سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ماسك سس مایونز و توت فرنگی


اگر در گروه افرادی قرار می‌گیرید كه هر روز از منزل خارج می‌شوید و مجبورید مسافت طولانی را در سطح شهر طی كرده و از میان دود انواع و اقسام اتومبیل‌ها و خودروها به محل كار خود برسید، بهتر است تا فرصت دارید از ماسك توت فرنگی كه یكی از مفیدترین میوه‌های تابستانی است، بهره ببرید.



درمان بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی امروزه یكی از بزرگ‌ترین دغدغه خانم‌ها و آقایانی است كه در شهرهای بزرگ و پر از آلودگی زندگی می‌كنند. آلودگی‌های موجود در شهر‌ها كه عمده آن‌ها ناشی از دود اتومبیل‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی است تاثیر زیادی بر سلامت و بهداشت پوست ساكنان شهرها دارد. علاوه بر این استرس‌ها و خستگی ناشی از كار روزانه نیز از دیگر عواملی است كه موجب بروز برخی از بیماری‌ها و عوارض پوستی در مردان و زنان جوان می‌شود. اگرچه هر یك از این بیماری‌ها و عوارض، درمانی مخصوص به‌خود دارد اما با رعایت نكات ساده بهداشتی و استفاده از گیاهان دارویی و ماسك‌های طبیعی به راحتی می‌توان از شر این عوارض راحت شد یا آن‌ها را كنترل كرد.





    پاكسازی پوست با عسل و توت فرنگی

اگر در گروه افرادی قرار می‌گیرید كه هر روز از منزل خارج می‌شوید و مجبورید مسافت طولانی را در سطح شهر طی كرده و از میان دود انواع و اقسام اتومبیل‌ها و خودروها به محل كار خود برسید، بهتر است تا فرصت دارید از ماسك توت فرنگی كه یكی از مفیدترین میوه‌های تابستانی است، بهره ببرید. بسیاری از درمانگران استفاده از ماسك توت فرنگی تازه را راه حل مناسبی برای پاكسازی پوست و مبارزه با انواع آلودگی‌های محیطی كه به مرور موجب بروز بیماری‌ها و انواع جوش‌ها در پوست صورت می‌شود، می‌دانند. برای تهیه این ماسك كافی است 6 توت‌فرنگی له شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری خامه تركیب كنید و این تركیب را روی صورت خود به‌مدت 20 دقیقه بگذارید. استفاده از این ماسك به‌مدت یك هفته علاوه بر پاكسازی پوست و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پوست موجب افزایش شادابی و نشاط پوست نیز می‌شود.





  میخچه با سیر رفع می‌شود

میخچه پا یكی از عوارض پیاده‌روی زیاد و استفاده نكردن از كفش مناسب است كه در پای برخی از افراد دیده می‌شود. به‌طور كلی در طب سنتی و طب‌های مكمل در سراسر جهان برای درمان میخچه تدابیر مختلفی توصیه شده است اما یكی از كاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی خانگی كه قابل استفاده برای همه مردم است، استفاده از سیر برای درمان میخچه است. برای این منظور كافی است یك عدد سیر تازه را له كرده و آن را روی میخچه به‌مدت نیم ساعت قرار دهید. تكرار این شیوه به‌مدت یك هفته به درمان میخچه و برطرف شدن آن كمك می‌كند. برخی از درمانگران طبیعی استفاده از كشمش را نیز در درمان میخچه موثر می‌دانند و معتقدند قرار دادن كشمش له شده روی میخچه و استمرار آن برای چند روز به درمان آن كمك می‌كند.





