سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مهاجرت آنفلوآنزای مرغی به ایران!


کارشناسان به همه نگرانی‌های شما درباره آنفلوآنزای پرندگان پاسخ می‌دهند.


مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی: حتما این روزها در جریان خبرهای مربوط به شیوع آنفلوآنزای مرغی در برخی شهرهای شمالی كشور قرار گرفته‌اید كه این خبرها طبق گفته مسوولان تایید هم شده است. این‌بار ویروس آنفلوآنزا انگار دیواری كوتاه‌تر از مرغ پیدا نكرده و سراغ یكی از غذاهای اصلی مردم رفته است؛ ویروسی كه از كشورهای دیگر وارد كشور ما شده و مردم و مسوولان را برای مقابله آماده كرده است.

اگرچه رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا اعلام كرده كه هیچ مورد انسانی از این بیماری در كشور دیده نشده اما به‌هرحال در رابطه با خطر ابتلای انسان به این بیماری نگرانی وجود دارد. اگر شما هم نگران آنفلوآنزا از جنس مرغی آن هستید،  خواندن  این گزارش را از دست ندهید تا كمی از نگرانی‌های‌تان كاسته شود. دكتر سیدمهدی وصفی‌مرندی، دامپزشك و دكتر مسعود مردانی، عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا كارشناسانی  در این گزارش «سیب سبز» را همراهی كردند.

 آنفلوآنزای مرغی از كجا آمده؟

ویروس آنفلوآنزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر كشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود.   دكتر وصفی‌مرندی در این باره به سیب سبز می‌گوید: این ویروس ممكن است پرندگانی مثل پرندگان وحشی، مرغ، اردك و. . . را درگیر كند اما آنچه برای انسان خطرناك است همان پرندگان اهلی هستند كه بیشتر با انسان تماس دارند. پرندگان مهاجر یك سیر پروازی دارند كه در طول سال دوبار یعنی پاییز و بهار به مناطق شمالی كشور ما مهاجرت می‌كنند. این است كه در مناطق شمالی شاهد بروز آنفلوآنزای پرندگان بوده‌ایم؛ البته برخی خبرها از این حكایت دارد كه این ویروس از طریق بادهای شدید و از سمت پاكستان به كشور ما وارد شده است. اما به‌طور معمول پرندگان مهاجر حامل این ویروس هستند.

مهاجرت آنفلوآنزای مرغی به ایران!

سازمان دامپزشكی نظارت دارد

به هرحال از گذشته بیماری‌های مختلف مربوط به دام و طیور بومی و صنعتی داشته‌ایم. این موضوع هم مشابه موارد قبلی دیگر است كه درحال بررسی و پیگیری از سمت سازمان‌های مربوطه است. برای هر بیماری برنامه نظارتی خاصی وجود دارد؛ برنامه‌ریزی نظارتی برای آنفلوآنزای پرندگان، ریشه‌كنی این بیماری است. سازمان دامپزشكی كه مسوول سلامت دام و طیور در كشور است باید بلافاصله پس از مشاهده اولین مورد بیماری، آن را شناسایی كرده و با تشخیص به‌موقع و اخذ سیاست‌های لازم، پرندگان آلوده را از بین ببرد. اگر كانون‌های اولیه بیماری از بین نروند ممكن است بیماری گسترش یابد.

مردم باید هوشیار باشند

در حال حاضر لازم است مردم هوشیارتر باشند و نكاتی كه مسوولان گوشزد می‌كنند را رعایت كنند. خانواده‌های روستایی شمال كشور خصوصا شهرهای آمل و بابل حتما توجه داشته باشند كه جدا از خوردن گوشت مرغ‌هایی كه در حال مرگ هستند، خودداری كنند. به علاوه اگر موردی از مرگ طیور مشاهده كردند، حتما شبكه دامپزشكی و مسوولان را در جریان بگذارند. اگر مرغ‌های روستاییان بر اثر این بیماری مردند باید از دست زدن به آن‌ها حتما پرهیز كنند. برای مقابله با گسترش بیماری و خصوصا برای جلوگیری از لمس مرغ‌های مرده توسط كودكان حتما لاشه طیور مرده را (البته حتما با رعایت نكات بهداشتی و با استفاده از دستكش) داخل گودال ریخته و آهك بپاشند یا لاشه‌ها را بسوزانند.

