سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ماجرای 7 كیلو كاهش وزن در 4 ماه


«لاغری من برای اطرافیانم هم انگیزه شده است. خیلی از همكاران و اطرافیانم بعد از دیدن من تصمیم به لاغر شدن گرفتند.»




خانم ملكوتی كه مدتی بود خودش را وزن نكرده بود با دیدن افزایش شدید وزن خود در طول مدت كوتاهی شوكه شد. او می‌گوید: «من قبلا وزنم حدود 55 كیلو بودم. یك‌بار كه خودم را وزن كردم ناگهان دیدم كه به 700/61 رسیده‌ام. شرایطم طوری شده بود كه هیچ لباسی برای من مناسب نبود. مانتو‌ها به تنم قشنگ نبودند و لباس خوش‌فرم پیدا نمی‌كردم.» او ادامه می‌دهد: «من مطالبی كه راجع‌به مراجعان دكتر مظهری در مجله ایده‌آل چاپ می‌شود را هر شماره خودم تایپ می‌كنم و به‌نحوی همه آن‌ها را خوانده‌ام. اما گاهی وقتی مطلبی را می‌خوانید لزوما آن را باور نمی‌كنید چون فكر می‌كنید خب، همه این حرف‌ها را می‌زنند؛ اما من نمونه واقعی‌ را پیش چشم داشتم كه چاق بود و با رژیم دكتر مظهری وزنش رو به كاهش بود.





ناخنك زدن ممنوع

تقریبا دلیل چاقی در همه آدم‌ها مشترك است: مصرف انرژی بیش از نیاز بدن. خانم ملكوتی هم راجع‌به‌دلیل چاقی خودش می‌گوید:«فكر می‌كنم دلیل اصلی چاق شدنم ناهار خوردن دسته جمعی در دفتر مجله ایده‌آل بود. چون موقع ناهار وقتی با همكاران دور هم جمع می‌شدیم مدام از غذای یكدیگر می‌چشیدیم و ناخنك می‌زدیم. فكر كنم من روزانه یك بشقاب و نیم برنج می‌خوردم. ضمن این‌كه من در خانه هم بیشتر شب‌ها برای شام، برنج می‌خوردم. دلیل مهم دیگر چاق شدنم هم این بود كه صبحانه نمی‌خوردم. توصیه دكتر مظهری این است كه صبحانه حتما باید خورده شود تا گرسنگی شدت پیدا نكند.»



رژیم گرفتن هم مسری است!

زمانی كه خانم ملكوتی سعی می‌كرد برای رسیدن به وزن قبلی خود راهی پیدا كند، همكار دیگری در مجموعه ایده‌آل با رژیم دكتر مظهری در حال لاغر شدن بود. خانم ملكوتی می‌گوید: «یكی از همكاران‌مان در ایده‌آل رژیم دكتر مظهری را انجام می‌داد و نتایج خیلی خوبی هم گرفت. اوایل به‌نظرم خیلی می‌خورد یعنی هر روز همه چیز می‌خورد. وقتی من با تعجب از او می‌پرسیدم اگر رژیمی پس چرا این‌قدر می‌خوری؟ می‌گفت همه چیز اندازه و مقدار مشخصی دارد. من فكر نمی‌كردم با این همه خوردن لاغر شود، ولی وقتی نتیجه را دیدم با مطب دكتر تماس گرفتم و خودم هم برای گرفتن رژیم به آنجا مراجعه كردم. نتیجه من هم همان شد كه فكر می‌كردم.»



واقع لاغر شدن من آرام، آرام و لاك‌پشتی بود. خیلی پیش آمده بود كه در یك هفته اصلا وزن كم نكردم، ولی هفته بعد یك كیلو كم كردم. خیلی‌ها به من می‌گفتند، اگر رژیم هستی پس چرا تغییر زیادی نمی‌كنی اما من احساس سبكی می‌كردم. سایز هم كم می‌كردم ولی وزنم آهسته آهسته كم می‌شی



