سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

منوی ویژه برای رهایی از درد ماهیانه


یكی از اصلی‌ترین راه‌ها برای اینكه روزهای قاعدگی ماهانه‌تان تنظیم شود توجه به رژیم غذایی‌تان است كه می‌توان به راحتی آماده‌اش كرد. استروژن خون به‌شدت با نوع تغذیه در ارتباط است و برای تنظیم میزان استروژن خون باید سری به آشپزخانه بزنید.




یكی از اصلی‌ترین راه‌ها برای اینكه روزهای قاعدگی ماهانه‌تان تنظیم شود توجه به رژیم غذایی‌تان است كه می‌توان به راحتی آماده‌اش كرد.  استروژن خون به‌شدت با نوع تغذیه در ارتباط است و برای تنظیم میزان استروژن خون باید سری به آشپزخانه بزنید.  حتما در اطراف شما هستند زنانی كه چند روز پس از قاعده ماهانه‌شان به هیچ‌وجه از چالاكی و سرحالی‌شان كم نمی‌شود و به‌راحتی زندگی عادی‌شان را ادامه می‌دهند و در مقابل زنانی كه چند روز پیش از موعد قاعدگی‌شان دچار افسردگی می‌شوند و دردهای عضلانی در ناحیه كمر و پاها عذاب‌شان می‌دهد و برنامه روزانه‌شان مختل می‌شود.  این بهترین نسخه ممكن در برطرف‌كردن این دردهاست.



اولین گام برای تنظیم سیكل قاعدگی

یكی از نخستین علائم بالا بودن میزان استروژن در بدن شما نامنظم بودن دوران قاعدگی است.  در واقع چند روز پیش از آغاز قاعدگی، استروژن خون شما به بالاترین حد خود می‌رسد.  برای تنظیم میزان این هورمون در یك چرخه 28 روزه تنها كافی است كه استرس خودتان را كم كنید و در كنار ورزش به مواد‌غذایی كه استفاده می‌كنید اهمیت بدهید.

در هر دوره ماهانه طبیعی، تعادل بین هورمون‌های استروژن و پروژسترون، بازسازی دیواره رحم را تنظیم می‌كند.  این دیواره در طول قاعدگی تخریب شده و از طریق خونریزی خارج می‌شود.  اگر تعادل بین هورمون‌ها به‌هم بخورد، دیواره رحم بیش‌از حد رشد می‌كند و به ناچار باید خونریزی بیشتری صورت بگیرد تا این دیواره بریزد و خارج شود.  گاهی خونریزی‌های شدید هنگام عادت ماهانه خانم‌ها، از یك اختلال انعقاد خون جدی ناشی می‌شود، نداشتن ‌تعادل هورمونی در دختران جوانی كه برای نخستین‌بار عادت ماهانه می‌شوند و همچنین در خانم‌هایی كه به یائسگی نزدیك می‌شوند، ‌بیشتر رخ می‌دهد.

 هر علت دیگری كه بتواند این تعادل هورمونی را به‌هم بزند، ‌ممكن است باعث خونریزی قاعدگی بیش‌ازحد یا طولانی شود، مثل بیماری‌های تیروئید كه اغلب با داروهای هورمونی قابل كنترل است.  هر چند، ‌استفاده نامناسب از داروهای هورمونی خود می‌تواند یكی از علل مستقیم این مسئله باشد. اولین گام برای تنظیم این سیكل ماهانه این است كه بدانید چه چیزهایی منجربه قاعدگی نامنظم می‌شوند و بعد از این مرحله است كه می‌توانید به یافتن درمان‌های موثر دست بزنید، اما یكی از موثرترین راه‌ها برای تنظیم شدن قاعدگی رعایت موارد زیر است.



دریایی‌های آرام ‌بخش

امگا 3، ماهی آزاد و ماهی ساردین

در اغلب موارد عروق خونی در تخمدان زنان ظریف هستند و به سبب گردش خون سریع ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند. در این میان سیگار كشیدن، وزن بالا و كلسترول می‌توانند این آسیب‌پذیری را بیشتر كنند، اما استفاده از روغن ماهی و قراردادن 2 وعده ماهی ساردین یا ماهی آزاد می‌تواند این آسیب‌پذیری را تا اندازه زیادی كاهش بدهد. در عین حال استفاده از ماهی و روغن امگا 3 می‌تواند پیامدهای یائسگی را هم به‌شدت كاهش بدهد. البته برای حذر كردن از جیوه‌ای كه این روزها در اغلب ماهی‌های دریای آزادی وجود دارد می‌توانید به همان روغن امگا3 بسنده كنید. در عین حال غذاهایی مانند سیب‌زمینی، نان، ماكارونی و برنج سفید به‌دلیل حجم بالای نشاسته‌ای كه دارند روی تخمك‌ها تاثیر منفی می‌گذارند.