99درصد خطری وجود ندارد

مردم نباید از خبرهای مربوط به شیوع آنفلوآنزای مرغی بترسند زیرا سازمان‌های مسوول از جمله سازمان دامپزشكی و وزارت بهداشت حتما موضوع را كنترل می‌كنند. مردم مطمئن باشند سازمان‌های مسوول وظایف خود را به‌درستی انجام داده و بر اوضاع نظارت و تسلط دارند. خوشبختانه مرغداری‌های صنعتی آلوده نیستند و تا میزان 99 درصد خطری وجود ندارد فقط به یاد داشته باشید آنچه به لحاظ اخلاقی و انسانی باید رعایت كنید این است كه اگر موردی از مرگ و میر پرندگان مشاهده كردید، حتما در اولین زمان ممكن شبكه بهداشت یا دامپزشكی را در جریان قرار دهید. شاید همین اطلاع‌رسانی شما از یك حادثه ناگوار جلوگیری كند.

جلوی پیشرفت آنفلوآنزای مرغی گرفته شود

بیماری آنفلوآنزای پرندگان به دلیل شیوعی كه در گذشته در جهان داشته برای ما ناشناخته نیست و اطلاعات كامل و جامعی درخصوص این بیماری داریم. دكتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا به سیب سبز می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد مواردی از آنفلوآنزای پرندگان در مناطق شمال كشور دیده شده است؛ البته این نشانه‌ها چند سال قبل هم در پرندگان دیده شده بود كه با اقدامات به‌موقع سازمان دامپزشكی و دیگر نهادهای مسوول، این بیماری در نطفه خفه و كنترل شد.

الان با بروز مجدد آنفلوآنزای پرندگان در برخی روستاهای شمال كشور، لازم است این موضوع از سمت سازمان‌های مسوول در سطح گسترده‌تری پیگیری شود و فقط به شهرهای شمالی بسنده نشود كه البته همین‌طور هم هست و شهرهای دیگر كشور در حال بررسی سلامت مرغ‌ها هستند. به‌هرحال بخشی از مرغ‌های تهران و شهرهای دیگر از شهرهای شمالی كشور تامین می‌شود. لازم است كه جلوی پیشروی  و بروز آنفلوآنزای مرغی به شهرهای دیگر كشور را بگیریم.

مرغ‌های آلوده را از بین برده‌اند

خوشبختانه مرغ‌هایی كه مبتلا به آنفلوآنزا بودند معدوم شده و حتی یك یا دو مرغداری كه آلوده بودند، تعطیل شده‌اند. به لحاظ نظارت‌های بهداشتی، مرغ‌های بیمار جداسازی شده و تا حد زیادی این مساله توسط سازمان‌های مربوط پیگیری شده است اما نظارت‌ها كافی نیست و باید تمام نقاط كشور تحت پوشش نظارت‌های بیشتر و جدی‌تر بهداشتی قرار بگیرند.

آنفلوآنزای مرغی چطور منتقل می‌شود؟

آنفلوآنزای پرندگان از طریق تماس انسان با پر یا بدن پرندگان آلوده سرایت می‌كند. به علاوه استنشاق، خوردن یا هرگونه تماس با بزاق، ترشحات مخاطی، پر، مدفوع یا استنشاق گرد و غبار آلوده به مدفوع  پرندگان آلوده می‌تواند سبب انتقال بیماری آنفلوآنزای مرغی به انسان شود. البته باید گفت گوشت كاملا پخته شده پرندگان آلوده چندان خطری نخواهد داشت. درحقیقت انسان ممكن است در مرحله كندن پر یا تكه‌تكه كردن گوشت پرندگان آلوده و مبتلا به بیماری شود. خطر خوردن گوشت پخته پرندگان آلوده كمتر است.

چه كسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

اعضای پرسنل مرغداری‌ها، دامپزشكان و تكنیسین‌های دامی، بازرسان بهداشتی، افرادی كه در نزدیكی مرغداری‌ها زندگی می‌كنند و. . . بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری هستند و باید بیشتر مراقب باشند. همه مردم خصوصا افرادی كه ذكر كردیم باید حتما نسبت به بروز كوچك‌ترین علائم هشدار‌دهنده بیماری آنفلوآنزای مرغی هوشیار باشند.

علائم آنفلوآنزای مرغی را بشناسید

آنفلوآنزای مرغی با یك تب ناگهانی بالا (38 و 39 درجه) همراه لرز شروع می‌شود. علائم دیگری مثل كوفتگی عضلانی، سرفه، تنگی نفس شدید هم در این بیماری وجود دارد. تظاهرات این بیماری بیش از هر چیز ریه را درگیر كرده و در موارد كه آنفلوآنزا پیشرفت سریعی داشته باشد، سبب نارسایی حاد تنفسی می‌شود. در این موارد بیمار را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌كنند و تنفس مصنوعی برای او در نظر می‌گیرند. در حقیقت بیماری آنفلوآنزای مرغی ممكن است علائمی شبیه سینه‌پهلو را تا حد غیرمعمول و بسیار شدیدی ایجاد كند و حتی سبب مرگ انسان شود.

مراقب کودکان خود باشید

كودكان به دلیل كنجكاوی ممكن است پرندگان را لمس كنند. اگرچه پرندگان آلوده معدوم شده‌اند اما باید در این باره با كودكان صحبت كنید و آموزش‌های لازم را بدهید.

