سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مشكلات زنان كه در روزهای خاص ماه است...


اگر با سال‌های گذشته فرق كرده‌اید مثلا با دیدن یك سریال تلویزیونی عاطفی به راحتی گریه می‌كنید، باید به این هم فكر كنید كه شاید دچار نوسان هورمونی شده‌اید. اگر با سال‌های گذشته فرق كرده‌اید مثلا با دیدن یك سریال تلویزیونی عاطفی به راحتی گریه می‌كنید، باید به این هم فكر كنید كه شاید دچار نوسان هورمونی شده‌اید. تغییر سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون عامل ناپایداری عاطفی، دردناكی سینه و بروز آكنه است. اما سندرم پیش از قاعدگیPMS تنها عارضه جانبی نوسان هورمونی نیست. این واسطه‌های شیمیایی نیرومند، می‌توانند بر خواب، میل جنسی و حتی نحوه تفكر شما تاثیر بگذارند. اجازه ندهید هورمون‌ها سلامت جسمی و روحی شما را به خطر اندازند؛ فقط با كمی برنامه‌ریزی می‌توانید از افت و خیز هورمونی اجتناب كرده و همان خودتان باقی بمانید.




وقتی تمایل شما كاهش پیدا می‌كند

اگر تا به حال فكر می‌كرده‌اید هورمون جنسی تستوسترون عامل میل جنسی در جنس نر است باید به دانسته‌های خود بیفزایید و بدانید این هورمون، میل جنسی خانم‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. سطح هورمون تستوسترون در طول ماه به‌طور معمول ثابت‌‌است اما در زمان تخمك‌گذاری اندكی افزایش می‌یابد. شروع كاهش میل جنسی برخی خانم‌ها در اواسط دهه 30 ناشی از  افزایش نیافتن سطح میان دوره‌ای هورمون مردانه یعنی تستوسترون است. قرص‌های پیشگیری از بارداری نیز به نوبه‌خود در كاهش میل جنسی بانوان موثر هستند؛ هورمون‌های مصنوعی برخی قرص‌های جلوگیری از بارداری موجب كاهش غیرمستقیم تولید تستوسترون می‌شود.

  • اما چه كار كنید
تغییر نوع قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند موثر باشد. میل جنسی با عواطف و احساسات ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ با آرام‌سازی‌ ذهن و روح خود تا جایی كه می‌توانید به بقای میل خود كمك كنید.



وقتی هورمون‌ها به هم می‌ریزد

آفتاب و نور زیاد را عامل شقیقه‌های ضربان دار و دردناك خود می‌دانید؟ اما اگر سردرد‌های شما همزمان با آغاز ‌عادت ماهانه شما باشد، می‌توان گفت عامل سردردتان شناسایی شده ومشكل خاصی در میان نیست، مگر هورمون استروژن. در حقیقت 60 درصد سردردهای میگرنی خانم‌ها به تغییرات و نوسان هورمونی مربوط می‌شود. كاهش میزان استروژن قبل از شروع دوره زنانه، موجب كاهش مواد شیمیایی ضد‌درد مانند اندورفین‌ها و سروتونین و در نتیجه آغاز میگرن می‌شود. اگر می‌خواهید مطمئن شوید سردردتان ناشی از نوسان هورمونی است، علائم خود و زمان بروز آن را برای 3 ماه در تقویم بنویسید. به‌شدت درد خود نمره دهید و هرگونه علامت همراه آن( مانند مشكلات بینایی یا حالت تهوع) را قید كنید؛ فراموش نكنید هرگونه عامل محرك احتمالی  مانند انواع غذاها یا فعالیت‌های مختلف را هم
 یادداشت كنید.

  • اما چه كار كنید
مسكن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن و البته داروهای تجویزی میگرن تاثیری بسزا و البته كوتاه مدت در كاهش درد دارند اما با مصرف مداوم قرص‌های جلوگیری از بارداری، علائم برای همیشه كنترل می‌شوند. ترتیب مصرف اكثر این قرص‌ها به‌گونه‌ای است كه سطح استروژن برای 3 هفته ثابت نگه داشته می‌شود و در خلال یك هفته  بدون استروژن  هم دوره زنانه و هم سردردها آغاز
  می‌شود.
با پزشك خود مشورت كنید كه آیا می‌توانید بلافاصله بعد از پایان هفته سوم و پایان یك دوره قرص، مصرف بسته قرص بعدی را شروع كنید یا خیر. ناگفته نماند، اجتناب از موقعیت‌های محرك میگرن نیز در كاهش بروز آن بسیار موثر است مثل خواب كم و ناكافی، استرس زیاد و پنیر مانده و بیات. فراموش نكنید بهبود شیوه زندگی شاید نتواند از میگرن دوره زنانه پیشگیری كند اما بی‌شك شدت علائم را تخفیف می‌دهد.





