سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

معجزه اي درکاهش بوي آزار دهنده بدن و پاها



 

 

معجزه اي درکاهش بوي آزار دهنده بدن و پاها


آيا تا به حال با افراد ژوليده و بوي بد برخورد کرده‏ايد؟ همه ما دوست داريم تميز و مرتب و معطر باشيم، اما گاهي اوقات‏ بوي بد بدن ما ممکن است موجب آزار و اذيت ديگران شود و ارتباط ما را با ديگران دچار اختلال کند. خيلي‏ ها فکر مي کنند، عرق بدن، بوي بدي مي‏دهد، در صورتي که عرق، يک مايع بي بوست که با فعال شدن هورمون‏هاي جنسي در دوران بلوغ از غدد عرق يا همان آپوکرين ترشح مي شود و فقط پروتئين، چربي و قند دارد.
عامل اصلي ايجاد بو، باکتري‏هايي هستند که به طور طبيعي روي پوست ما زندگي مي‏کنند. اين باکتري‏ها غيرهوازي هستند و براي رشد و تکثير به شرايط بدون اکسيژن نياز دارند. وقتي که منافذ پوست، با چربي ترشح شده از غدد عرق، بسته مي شوند، اين باکتري ها هم فعال مي گردند و بوي بدي ايجاد مي‏کنند.

هر چه ميزان عرق بيشتر باشد، اين مشکل آزاردهنده‏تر مي‏شود. در برخي بيماري ها مانند ديابت، بيماري کبدي ، برخي اختلالات متابوليک، ابتلا به انگل‏ها و عفونت هاي قارچي و همچنين افرادي که قند خونشان کم يا زياد است، اين اتفاق مي‏افتد. برخي حالت هاي خاص مانند يائسگي، هيجان، ترس و عصبانيت بيش از حد نيز موجب بيشتر شدن ميزان تعريق مي شوند.
اگر تعادل سوخت و ساز مواد غذايي در بدن به هم بخورد، بوي بدن بدتر هم مي‏شود. در واقع بدن براي خلاص شدن از شر مواد زايدي که انباشته شده اند، اين عرق و در نتيجه بو را توليد مي‏کند. مثلا برخي افراد با خوردن مواد غذايي غني از کولين مانند تخم مرغ، ماهي، جگر و حبوبات، ممکن است بويي شبيه بوي ماهي بدهند. اين افراد با حذف اين مواد از رژيم غذايي شان، به راحتي مي‏توانند از شر اين بو خلاص شوند.
همچنين برخي مواد غذايي مانند سير و پياز نيز بوي بدي توليد مي کنند.

 

معجزه اي درکاهش بوي آزار دهنده بدن و پاها

 

چطور بوي بدن را کمتر کنيم؟

براي برطرف کردن بوي بدن، مهم ترين و اولين کار اين است که علت اين بو را پيدا کنيد. اگر شما جزو گروهي هستيد که بوي بدنتان آزاردهنده است، ممکن است لازم شود به پزشک مراجعه کنيد. با اين حال، با رعايت نکات زير مي‏توانيد بوي بدنتان را کمتر کنيد:


1) هر روز حمام کنيد. حمام کردن باکتري هايي را که به خصوص در زير بغل تجمع دارند و عرقتان را بدبو مي‏کنند، برطرف مي‏کند. استفاده از ليف در کنار صابون هنگام شستشوي بدن موجب مي شود اين باکتري‏ها راحت‏تر برداشته شوند.


2) لباس مناسب بپوشيد. انتخاب لباس مناسب در پيشگيري از بوي بدن موثر است. لباس‏هاي گشاد و نخي که به راحتي هوا در آنها جريان پيدا مي‏کند بهتر از لباس‏هاي تنگ و چسبان با الياف مصنوعي هستند. وقتي جريان هوا عرق را تبخير کند، رشد باکتري‏ها محدود مي‏شود.


3) به رژيم غذايي‏تان توجه کنيد. غذاهايي مانند گوشت، پياز، سير، ادويه جات و نوشيدني‏هايي مانند قهوه و الکل مي‏توانند بوي نامطبوعي در بدن ايجاد کنند، البته با توجه به اينکه خود فرد به بوي بدنش عادت مي کند و متوجه نامطبوع بودنش نمي‏شود، بهتر است براي اطمينان از تاثير رژيم غذايي در کم شدن بوي بدن، از ديگران کمک بگيريد.


4) سيگار را کنار بگذاريد. مصرف سيگار و بعضي داروها هم مي‏تواند علاوه بر بدبو کردن دهان، موجب بدبو شدن پوست نيز شوند. البته هفته ها طول مي‏کشد تا بوي بد سيگار بعد از ترک آن از بين برود.