از وسایل ایمنی استفاده كنید

توصیه می‌كنیم افراد شاغل در مرغداری‌ها، فروشندگان مرغ و   ساكنان روستاهای شهرهای شمالی كشور نكات بهداشتی را رعایت کنند. كسانی كه شاغل در مرغداری‌ها هستند حتما مراقب استنشاق این ویروس باشند و حتما از ماسك، دستكش، چكمه و دیگر وسایل ایمنی استفاده كنند.

هرگز مرغ زنده نخرید

برای تامین خوراك خود، مرغ‌های بسته بندی شده بخرید و به هیچ عنوان از مرغ‌های زنده (حتی اگر در روستای محل زندگی خود مرغ زنده دارید) استفاده نكنید. به خاطر داشته باشید ویروس آنفلوآنزای مرغی در گوشت‌های بسته‌بندی بهداشتی یا پخته شده وجود ندارد.

دست‌ها را با صابون بشویید

برای شست‌وشوی گوشت پرندگان خصوصا مرغ یا تكه‌تكه كردن آن (حتی اگر به صورت بسته‌بندی خرید كرده‌اید) از دستكش یك‌بار مصرف استفاده كنید. پس از اتمام شست‌وشو نیز حتما دست‌های خود را با صابون بشویید. تماس با پرندگان آلوده یكی از راه‌های اصلی آلودگی است.

علائم بیماری را جدی بگیرید

در صورت مشاهده علائمی شبیه مواردی كه در آنفلوآنزا رخ می‌دهد، خصوصا تب و تنگی نفس حتما با پزشك مشورت كنید. یكی از كارهایی كه می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری كند این است كه اگر مواردی از مرگ پرندگان را مشاهده كردید حتما مسوولان را در جریان بگذارید.


ویدیو مرتبط :
چرا نخبگان از ایران مهاجرت می کنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باد آنفلوآنزای مرغی را به ایران آورد


درحالی که دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده است، اما وزارت بهداشت اعلام کرده تاکنون مورد انسانی دراین باره گزارش نشده است.

خبرآنلاین: ترس از آنفلوآنزای مرغی در ایران همیشه وجود داشته است، اما در سال‌های گذشته که کشورهای بسیاری، اپیدمی این بیماری را داشته اند، ایران یا مصون مانده و یا معدود مواردی در این باره را گزارش کرده است.

امسال اما خبرها از مازندران نشان می دهد آنفلوآنزای مرغی به ایران رسیده است؛ در پی تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق کشور اعلام کرد: مردم از خرید طیور زنده که مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند.

همچنین دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده است: این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است.

خبرگزاری تسنیم ظهر امروز دراین باره نوشت: «مسئولان سازمان دامپزشکی در تلاش برای جلوگیری از گسترش آنفلوآنزای مرغی در مناطق شمالی کشور هستند. بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع محلی، دامپزشکی در حد فاصل بابل به قائم شهر درحال معدوم سازی خانه به خانه مرغ روستائیان برای جلوگیری از شیوع این بیماری به سایر مناطق است. در حالی که هیچ یک از منابع دولتی ایران تاکنون شیوع این بیماری در ایران را تایید نکرده اند سازمان جهانی بهداشت حیوانات با انتشار بیانیه ای اعلام کرد وزارت جهاد کشاورزی ایران از شیوع آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران خبر داده است.»

از سوی دیگر دبیر انجمن مرغ داران کشور گفت: آنفلوآنزای مرغی از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندارن آمده اما این بیماری کنترل شده است.

محمد یوسفی به تسنیم گفت: این بیماری دو مرغداری صنعتی را در شمال کشور درگیر کرده است، تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شد. تلفات این بیماری در حد ناچیزی بوده است، نگرانی از بابت تامین مرغ مورد نیاز مردم و شیوع این بیماری به سایر مناطق وجود ندارد زیرا دامپزشکی به شدت در حال پیگیری است.

به گفته او  این بیماری حد فاصل گلستان و مازندران اتفاق افتاده است، بیماری که در یکی از روستاهای مازندران تلفات داده آنفلوآنزا نبوده و مربوط به نیوکاسل و برونشیت است. بنا بر تشخیص دامپزشکان بیماری حاصل شده در حد فاصل گلستان و مازندران تنها آنفلوآنزای مرغی نبوده بلکه کمپلکسی از آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشیت است.

اما وزارت بهداشت گفته که مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان در کشور گزارش نشده است

دکتر محمدمهدی گویا،‌ رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده که تاکنون هیچ مورد انسانی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

او دراین باره به ایسنا گفت: به هیچ وجه مورد انسانی از آنفلوانزای پرندگان در کشور نداریم.