سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ماسکی برای هویت های دروغین



 

 

ماسکی برای هویت های دروغین

 

آرایش زنان به دلیل ایجاد یک « تصویر غیر حقیقی » در بسیاری از فرهنگ ها  و دیدگاه های اجتماعی مورد انتقاد است . با گسترده شدن استفاده زنان از چنین کالاهایی در قرن نوزدهم میلادی ، بسیاری معتقد بودند که زنان از آرایش به عنوان ماسکی جهت مخفی کردن گناهان و زشتی ها و معایب خود بهره می گیرند .

 

ماسک

 

بسیاری اوقات از دخترانی كه زیاد آرایش می كنند ، شنیده ام كه می گویند ؛  خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد . اما این گفته زیبا در كجا معنا دارد . زیبایی از منظر فلسفی ، اجتماعی و هنری معانی مختلفی می‌گیرد . كه در اینجا مجال بازگویی آن نیست . زیبایی با خودنمایی و بیان عقده های درونی متفاوت است . زیبایی ماهیتی مقدس دارد و معنی آن با ریا و به عاریت گرفتن زیبایی متفاوت است .

 

آرایش زنان به دلیل ایجاد یک « تصویر غیر حقیقی » در بسیاری از فرهنگ‌ها  و دیدگاه های اجتماعی مورد انتقاد است . با گسترده شدن استفاده زنان از چنین کالاهایی در قرن نوزدهم میلادی ، بسیاری معتقدند که زنان از آرایش به عنوان ماسکی جهت مخفی کردن گناهان و زشتی ها و معایب خود بهره می گیرند .

 

خانم کتی پییس در کتاب خود با عنوان « جنجال شیشه ای ؛ پیدایش فرهنگ زیبایی آمریکایی » چنین می نویسد : « اخلاق گرایان احساس می کردند که زنان با صرف وقت و هزینه زیاد برای آرایش و خود آرایی ، به شخصیت زنان لوند و فتنه گر نزدیک می شوند ... گویی که رنگ و لعاب های مصنوعی استفاده شده از سوی روسپیان ، به یک فرهنگ عمومی هشدار دهنده تبدیل شده بود و همه خواهان داشتن یک چهره رنگ آمیزی شده غیر حقیقی و ساختگی بودند . » به دنبال نهضت جنسیتی زنان در سال های قرن نوزدهم ، زنان بسیاری این اعتقاد را پیدا کرده بودند که برای بالا بردن جاذبه جنسی و فرد گرایی خود ، باید از این محصولات استفاده کنند.

 

با این اوصاف جای تعجب  نیست که استفاده از محصولات آرایشی در سال های آغازین قرن بیستم میلادی ، کاری عصبانی کننده و خشم برانگیز به شمار می رفت ، چرا که بسیاری این کار را باعث سر خوردگی و قربانی شدن زنان می دانستند . زیرا اگر زنان هویت واقعی خود را پیدا كنند ، كمتر احتمال دارد كه جذب این كالاها برای خود نمایی شوند .

جدای از مباحث دینی ؛ این مشكل ریشه های فراوانی دارد كه می تواند ناشی از عقده حقارت شخصی  باشد . فردی كه در خانه اش حضور پررنگی ندارد آن را در  اجتماع اطرافش برون ریزی می كند . یا ممكن است   دچار مشكل شخصیتی  باشد و به ناچار مشكل خود را با این آرایش های عجیب و غریب نشان می دهد .

 

امروزه  آرایش كردن زنان در كشورهای اروپایی كه  یك روزی مهد تولید این لوازم  آرایش بوده ،از ارزش افتاده است بسیاری از زنان معتقدند كه آرایش های بسیار زننده مختص كولی ها ، زنان خود فروش یا روسپی ها و پیر زنان می باشد زیرا آنان دیگر زراوت چهره ندارند ولازم است با لعاب ها خود را نگه دارند . زنان معتقدند جوانی خودش آرایشی بر چهره دختران و زنان جوان است . در جامعه آنان به زنانی كه زیاد آرایش می كنند احترامی گذاشته نمی شود و شأنی برای آنان قایل نمی شوند . و زنان نیز آن را وسیله ای برای جلوه گری نمی دانند .

 

اما متاسفانه در كشورهای در حال توسعه مانند كشورهای عربی  مصرف این كالا بسیار بالاست . علت آن هم كاملا مشخص است . زنان در این خطه تازه دنبال هویت خود می باشند . در بسیاری از كشورهای عربی كه تا دهه های پیش زنان حق رای ، شناسنامه و ... را نداشتند كم كم  جامعه آنان متوجه حضورشان شده است ، به همین دلیل با رنگ و لعاب می خواهند این حضور پررنگ باشد .