5) از محصولات آرايشي و بهداشتي استفاده کنيد. براي برطرف کردن بوي بدن مي توانيد از محصولات آرايشي و بهداشتي ضدعرق و انواع دئودورانت‏ها هم استفاده کنيد. اين محصولات موجب خشک شدن سريع عرق شده و جلوي فعاليت باکتري‏ها و بدبو شدن بدن را مي‏گيرد.

 

معجزه اي درکاهش بوي آزار دهنده بدن و پاها

 

بوي بد پاها را چه طور از بين ببريم؟

بوي بد پاها هم يکي از موارد آزار دهنده‏اي است که به ويژه در افرادي که ساعات زيادي بيرون از منزل هستند و پاهايشان را از کفش بيرون نمي‏آورند ديده مي شود. براي از بين بردن اين بوي بد، رعايت نکات زير مي‏تواند مفيد باشد:


* پاهايتان را هر روز با آب و صابون بشوييد.


* جوراب بپوشيد. جوراب عرق پا را جذب کرده و سبب مي شود کفشتان بو نگيرد. از جوراب‏هاي نخي استفاده کنيد و آنها را به طور مرتب بشوييد.


* در انتخاب کفش دقت کنيد. کفش‏هاي پلاستيکي موجب تعريق بيشتر پا مي‏شوند. براي پيشگيري از اين مشکل توصيه مي‏شود از کفش‏هاي کتاني و چرم طبيعي استفاده کنيد.


* استفاده از پودرهاي مخصوص رفع بوي بد پا يا پودر زاج در کفش، به کاهش بو کمک مي‏کند. همچنين استفاده از اسپري‏هاي ضد عرق و شستشوي پا با محلول‏هاي ضدعفوني کننده نيز در از بين بردن باکتري‏ها و رفع بوي بد بدن موثر است. اگر دسترسي به اين مواد نداشتيد فقط کافي است از پودر جوش شيرين استفاده کنيد و آن را شب قبل در کفش خود بريزيد.



ویدیو مرتبط :
شعبده بازی جدا کردن پاها از بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 علامت در پاها که نشان دهنده مشکلات داخلی بدن هستند



پاها,نشانه های بیماری, علت بی حسی در پاها

پاها برخی از علائم بیماری های را نشان می دهند

 

پاها، تابلوی اعلانات مشکلات داخلی بدن هستند

ناخن های بی رنگ پاها یا نشانه های عجیب می توانند بیانگر نوعی مشکل در بدن شما باشند. پاها فقط عضوی برای راه رفتن و و سر پا نگه داشتن ما نیستند، آنها تابلوی اعلانات مشکلات داخلی بدن هستند و با شناخت انواع نشانه ها، می توانید بیماری های احتمالی بدن خود را تشخیص دهید.

در اینجا با 8 علامت موجود در پاها که نشان دهنده مشکلات داخلی بدن هستند، آشنا می شویم.

 

1- از بین رفتن موهای انگشتان پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: جریان خون ضعیف
فولیکول های مو خون کافی دریافت نمی کنند و بی فعالیت باقی می مانند و از بین می روند. این مشکل اصولا در پاهایی که همیشه سرد هستند، بیشتر نمایان می شود.
این مشکل اصولا در اثر بیماری های خونی و تصلب سرخرگ صورت می گیرد که باعث کند شدن و ممانعت از جریان خون می شود. جریان خون ضعیف همچنین می تواند به دلیل مشکلات قلبی نیز باشد. پمپاژ ضعیف خون در قلب موجب مشکلات گردش خون در بدن می شود. در این حالت، بیمار باید نزد جراح و متخصص مراجعه کند.

 

پاهای همیشه داغ,نشانه های بیماری, علت بی حسی در پاها

درمان دردهای عصبی می تواند به کم شدن داغی کف پا کمک شایانی کند

 

2- احساس گرمای زیاد در پاها
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: بیماری عصبی (کرختی)
احساس گرمای زیاد در پاها نشانه بیماری های عصبی است. بیماری عصبی اصولا در نتیجه نقص در عملکرد عصب ها به وجود می آید و دلایل آن می تواند بیماری دیابت، کمبود ویتامین و عوارض جانبی داروهای مختلف است. در وهله اول باید ریشه این بیماری را بیابید. اگر دلیلی برای آن پیدا نکردید، احتمالا جزو بیماری های اعصاب است که دلیل نامعلومی دارند. درمان دردهای عصبی می تواند به کم شدن داغی کف پا کمک شایانی کند.

