سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مصرف برخی مواد غذایی در پیشگیری از حساسیت فصل بهار موثر است


متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی مواد غذایی از جمله ماهی های چرب، سیر ،پیاز ،ماست، اسفناج و نوشیدن چای سبز در پیشگیری از حساسیت فصل بهار بسیار موثر است.

هومن احمدلو : این مواد غذایی همچنین می‌تواند تسكین ‌دهنده‌ آلرژی در افراد باشد. وی با بیان اینكه مصرف برخی ماهی های چرب مثل سالمون و ساردین می تواند سبب افزایش میزان امگا 3 در بدن افراد شود، اظهار داشت: مصرف این نوع ماهی ها می تواند میزان التهاب افراد - كه یكی از نشانه های آلرژی در بدن است - را كاهش دهد.
احمدلو ادامه داد: بررسی ها نشان داده است كودكانی كه از سنین پایین، مصرف ماهی های چرب را آغاز می كنند، كمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژی های فصلی قرار می گیرند.



این متخصص تغذیه، سیر را تقویت كننده سیستم ایمنی بدن انسان دانست و گفت: مصرف سیر به ویژه به صورت خام، سبب افزایش میزان آنتی اكسیدان در بدن می شود و در پیشگیری از حساسیت ناشی از گرده گیاهان در فصل بهار بسیار موثر است.
احمدلو با اشاره به اینكه مصرف پیاز نیز سیستم ایمنی را نسبت به مواد آلرژی زا بی تفاوت می كند، افزود: ماست نیز یكی دیگر از مواد غذایی علیه آلرژی است به طوری كه باكتری های زنده موجود در ماست، دستگاه گوارش را تحریك به ساخت گلبول های سفید، پادتن و فاكتورهای رشد می كند كه می تواند میزان عكس العمل ارگانیسم نسبت به مواد آلرژی زا را كاهش دهد.
به گفته این متخصص تغذیه، مصرف سیب ،هویج ،كرفس ،گوجه فرنگی ،خربزه و موز، آلرژی فصلی به ویژه در بهار را تشدید كرده و باعث خارش و تورم دهانی در افراد می شود.

منبع : ایرنا


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی برای پیشگیری از دیابت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف زردآلو در پیشگیری از بیماری های قلبی و عصبی موثر است



 

 

مصرف زردآلو در پیشگیری از بیماری های قلبی و عصبی موثر است

 

 

یک کارشناس تعذیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف زردآلو در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عصبی موثر است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، شهلا جودت با بیان این مطلب افزود: زردآلو حاوی ویتامینهای E، C و آهن است و مواد مغذی موجود در آن از چشم محافظت و فیبر موجود در آن با بیماریها مبارزه می کنند.

وی ادامه داد: زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری است و بتا کاروتن موجب کاهش خطر بروز بیماریهای قلبی، سکته، آب مروارید و بعضی سرطانها می شود.

وی زردآلو را غذای مفیدی برای سلامت قلب معرفی کرد و اظهار داشت: بتاکاروتن موجود در زردآلو در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که در حفظ بینایی چشم موثر است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول ها را می گیرد.

وی تصریح کرد: اسید سالیسیلیک موجود در زردآلو نیز ضدباکتری و عفونت است و همچنین مصرف این میوه پرخاصیت در حفظ قند و کاهش کلسترول خون موثر است.

وی عنوان کرد: فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیماریهای روده ای پیشگیری می کند و زردآلو رسیده به علت دارا بودن ویتامینهای گروه B در درمان بیماریهای عصبی، روحی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.

به گفته این کارشناس تغذیه میوه و هسته شیرین زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین C در تقویت بدن، رفع اختلال رشد کودکان، جلوگیری ازخونریزی لثه، درمان درد مفاصل و روماتیسم مفید است.

جودت با بیان این که هر یک ۱۰۰ گرم زردآلو، ۲۷۰ کیلو کالری انرژی ایجاد می کند، گفت: در ۱۰۰ گرم زردآلو ۱۴ میلی گرم کلسیم، ۱۹ میلی گرم فسفر، ۲۹۴ پتاسیم، ۲۷۰۰ واحد ویتامین A و یك گرم پروتئین و ۱۰ میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

وی افزود: زردآلوی نارس، دیرهضم و نفاخ است و برای افرادی که معده ضعیف و حساس دارند مناسب نیست..... /  خبرگزارى ایسنا