صبر كلید موفقیت

كاهش اضافه وزن 7 كیلویی همكار ما چند ماه طول كشید. دلیل طولانی بودن آن را خانم ملكوتی این‌گونه وصف می‌كند: «روز اول كه پیش دكتر مظهری رفتم به من گفت كه رژیمم با بقیه متفاوت است چون حدود 7 یا 8 كیلو اضافه وزن داشتم. دكتر به من گفت، رژیمت باید جوری تنظیم شود كه مثل یك الماس تراشیده شوی. باید صبر كنی و آهسته آهسته وزن كم كنی. در واقع لاغر شدن من آرام، آرام و لاك‌پشتی بود. خیلی پیش آمده بود كه در یك هفته اصلا وزن كم نكردم، ولی هفته بعد یك كیلو كم كردم. خیلی‌ها به من می‌گفتند، اگر رژیم هستی پس چرا تغییر زیادی نمی‌كنی اما من احساس سبكی می‌كردم. سایز هم كم می‌كردم ولی وزنم آهسته آهسته كم می‌شد. هیچ‌وقت هم ناامید نشدم چون از ابتدا دكتر مظهری به من گفته بود كه یواش یواش لاغر می‌شوم.»



ترك عادت موجب سلامت است

برای موفق شدن در رژیم باید عادات را ریشه‌ای تغییر داد. خانم ملكوتی هم استراتژی خوبی را برای شروع برنامه لاغری خودش در پیش گرفت. او می‌گوید: «2 هفته اول رژیم برای من كه یك تا یك و نیم بشقاب برنج می‌خوردم و عادت شدید به نوشابه داشتم خیلی سخت بود. البته چون مدام ناخنك می‌زدم به چشم نمی‌آمد كه این‌همه می‌خورم، ولی در واقع میزان غذای من همین‌قدر بود. 2 هفته اول برای شروع رژیم، ساعت غذایم را از بقیه بچه‌ها جدا كردم. بعد از آن 2 هفته دیگر خودم دوست نداشتم زیاد بخورم. مثل این‌كه معده‌ام كوچك شده باشد. دكتر مظهری توصیه می‌كرد با چنگال غذا بخورم و بشقابم را به بشقاب میوه‌خوری تبدیل كنم. این كار هم تاثیر زیادی در موفقیت من داشت.»



وزن ایده‌آل با رژیم ایده‌آل

حالا پس از حدود 5 ماه رژیم، خانم ملكوتی به وزن ایده‌آلش نزدیك شده است. او می‌گوید: «از نظر دكتر، وزن من الان خوب است اما من دوست دارم 2 كیلو دیگر وزن كم كنم. در حال حاضر رژیم تثبیت كننده‌ای را شروع كرده‌ام كه از كاهش یا افزایش وزنم جلوگیری كند. به گفته دكتر مظهری اگر بتوانم 2 تا 3 سال این رویه را پیش بگیرم دیگر وزنم تغییر نخواهد كرد. در این مدت به دلیل فقر آهن ارثی، قرص آهن و مولتی ویتامین می‌خوردم. تا امروز نه ریزش مو داشتم و نه شلی پوست. توان فیزیكی‌ام هم كم نشده. چون سبك شده‌ام هم بهتر فعالیت می‌كنم. جالب است بدانید چون از سایز 42 به 36-38 رسیده‌ام، همه لباس‌های دوران چاقی‌ام را هم دور ریخته‌ام و از نو لباس خریده‌ام.»