 

3- انگشت های خمیده پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: مشکلات ریه، قلب یا روده و معده
افرادی که انگشتان پای آنها کج و شکل عجیبی دارد، احتمالا از مشکلات ریه، قلب یا روده و معده رنج می برند. فرقی هم نمی کند یک انگشت یا همه انگشتان آنها کج باشند.
این وضعیت نشانه مهمی از بیماری های ریه و حتی سرطان ریه است. همچنین می تواند نمایشگر بیماری های معدی یا ناراحتی های قلبی هم باشد. این افراد باید نزد پزشک بروند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

 

پاها,نشانه های بیماری, علت بی حسی در پاها

گاهی کرختی و بی حسی پاها در اثر ابتلا به دیابت صورت می گیرد

 

4- احساس کرختی و بی حسی در پاها
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: دیابت
کم یا زیاد شدن حس اعضای بدن، دلیل عصبی دارد. اما در بسیاری از موارد، کرختی و بی حسی پای انسان در اثر ابتلا به دیابت صورت می گیرد. تجمع قند روی عصب ها باعث تخریب عصب های بدن می شود. افرادی که این مشکل را دارند، حتی اگر در کفش آنها سنگریزه ای هم باشد متوجه نخواهند شد. اگر دچار بی حسی پاها هستید و آزمایش قند خون داده اید و مشکلی نداشته اید، ممکن است دچار لنگی پا باشید و جایی که وزن شما روی پایتان می افتد، از بین رفته باشد. عصب هایی که به اطراف پا می روند، کشیده و باعث از بین رفتن حس عصبی در آن قسمت می شوند.

 

گرفتگی عضلات پا,نشانه های بیماری, علت بی حسی در پاها

کم آبی بدن می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود

 

5- گرفتگی عضلات پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: کم آبی بدن یا پتاسیم پایین
کمبود آب بدن یا کم بودن پتاسیم در بدن می تواند موجب گرفتگی عضلات در پا شود. پیش از انجام فعالیت های سنگین، حتما موز بخورید و آب زیادی بنوشید. شب ها پیش از خواب حتما پاهای خود را بکشید.

 

6- چاله های روی ناخن پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: پسوریازیس
بسیاری از مردم روی ناخن های دست یا پای خود چاله دارند. بیش از سه چهارم آنها پسوریازیس یا نوعی بیماری مفصلی دارند که به پسوریازیس مرتبط می شود و روی مفاصل تاثیر می گذارد. شاید ناخن ها ضخیم، زرد یا حتی قهوه ای باشند. این بیماری با دارو تغییر رژیم و سبک زندگی قابل درمان است.

 

علت دردناک بودن شست پا,بیماری بیماری نقرس, علت بی حسی در پاها

بیماری نقرس سبب التهاب، درد و قرمز شدن انگشت شست پا می شود

 

7- ملتهب، دردناک و قرمز بودن انگشت بزرگ پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: نقرس
نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد می شود و باعث درد مفاصل می شود. این بیماری معمولا در نتیجه رژیم غذایی نادرست و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و پنیر به وجود می آید. وقتی انگشت بزرگ پا قرمز، ملتهب و دردناک می شود، به طوری که نمی توان حتی آن را لمس کرد، باید مراقب باشید که دچار نقرس نشده باشید. بیماران نقرسی اصولا اسید اوریک بسیار زیادی تولید می کنند و پزشک برای کاهش درد انگشت پا، کورتیزون به انگشت پا تزریق می کند. در ضمن، این افراد باید غذاهایی مثل گوشت قرمز را حذف و یا کم مصرف کنند و داروهای لازم را تحت نظر پزشک استفاده نمایند.

 

8- شکننده بودن ناخن های پا
احتمالا چه مشکلی وجود دارد: کمبود ویتامین
شکننده بودن ناخن های پا نشانه کمبود ویتامین های A و D و کلسیم و منیزیوم هستند.
میزان کافی از ویتامی D در اثر قرار داشتن در معرض مستقیم نور خورشید به بدن می رسد اما اگر امکان زیر آفتاب بودن را ندارید، بهتر است از قرص های مکمل که در همه داروخانه ها وجود دارند، استفاده کنید (البته تحت نظر پزشک).

 

نداشتن اسیدهای چرب کافی در اطراف ناخن ها نیز موجب التهاب در اطراف ناخن ها می شوند. همین مساله باعث ضعیف شدن ناخن ها و شکنندگی آنها می شود. کم کاری غده تیروئید، مشکلات ریه، سل و سندروم شوگرن نیز می توانند از دیگر دلایل شکنندگی ناخن ها پا باشند.

منبع : tebyan.net