  تسكین خارش پوست با آب كرفس

بسیاری از افراد قرمزی و خارش پوست را در فصل تابستان به‌دلیل گرمی هوا، شنیدن خبر هیجان‌انگیز یا خوردن برخی مواد آلرژی‌زا از قبیل شكلات، پنیر، گوجه فرنگی، قهوه، تخم‌مرغ یا بعضی از غذاهای دریایی تجربه می‌كنند. غالب این افراد سابقه بیماری آلرژی یا حساسیت خاصی در پرونده پزشكی‌شان ندارند اما به‌دلیل شرایط خاصی كه دارند ممكن است با خوردن یكی از غذاهای ذكر شده دچار قرمزی پوست و خارش شوند. برای از بین بردن این خارش و قرمزی بهتر است از آب كرفس استفاده كنند و موضع مورد نظر را با آن بشویند. درصورتی كه آب كرفس در دسترس نبود می‌توان از آب سیب طبیعی برای شست‌و شوی موضعی كه خارش دارد استفاده كرد. علاوه بر این توصیه شده با شروع خارش و قرمزی، فرد مبتلا نسبت به شرایط معمولی آب بیشتری بنوشد تا مواد محرك زودتر از بدنش خارج شوند.





    با شیرعسل آكنه را از بین ببرید

یكی دیگر از مشكلات و اختلالات پوستی كه بیشتر در دوران نوجوانی و جوانی در افراد مشاهده می‌شود، آكنه است كه با وجود آلودگی‌ها، چربی‌ها و كثیفی‌های پوست این بیماری در پوست صورت شدت پیدا می‌كند. یكی از شیوه‌های درمانی طبیعی برای كنترل و بهبود آكنه صورت استفاده از مخلوط شیرعسل و استفاده روزانه آن است. برای تهیه این مخلوط به میزان مساوی شیر و عسل را تركیب كنید و به‌خوبی آن را هم بزنید. سپس آب یك تا 2 عدد لیموی ترش را نیز اضافه كرده و آن را دوباره هم بزنید. از این مخلوط برای شست و شوی پوست صورت‌تان استفاده كنید. می‌توانید این مخلوط را با كمك پنبه روی صورت بزنید و بعد از 51 دقیقه آن را بشویید. بهتر است از این محلول به‌مدت یك ماه دوبار در روز استفاده كنید.



آبرسانی به‌صورت با سس مایونز

گرمای هوا و تابش بیش‌ازحد آفتاب در فصل تابستان موجب كاهش آب بدن و از بین رفتن رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوست می‌شود. درمانگران درمان‌های طبیعی همواره در این فصل به بیماران خود توصیه می‌كنند تا علاوه‌بر نوشیدن آب بیشتر از انواع میوه‌ها و سالادهای سبزی‌ها برای دریافت آب بیشتر و آبرسانی بهتر به سلول‌های پوستی استفاده كنند. این گروه در كنار اصلاح تغذیه ،استفاده از ماسك‌های مرطوب‌كننده و آبرسان گیاهی و طبیعی را نیز برای بهبود خشكی صورت بسیار موثر می‌دانند. یكی از بهترین ماسك‌های طبیعی و آبرسان به سطح پوست ماسك مایونز است. برای تهیه این ماسك كافی است یك قاشق غذاخوری ماست و یك قاشق غذاخوری سس مایونز را با هم مخلوط كنید و سپس به آن یك زرده تخم‌مرغ و نصف قاشق غذاخوری عسل اضافه كنید. مخلوط به‌دست آمده را به خوبی هم بزنید و در نهایت این ماسك را به‌مدت 02 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. این ماسك به دلیل داشتن مواد مغذی موجود در زرده تخم‌مرغ و مواد رطوبت‌رسانی كه در مایونز و عسل وجود دارد به آبرسانی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده صورت كمك می‌كند.



این ماسك را پیش از مهمانی بزنید

درصورتی كه وسط هفته به یك مهمانی دعوت شده‌اید و مجبورید پس از انجام كار روزانه یا برگشتن از سركار برای مهمانی آماده شوید، بهتر است از ماسك زرده تخم‌مرغ و عسل استفاده كنید. قراردادن این ماسك به‌مدت 04 دقیقه روی صورت به شما كمك می‌كند خستگی و تیرگی پوست‌تان كه ناشی از كار و فعالیت‌های روزانه است از بین برود. برای تهیه این ماسك یك عدد زرده تخم‌مرغ را با یك قاشق غذاخوری آردجو و04 دقیقه با آب ولرم آن را بشویید.