اما متاسفانه این مشكل در كشور ما هم وجود دارد كه آزادی زنان نسبت به كشورهای عربی  نمی گوییم كامل  اما بیشتر بوده است . در كوچه و خیابان ها شما خانم ها و دختر خانم هایی را مشاهده می كنید كه چنان آرایش كرده اند كه گویی به مجلس عروسی دعوت هستند . جدای از مباحث دینی ؛ این مشكل ریشه های فراوانی دارد كه می تواند ناشی از عقده حقارت شخصی  باشد . فردی كه در خانه اش حضور پررنگی ندارد آن را در  اجتماع اطرافش برون ریزی می كند . یا ممكن است   دچار مشكل شخصیتی  باشد و به ناچار مشكل خود را با این آرایش های عجیب و غریب نشان می دهد .

 

از طرف دیگر نباید انكار كرد كه شیوع این پدیده  در بین زنان و دختران شاید ناشی از دوره ای محدودیت افراطی و یا نوعی لجبازی با مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی در جامعه باشد . مثلا بسیار دیده شده كه بسیاری از افراد برای عناد ورزی با گشت ارشاد و یا افراد مذهبی نما دست به چنین رفتارهایی می زنند . اگر چه این رفتارها توجیه شرعی نخواهد داشت.

 

از طرف دیگر چنین ممکن است که ، فرد در خانه و بیرون از خانه  حق چنین كارهایی را ندارد و بر او در رفت و آمد  كنترل شدیدی صورت می گیرد ، لذا به این تهدید ها و مشكلات دور وبرش این گونه پاسخ می دهد .

 

علت هرچه كه باشد ، باید ریشه یابی و تامل شود . نباید یك عامل برون فرهنگی به عنوان فرهنگ كنونی ما قلمداد شود . بسیاری اوقات دیده یا شنیده ایم كه می گویند زنان ایرانی  ساكن در كشورهای دیگر بیش از ساكنان آن كشورها آرایش می كنند و بدترین لباس ها را برتن می كنند . این تعابیر برای آبروی فرهنگی و ملی ایران كه دارای سابقه تاریخی است ارزشمند نمی باشد . به قول دكتر علی شریعتی : نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست .

 

بنابراین بهتر است كه در این باب فرهنگ سازی زیادی صورت گیرد.

به قول دكتر علی شریعتی : نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست .

 

اگر بانوی ایرانی مقام ومنزلت خود را در كمالات خود ببیند و ارزش زن بودن را درك كند ، دیگر لازم نیست با عوامل تهدید آمیز بیرونی او را ارشاد كرد . باید زمینه این درك ایجاد شود . تنبیه های اجتماعی كه از روی ترس و ناراحتی است جوابگوی هیچ مشكل اجتماعی نیست  . تا زمانی كه عامل ترس آور وجود دارد اطاعت ظاهری هست اما همین كه عامل نباشد باید منتظر هر هرج و مرج اجتماعی بود .

 

اگر دختر ایرانی بداند حتی برای جذب همسر آینده راه هایی وجود دارد كه هم ارزشمند است و هم قوام بخش زندگی اش ، ساعت های عمر گرانمایه خود را صرف جلوی آینه بودن از دست نمی دهد .

 

مثل هر معضل اجتماعی دیگر این مشكل  نیاز به فرهنگ سازی و توجه ویژه دارد . كه البته اصلاح این مسئله به مردان و نوع ونگرش مردان جامعه ما در مورد دختران و زنان ما نیز وابسته است كه باید تحت عنوان دیگری بررسی شود .

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
دانلود مبانی نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی در مورد هویت و اختلال هویت جنسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هویت جنسی چیست؟



 

هویت جنسی

 

به احساس زنانگی یا مردانگی هر فرد از خودش، هویت جنسی گفته می شود.به عبارت دیگر ، اعتقاد درونی شخص به این مسئله که او فردی مونث یا مذکر، دو سوگرا یا خنثی.

 


نقش جنسی چگونه رفتاری است؟


به گفته یکی از روان شناسان، نقش جنسی نقش جنسی رفتار و نمایی است از آنچه در فرهنگ اجتماعی «زنی و زن بودن» یا «مردی و مرد بودن» به شمار می آید، که می توان آن را درک فرد از نقش اجتماعی زنانه یا مردانه ای که به عهده دارد نیز تلقی نمود.

 

هویت جنسی

 

هویت جنسی حاصل ترکیب سه عامل بیولوژیک، زیستی- روانی و واکنش های روانی نسبت به محیط، مخصوصا آثار و مفاهیم مربوط به والدین و دیدگاههای اجتماعی است.