سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مذاکره با همسر طردکننده



همسر طردکننده,زن متاهل,توجه همسر

سارا یک زن متاهل چهل ساله است که مدتی است احساس می کند همسرش نسبت به او کم توجه شده است. چند ماهی است که همسر به دلیل خستگی و بی حوصلگی تمایلی به رابطه جنسی نشان نمی دهد به تبع آن برای برقراری رابطه عاطفی هم قدمی بر نمی دارد و به تلاش های سارا نیز پاسخ مناسبی نمی دهد.

احساس سارا از وضعیت پیش آمده این است:

«همسرم مرا طردد می کند».
آیا برای شما هم اتفاق افتاده که همسرتان با نگاهی، کلامی یا حرکتی شما را از خود براند؟ یا از ابراز صمیمیت به شما اجتناب کند؟ برای مثال وقتی می خواهید او را ببوسید رویش را برگرداند؟ یا به طور معناداری قبل یا بعد از شما به رختخواب بیاید؟ و یا شب را روی کاناپه و کنار بچه ها به صبح برساند؟


اگر هم هرگز برایتان اتفاق نیفتاده (که البته بعید به نظر می رسد)، تصور کنید که برای مدتی همسرتان نسبت به شما رفتاری طرد کننده را پیش بگیرد. حتی تصور آن هم تلخ است چه رسد به تجربه اش. اما خب چه می شود کرد، این آفتی است که هر رابطه بلند مدتی را دست کم یک بار گرفتار خواهد کرد، زندگی مشترک که دیگر جای خود دارد.


هر چند طرد شدن از سوی همسر معمولاً ناگهانی و کامل اتفاق نمی افتد اما همین روند آهسته و پیوسته آن نیز آنقدر موذی و آزارنده هست که جسم و روان زوج طرد شده را بیمار کرده و اساس رابطه را با خطر مواجه نماید.


انسان وقتی از جانب افراد مهم زندگی خود طرد می شود تصورش از خود به هم می ریزد، احساس می کند جذابیتش را برای فرد طرد کننده از دست داده و دیگر مثل سابق برای او ارزشمند نیست. بدیهی است دیری نمی پاید که شادی و نشاط از زندگی چنین فردی رخت بر بسته و او در چنگال دیو هفت سر رنجش، خودخوری، احساس رهاشدگی، خشم، افسردگی، اضطراب و کنار مگیری متقابل از فرد طردکننده گرفتار خواهد شد.


بهترین راه برای خلاصی از این وضعیت، گفتگو کردن با همسر است. گفتگو با همسر طرد کننده برای اغلب زن یا شوهرهای طرد شده کار آسانی نیست. برخی می ترسند مطرح کردن این مسئله مسبب آغاز جنگ انفعالی جدیدی از سوی همسر باشد مثلاً او طرد کننده تر شود. برخی دیگر چون از صحبت های قبلی نتیجه نگرفته اند ترجیح می دهند با سکوت و سکوت و سکوت روز را شب و شب را روز کنند.

در این مقاله هفت نکته که رعایت آن ها در اثر بخشی گفتگو با همسر طرد کننده مفید است مطرح می شود:
1- به همسرتان بگویید نیاز دارید ساعتی را در خلوت و بدون مزاحم به گفتگو بنشینید.
در باره گام های مشترکی که هر دوی شما باید برای بهبود بخشیدن به رابطه تان برمی دارید گفتگو کنید. گمان نکنید که همه تغییرات باید از جانب همسر باشد. سعی کنید درباره تغییرات کوچکی که انجام آن همین حالا برای هر دوی شما مقدور و ممکن است به توافق برسید و بعد گام به گام به سمت جلو حرکت کنید.

2- به محض اینکه در جریان گفتگو توجه همسر را به خود جلب کردید، رفتار وی را همان طور که هست، تا حد ممکن شفاف و بدون قضاوت به خودش منعکس کنید. به خاطر داشته باشید میزان آگاهی انسان ها از رفتارشان متفاوت است. ممکن است همسر شما جزء افرادی باشد که آگاهی زیادی نسبت به رفتارشان ندارند. پس قبل از این که در دادگاه ذهنتان او را به عنوان فردی که از رفتارش آگاه و نسبت به تأثیر آسیب زای آن بی تفاوت است متهم کنید با او وارد صحبت شوید و فواید گفتگو را به او نشان دهید.