نكته تكمیلی

برای دستیابی به هر هدفی اقدام بجا و به موقع و زدودن تردید و دودلی و پیشگیری از فرصت‌سوزی لازمه موفقیت تلقی می‌شود.
در مورد دستیابی و حفظ اندام موزون و متناسب نیز اقدام بجا و به موقع، نتایج چشم‌گیر و ماندگاری طولانی در پی دارد.
وقتی فردی متوجه می‌شود كه چالاكی و سبك بالی گذشته را ندارد و در لباس‌های خود احساس فشردگی و ناراحتی می‌كند با كنترل وزن ناشتا بعد از تخلیه مثانه و روده‌ها با همان ترازوی سابق متوجه خواهد شد كه چند كیلویی نسبت به چند ماه قبل افزایش وزن پیدا كرده است. نخستین اقدام، علت‌یابی این تغییر وزن،  دومین اقدام انجام یك چك‌آپ كلی به‌منظور آگاهی از تغییرات پارامترهای بیوشیمیایی ‌مایعات بدن و كنترل عملكرد غدد تیروئید و فوق كلیه است و در مورد بانوان بررسی تخمدان‌ها از نظر ابتلا به كیست یا تغییرات هورمونی است. سومین اقدام، چاره اندیشی فوری بدون فوت وقت در قالب رفع اختلالات احتمالی ایجاد شده در پارامترهای مایعات بدن و درمان عملكرد غدد درون ریز و پیروی از یك برنامه غذایی مناسب و متعادل و متنوع است.
همانطوری‌كه نباید از پله صدم به پله اول جهش كرد بلكه باید با رعایت اصول ایمنی از پله‌ها پایین آمده تا به سطح زمین رسید، در افزایش وزن یا كاهش دادن اضافه ‌وزن و چاقی‌ها صبر و تحمل،  وقت و فرصت كافی باید قائل شوید تا به یك اندام متناسب و متعادل و موزون ماندگار برسید. هنر شما نگهداری موقعیت‌های به دست آمده است نه سرعت بخشیدن به روند كاهش و افزایش وزن. همانطوری‌كه جهش شما از چند پله بالاتر خطرات پرشماری را به‌بار می‌آورد، كاهش یا افزایش وزن صاعقه‌آسا و استفاده از رژیم‌های تك خوری و جادویی همراه با دارو یا بدون استفاده از داروها، عوارض ماندگار و پایداری را به‌دنبال خواهد داشت.
‌اقدام نكردن به موقع و فرصت‌سوزی باعث خواهد شد كه بهمن چاقی یا لاغری‌های آغاز شده به حركت در آمده و تمام اختیارات ارادی شما را تحت كنترل خود در بیاورد به همین دلیل تصمیم‌گیری و اقدامات آغاز شده شما را نیست و نابود كرده و تسلط خود را با مقاوم‌تر كردن بدن‌تان در قبال پاسخگویی به برنامه‌های كاهش وزن متناوب یا افزایش وزن تان می‌افزاید.





عاقبت‌اندیشی خانم منیره ملكوتی

 دست‌یابی به مقصد و مقصود با 3 گام در طول 4 ماه

دختر خانمی كه در عنفوان جوانی و قبل از شروع به حركت درآمدن بهمن اضافه وزن و تبدیل شدن به چاقی، تحت‌تاثیر سرنوشت و سرگذشت آن‌هایی كه دیر جنبیدند و هرروز، امروز و فردا كردند و به بار سنگین چاقی مبتلا شده و عوارض و بیماری‌های ناشی از سهل‌انگاری خود را با ابتلا به بیماری‌های گوناگون به جان خریدند، زودهنگام و به موقع به فكر چاره‌اندیشی افتاده و اقدام به موقع را آغاز و مصممانه در طول 4 ماه با برداشتن سه گام بلند به مقصد و مقصود رسیدند و نه تنها وزن ایده‌آل خود را تثبیت كردند بلكه عادات غذایی خود را تغییر داده و به كمبودهای خود پی برده و چاره‌اندیشی را آغاز كردند.
 بازگشایی پرونده 21360 مربوط به خانم منیره ملكوتی در 14 آذر سال 1389: خانم ملكوتی برای رهایی از كیلوهای اضافی ناچیز خود با شاخص توده بدنی یا BMI 79/24 به‌منظور رایزنی و مشاوره برای كاهش وزن و دریافت یك برنامه غذایی مناسب مراجعه و در بررسی‌های اولیه موارد زیر تشخیص و تثبیت شد: 1- فاصله وزن تا وزن ایده‌آل 9 كیلوگرم 2- یادآمد خوراك مصرفی: مصرف مایعات به‌صورت نوشابه، دوغ، چای، شیر 3- وعده‌های غذایی:3 وعده، صبحانه: كیك و چایی؛ مصرف نكردن میان‌وعده در نیم روز، ناهار عادتا پلو و خورش، مصرف نكردن عصرانه، شام اغلب حاضری و پلوخورش 4- خواب بعد از ساعت 12 شب. مدت خواب: 6 ساعت در شبانه‌روز.
 از حالت چهره و توضیحاتی كه از وضعیت روحی و جسمی خود ابراز داشتند حدس زده شد كه به كم‌خونی فقرآهن مبتلا هستند از این‌رو با تقدیم یك برنامه مناسب و متعادل و متنوع كه با وجود كاهش كمیت و تقلیل انرژی به میزان 400 كیلوكالری در روز ولی با بهبود كیفیت و تنوع غذایی، برنامه كاهش وزنی به ایشان داده شد كه به‌مدت 2 ماه مورد اجرا قرار بدهند و آزمایش‌های كاملی نیز درخواست شد كه در مراجعه بعدی یعنی 16/11/89 ملزم به ارائه آن شدند. در مراجعه بعدی در تاریخ از پیش ذكر شده، درتن‌سنجی‌های جدید و كنترل وزن مشخص شد كه میزان 5/3 كیلوگرم از چربی‌های ذخیره شده قبلی كاسته شده كه نتیجه كاهش 400 كیلوكالری از انرژی روزانه بود. بررسی نتایج آزمایش‌های انجام داده شده نمایانگر كم‌خونی شدید، فقرآهن و نبود ‌تناسب میزان كلسیم، فسفر و نبود ‌اختلال فاحش در سایر پارامترهای زیست شیمیایی خون بود. از این‌رو با درنظر گرفتن نتایج به دست آمده در روز مراجعه، برنامه جدیدی را بدون كاهش از میزان انرژی داده شده همراه با مكمل‌های آهن و روی و مولتی‌ویتامین تنظیم شد و وقت ملاقات بعدی را در 31 فروردین سال 90 تعیین كردیم. در تاریخ مورد اشاره با وجود دید و بازدیدها و خوراكی‌های متنوع و متعدد عرضه شده در ایام عید توانسته بودند باز به میزان 700/2 كیلوگرم دیگر از وزن قبلی خود بكاهند و با استفاده از مكمل‌های داده شده، احساس بهبود  و سرزندگی در انجام وظایف روزمره‌شان پدیدار شده بود. در سومین گام و آخرین اقدام یعنی 31/1/90 برنامه دیگری توصیه شد و رهنمودهایی به عمل آمد كه چگونه با بهره‌گیری از میزان قابل تغییر انرژی در 3 سطح كم، متوسط و معادل نیاز واقعی، دستاورد خود را تكمیل و تثبیت كند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
كاهش وزن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

