سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

لبم پوسته‌پوسته شده!


یکی از مشکلات شایع به خصوص در فصل پاییز و زمستان، خشک شدن مداوم لب‏ها و ترک خوردگی آنهاست. زیرا لب‏ها فاقد غدد چربی هستند و به خشکی محیط خارج بسیار حساسند و به آسانی ترک می‏خورند.



|دکتر محمد گلشنی |

دبیر انجمن پوست ایران
و متخصص پوست، مو و زیبایی

یکی از مشکلات شایع به خصوص در فصل پاییز و زمستان، خشک شدن مداوم لب‏ها و ترک خوردگی آنهاست. زیرا لب‏ها فاقد غدد چربی هستند و به خشکی محیط خارج بسیار حساسند و به آسانی ترک می‏خورند. لب‏های ترک خورده علل مختلفی دارد و می‏تواند در هر فصلی اتفاق بیفتد. از دست رفتن رطوبت و خشکی سبب ترک لب‏ها می‏شود. اما لب‏ها چگونه رطوبت خود را از دست می‏دهند؟ اگر شما هم عادت شایع زبان زدن به لب‏ها را دارید، شرایط مناسب برای ترک خوردن لب‏ها را فراهم کرده اید.
در هوای خشک، مثل اتاق دارای دستگاه حرارت مرکزی، رطوبت لب‏ها تبخیر می‏شود و شما به طور ناخودآگاه خشکی لب‏ها را احساس کرده و با زبان آنها را مرطوب می‏کنید. وقتی این رطوبت هم تبخیر شود، باز هم رطوبت بیشتری از لب‏ها خارج می‏شود. آفتاب سوختگی لب‏ها نیز شما را وادار به مرطوب کردن آنها می‏کند و بالاخره ترک خوردن آنها را به دنبال دارد. از علل شایع دیگر واکنش آلرژیایی به رنگ رژلب هاست.
برخی افراد عمدتا در گوشه‏های لب دچار ترک خوردگی می‏شوند که احتمالا به خاطر شکل لب هایشان است. اگر در حالت استراحت صورت، گوشه‏های لب پایین می‏افتد، بزاق دهان در آنجا جمع شده و باعث ترک خوردن آنها می‏گردد.





راه‏های درمان ترک خوردن لب ها

1)آب نمک بزنید:
درمان نهایی ترک خوردن لب، کمپرس کردن روزانه آنها با آب نمک سرد است. یک قاشق مرباخوری نمک را در نیم لیتر آب حل کنید. حوله ای را در آن خیسانده و چند دقیقه روی لب‏ها بگذارید. این کار را به مدت یک هفته هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید.

2) رطوبت را حس کنید:
بلافاصله بعد از کمپرس کردن لب‌ها، لایه‌ای ضخیم از نرم‌کننده‏های لب مثل وازلین یا لانولین روی لب‏ها بزنید تا رطوبت آنها حفظ شود. می‏توانید از ویتامین AD نیز استفاده کنید.

3) زبان نزنید:
خیس کردن لب‏ها با زبان کاری غیر ارادی مثل پلک زدن است، اما خودداری از آن اولین قدم در درمان ترک لب است.

4) از پمادهای لب دارای ضدآفتاب استفاده کنید
چون آفتاب می‏تواند سبب تحریک ترک‏های لب شود.

5) ویتامین E را فراموش نکنید
یک کپسول ویتامین E را باز کنید و آن را روی لب‏هایتان بمالید و اضافی آن را با انگشتان پاک کنید.

6) استرس را کنار بگذارید
یکی از علل خشکی لب‌ها، استرس و خستگی است که می‏توان با استراحت کافی و استفاده از ویتامین‏های B، E و C کمی از مشکلات لب‏ها را رفع کرد.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
نحوه حل مشكل پوسته پوسته شدن رنگ خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لب‌تان پوسته می‌اندازد؟



 

 

 

پوست صورت ما از حساس‌ترین قسمت‌های پوست بدن است و نازک‌ترین قسمت آن هم همین روی لب‌هاست. به همین دلیل لب‌های ما مستعد ترک خوردن و خشک شدن هستند.


این حالت به ویژه در هوای سرد و فصل زمستان تشدید می‌شود. بنابراین باید از لب‌های‌تان مراقبت به عمل بیاورید و برای جلوگیری از کندن پوست‌های خشک لب، همواره آن را چرب نگه دارید. استفاده از رژلب‌های ضد ترک لب موجود در داروخانه‌ها نیز مناسب است. اما توصیه استفاده از وازلین است.


وازلین برای رفع اگزمای لب ارجح است. چرب بودن وازلین باعث می‌شود کم‌کم عادت ناپسند لیسیدن لب‌ها را ترک کنید. این عادت، که اغلب در بچه‌های مدرسه‌رو و البته برخی بزرگ‌ترها دیده می‌شود باعث می‌شود حالت تحریک پوست لب توسط بزاق دهان ایجاد شود و این قرمزی و اگزما در ناحیه لب و پوست اطراف آن گاهی آن‌قدر شدت یابد که به دردناکی لب‌ها بینجامد.

 

 

 

سعی کنید برای خودتان یا کسانی که این عادت را دارند حتما وازلین استفاده کنید تا از بزاق دهان محافظت شود. ضمنا دقت کنید کرم‌های ضدآفتاب را در این ناحیه نمالید؛
چون سبب خشکی بیشتر و چین و چروک این ناحیه می‌شود. به علاوه باید از رژلب‌های استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنید. بهترین راه‌حل درمانی رفع این اگزما، ترک عادت ناپسند لیسیدن لب‌ها و کندن پوسته‌هاست که با چرب کردن منظم میسر خواهد شد. استفاده از کرم‌های کورتیکواستروییدی برای کاهش التهاب پوست دور لب توصیه نمی‌شود و یا نهایتا مصرف یکی دو روز با نظر پزشک بلامانع است.