مثال:
* «در چند ماه گذشته من خیلی سعی کردم رابطه جنسی داشته باشیم حتی خواستم شروع کننده باشم اما تو تمایلی نشان ندادی».
* «قبلاً وقتی دستانم را می گرفتی و مرا در آغوش می کشیدی خیلی خوشم می آمد».

3- با استفاده از عباراتی که با «من» شروع می شوند تأثیر عاطفی رفتار همسر را برای او بازگو کنید. باز هم مهم است به او فرصت بدهید تا میزان آگاهی خود نسبت به رفتارش را مورد بررسی قرار دهد.


مثال:
* «من احساس می کنم مانند سابق برای تو جذاب نیستم. به خاطر این احساس، عزت نفس من واقعاً آسیب دیده است».
* «من احساس رنجش، خشم و ناامنی می کنم».

4- روشن و واضح به او بگویید که می خواهید چه چیزی تغییر کند.


مثال:
* «من نمی خواهم این احساس ناامنی در من ادامه داشته باشد».
* «ما قبلاً هم در این باره صحبت کرده ایم، تو تلاش هایی کردی اما احساس من هنوز همان طور است».
* «دلم می خواهد درباره موضوع X صادقانه با همدیگر صحبت کنیم و راه حل هایی پیدا کنیم».

5- اگر نحوه برخورد همسر شما نسبت به پیشنهاد و یا درخواست تغییر، دفاعی است ببینید آیا هستند چیزهایی که ناراحتی از آنها رفتار دفاعی یا احساس کراهت از تغییر را در او تشدید کرده باشد؟
ممکن است او احساساتی را در خود سرکوب کرده باشد که منشأ اصلی رفتارهای طرد کننده وی باشند. از او بخواهید تا نحوه نگرش خود را نسبت به مسئله پیش آمده توضیح دهد، یا برای بهتر کردن وضعیت پیشنهاد بدهد.

6- در باره گام های مشترکی که هر دوی شما باید برای بهبود بخشیدن به رابطه تان برمی دارید گفتگو کنید. گمان نکنید که همه تغییرات باید از جانب همسر باشد. سعی کنید درباره تغییرات کوچکی که انجام آن همین حالا برای هر دوی شما مقدور و ممکن است به توافق برسید و بعد گام به گام به سمت جلو حرکت کنید.

7- برای اینکه مطمئن شوید تلاش مشترک تان برای تغییر ادامه دار است با همسرتان بر سر داشتن یک دوره چک کردن متفاوت و منظم توافق حاصل کنید.


مثال:
* «بیا هر چند هفته یک بار این مسئله را چک کنیم تا از روند تغییر آن بیشتر مطلع شویم. من دلم می خواهد تو شروع کننده این کار باشی، این طوری احساس می کنم برای تو مهم هستم».
منبع:تبیان

 


ویدیو مرتبط :
مدرس مذاکره فایل صوتی آموزش مذاکره بهزاد حسین عباسی8

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین و بدترین زمان مذاکره با همسر!



مذاکره با همسر,زمان مذاکره با همسر,اختیار همسر

می‌خواهید تكلیف ماجرایی را كه مثل خوره به ذهن‌تان افتاده روشن كنید؟ همسرتان با شنیدن اولین جمله در مقابل‌تان می‌ایستد و با حرف‌ها یا زبان بی‌زبانی می‌گوید كه میلی به شنیدن حرف‌های‌تان ندارد؟ در چنین شرایطی احتمالا یك امتیاز منفی دیگر به نمره‌های منفی او اضافه می‌كنید و در ذهن‌تان از شریك زندگی‌تان، مردی سرد و بی‌منطق می‌سازید كه میلی به حل كردن مشكلات ریز و درشت زناشویی ندارد. اگر این فكر و خیال‌ها شما را هر روز از او دورتر می‌كند، مراقب باشید. شاید این‌بار در مورد او زود قضاوت كرده باشید و این فاصله نه به‌خاطر بی‌میلی همسرتان به بهتر شدن این رابطه، بلكه به دلیل وقت‌نشناسی شما ایجاد شده باشد. پیش از آنكه روی مرد زندگی‌تان برچسبی بزنید و از او در ذهن‌تان مردی بی‌تفاوت بسازید این مطلب را بخوانید. دكتر جمشید بیگدلی، روانشناس و مشاور، بدترین زمان‌ها برای گفت‌وگو‌های حساس را به شما معرفی می‌كند.

