سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

موانعی که ازدواج جوانان را سخت کرده



موانع ازدواج,موانع ازدواج جوانان,سن ازدواج

چرا جوان های امروزی سخت ازدواج می کنند؟ چرا سن ازدواج بالا رفته؟ شاید فکر کنید مهم ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی و اشتغال است. قبول داریم. اما چرا ازدواج بین خیلی از پسرهایی که وضع مالی خوبی دارند هم دیر اتفاق می افتد؟

شاید باید بخشی از این مساله را در تغییرات فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد. تغییراتی که گاهی تبدیل به موانع می شوند. بگذارید این طور بگوییم، تغییر نگاه جوان های امروزی به زندگی مشترک، تحصیلات بیشتر و رفاه بالاتر به خودی خود تغییر نگاه مثبتی است اما وقتی مانع از یک هدف بزرگ به نام ازدواج شود، تبدیل به تغییری آسیب زا می شود که باید آن را مدیریت کرد. مدیریت کردن، به معنی حذف یک نگرش یا ایده آل نیست. بلکه باید طوری آن را به کار بست که به اهداف دیگر صدمه نزند.در ادامه به بعضی موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج جوان ها اشاره می کنیم که شناخت آنها اولین گام برطرف کردن شان است.
 
1 - مشکلات خانوادگی
مشکلات خانوادگی یکی از موانع مهم ازدواج است؛ مشکلاتی همچون تفاوت سطح فرهنگی خانواده ها، افزایش سطح توقع خانواده ها در انتخاب همسر، کفیل یا سرپرست خانواده بودن پسر، بیماری والدین، آسیب های اجتماعی خانواده مثل فوت، طلاق، اختلاف والدین، اعتیاد و سوء سابقه. در این مورد، باید گفت که مساله به گونه ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذرید. مشکلات خانوادگی به طور جدی می توانند روی زندگی مشترک سایه بیندازند و روابط زوج ها را بحرانی کنند.
 
2- سخت گیری در انتخاب
معیارها مرتبا به روز می شوند و دیگر کسی به دنبال شخص مناسب نیست. همه بهترین را می خواهند. پسرانی که به 40سالگی رسیده اند، برای ازدواج دنبال دخترانی که سن متناسب با آنها داشته باشد نمی گردند. بلکه هنوز زنی بیست و چند ساله را انتخاب می کنند. پسرانی که تحصیلات عالیه ندارند، به دنبال زنانی تحصیل کرده، اجتماعی و موفق می گردند. دخترانی که وضع مالی خانواده شان متوسط بود، انتظار دارند خواستگار ثروتمندی از راه برسد و رفاهی را برای آنها فراهم کند که پدرشان بعد از سال ها تلاش و کار نتوانسته برایشان فراهم کند و....این یعنی معیارها جا به جا شده و افراد بدون توجه به تناسب، انتخاب های سختگیرانه و رویایی دارند. انتخاب هایی که شاید به سادگی محقق نشود و سن ازدواج را بالا ببرد.
انصراف از ازدواج با عواملی همچون افزایش سطح تحصیلات و... مرتبط است. نتایج بررسی در ایران نشان می دهد که گرایش به تحصیلات صرفاً 2 تا 3 سال به افزایش میانگین سن ازدواج منجر می شود

3 -نداشتن خواستگار مناسب
مسئله تحول زندگی های کنونی به خصوص در شهرهای بزرگ، مهاجرت ها، گسستگی های قومی و فرهنگی و نبود ارتباط های محلی، باعث شده که فرصت های شناخت خانوادگی در بین خانواده ها کم شود؛ بنابراین خواستگارهای مناسب با شرایط خانوادگی دختران کم می شود. به خصوص که دختران امروزی بیشتر اجتماعی، مستقل و تحصیل کرده هستند و دیگر نمی توانند با چهارچوب های سنتی قدیمی ازدواج کنند. بنابراین به دنبال پسرانی هم کفو خود می گردند که شاید به سادگی پیدا نشوند.

