سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

معضلی به نام بدخلقی زنانه!



قاعدگی,اختلالات قاعدگی,تغییرات پیش از قاعدگی

معضلی به نام بدخلقی زنانه!
یکی از انواع افسردگی‌ها و ناراحتی‌هایی که زنان تجربه می‌کنند مربوط به شرایط فیزیولوژیک و جسمانی آنهاست. ویژگی اصلی این اختلال نشانه‌هایی مانند خلق افسرده بارز، اضطراب آشکار، نا استواری عاطفی و کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره است. برای این‌که بتوان این اختلال را تشخیص داد باید حداقل پنج نشانه در خلال هفته آخر پیش از قاعدگی ظاهر شود:
* احساس غمگینی، ناامیدی یا حقارت
* احساس تنش، اضطراب یا بی‌قراری
* نااستواری آشکار خلقی همراه با گریه کردن زیاد
* تحریک‌پذیری پایدار، خشم و افزایش تعارض‌های بین فردی
* کاهش علاقه به فعالیت‌های معمول که ممکن است با کناره‌گیری از روابط اجتماعی همراه باشد.


* اشکال در تمرکز
* احساس خستگی، خواب آلودگی یا فقدان انرژی
* تغییرات آشکار در اشتها که ممکن است با زیاد خوردن یا تمایل شدید به غذاهای خاص همراه باشد.
* پرخوابی یا بی خوابی
* احساس ذهنی از پا افتادن یا غیرقابل کنترل بودن


* نشانه‌های جسمانی مانند حساسیت غیرطبیعی یا ورم پستان، سردرد یا احساس تورم یا افزایش وزن همراه با تنگ شدن لباس، کفش یا انگشتر
* درد مفصل یا عضله
گاهی این نشانه‌ها ممکن است با افکار خودکشی نیز همراه شوند. نکته قابل توجه این است که زنان قبل از قاعدگی ممکن است دچار این حالت و علائم شوند، اما این علائم باید در طول یکسال ظاهر شده باشند و با یک‌بار تجربه نمی‌توان فرد را مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی دانست. این علائم معمولا در آغاز مرحله تخمک‌گذاری، فروکش و پس از پایان قاعدگی کاملا از بین می‌روند.


باید در نظر داشته باشیم که مشکلات زناشویی یا شغلی طولانی مدت را با این نوع اختلال اشتباه نگیریم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که 75 درصد زنان تغییرات پیش قاعدگی جزئی را تجربه می‌کنند، اما حدود 5 درصد مبتلا به این اختلال هستند و معمولا از اوایل تا اواسط دهه سی سالگی رخ داده و شدت می‌یابد. آنچه باعث می‌شود تا وجود این اختلال آشکارتر شود اثراتی است که در روابط بین فردی و اجتماعی و عملکرد شغلی و تحصیلی او می‌گذارد و گاهی ممکن است که از سوی دیگران مورد درک واقع نشده و در نتیجه شدت ناراحتی فرد افزایش یابد.

 

برای برخورد کردن با این اختلال لازم است تا هم مداخلات دارویی صورت گیرد و هم در سیستم خانواده درمانی آموزش‌های حمایتی داده شود. با توجه به این‌که تغییرات فیزیولوژیک، عامل ایجاد این حالت هستند، بنابراین لازم است تا فرد به دلیل داشتن علائم این اختلال مورد تحقیر و سرزنش قرار نگیرد. همچنین با توجه به این‌که حوادث روزمره زندگی و تنش‌ها می‌تواند عاملی برای تشدید اضطراب و خلق افسرده فرد شود، بنابراین استفاده از راهکارهای درمانی برای اختلالات خلقی نیز توصیه می‌شود. در درمان این نوع اختلال لازم است تا از شناخت درمانی هم برای خود فرد و هم خانواده و اطرافیان او استفاده شود.
منبع : jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
اختلال بدخلقی در دختران و پسران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معضلی به نام «پسران با آرایش‌های زنانه»



ااخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,پسران با آرایش‌های زنانه

استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی در کشورمان اتفاق میافتد که تا چندی پیش نه تنها آرایش توسط مردان در جامعه ایران جایی نداشت بلکه آرایش بین زنان نیز حد و مرز داشت.