یك هفته صبر كنید
دوران قاعدگی یكی از بدترین زمان‌ها برای گفت و گوهای حساس است. نوسان هورمون‌ها و شرایط نامساعد جسمی می‌تواند معنای كلمات را هم در ذهن افراد به شكل دیگری جلوه دهد. اگر می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید یا اینكه در مورد موضوع چالش‌برانگیزی با همسرتان به تفاهم برسید، بهتر است چند روز صبر كنید و در مطرح كردن دیدگاه‌تان عجله نكنید. شاید خودتان متوجه نباشید كه هورمون‌ها تا چه اندازه بر لحن كلام و حتی محتوای حرف‌های‌تان تاثیر می‌گذارند اما واقعیت این است كه حساسیت و تحریك‌پذیری یك زن در دوران قاعدگی می‌تواند یك مشكل ساده و قابل حل را به جنجال بكشاند یا از یك موضوع ساده، اتفاقی آزار‌دهنده و زجر‌آور بسازد.

كلاغ بدخبر نباشید
باخبر شدن از یك موضوع ناخوشایند، می‌تواند تا ساعت‌ها و حتی روزها ذهن همسرتان را آشفته كند. پس اگر همسرتان درگیر یك ماجرای استرس‌زا شده یا خبر بدی را دریافت كرده، برای بازسازی شدن ذهنش كمی به او فرصت دهید. مردی كه تازه به ملاقات یكی از عزیزانش در بیمارستان رفته یا اینكه از گرفتاری كسی كه دوستش دارد باخبر شده، نه تنها حرف‌های شما را آن‌طور كه انتظار دارید نمی‌شنود، بلكه ممكن است واكنش‌هایی به گفته‌های شما نشان دهد كه انتظارش را ندارید. پس با بی‌موقع مطرح كردن موضوع، گناه منحرف شدن بحث از جریان اصلی را برگردن او نیندازید. یادتان نرود كه سخت‌ترین مشكلات را می‌توانید در زمان و مكان مناسب حل كنید.

به چشم‌هایش نگاه كنید
برای گرفتن تصمیم‌های مهم باید همه حواس‌تان را در اختیار همسرتان قرار دهید. هنگامی كه مشغول شستن ظرف‌ها هستید، نمی‌توانید بحث چالش برانگیزی را شروع كنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چشم در چشم همسرتان و در فاصله‌ای نزدیك به او بحث را شروع كنید. فاصله زیاد می‌تواند بر لحن شما و درجه صدای‌تان تاثیر بگذارد و سوء‌تفاهم‌ساز شود. پس برای روشن كردن چنین موضوعاتی، در لحظه‌ای كه هر دوی شما فارغ از هر كاری هستید، گفت و گو را شروع كنید.

هیچ چیز را نادیده نگیرید
گرمای اواخر بهار و اوایل تابستان، می‌تواند همسرتان را كلافه كند و حتی از یك مرد صبور، فردی تحریك‌پذیر و كم‌تحمل بسازد. اگر می‌خواهید موضوع مهمی را با او در میان بگذارید، ‌تاثیر خارق‌العاده اتفاقات ساده را نادیده نگیرید. تشنگی، غذا نخوردن، نیاز به تخلیه مثانه و بسیاری عوامل دیگر بر منطق و قوه تفكر آدم‌ها تاثیر می‌گذارد و قدرت نتیجه‌گیری و تحلیل‌شان را دچار مشكل می‌كند. باور كنید یك ترافیك سنگین و ماندن در كنار اتومبیل‌هایی كه به هر بهانه صدای بوق‌شان بلند می‌شود، می‌تواند موفق‌ترین گفت و گوها را هم به شكست بكشاند.

بی‌وقفه حرف نزنید
برای تشخیص زمان مناسب گفت‌و‌گو، به تن‌صدا، نحوه ایستادن، جمله‌بندی و حتی نگاه فرد مقابل‌تان توجه كنید. شما با كمك همین ابزار‌ها می‌توانید از میل او به ادامه گفت و گو باخبر شوید. ممكن است همسرتان بی‌میلی‌اش به بحث كردن را به زبان نیاورد و از شما انتظار داشته باشد شرایط را درك كنید. شاید او به شما نگوید كه خسته است و دوست داشته باشد كه از حالات چهره و بدن و صدایش چنین موضوعی را درك كنید پس حرف‌های‌تان را بی‌وقفه ادامه ندهید و با مشاهده بازخورد‌های او در مورد ادامه دادن بحث یا متوقف كردنش تجدید نظر كنید.