4- مانع انگاری تحصیلات
انصراف از ازدواج با عواملی همچون افزایش سطح تحصیلات و... مرتبط است. نتایج بررسی در ایران نشان می دهد که گرایش به تحصیلات صرفاً 2 تا 3 سال به افزایش میانگین سن ازدواج منجر می شود. اما تحصیل و ازدواج، هیچ کدام مانع دیگری نیست، بلکه نوع انتخاب مانع است. پس با انتخاب صحیح فردی که تمایل دارد، همسرش تحصیلات بالا کسب کند و درک شرایط موجود در زمان تحصیل -از قبیل بیکاری، شغل پاره وقت، کم بودن اوقات فراغت و ...- از جانب همسر و خانواده  او و نهایتاً پایین آوردن توقعات مادی و معنوی طرفین، می توان در زمان مناسب به ازدواجی پایدار دست یافت.

همچنین در دختران با تحصیلات بالا احتمال ازدواج با پسران هم ردیف -از لحاظ تحصیلی- پایین می آید و در صورت رعایت نکردن تناسب تحصیلی در انتخاب، ممکن است به تفاوت فکری و تفاهم کمتر در زندگی بینجامد. ازدواج های دانشجویی و ترغیب جوانان به ازدواج در دوران تحصیل، با تأکید بر تعدیل خواسته ها و توقعات فرد و خانواده از زندگی مشترک و اتخاذ تدابیر خاص می  تواند به حل عمده  این مشکل بینجامد.
منبع: خراسان

 


ویدیو مرتبط :
پدران و مادران برای ازدواج جوانان سخت گیری نکنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشكل اشتغال، ازدواج و افسردگی جوانان...



 

 

مشكل اشتغال، ازدواج و افسردگی جوانان...

 

نماینده پیشنهاد‌دهنده تفحص از سازمان‌ملی جوانان:

مشكل اشتغال، ازدواج و افسردگی جوانان با برگزاری جشنواره‌های دولتی حل نمی‌شود


یك مهندس مكانیك چقدر تخصص در شناسایی مسائل جوانان دارد/مدیران این سازمان به جای بررسی مسائل ریشه‌ای به دنبال مسائل سطحی و سخیف هستند/ این سازمان به هر شكلی برای دولت تبلیغات می‌كند/برای جشنواره‌ها هزینه میلیاردی می‌كنند.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس معتقد است بودجه سازمان ملی جوانان سه برابر شده اما عملکرد آن نزول کرده است. او می‌گوید مشكل جوانان ما در حال حاضر معیشت، ‌اشتغال، ازدواج و مشكل افسردگی است اما سازمان ملی جوانان به جز برگزاری چند جشنواره در دو سال اخیر هیچ فعالیت چشمگیر دیگری نداشته است، برگزاری جشنواره هم به طور قطع مشكلات جوانان را حل نمی‌كند. قنبری مطالب سایت ساج در رابطه با شرایط ازدواج جوانان را سخیف ارزیابی می‌كند و می‌گوید، مطالب این سایت نشان دهنده ان است كه سازمان ملی جوانان پیش داوری‌ها اعصار و قرون گذشته در ارتباط با شرایط ازدواج را تبلیغ می کند و هیچ تحقیق جدی در رابطه با مشكلات ازدواج جوانان انجام نداده است. او معتقد است سازمان ملی جوانان، مشكلات جوانان را نمی شناسد و هیچ اقدامی برای حل مشكلات آنها انجام نداده است.
داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: مدت‌هاست كه ایده تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان در ذهن من شکل گرفته بود زیرا سازمانی با این همه اعتبارات كاری مفیدی برای حل مسائل حوزه جوانان انجام نمی‌داد و با یك بررسی اجمالی از فعالیت‌های سازمان ملی جوانان به این نتیجه رسیده‌ام كه این سازمان كارآمد نیست.
بودجه سازمان ملی جوانان سه برابر شده اما عملکرد آن نزول كرده‌است
او گفت: در سال 1384 بودجه سازمان ملی جوانان 11 میلیارد تومان بود و این بودجه در سال 1389 به 39 میلیارد تومان رسید یعنی در حال حاضر بودجه تقریبا سه برابر شده است و با این حجم اعتبارات انتظار می‌رود فعالیت‌های این سازمان نیز به دو یا 3 برابر افزایش پیدا كند اما متاسفانه هیچ‌گونه پیشرفت و رشدی در عملكرد سازمان مشاهده نمی‌شود حتی می‌توانیم بگوییم سازمان ملی جوانان در عرصه‌های مختلف دچار ركود نیز شده است.
سازمان ملی جوانان دولتی شده و برای دولت تبلیغات می‌کند
قنبری ادامه داد: در حال حاضر سازمان ملی جوانان بسیار دولتی شده و سعی می‌كند به هر شکلی که شده برای دولت تبلیغات كند در حالی که در گذشته سازمان ملی جوانان به صورت یک سازمان مردم نهاد اداره می شد، اما اكنون سازمان ملی جوانان تنها هدفی كه دارد تبلیغات به نفع دولت و به سمت سیاسی‌كاری روی آورده است.
با برگزاری جشنواره مشکلات جوانان حل می شود؟
او گفت: سازمان ملی جوانان به جز برگزاری چند جشنواره در دو سال اخیر هیچ فعالیت چشمگیر دیگر نداشته است و معلوم نیست این جشنواره‌ها هم چه هدفی را دنبال می‌كنند و ضمن اینکه این جشنواره ها در حل مسائلی كه به حوزه جوانان مرتبط است هیچ کمکی نمی‌کنند.
قنبری گفت: گمان می‌كنم چون مدیر فعلی سازمان ملی جوانان سابقه كارهای فرهنگستانی دارد الان هم دید فرهنگستانی به سازمان ملی جوانان دارند و فكر می‌كند با برگزاری چند جشنواره و حیف و میل كردن اعتبارات سازمان به حل مسائل حوزه جوانان پرداخته است.
چرا برای جوانان از بیت‌المال هزینه‌های میلیاردی می‌شود؟