نکته : پروتئین‌های گیاهی نه تنها سبب می‌شوند كه تعادل هورمونی بدن حفظ شود بلكه در عین حال سبب افزایش باروری هم می‌شوند.





گیاهی باشید

پروتئین، پنیرهای كم‌چرب، گوشت كم چرب و آجیل

پیدا كردن منابع پروتئین سالم یكی از اصلی‌ترین چالش‌های متخصصان تغذیه است. در عین حال زنان باید در رژیم غذایی‌شان به تعادل هورمونی هم فكر كنند. برای همین هم بهتر است برای تامین پروتئین‌ها بیشتر روی منابع گیاهی تكیه كنند. پروتئین‌های گیاهی نه تنها سبب می‌شوند كه تعادل هورمونی بدن حفظ شود بلكه در عین حال سبب افزایش باروری هم می‌شوند. برای همین هم سعی كنید در وعده‌های غذایی‌تان بادام، گردو، بادام زمینی، تخم‌مرغ آب پز و چیپس سویا را دست كم نگیرید. 



آفتابی شوید

ویتامین D

ویتامین D خاصیت غریبی در بهبود وضعیت سلول‌های تخمدان دارد و در عین حال می‌تواند به تقویم قاعدگی شما نظم ببخشد. در عین حال ویتامین D می‌تواند از بدن شما در مقابل ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و تخمدان جلوگیری كند. در عین حال می‌توان كمی از ویتامین D را در محصولات لبنی، ماهی تن، زرده تخم‌مرغ و ماهی ساردین پیدا كرد.
علاوه بر همه این‌ها بهترین راه این است كه هفته‌ای دوبار حداقل برای 10 دقیقه پوست‌تان را در معرض تابش یك آفتاب ملایم قرار بدهید.



سراغ تلخ‌ها بروید

شكلات تلخ

در شكلات و به‌ویژه شكلات تلخ تركیباتی وجود دارد كه سبب می‌شود گردش خون در بدن سریع‌تر شود. در عین حال خوردن شكلات تلخ در تنظیم استروژن و پلاكت خون هم نقش موثری دارد.

 در واقع استفاده از شكلات تلخ چند روز پیش از آغاز قاعدگی سبب می‌شود كه ماده دوپامین در خون فعال شود و به همین دلیل حسی از شادی در بدن احساس شود. برای این منظور بیشتر به سراغ شكلات تلخ 70 درصد بروید.



 برای آنكه درد كمتری بكشید

غذاهای چرب سبب افزایش ترشح هورمون استروژن می‌شوند و چربی‌های حیوانی بیشتر این حالت را در سیستم بدن شما پدید می‌آورند. در دراز مدت هم افزایش چربی خون و استروژن بالا امكان ابتلا به سرطان‌ها را در بدن شما جدی‌تر می‌كند. تحقیقات نشان داده، زنانی كه چربی خون بالایی دارند و میزان استروژن خون‌شان بالاست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.
 
با مصرف غذاهای گیاهی و با افزایش میزان فیبر دریافتی می‌توان میزان تولید استروژن‌ها را كاهش داد.  استروژن توسط كبد از جریان خون جذب ‌شده و پس از انتقال به روده كوچك، دفع می‌‌شود. فیبرهای گیاهی، مانند اسفناج، استروژن را جذب خود كرده و باعث دفع آن‌ها می‌شوند؛ در نتیجه فیبرهای غذایی به دفع استروژن‌ها كمك بزرگی می‌كنند. غذاهای حیوانی فاقد فیبر هستند و اگر رژیم‌غذایی فیبر گیاهی نداشته باشد، استروژن به‌طور كامل از بدن دفع نمی‌شود و میزان آن در خون افزایش می‌یابد.  با مصرف غلات، سبزی‌‌ها، حبوبات و دیگر غذاهای گیاهی می‌توان فیبر دریافتی را تامین و از افزایش بیش‌ازحد استروژن جلوگیری كرد.