40 كیلوگرم كاهش وزن در كمتر از 5 ماه


از نظر یك آدم چاق سخت‌ترین كار دنیا وزن كم كردن است. هر چه میزان وزن بالاتر باشد، كاستن آن هم دشوارتر به‌نظر می‌رسد. وقتی چاق می‌شویم عامل همت و اراده هم كم‌كم در وجودمان رنگ می‌بازد و تا به‌خودمان بیاییم، می‌بینیم اضافه وزن 10 كیلویی ما به 50-40 یا بیشتر تبدیل شده است.

 اراده در كنار علم = موفقیت

40 كیلوگرم كاهش وزن در كمتر از 5 ماه

از نظر یك آدم چاق سختترین كار دنیا وزن كم كردن است. هر چه میزان وزن بالاتر باشد، كاستن آن هم دشوارتر بهنظر میرسد. وقتی چاق میشویم عامل همت و اراده هم كمكم در وجودمان رنگ میبازد و تا بهخودمان بیاییم، میبینیم اضافه وزن 10 كیلویی ما به 50-40 یا بیشتر تبدیل شده است. برای شروع نكردن رژیم همیشه بهانههای زیادی داریم. از شنبه شروع میكنم...دنبال یك همراه خوب برای ورزش میگردم...بعد از حل شدن این مشكل شروع میكنم یا بهانههای اینچنینی.  ولی بیایید یكبار هم كه شده همه این بهانهها را به حساب تنبلی بگذاریم و از آدمهای موفقی كه با غلبه بر بهانهها و تنبلیهایشان بر غول چاقی غلبه كردهاند، الگو بگیریم. یكی از موفقترین این افراد آقای احمد گلیزاده،جوان 27 ساله مصممی است كه موفق شده ظرف 6 ماه 40 كیلو از بار اضافی وزن خود را كم كند. چاقی او تا مرز
145 كیلو هم پیشروی كرده بود؛ ولی اكنون با 105 كیلوگرم وزن انسان خوشحال
تر و سبكبالتری است.

سبك زندگیات را عوض كن

افزایش روز به روز كیلوهای اضافه كه به قول
 آقای گلی
زاده با شیب ملایم اما بیتوقف و پیوسته اتفاق میافتاد، باعث شد تا او عادتهای روزمره زندگیاش را مروری دوباره كند. وقتی از آقای گلیزاده درباره عادتهای پیش از رژیم غذاییاش میپرسیم، میگوید: «سبك زندگی من علاوه بر عوامل ژنتیك تاثیر بسزایی در چاقیام داشته است. بدترین عادت من سریع خوردن غذا بود. ضمن اینكه به خاطر شغلم حداقل یكروز هفته فستفود میخوردم. فست فود مورد علاقه من پیتزا است؛ ولی همبرگر و انواع سوسیسها را میخوردم. در كنار خوردن فستفود زندگی كارمندی پشت میزنشینی هم داشتم كه تاثیر بدی در افزایش وزن من داشت. عامل وراثت ممكن است مهم باشد اما فكر نمی‌كنم به اندازه عادات غلط در من مهم بوده باشد.»

