سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مصرف ویتامین مجوز پرخوری نیست!


در طول سال‌های گذشته استقبال مردم از قرص‌های ویتامین و مكمل‌ها به‌شدت افزایش یافته است اما آخرین تحقیقات نشان داده است، این موضوع نقش زیادی در بهبود سلامت مردم نداشته و حتی برای بسیاری از آن‌ها مضر است.



در طول سال‌های گذشته استقبال مردم از قرص‌های ویتامین و مكمل‌ها به‌شدت افزایش یافته است اما آخرین تحقیقات نشان داده است، این موضوع نقش زیادی در بهبود سلامت مردم نداشته و حتی برای بسیاری از آن‌ها مضر است. در حقیقت مصرف ویتامین‌ها باعث شده مردم تصمیم‌های اشتباهی بگیرند و با این تصور كه ویتامین‌ها از بدن‌شان محافظت می‌كنند می‌توانند هر چیزی را بخورند و دست به انجام هر كاری بزنند. همچنین افرادی كه ویتامین مصرف می‌كنند با این تصور كه با این كار هیچ‌چیزی نمی‌تواند به آن‌ها آسیب برساند، بیشتر به سراغ غذاهای ناسالم می‌روند. این موضوع نشان می‌دهد، چرا با وجود استقبال بی‌نظیر مردم در سال‌های گذشته نسبت به استفاده از ویتامین‌ها، سلامت عمومی جامعه چندان بهبود پیدا نكرده است. این افراد همچنین كمتر از دیگران ورزش می‌كنند و راه می‌روند زیرا باز هم تصور می‌كنند، ویتامین‌هایی كه مصرف می‌كنند می‌تواند این كمبودها را جبران كند. به این ترتیب مردم با خرید مكمل‌های غذایی و ویتامین‌ها نه تنها كمكی به سلامت خود نمی‌كنند بلكه بیشتر از دیگران سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

سازمان ملی سلامت آمریكا نیز به پزشكان توصیه می‌كند، مصرف مولتی ویتامین‌ها را فقط برای بیمارانی كه احتیاج به ویتامین‌های بیشتر دارند تجویز كنند. افرادی كه نمی‌توانند به اندازه كافی غذا بخورند یا نمی‌توانند ویتامین‌های مورد نیاز خود را از راه غذا تامین كنند می‌توانند با استفاده از این قرص‌ها سود ببرند. این در حالی است كه مصرف مولتی ویتامین‌ها گاهی هم می‌تواند برای بدن مضر باشد. برای مثال تحقیقات روی زنان سوئدی نشان می‌دهد، افرادی كه مرتب این قرص‌ها را مصرف می‌كنند با احتمال 19 درصد بیشتر به سرطان سینه دچار می‌شوند.



ویدیو مرتبط :
تاثیر مصرف ویتامین دی در بینایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف ویتامین C در طول روز از استرس جلوگیری می کند



 

 

 

مصرف ویتامین C در طول روز از استرس جلوگیری می کند

 

یك متخصص تغذیه گفت: روز خود را با مصرف یک لیوان آب شروع کنید؛ زیرا وقتی بدن تحت استرس است بدن شما به ویتامین C بیشتری احتیاج دارد و یک لیوان آبمیوه تازه نیاز شما را تامین می کند.

لیلا عیوض زاده گفت: نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب، بدن شما را از بی آبی حفظ می کند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن است، بنابراین یک عدد موز، مقداری مواد غذایی با فیبر زیاد و ماست کم چرب برای صبحانه استفاده کنید؛ چرا که موز منبع غنی ویتامین B۶ است که برای سوخت و ساز بدن به ویژه در مواقع استرس لازم است.

وی تصریح کرد: فقط یک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در بقیه روز خودداری کنید. همچنین در مقابل تمایل به مصرف شیرینی به عنوان میان وعده، باید مقاومت کافی داشته باشیم.

عیوض زاده تاکید کرد: از غلات کامل، نان کم چرب تهیه شده با شیر و انواع کیک های ساده خانگی استفاده كنید وبسیار بهتر است برای مقابله با تمایل به مصرف شکر، از نان های تهیه شده با آرد کامل و شکر کم استفاده کنید، زیرا هر اندازه این شاخص پائین تر باشد، مواد حاوی کربوهیدرات دیرتر تبدیل به قند می شوند و بنابراین سطح قند خون را بیشتر می توانیم کنترل کنیم و بیشتر احساس آرامش می کنیم.../تحلیل:ایسنا