به گزارش ایلنا، اگر چه در قدیم اصطلاحی رایج بود با این مضمون که «مرد است و ابرویش» اما این اصطلاح این روزها جایگاهی نزد پسران ندارد و آنچه در آرایشگاه های زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالنهای آرایش مردانه به آن «کار ابرو» اطلاق میشود و استفاده از لوازم آرایش در آرایشگاه های مردانه کم کم به امری بدیهی تبدیل شده است.

برداشتن ابرو و کارهایی از قبیل مش و رنگن یا رنگهای مد سال که یخی و تیتانیومی است نیز مشتریهای فراوانی دارد و انگار نه انگار که تفاوتی بین آرایشگاه های زنانه و مردانه وجود دارد.

پسرهای جوان در کنار همه اینها، آرایش مو را هم یکی از بخشهای مهم خوشتیپی میدانند، وقتی موها را بلند میکنند، میبافند و مهره میاندازند یا رنگ می کنند، مش وهای لایت، یا طراحی می کنند، گمان می کنند  که خوش تیپ شده اند و اینطور می خواهند که جلب توجه کنند.

آرایشگاه رفتن برای برخی از این مردان جوان، تنها به یک شامپو کردن و کوپ معمولی ختم نمیشود، آنها در این سالن های زیبایی، کار زیاد دارند، باید به موهایشان برسند، رنگ کنند، کوتاه کنند، مش در بیاورند، کف سر را طراحی کنند، ابرو درست کنند، ریش را فُرم دهند.

اما چرا گرایش به آرایش دخترانه در بین پسران افزایش یافته و چرا برخی پسران سعی می کنند خود را به روش های مختلف شبیه دختران نمایند؟

با نگاهی با آرایشگاه های مردانه و صحبت با این پسران در می یابیم که مهمترین عامل آرایش آنها، جلب توجه در جامعه به خصوص در بین دختران است.

این دسته از پسران مدعی هستند که با آرایش می توانند در بین جنس مخالف خود جلب توجه کرده و دل دختران را بدست آوردند.

این روزها با نگاهی به ویترین مغازه ها در می یابیم که نگاه و سلیقه برخی مردان نسبت به آنچه هستند و آنچه می پوشند تغییر کرده است. ویترین مغازه ها که پیراهن های رنگی و گلدار با شلوارهای پاچه تنگ و کوتاه و به قول خودشان  پاره، پُر شده، از آلبوم آرایشگاه های مردانه با انواع مدلهای کوپ و رنگ مو و ...نشان از خطری جدی در بین مردان جوان دارد و آن تغییر رفتار آنهاست.

آنها، پول زیاد برای سر و صورتشان خرج می کنند. لیزر و بوتاکس و ژل تزریق می کنند، تاتو می زنند و خودشان را برنزه می کنند، تا خوش تیپ شوند و برای کامل شدن این حلقه و نشان دادن تمام زحمات و میلیونها تومان پولی که هزینه کردهاند، پیراهن و تیشرتهای توری با یقه های باز می پوشند، شلوارهای کوتاه و تنگ به تن می کنند و با کفش های بدون جوراب، خوش تیپی، به مفهوم خاص خودشان، را به رخ  می کشانند.

الگو برداری از ماهواره و تبلیغات خارجی
امروز مفهوم زیبایی در بین نسل جوان در حال تغییر است و مهمترین عامل این تغییرات، تبلیغات شبکه های ماهواره ای و نداشتن الگو های مناسب در جامعه است.

خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها، مسئولان فرهنگی، صدا و سیما و ... همه و همه در این ناهنجاری نقش دارند و تا زمانی که دانشگاه های ما تبدیل به شو مدل باشند و صدا و سیما نتواند هیچ الگوی مناسبی را به جوانان ارایه دهد، شاهد وخیم تر و فراگیر تر شدن این ناهنجاری خواهیم بود.

اگر چه معضل آرایش در پسران در حال حاضر فراگیر نشده و تنها در شهر های بزرگ و بین پولدار ها رواج دارد اما در صورت بی توجهی و ناتوانی در الگو سازی برای جوانان، کم کم باید شاهد گسترش این معضل و ناهنجاری در کل جامعه باشیم.