سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مشکلات پوستی که زنان باردار با آن مواجه اند



ماسک بارداری,ترک های پوستی در باردرای

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از چربی پوست و جوش و آکنه شکایت می کنند

 

ترک های پوستی به دلیل افزایش حجم بدن خانم در دوران بارداری بروز می کند و تحقیقات علمی نشان داده نمی توان از آن پیشگیری کرد، چون استعداد ژنتیکی در آن دخیل است. بهترین توصیه برای پیشگیری، مراقبت از افزایش بیش از اندازه وزن است.

دکتر تهرانچی ، متخصص پوست معتقد است که خانم ها به دلیل تغییرهای هورمونی دچار برخی تغییرهای پوستی در دوران بارداری می شوند که از آن جمله می توان به موراد زیر اشاره کرد:

 

- پرمویی: در دوران بارداری ممکن است خانم دچار هیرسوتیسم یا پرمویی شود یا اگر قبلا دچار آن بوده مشکلش تشدید شود.

این مساله گاهی بعد از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد و گاهی باقی می ماند و روش درمان آن لیزر است که در دوران بارداری مقدور نیست و باید آن را به بعد از زایمان موکول کرد.

 

- افزایش طول زمان رشد موها: در دوران بارداری ریزش موهای سر کم می شود، اما چهار ماه بعد از زایمان ناگهان ریزش مو شدید شده تا جایی که ممکن است خانم 40 درصد موهای خود را از دست بدهد.

جای نگرانی نیست و درمانی نیاز ندارد و در طی 3 تا 4 ماه مجددا موهای ریخته جایگزین خواهند شد. برای این منظور کافی است در طول بارداری و بعد از زایمان، از ترکیب های آهن و اسید فولیک زیر نظر متخصص زنان استفاده کنید.


- افزایش تیرگی پوست: این موضوع به خصوص در نژاد ما که پوست نسبتا تیره ای داریم، بیشتر دیده می شود. در دوران بارداری احتمال بروز لک صورت، تیرگی اطراف آرئول پستان و خط روی شکم بیشتر می شود. این تیرگی ها نیاز به پیشگیری یا درمان ندارند و بعد از زایمان از بین می روند.

تنها ماسک بارداری (ملاسما)  است که اگر بروز کند، گاهی بعد از زایمان رفع می شود و گاهی تا مدت ها باقی می ماند. برای پیشگیری از این مساله می توان از ضدآفتاب استفاده کرد و از تماس طولانی با نور خورشید خودداری کرد.

در استفاده از ضدلک ها باید بسیار مراقب بود، زیرا استفاده از برخی ترکیب ها در دوران بارداری مضر است. بهتر است هر نوع درمانی را به بعد از زایمان موکول کنید.


خانم های باردار بهتر است تا جای ممکن از آرایش کردن یا استفاده همزمان از محصولات آرایشی بهداشتی متنوع خودداری کنند، زیرا به اثبات رسیده که این مواد حاوی ترکیب های شیمیایی مضر است

- آکنه: بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از چربی پوست و جوش و آکنه شکایت می کنند. برای درمان کافی است از صابون های مناسب برای شستشو استفاده کنید و تحت نظر پزشک داروهای مجاز دریافت کنید.

- تشدید یا تسکین برخی بیماری های پوستی: علائم برخی بیماری های پوستی مانند لوپوس یا پسوریازیس در بارداری فروکش کرده و بعد از زایمان تشدید می شوند. برای این منظور حتما باید زیر نظر متخصص باشید و او را از بارداری خود آگاه کنید.


- استریا یا ترک های پوستی: به دلیل افزایش حجم بدن در دوران بارداری این ترک ها بروز می کند و تحقیقات علمی نشان داده نمی توان از آن پیشگیری کرد، چون استعداد ژنتیکی در آن دخیل است.

بهترین توصیه برای پیشگیری، مراقبت از افزایش بیش از اندازه وزن است. بعد از شیردهی می توان به کمک لیزر و رادیوفرکوئسی این خطوط را تا حدی ترمیم کرد.

- خارش: یکی از گله های اصلی خانم های باردار خارش های شدید است که می توان در موارد آزاردهنده به کمک داروهای آنتی هیستامین آن را رفع کرد. در استفاده از استروئیدهای موضعی باید مراقب بود، زیرا در سطح وسیعی می تواند عوارضی مشابه استروئیدهای خوراکی روی جنین داشته باشد.

بهترین راه مقابله با خارش، چرب و مرطوب نگه داشتن پوست است. با سرد شدن هوا گرچه دوش گرفتن با آب گرم لذت بخش است، اما بهتر است خانم ها دمای آب را خیلی بالا نبرند و با آب ولرم دوش بگیرند، زیرا این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی روی پوست و خشکی و خارش می شود.

بهتر است خانم ها بعد از حمام و تا هنوز پوستشان نمناک است و رطوبت دارد، از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده استفاده کنند.

ماسک بارداری,ترک های پوستی در باردرای

در دوران بارداری انجام لیزر برای از بین رفتن موهای زائد توصیه نمی شود

 

  دکتر میری ، متخصص پوست نیز به خانم های باردار توصیه می کند که از چهار کار زیر پرهیز کنند:

1- لیزر، ممنوع! در دوران بارداری انجام لیزر برای از بین رفتن موهای زائد توصیه نمی شود اما می توان به روش های دیگر این کار را انجام داد. بهتر است با روش های دیگری مثل شیو کردن، موهای زائد را از بین برد.

2- آرایش کمتر! خانم های باردار بهتر است تا جای ممکن از آرایش کردن یا استفاده همزمان از محصولات آرایشی بهداشتی متنوع خودداری کنند، زیرا به اثبات رسیده که این مواد حاوی ترکیب های شیمیایی مضر است.