فراموش نكنید، مصرف زیادی قندهای ساده می‌تواند باعث ایجاد افسردگی و زودرنجی در این دوره شود. بسیاری از زنان در این دوره به‌دلیل ایجاد درد در ناحیه كمر و پاها احساس می‌كنند دچار افت فشار شده‌اند و برای همین هم مواد قندی را در رژیم غذایی‌شان به‌شدت افزایش می‌دهند و در بسیاری دیگر از زنان مصرف زیاد شكلات‌ یا شیرینی قبل از دوره قاعدگی می‌تواند باعث افزایش احساس زودرنجی در این دوره شود. غذاهایی كه كربوهیدرات پیچیده و فیبر دارند (مثل نان‌های سبوسدار تهیه‌شده از گندم كامل، برنج قهوه‌ای، جو، سبزی‌ها و لوبیا) و همچنین مصرف غذاهای حاوی پروتئین بالا، مثل لوبیا، باعث كاهش عوارض این دوران می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد، دریافت كافی كلسیم و تعادل آن در بدن می‌تواند عوارض این دوران را كاهش دهد. تعادل كلسیم با دریافت میزان كافی كلسیم از فرآورده‌های لبنی یا مكمل‌ها ایجاد می‌شود؛ برای مثال مصرف كربنات كلسیم باعث كاهش عوارض قاعدگی می‌‌شود. محققان دریافته‌اند، مصرف پروتئین‌های حیوانی باعث افزایش دفع كلسیم توسط كلیه می‌شود و با كاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی، دفع كلسیم به نصف میزان قبلی خود می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
رهایی از بدن درد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه حل هایی سریع برای رهایی از درد کمر



درمان درد کمر, ورزش کمر درد

 

درد کمر که عموما در قسمت تحتانی آن به وقوع می پیوندد، دردیست که اکثر افراد زیر ۴۵ سال حداقل یک بار از آن رنج برده اند و می دانند که این درد می تواند بخشی از زندگی آنها را مختل کند.

اما در این مطلب قصد داریم به راه حل های ساده برای پیشگیری و یا بهبود آن اشاره کنیم. تا از شر این درد خلاص شوید.

 

۱. از گرما به جای مسکن استفاده کنید

هنگام بروز درد در ناحیه تحتانی ستون فقرات به جای مصرف استامینوفن و بروفن، سعی کنید کمرتان را گرم نگه دارید و از کیسه های آب گرم برای این کار کمک بگیرید. گرم نگه داشتن کمر به مدت ۸ ساعت می تواند تاثیر معجزه آسایی داشته باشد.

 

۲. مقدار کمتری پول در کیف پولتان قرار دهید

نشستن بر روی یک کیف پول تپل به سبب اینکه تعادل شما را بر هم میزند، می تواند منجر به آسیب به ستون فقرات شما و بعد از آن سیستم عصبی گردد. سعی کنید کیف پول خود را سبک کنید و به جای حمل تعداد زیادی اسکناس کم ارزش، اسکناس هایی با صفر های بیشتر و یا کارت بانکی تان را حمل کنید، تا در هنگام نشستن، ستون فقرات شما به یک سمت متمایل نباشد.

 

۳. کیف دستی تان را خالی کنید

آویزان کردن یک وزنه سنگین به یک طرف بدن به اسکلت و ماهیچه های شما فشار وارد می کند. از هر مدل کیفی که استفاده می کنید، در صورتی که وزن آن بیش از ۱۰ درصد وزن بدنتان است، بهتر است به فکر خالی کردن آن باشید. نگاهی به درون کیفتان بیاندازید و ببینید آیا آنچه را که حمل می کنید واقعا نیاز دارید؟

 

۴. حواستان به خیاط باشد

فرض کنید برای دوخت شلوار به سراغ خیاط میروید و خیاط به شما می گوید که یک پای شما از دیگری بلندتر است. این موضوع برای شما یک زنگ خطر جدی است. در صورتی که اختلاف ارتفاع ۲ پای شما بیشتر از ۲ سانتیمتر است، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودتان را برای پوشیدن کفش خاص آماده سازید.

 

۵. زانو ها را بالا نگاه دارید

در صورتی که در نشستن های طولانی بر روی صندلی در محیط کار و یا در حین پرواز، پای شما از سطح زمین فاصله داشته باشد، شما دچار درد در ناحیه کمر خواهید شد. بهتر است در چنین شرایطی، یک شئ مناسب زیر پای خود قرار دهید و پاها را اندکی بالاتر بیاورید. سعی کنید ارتفاع به حدی باشد که زانوهای شما بالاتر از باسن قرار بگیرند.

رعایت این نکات به پیشگیری از کمردرد و بهبود سریع آن کمک زیادی می کنند.

منبع:.salamatnews.com