وقتی مغزتان ایست می‌كند

تا به حال پیش آمده برای نوشتن چندخط نامه، مدتی طولانی به مغزتان فشار آورید تا افكارتان روی كاغذ بیاید، یا در یك جلسه كاری به زحمت ایده خود را بیان كنید؟ شاید به زمان دوره زنانه خود نزدیك شده اید! كاهش سطح استروژن در زمان قاعدگی موجب كاهش توان محاسباتی و تیزهوشی مغز می‌شود اما براساس مطالعات انجام شده، مهارت‌های زبانی در زمان تخمك‌گذاری به‌علت سطح بالای استروژن افزایش پیدا می‌كند.

  • اما چه كار كنید
برای بهبود عملكرد مغز خود در این زمان، بهتر است از مغز خود بیشتر كار بكشید مثلا برای كار خود موعد تعیین كنیدیا به ورزش سخت روی بیاورید. میزان یادگیری كلمات جدید در ورزشكاران خانمی كه به‌طور منظم می‌دوند، 20 درصد سریع‌تر از آنهایی است كه یا اصلا ورزش نمی‌كنند یا به ورزش سبك می‌پردازند. آنها بر این باورند كه فعالیت بدنی بیشتر باعث افزایش مواد شیمیایی خاصی در مغز می‌شود كه دقت و یادگیری را تقویت می‌كند. البته خواب و استراحت كافی در آخر روز فراموش نشود چرا كه تنش عصبی و خستگی نیز مغز را خسته و گیج می‌كند.



نکته - میزان یادگیری كلمات جدید در ورزشكاران خانمی كه به‌طور منظم می‌دوند، 20 درصد سریع‌تر از آنهایی است كه یا اصلا ورزش نمی‌كنند یا به ورزش سبك می‌پردازند





وقتی شبیه یك بالن می‌شوید

آیا پیش آمده به یك‌باره احساس كنید لباس‌ها برای‌تان تنگ شده است و به یاد غذای سنگینی كه دیشب میل كرده بودید بیفتید و آن را علت نفخ ناگهانی شكم خود بدانید؟ جالب است بدانید تغییر وزن بدن خانم‌ها تا حدود 2 كیلو و 200 گرم در طول ماه به‌علت تغییر سطح مایعات بدن و حتی چاق شدن قبل از شروع دوره زنانه كاملا طبیعی است اما گاهی این حالت شدید‌تر هم می‌شود. پژوهشگران گرچه هنوز كاملا متقاعد نشده‌اند اما بر این باورند كه پروژسترون عامل تغییر است؛ تغییر سطح هورمون پروژسترون موجب آهستگی عمل هضم شده، به این ترتیب فرد احساس یبوست و نفخ می‌كند.

  • اما چه كار كنید
تغییر رژیم غذایی در كاهش نفخ موثر است. از غذاهای چرب دوری كنید چرا كه هضم آنها زمان بیشتری به طول می‌انجامد. مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا و سبزی‌های خانواده كلم مانند گل كلم و بروكلی و صد البته نوشابه‌های گازدار را كم كنید. روزانه دوچرخه‌سواری كنید یا روی تردمیل راه بروید. براساس مطالعات صورت گرفته، ورزش روزانه با كاهش سطح جریان پروژسترون موجب كاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند نفخ می‌شود.



وقتی خواب با شما قهر می‌كند

 تنش‌های عصبی یكی از مهم‌ترین عوامل بی‌خوابی به شمار می‌روند اما از تاثیر شگفت آور هورمون‌ها هم در این میان غافل نشوید. پژوهشگران دانشگاه آریزونا متوجه شدند خانم‌های جوان در نیمه دوم دوره ماهانه خود (از زمان تخمك‌گذاری تا شروع دوره بعدی) نسبت به نیمه اول، با مشكلات بیشتری در رابطه با خوابیدن و خواب ماندن، دست به گریبان هستند. افت و خیز سطح هورمون استروژن، دمای بدن را افزایش داده و طول چرخه‌های خواب را دستخوش تغییر كرده كه هر دو، موجب آشفتگی و اختلال می‌شود. تغییرات هورمونی قبل از یائسگی كه ممكن است در اواخر دهه 30 شروع شود نیز كیفیت خواب را مختل می‌كند. با بالا رفتن سن میزان تولید استروژن كاهش می‌یابد.