3- دکلره ممنوع! رنگ کردن مو ایرادی ندارد، اما استفاده از مواد شیمیایی قوی برای فر یا صاف کردن مو و یا دکلره توصیه نمی شود.

4- مانیکور و پدیکور بااحتیاط ! انجام مانیکور و پدیکور ایرادی ندارد، اما باید با رعایت بهداشت انجام گیرد و از وسایل شخصی و استریل برای این منظور استفاده شود تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد.

 دکترکاشانیان ، متخصص زنان می گوید:

«یکی از مسائلی که در خانم های باردار گاهی رخ می دهد، ادم گوده گذار یا مساله احتباس آب است. این خانم ها وقتی پوست و گوشتشان را با انگشت به داخل فشار دهند، کمی طول می کشد تا به حالت نخست بازگردد.

این موضوع به دلیل پرفشاری خون یا افزایش ترشح آلبومین در ادرار است و نیاز به درمان دارد. اما در صورتی که فشار خون طبیعی باشد و آزمایش ها مشکلی را نشان ندهند، این مساله به تغییرهای هورمونی مربوط می شود و کاملا طبیعی است و بعد از زایمان رفع خواهد شد و جای نگرانی نیست.

به دلیل احتباس آبی که معمولا خانم ها درگیر آن می شوند، توصیه می کنیم لباس های صنعتی و تنگ نپوشند. پوشیدن لباس تنگ، جریان صحیح خون را دچار اختلال می کند و عامل ایجاد مشکلات گوارشی، ریفلاکس، نفخ و درد شکم هستند.

عدم جریان هوا بین لباس و پوست نیز فضای تنگ و مرطوبی ایجاد می کند که مناسب رشد باکتری هاست.

پوشیدن لباس های زیر تنگ از جنس پلاستیک در خانم ها می تواند باعث انتقال باکتری های مقعد به دستگاه تناسلی شود و احتمال ابتلا به عفونت را بالا ببرد. ضمن اینکه احتمال عفونت ادراری در بارداری خود بالاست.

احتمال بروز کهیر، مخصوصا کهیر فشاری و درماتیت تماسی نیز با پوشیدن لباس های تنگ در بارداری افزایش می یابد.»

منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو مرتبط :
چرا در زندگی به مشکلات مواجه هستیم ؟ | المفلحون HD

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکلات معمول در بارداری ؛خاک خوری زنان باردار



بارداری,مشکلات دوران بارداری,دوران بارداری

 آبریزش از دهان:این مشکل دردوران بارداری برخی خانم ها به وجود می آید که علت آن گاهی تحریک غدد بزاقی به دلیل مصرف بالای نشاسته در این دوره است.

▪ سوزش سر دل و ترش کردن:
این حالت از مشکلات بسیار شایع بارداری است که به علت شل شدن دریچه ای که در ابتدای معده قرار دارد و بر اثر هورمون های دوران بارداری پیش می آید و با بزرگ شدن رحم و فشاری که به معده می آورد تشدید می شود.

البته سوزش و ترش کردن معده معمولا خفیف بوده و با رعایت رژیم غذایی به صورت مصرف غذا در وعده های متعدد و با حجم کم مرتفع می شود. همچنین در این زمان از خم شدن یا خوابیدن روی شکم باید خودداری کرد.

در صورت نیاز می توان از شربت های معده با دستور پزشک استفاده کرد. در صورت عدم بهبود باید به پزشک مراجعه کرد.

▪ خاک خوری:
به مصرف غذاهای غیرمعمول در بارداری توسط خانم باردار PICA می گویند که شامل مصرف موادی مثل یخ، خاک، برنج خام و... است. حدود ۴ درصد خانم های باردار دچار این مشکل هستند.

در گذشته فکر می کردند که علت این وضعیت کم خونی شدید است ، در تحقیقات این مساله تایید نشده است ولی ملاحظه شده اگر مصرف این مواد آنقدر زیاد شود که جای تغذیه معمولی گرفته شود، منجر به کم خونی می شود. از طرفی در کسانی که این عادت را دارند، احتمال زایمان زودرس بیشتر است.
 
▪ خواب و خستگی:
در ابتدای بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، احساس خواب آلودگی و خستگی بیشتر است و در اواخر بارداری به دلیل افزایش وزن این مساله تشدید می شود.

از طرفی این قضیه می تواند به صورت اختلال خواب بخصوص بیدار شدن مکرر در نیمه های شب اتفاق بیفتد. شکی نیست که خواب مناسب مادر در رشد جنین موثر است ،پس باید در صورت بروز این مشکل با مشورت پزشک از داروی مناسب استفاده کرد. خانم های باردار اغلب در مورد روش مناسب خوابیدن سوال می کنند.

پاسخ این است که در نیمه اول بارداری می توان به هر شکلی (از جمله به شکم) خوابید. در نیمه دوم بخصوص در ۲ ماهه آخر بهتر است به پهلو بخصوص پهلوی چپ خوابید و در صورتی که مادر در وضعیت طاق باز خوابیده است، این وضعیت حداکثر ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. در مورد بلند شدن از حالت خوابیده هم نیاز به استفاده از روش خاصی نیست.
 
▪ ترشح از واژن:
در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمون ها این حالت افزایش می یابد. بروز ترشحات سفید و غلیظ در این دوران غیرطبیعی نیست و تنها شستشوی معمول روزانه کافی است.

در مواردی که علائم دیگری مثل ترشح بسیار فراوان یا بدبو و غیره وجود داشته باشد، نیاز به معاینه و درمان توسط متخصص زنان وجود دارد.

منبع:دلگرم