی از بازی ها سر،دست و پا و حتی روی ناخن هایت را هم رنگ قرمز کرده بودی.انگار که لاک زده باشی؟!»

که ابراهیمی در جواب گفت:«نه بابا!من رنگ قرمز را دوست دارم و این حرفها نیست!»