  • اما چه كار كنید
صرف‌نظر از چگونگی میزان و وضعیت هورمون‌های بدن، تغییر آداب خوابیدن در بسیاری موارد، ضامن بهبود كیفیت خواب است. چند ساعت پیش از خواب، چراغ‌های منزل را كم نور یا تعدادی از آنها را خاموش كنید. لپ تاپ خود را خاموش كنید و اگر ساعت كنار تخت‌تان نور دارد، روی آن را به طرف دیگر بچرخانید؛ به یاد داشته باشید منبع نور، سطح هورمون خواب (ملاتونین)، را كاهش داده و موجب بیدار ماندن بیشتر در تخت می‌شود. یادتان باشد از تلویزیون به‌عنوان لالایی برای خوابیدن استفاده نكنید؛ حتی اگر صدای آن بسیار كم باشد، درخشش تصاویر باعث بیداری چند ثانیه‌ای گاه به گاه می‌شود در نتیجه روز بعد، احساس خستگی مفرط شما را رها نمی‌كند.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
مشكلات ما در مقابل مشكلات آمریكا هیچ است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 ماه زندان و 74 ضربه شلاق، كیفر مزاحمت برای زنان و کودکان



 

 


 كیفر مزاحمت به بانوان و اطفال در معابر و اماكن عمومی حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود البته هر گاه این جرم در نتیجه توطئه‌قبلی و دسته‌جمعی واقع شود هر یك از مرتكبین به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهند شد.

تعریف مزاحمت برای بانوان یا اطفال

به موجب قانون مجازات اسلامی، هر كس در اماكن عمومی یا معابر متعرض مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حركات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین كند به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

اصولاً جرم اهانت و مزاحمت برای اطفال و بانوان تابع حكم كلی هتك حرمت اشخاص است لیكن دقت در عبارت فوق به خوبی می‌رساند كه برای تحقق این جرم وجود شرایطی لازم است.

محل ارتكاب جرم

محل وقوع جرم اهانت یا مزاحمت برای بانوان یا كودكان باید اماكن عمومی یا معابر باشد. معابر عبارت از محل‌هایی است كه رفت و آمد در آنها در تمام اوقات شبانه‌روز برای عموم مردم آزاد است مانند كوچه‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، اتوبان‌های داخل یا خارج شهرها، حضور یا عدم حضور شهود برای تحقق جرم در این معابر شرط نیست.

اما اماكن عمومی عبارت از محل‌هایی هستند كه در ساعاتی از شبانه‌روز برای رفت و آمد اشخاص دایر و آماده باشند همچون ادارات دولتی، بازار،‌ نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، ‌قهوه‌خانه‌ها، كافه‌قنادی‌ها، ‌اتوبوس‌ها، بنابراین توهین و مزاحمت در اماكن خصوصی مانند منزل و مسكن اشخاص هر چند علنی و با حضور شهود صورت گیرد مشمول حكم این ماده نخواهد بود.

قربانی جرم

قربانی جرم اهانت و تعرض به بانوان و كودكان، فقط افراد جنس مونث و كودكان هستند. در نتیجه ایجاد مزاحمت و توهین به مردان در معابر و اماكن عمومی مشمول حكم این ماده نخواهد شد. به نظر می‌رسد كه علت این امر ناتوانی كودكان در دفاع از خود و رعایت موازین اخلاقی و طبیعت حساس و ظریف زنان باشد كه از نظر شرعی و عرفی وجوب این امر را توجیه می‌كند.

رفتارها و اعمال مرتكب جرم

این جرم لزوماً به دو صورت قابل تحقق خواهد بود: اول، ایجاد مزاحمت‌ و تعرض نسبت به اطفال و بانوان در معابر یا اماكن عمومی و دوم ارتكاب عمل توهین‌آمیز در یكی از این دو محل نسبت به اشخاص مذكور.

مقصود از تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان این است كه مرتكب جرم با حركات و اعمال توهین‌آمیز خود موجبات هتك حرمت زن یا كودك مورد نظر را فراهم كند، ‌مثل اینكه مصرانه آنها را در این معابر و اماكن تعقیب كند و با وجود اعتراض و ابراز تنفر بانو یا كودك از عمل تعقیب‌كننده، توجهی نكرده و همچنان به اعمال خود ادامه دهد.

معیار و ضابطه‌ تشخیص عملیات توهین‌آمیز و مزاحمت مخالف شئون و حیثیت طرف جرم، عرف و عادت رایج در محل وقوع جرم است و دادگاه بر اساس آن عملیات، حركات و الفاظ مخالف شئون و مزاحمت برای بانوان و اطفال را احراز خواهد كرد.

قصد ارتكاب جرم

ایجاد مزاحمت یا توهین به بانوان و كودكان در معابر و اماكن عمومی از جرائم عمدی است برای تحقق این جرم، با وقوع عمل توهین‌آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتكب، وجود قصد مجرمانه مفروض خواهد بود و نیازی به اثبات ندارد البته اثبات خلاف این امر از سوی متهم، موجب عدم مسئولیت كیفری او خواهد شد...../تحلیل:عصرایران