او ادامه داد: من اخیرا شنیده ام كه پول‌های هنگفتی در این جشنواره هزینه شده حتی شنیده شده است كه در یكی از این جشنواره‌ها خودروی مگان به‌عنوان جایزه به برخی هدیه داده شده است. از طرفی دیگر معلوم نیست نحوه انتخاب و گزینش افرادی كه جایزه به آنها تعلق گرفته است به چه شكل بوده و چرا سازمان ملی جوانان جوایز این چنینی از هزینه بیت‌المال تهیه می‌كند و به افراد خاص هدیه می‌دهد.
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت:سازمان ملی جوانان جشنواره‌های دیگری بی‌ارتباط با مساله جوانان نیز برگزارکرده که از جمله آنها جشنواره جوانان ایران و لبنان است و این جای تعجب است كه در زمانی كه مسائل اساسی جوانان ما معیشت، ‌اشتغال، ازدواج، سلامت روحی و جلوگیری از افسردگی جوانان ما است، چرا سازمان ملی جوانان جشنواره‌های غیر مرتبط برگزار می‌كند.
قنبری با بیان اینکه از سازمان ملی جوانان انتظار می‌رود كه در بحث اوقات فراغت جوانان وارد شود و اقدامات مفید و موثری برای پر كردن اوقات فراغت آنها انجام ‌دهد، گفت: در حال حاضر تعطیلات تابستانی آغاز شده است دانشجویان و دانش آموزان ما بیكار هستندو سه ماه را بالاجبار به حالت بیكاری می‌گذرانند و هیچ فكری برای پر كردن این اوقات فراغت صورت نگرفته است در حالی كه رئیس سازمان ملی جوانان معاون رئیس‌جمهور است و این اختیار را دارد كه از طریق دولت هماهنگی‌های صورت دهد كه دستگاه‌های دولتی امكانات خود را در فصل تابستان در اختیار سازمان ملی جوانان قرار دهد و سازمان نیز با یك برنامه‌ریزی درست برای پر كردن اوقاغت فراغت جوانان وارد عمل شود.
چرا سازمان ملی جوانان برای رشد و توسعه کشور و پرکردن اوقات فراغت جوانان اردوی عمران ملی برگزار نمی‌کند؟
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس توضیح داد: سازمان ملی جوانان مثلاً می‌تواند اردوهای عمران ملی برگزار كند و دانشجویان را به مناطق كمتر توسعه یافته ببرد و از اندوخته‌های جوانان كه به شكلی بلا استفاده باقی مانده برای عمران آبادانی آن مناطق استفاده كنند.
او ادامه داد: جوانان ما باید از مطالبی كه در دانشگاه‌ها آموخته‌اند استفاده كنندنباید عاطل و باطل بچرخند بلكه سازمان ملی جوانان موظف است زمینه‌ای را برای آنها فراوان كنند كه آنها از استعدادهای خود جهت عمران شكوفایی كشور استفاده كنند.
قنبری گفت: چندی پیش به یكی از كشورهای همسایه سفر كرده بودم در آنجا مشاهده كردم كه برای اوقات فراغت كارمندان وظایفی تعریف شده است زمین‌های منابع ملی در اختیار آنها قرار گرفته تا در اوقات فراغت در این زمین‌ها درختكاری كنند چون آن كشور اقلیمی خشكی مانند كشور ما داشت مسوولین دولتی آن كشور تلاش كرده بودند تا با این اقدام در جهت بیابان زدایی و زیبایی كشور خود تلاش كنند. ما نیز باید از تعطیلات تابستان و ایام نوروز استفاده كنیم و از تمام دانشجویان و دانش آموزان خود در جهت پیشرفت ایران سود ببریم.
قنبری تصریح كرد: برگزاری كلاس‌های آموزشی در عرصه‌های زراعت، كشاورزی، صنایع دستی، كامپیوتر، زبان انگلیسی و غیره در روستاها و مناطق دور افتاده كشور می‌تواند مفید باشد و جوانان به شكل داوطلبانه می‌توانند در این كلاس‌ها شركت كنند و سازمان ملی جوانان می‌تواند این ظرفیت را فراهم كند كه جوانان در مناطق كمتر توسعه یافته زمینه رشد داشته باشند.
او گفت: در یك كلام ارزیابی من از سازمان ملی جوانان این است كه این سازمان بیشتر به جای اینکه در زمینه مسائل جوانان فعالیت کند تبدیل به یك ارگان تبلیغاتی برای دولت شده است.