چاق و لاغر مثل یویو

آقای گلیزاده میگوید: «چاقی من از دوران بچگی بود. از زمان تولد چاق بودم و از همان زمان چاقی روی من مانده بود. در 7 یا 8 سال گذشته یكی، دوبار به كاهش وزن اقدام كرده كه موفقیتآمیز هم بود. اما متأسفانه وزن از دست رفته دوباره بازگشت. یكبار 34 كیلو در عرض 5 ماه از وزن خود را كم كردم؛ این وزن ظرف كمتر از یك سال برگشت. آن زمان من با وزن124 كیلو آغاز و خود را به 90 كیلوگرم رساندم، اما وقتی این وزن دوباره افزایش پیدا كرد، من به 149 كیلو هم رسیدم.»

2 دلیل برای لاغرشدنم داشتم

برعكس اغلب چاقها كه اعتماد به نفس حضور در جمع هم سن و سالها و محیط كار را ندارند، آقای گلیزاده همیشه اعتماد به نفس خوبی داشت و هرگز نمیگذاشت مسئله اضافه وزن سد راه روابط اجتماعیاش شود، اما از شوخیهایی كه اطرافیان درباره چاقی و وزن بالا و نحوه لباس پوشیدنش میكردند هم چندان دل خوشی نداشت؛ همین مسئله تلنگر محكمی برای آغاز راه موفقیتآمیزی شد كه باعث 40 كیلو كاهش وزن شد: «دو دلیل برای لاغر شدنم بود؛ یكی كه مهمتر بود، ارتباطات اجتماعی من بود كه در محیط كار، خانواده و دانشگاه به خاطر مسئله چاقی شوخیهایی با من میكردند. اما چیزی كه من را خیلی نگران میكرد بالا بودن شدید چربی خون و تیر كشیدن گهگاهی قلبم بود. ضمن اینكه 2 واحد تغذیه در دانشگاه گذراندم كه دید من را نسبت به تغذیه و موادغذایی و سبك صحیح زندگی تغییر داد. این عاملی شد كه به دكتر مظهری مراجعه كردم.»

یك رژیم خوب

رژیم دكتر مظهری فوقالعاده خوب است. نخستین ویژگی این است كه شما را  وادار به خوردن غذای خاص در روزها و وعدههای خاص نمیكند. حق انتخاب بسیار مهم است چون افراد فرهنگهای غذایی مختلفی دارند ضمن اینكه دارای 5 تا 6 وعده غذایی است كه به افرادی كه خیلی گرسنه میشوند، كمك میكند اشتهای خود را كنترل كنند.

آقای گلیزاده امیدوار است این بار آخرین باری باشد كه وزن كم میكند. او اعتقاد دارد اقدام آگاهانه این بار به حفظ وزن از دست رفتهاش كمك زیادی خواهد كرد

 

رژیم غذایی من همزمان با ماه مبارك

همزمان شدن شروع ماه مبارك رمضان با رژیم به آقای گلیزاده كمك زیادی كرده است. او میگوید: «حدود چند روز پس از شروع رژیمم ماه مبارك رمضان آغاز شد و من چند روز زودتر پیشواز رفتم. باید بگویم در طول ماه مبارك سختگیری بسیار زیادی بهخودم كردم. ترسی كه از قلب درد و چربی خون بالا و آزمایش در وجودم آمده بود، باعث شد از فرصت ماه مبارك استفاده كنم و میزان زیادی وزن كم كنم. در طول این ماه افطاری خود را به كمی نان ، پنیر ، گردو ، شیر و میوه محدود میكردم. در این 35 روز، روزه هم موفق شدم اشتهایم را مهار كنم و هم وزن زیادی كم كنم. با عنایت خداوند باوجود تشنگی زیاد، به واسطه روزه اذیت نشدم و انرژیام تحلیل نرفت. بعد از آن رژیم دكتر را شروع كردم. گاهی بعضی روزهای هفته را روزه میگیرم و فقط شام میخورم.

منبع : مجله زندگی ایده ال