      برطرف كردن كك‌ومك با گوجه‌فرنگی

با آمدن فصل تابستان بسیاری از خانم‌ها و آقایان از افزایش كك‌ومك روی صورت و گردن خود شكایت دارند. این كك‌ها كه به دلیل بلند شدن روزها و افزایش مدت زمان تابش خورشید در تابستان بیشتر دیده می شود به‌راحتی با كمك درمان‌های خانگی قابل كنترل است. یكی از ساده‌ترین شیوه‌های برطرف شدن این لك‌ها از روی صورت و گردن استفاده از گوجه‌فرنگی له شده بر سطح پوست است. كافی است یك گوجه‌فرنگی له شده را روی پوست گردن و صورت خود بمالید و اجازه دهید به‌مدت 20 دقیقه روی پوست‌تان بماند. گوجه كمك می كند تا لك‌های قرمز رنگ كك‌ومك از صورت و گردن شما محو شود. بهتر است این شیوه را 3 بار در هفته در طول تابستان تكرار كنید.


ویدیو مرتبط :
‫آموزش سس مایونز (مهرام) بهترین طعم سس برای الویه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیروخواص توت فرنگی برشادابی بدن



 

 

خواص تغذیه ای توت فرنگی

 

 

توت فرنگی گیاهی است با نام علمی : FRAGARIA VESCA از خانواده گل سرخ : ROSACACEAE که دو نوع ساقه راست و خوابیده دارد‌. گل‌های آن منظم و به رنگ سفید می‌باشد‌.

 


قسمت مورد استفاده خوراکی توت فرنگی در حقیقت نهنج گل آن است که به تدریج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان میوه توت فرنگی معروف است‌.

 


توت فرنگی به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی‌، میوه آن را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از دیرباز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است‌.

 


توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می خوابد و ریشه می دواند.

 


قسمت هایی که از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: میوه ، برگ و ریشه .

 

از دیر باز همه قسمت های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده می شده است. توت فرنگی به صورت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستنی.

 

 


خواص تغذیه ای توت فرنگی و اثر آن در سلامتی انسان :

 


خواص تغذیه ای توت فرنگی و اثر آن در سلامتی انسان

 


توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود.

 


همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.

 


توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.یک واحد توت فرنگی معادل 8 عدد است که 50 کالری انرژی دارد. توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و... پاک کننده روده و مثانه است. تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد .

 


فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد. هموسیستئین اسید آمینه ای است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین(رنگدانه قرمز) است که در پیشگیری از بیماری های قلبی موثرند.

 


این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی بعنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی نشان می دهد. همچنین مطالعات قبلی نشان داده بود که باعث بهبود عملکرد حافظه و کنترل آرتریت روماتوئید( التهاب مفاصل) می شود.

 

 

 

از دیگر خواص توت فرنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد :



خواص  توت فرنگی

 


- مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می کنند دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می باشد.

 


- توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید.

 


- توت فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می کند.

 


- دم کرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است.

 


- دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی می تواند نقرس و سنگ های مثانه را معالجه کند.

 


- املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.

 


- اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.

 


- توت فرنگی به علت داشتن آهن و ویتامین C در خونسازی بدن مؤثر است.

 


- توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.

 


- توت ‌فرنگی حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات 2 کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.

 


- توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.

 


- دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان میشود.

 


- همچنین، توت فرنگی به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثرست.

 


- توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.

 


- ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

 


مصرف روزانه 5 واحد میوه و سبزی، احتمال ابتلاء به سرطان را کاهش می دهد.

 


مطالعات جدید نشان می دهد مصرف روزانه 9 یا 10 واحد میوه و سبزی به همراه 3 واحد لبنیات کم چرب، در کاهش فشار خون بالا بسیار مؤثر است.