یک مهندس مکانیک چقدر تخصص در شناسایی مسائل جوانان دارد؟
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: بذرباش، كه در سمت ریاست سازمان قرار گرفته است لیسانس مكانیك دارد و من واقعا نمی‌دانم كه او به‌عنوان یك مهندس مكانیك چقدر تخصص در شناسایی مسائل جوانان دارد، از طرف دیگر بسیار كم سن و سال است و نمی‌توانیم بگوییم كه تجربه بالای او در زمینه مسائل جوانان باعث شده كه او رادر این سمت قرار دهند. وجود مدیران این چنینی در درون سازمان باعث شده این سازمان درك عمیقی از مشكلات جوانان نداشته باشد و به جای بررسی مسائل ریشه‌ای به دنبال مسائل سطحی و سخیف باشند.
خبرگزاری برنا به جای پرداختن به مشکلات جوانان سیاسی کاری می کند
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: سازمان ملی جوانان یك خبرگزاری تاسیس كرده به نام خبرگزاری برنا و خبرهایی كه در این خبرگزاری منتشر می‌شود عمدتا خبرهایی هستند كه جنبه سیاسی دارند تا مرتبط به حوزه جوانان باشد و این خبرگزاری با انتشار این اخبار قصد دفاع از دولت را دارند.
قنبری اظهاركرد: خبرگزاری برنا سیاسی كاری می‌كند و به جای آنكه به دنبال حل مسائل حوزه جوانان كه جزء اهداف و فلسفه وجودی این سازمان است، گام بردارد سیاسی كاری می‌كند و این قابل قبول نیست اگر سازمان ملی جوانان قرار است تبدیل به حزب سیاسی شود و یك تشكل سیاسی تشكیل دهد باید ساختاری برای آن تعریف شود و اهداف وظایف دیگری برای خود تعریف كند و حداقل نام جوانان را از روی این سازمان بردارد.
سازمان ملی جوانان اگر قصد سیاسی کاری دارد نام جوانان را از روی سازمان بردارد
او ادامه داد: من فكر می‌كنم جوانان مظلوم واقع شده‌اند از یك طرف یك عنوان پرطمطراق و تبلیغاتی روی یك سازمان گذاشتند و گفتند سازمان ملی جوانان و از طریق آن می‌خواهند بگویند دولت به جوانان توجه دارند و برای آنها سازمان تشكیل داده است اما از طرف دیگر این سازمان هیچ اقدام مفیدی در راستای حل مشكلات جوانان انجام نمی‌دهد و كارهایش بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد آن هم تبلیغات برای یك سری افراد خاص و در راستای اهداف همان افراد. من فكر می‌كنم این سازمان با وضعیت كنونی از فلسفه وجودی خود منحرف شده و لازم است مجلس به‌عنوان قوه‌ای كه حق نظارت دارد در این زمینه دخالت كند و جلوی این اقدامات سازمان ملی جوانان را بگیرد .
خوشبین هستم نمایندگان مجلس به طرح تحقیق و تفحص رای مثبت دهند
قنبری در پاسخ به این سوال که تاكنون دوبار طرح تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان مطرح شده است اما در مجلس رای نیاورده شما فكر می‌كنید این بار نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت دهند یا خیر، گفت: من فكر می‌كنم الان دیگر فصل ارزیابی عملكرد سازمان ملی جوانان فرا رسیده است شاید در گذشته این بهانه وجود داشت كه این سازمان یك سازمان تازه تاسیس است و باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا بتوان عملكرد آن را مورد ارزیابی قرار داد اما دیگر زمان سپری شده و به اندازه كافی سازمان ملی جوانان فرصت داشته است كه عملكرد مثبتی از خود ارائه دهد به همین دلیل خوشبین هستم كه مجلس با طرح تحقیق و تفحص موافقت كند.
نمایندگان مجلس در صورت رای منفی به طرح تحقیق و تفحص باید نسبت به عملكرد خودشان در حوزه جوانان پاسخگو باشند