باری روی دوشش نباشید
همسرتان خسته از 10 ساعت كار به خانه بازگشته و به محض ورود از او می‌خواهید در مورد موضوعی مهم تصمیم بگیرد؟ مطرح كردن موضوعات مهم در زمان خستگی، یكی از اشتباهات بزرگ اما رایج در زندگی زناشویی است. زمانی كه او كار دشواری را به پایان رسانده، توانایی متمركز كردن ذهنش روی موضوعات حساس را ندارد و ممكن است با انتخاب كلمات نامناسب یا درك نكردن جملات شما سوء‌تفاهم ایجاد كند. شما در زمان خستگی همسرتان، می‌توانید از موضوعات خنثی و روزمره صحبت كنید اما توصیه می‌كنیم در چنین شرایطی سراغ بحث‌های جدی و موضوعاتی كه بار عاطفی بالایی دارند، نروید.

بلافاصله عذرخواهی نكنید
اگر در زمان نامناسبی گفت و گو را شروع كرده‌اید یا با گفتن جمله‌ای ناخوشایند همسرتان را دلخور كرده‌اید، بهتر است به جای بلافاصله عذرخواهی كردن، راه دیگری برای برگرداندن گفت و گو به مسیر آرام پیدا كنید. بلافاصله عذرخواهی كردن آدم‌ها را در موقعیت حق به جانب بودن قرار می‌دهد و مقاومت‌شان را بیشتر می‌كند. البته فراموش نكنید كه به تعویق انداختن عذرخواهی، به معنای مطرح نكردن آن نیست. شاید بهتر باشد چند ساعت بعد یا فردای آن روز از همسرتان به‌خاطر چنین اشتباه ارتباطی عذرخواهی كنید.

کمی سکوت کنید
گفتیم كه برای روشن كردن موضوعات حساس، بیان خواسته‌ها یا نقد كردن یكدیگر باید بهترین شرایط را انتخاب كنید. اما قرار نیست همیشه به محض رخ‌دادن اتفاق‌ها در موردشان صحبت كنید. بد نیست كه هر هفته در ساعت مشخص و در محل ویژه‌ای با همسرتان ملاقات كنید و در مورد آنچه در هفت‌روز گذشته احساس و تجربه كرده‌اید، با هم صحبت كنید. محل این گفت‌وگو می‌تواند گوشه مشخصی از خانه باشد كه با لباسی متفاوت در آن حاضر می‌شوید یا می‌توانید یك كافی‌شاپ یا نیمكت پارك را برای چنین گفت و شنودی انتخاب كنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، می‌توانید از تكنیك ساندویچ كمك بگیرید. به این ترتیب در آغاز گفت و گو دو موضوع خوشایند را مطرح می‌كنید و از همسرتان به‌خاطر رفتارهای شایسته‌ای كه داشته قدردانی می‌كنید. به او می‌گویید كه تلاشش در بهتر شدن رابطه میان شما و مادرش را دیده‌اید و برایش توضیح می‌دهید كه همراهی‌اش در كار‌های خانه چقدر به شما آرامش داده‌ است. بعد از گفتن این دو مورد خوشایند، نوبت به مطرح كردن یك انتقاد است. اگر می‌خواهید رفتار همسرتان را نقد كنید،‌ مراقب لحن و جملات‌تان باشید. با صدایی آرام و بدون غرض‌ورزی موضوع را با او در میان بگذارید و بعد از آن، بار دیگر از دو مورد از رفتارهای خوشایندش تقدیر كنید. فراموش نكنید هنگام به‌كار گرفتن تكنیك ساندویچ، هدف شناساندن بیشتر خود به شریك زندگی و نزدیك كردن دیدگاه‌هاست نه تخریب او و ایراد‌گیری از رفتارهایش. شاید بهتر باشد به جای تذكر هر روزه، در طول هفته كمتر او را سرزنش كنید و در این جلسه حرف‌های‌تان را با او در میان بگذارید.
منبع:مجله سیب سبز