او ادامه داد: با توجه به اینكه مسائل حوزه جوانان در حال حاضر نسبت به گذشته بغرنج‌تر شده است احساس من این است كه توجه نمایندگان به طرح تحقیق و تفحص جلب می شود البته طرح تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان آزمونی برای نمایندگان مجلس نیز به حساب می‌آید زیرا در حال حاضر یكی از مهمترین معضلات ما بحث جوانان است و جوانان باید در مجلس طرح و برنامه داشته باشند یكی از برنامه‌ها می‌تواند همین باشد كه نهاد‌های مسوول و متولی جوانان توجه بیشتری داشته باشند و مجلس هم نظارت لازم را بر عملكرد آنها انجام دهد.
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس افزود: اگر نمایندگان مجلس به این طرح پاسخ مثبت ندهند عملكرد مجلسیان در حوزه جوانان زیر سوال می‌رود و نمایندگان مجلس باید نسبت به عملكرد خودشان در حوزه جوانان پاسخگو باشد.
او توضیح داد: قطعا نمایندگان مجلس از این طرح حمایت كردند زیرا با وجود اینکه طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان من بوده ام اما این به معنای آن نیست که نمایندگان دیگر نسبت به مسائل جوانان بی توجه هستند زیرا مسائل حوزه جوانان امروز یكی از مهمترین و حادترین مسائل روز كشور است كه نمایندگان قطعا به آن عنایت وتوجه لازم را دارند.
فراکسیون جوانان مجلس عملکرد بهتری از سازمان ملی جوانان نداشته است
قنبری در پاسخ به این سوال که فراكسیون جوانان مجلس چند عضو دارد و تاكنون چند بار تشكل جلسه داده است، گفت: متاسفانه تعداد اعضای فراكسیون زیاد نیست و شاید بتوان گفت فراكسیون جوانان مجلس نیز عملكردش مانند سازمان ملی جوانان است زیرا تاكنون حتی یك بار تشكیل جلسه نداده است و من به‌عنوان هیات رئیسه فراكسیون جوانان معتقدم كه این فراكسیون به وظایف خود عمل نكرده است در حالی که انتظار می‌رفت كه این فراكسیون در حوزه مسائل جوانان فعالیت بیشتری انجام دهد.
سازمان ملی جوانان پیش داوری‌ها قرون گذشته در ارتباط با ازدواج را تبلیغ می‌کند
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: چندی پیش نیز در سایت ساج كه سامانه ازدواج جوانان نامیده می‌شود یك سری اطلاعات سخفیف در رابطه با ازدواج جوانان مطرح شده بود و شرایطی برای زوجین در نظر گرفته شده بود كه با هنجارهای اجتماعی کنونی جامعه ایران همخوانی نداشت بنابر این وقتی سازمانی با این همه اعتبارات اینگونه در حوزه جوانان فعالیت می‌كنند طرح تحقیق و تفحص از آن معنا پیدا می‌كند.
قنبری افزود: این انتظار وجود دارد كه سازمان ملی جوانان در ارتباط با حوزه‌های كاری خود علمی وارد عمل شود و تحقیقات لازم را در حوزه جوانان انجام دهد اما متاسفانه سایت ساج نشان داد كه سازمان ملی جوانان هیچ كار تحقیقاتی در حوزه ازدواج جوانان انجام نداده و مسائل ناجور و نادرستی را در ارتباط با جوانان مطرح می‌كند كه نه نتیجه تحقیق علمی بلكه نتیجه پیش داوری‌ها اعصار و قرون گذشته در ارتباط با شرایط ازدواج بوده است.
فراکسیون جوانان مجلس از کم‌کارترین فراکسیون های مجلس است
او ادامه داد: این فراكسیون یكی از كم كارترین فراكسیون های مجلس است و عمدتا اقداماتی مناسب در حوزه جوانان انجام نداده است طرح تحقیق و تفحص از سازمان ملی جوانان نیز كه توسط بنده ارائه شده است شخصی بوده و فراكسیون در آن دخالت نداشته است اما من امیدوارم كه بسیاری از اعضای فراكسیون جوانان و نمایندگان مجلس از این طرح حمایت كنند.
نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس در واکنش به این گفته خبرنگار ایلنا که بنابراین نه تنها سازمان ملی جوانان در زمینه جوانان به وظایف خود عمل نكرده بلكه مجلس هم در این زمینه كوتاهی كرده است، تصریح کرد: من حقیقتا نمره قابل قبولی به عملكرد نظارتی مجلس در مورد مسائل جوانان نمی‌دهم.
دولت و مجلس وظایف خود در قبال جوانان را فراموش کرده‌اند
او ادامه داد: متاسفانه به موضوع جوانان كه موضوع روز كشور است كمتر توجه می شود و ظاهرا هم دولت و هم مجلس وظایف خود را در قبال جوانان فراموش كردند، فقط در دوران انتخابات است كه جوانان به یاد آورده می‌شوند و مسوولان از آن تعریف می‌كنند آن هم به شكل تعارف وبرای مقاصد خاص بعداز آن هم جوانان فراموش می‌شوند.
مسئولان مملکتی اصل 28 قانون اساسی را فراموش کرده‌‌اند
قنبری ادامه داد: در حال مهمترین معضل جوانان بیكاری است اما برنامه‌ای برای این معضل تدوین نشده است در حال حاضر ما شاهد خلل عظیم در بخش اشتغال جوانان هستیم و دولت وظایف خود را براساس اصل 28 قانون اساسی در راستای اشتغال جوانان انجام نداده است، حتی بنگاه‌های كوچك زودبازده نیز اكنون به دست فراموشی سپرده شده است و عملا دولت در حال حاضر فاقد یك استراتژی در بحث اشتغال است مجلس هم تلاش چندانی به عمل نمی‌آورد كه این اصل 28 قانون اساسی در رابطه با اشتغال جوانان به رسمیت شناخته شود.
نائب رئیس فراکسیون جوانان ادامه داد: البته من در این زمینه در حدود یك ماه پیش تذكری را ارائه كردم كه ابوترابی قول داد وزرای اقتصادی دولت را به مجلس فراخواند و استراتژی دولت در بحث اشتغال را برای نمایندگان تشریح كند منتهی از آن زمان تاكنون مدت زیادی گذشته و متاسفانه فعلا اقدام مفید وعمل چندان حایز اهمیتی صورت نگرفته است.
دولت در زمینه حل معضل بیکاری شهروندان برنامه‌ریزی ندارد
قنبری تاکید کرد: بالاترین قانون در كشور قانون اساسی است و براساس اصل 28 حق اشتغال برای همه ایرانیان به رسمیت شناخته شده است دولت هم ملزم شده تا مقدمات لازم برای اجرای این حق را برای همه فراهم كند یعنی كاری كند كه همه بتواند یك شغل آبرومند داشته باشند بنابراین به لحاظ قانونی خلایی وجود ندارد اما مشكل مجلس در بحث نظارت بر اجرای قانون است، مجلس اهرم‌های نظارتی را در رابطه با این مساله مهم فراموش كرده و دولت هم بی‌تفاوت شده ودر ارتباط با مهمترین معضل به روز كشور كه اشتغال جوانان است برنامه‌ای قابل قبولی ندارد.
قنبری گفت: سازمان ملی جوانان هم اکنون فقط به دنبال مسائل و مشکلات حاشیه ای جوانان است و به مسائل مهم توجهی ندارد و به مشکلات جوانان بسیار سطحی نگاه می‌کند و این هم ناشی از ناآگاهی مسوولان و مدیران سازمان نسبت به شناسایی دقیق مسائل جوانان است مثلاً می‌بینیم سازمان ملی جوانان به جایی كه بیاید و ریشه‌یابی كند كه مشكل اصلی جوانان در ازدواج چیست و چرا نرخ ازدواج پایین آمده و جوانان اشتیاقی برای ازدواج ندارند و مشكل اشتغال را به‌عنوان ریشه این مسائل عنوان كند مسائل حاشیه‌ای را پررنگ می کند مثلاً جشنواره برگزار می‌كند كه خودنمایی ‌كند كه ما كار انجام می‌دهیم، بنگاه همسریابی راه می‌اندازند یا آموزش‌های ازدواج را به شكل سخیف در سایت ساج مطرح ‌كنند.
او ادامه داد: این‌ها همه مسائلی است كه نشان می‌دهند مسوولان سازمان ملی جوانان شایستگی لازم را برای حل مشكلات جوانان ندارند آنها تجربه و تخصص لازم را ندارند...../تحلیل:ایلنا