سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

لباس مناسب برای نوزاد



 

 

لباس مناسب نوزاد

 

لباس مناسب نوزاد کوچولوی شما در مقابل گرما و سرما توان مقاومت ندارد. بدن افراد بالغ در مقابل سرما، با نشان دادن واکنشی که با لرزش توأم است، حرارت خود را متعادل می‌سازد در صورتی که بدن نوزاد از انجام چنین واکنشی ناتوان است.

 

به عبارت دیگر حرارت بدن بزرگسالان در نتیجه ساخت ویژه آن همیشه در ۳۷ درجه سانتی‌گراد ثابت می‌ماند. زیرا در بدن سیستم تنظیم‌کننده بسیار دقیقی وجود دارد که اگر مثلاً از یک اتاق خیلی گرم به محوطه‌ای که حرارت آن فقط ۱۰ درجه است برویم، در حرارت داخلی بدن ما تغییری حاصل نخواهد شد. اما این سیستم در بدن نوزاد هنوز به کمال نرسیده و در نتیجه حرارت بدن او تابع تغییر حرارت خارجی است و تقریباً هیچگونه عکس‌العملی در مقابل گرما و سرمای محیط از خود بروز نمی‌دهد.

 

علاوه بر این سطح پوست بدن نوازد به نسبت وزنش در مقایسه با افراد بالغ سه بار بیشتر است. بنابراین بدنش سه بار بیشتر از بزرگسالان در معرض سرما و گرما قرار می‌گیرد. اگر این موضوع را نیز اضافه کنیم که چربی بدن کودک کمتر از ما است. چربی در حد فاصل پوست و گوشت قرار دارد و نیز کمتر از ما فعالیت و جنب و جوش می‌کند، می‌توانیم پی به خطری که کودک را در مقابل سرما تهدید می‌کند، ببریم. مقاومت کودک در مقابل گرمای محیط کمی بیشتر از ما است زیرا بدن او قادر به عرق کردن است در ابتدا کمتر ولی رفته رفته بیشتر و بهتر، و این امر موجب خنک شدن بدن او می‌گردد.

 

همان‌گونه که حیواناتی مانند سگ با له‌له زدن حرارت بدن خود را از طریق ریه‌ها خارج می‌سازند، نوزاد انسان نیز با تنفس تند و سریع در مقابل گرمای محیط مقاومت می‌کند. اما باید دانست که گرما نیز یک خطر جدی برای کودک در بر دارد. عرق کردن نوزاد بر اثر گرما، موجب می‌گردد که ذخایر به‌ویژه در نوزادان خیلی بیشتر از بزگسالان اهمیت دارند. زیرا هر نوزاد به‌اندازهٔ ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدنش نیاز به آب دارد، در صورتی که این میزان در بدن یک فرد بالغ فقط ۲ تا ۴ درصد است.

 

به همین دلیل غذای کودک را معمولاً بصورت مایع تهیه می‌کنند. باید دانست که کمترین کاهش آب در بدن طفل، مشکلات فراوانی را در مورد سلامت او موجب خواهد شد (این مشکلات به‌خصوص در هنگام اسهال و استفراغ خطرناک‌تر است) یکی از عواملی که نشان می‌دهد آب تا چه اندازه برای نوزاد اهمیت حیاتی دارد، تعداد نوزادانی است که دچار گرمازدگی می‌شوند. گرمازدگی مختص تابستان نیست بلکه در فصل زمستان نیز امکان پیدایش این ناراحتی وجود دارد. این مشکل اغلب در مورد نوازدانی مشاهده می‌شود که مادرانشان بیش از اندازه معمول به آنان لباس می‌پوشانند. مادر برای اطمینان بیشتر از گرما نگهداشتن طفل یک زیرپوش بیش از حد لازم به تن کودک خود می‌کنند.

 

این امر موجب گرمازدگی طفل در زمستان می‌گردد. علاوه بر گرمازدگی اگر چنان‌چه لباس کودک به حدی زیاد باشد که موجب عرق کردن وی بشود پوست کودک دچار عرق‌سوز خواهد شد. به این نکته توجه کنید! ممکن است دست کودکی را که بیش از اندازه لباس به او پوشانده شده لمس کنید و به نظرتان چنین بیاید که دستش خنک است اما باید بدانید که اغلب دست نوزاد از بدنش سردتر است.

 

زمانی که هوا گرم است پوشاندن یک زیر پیراهن و نیز بستن کهنه کفایت می‌کند و حتی می‌‌توان کودک را کاملاً لخت کرد و یک شیشه آب دم دست گذاشت و مرتب به او آب داد. اگر چنان‌چه هوا بیش از حد معمول گرم باشد، می‌توان سر کودک را با آب ولرم و یا سرد کمپرس کرد. زمانی که کودک کمی بزرگ‌تر شد، از پوشاندن لباس زیاد به تن وی خودداری کنید، زیرا اگر در خارج خانه خیلی پوشیده باشد، با توجه به فعالیت مداومی که می‌کند بدنش گرم می‌شود و کت خود را در می‌آورد و سرما می‌خورد. در منزل هم اگر لباس زیاد پوشیده باشد و آپارتمان هم گرم باشد، احساس خستگی می‌کند.

 

 


ویدیو مرتبط :
وزن و قد مناسب نوزاد در ماه های مختلف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه مناسب مادر در بارداری و افزایش قد نوزاد



 

تغذیه مناسب مادر دربارداری و افزایش قد 

نوزاد


رشد قدی كودكان از دوران جنینی آغاز می‌شود و تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری تأثیر زیادی در افزایش قد نوزاد دارد.


افزایش قد جزئی از فرآیند رشد است و عواملی مانند ژنتیك، هورمون‌ها و تغذیه مناسب بر رشد قدی تأثیرگذار است.


شروع رشد از دوران جنینی آغاز می‌شود. پس باید برای رسیدن به قد بلندتر، از دوران بارداری مراقبت از رشد كودك را آغاز كنیم. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر زیادی بر قد كودك متولد شده دارد.


به طوری كه مشخص شده است مصرف ناكافی ریزمغذی‌ها و استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناكافی و كم‌وزنی كودك در هنگام تولد منجر می‌شود. مصرف غذا در حد متعادل و مناسب از تمام گروه‌های غذایی برای دستیابی به رشد قدی مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است.


قد متوسط برای پسران شامل میانگین قد پدر و مادر به‌علاوه 5/6 سانتی متر و برای دختران میانگین قد پدر و مادر منهای 5/6 سانتی متر است.‌ برای رشد هر فرد یك دامنه یا محدوده وجود دارد. به عبارتی مرزهای بالایی و پایینی برای قد هر فرد وجود دارد كه از پیش برای هر فرد تعیین شده است.


با تغذیه‌ مناسب می‌توانیم از مرز حداقل فاصله گرفته و خود را به حداكثر نزدیك كنیم. اما نمی‌توانیم از مرز بالایی تجاوز كنیم. یعنی برای اینكه یك فرد به مرز پایینی و فرد دیگر به مرز بالایی دست یابد عوامل تغذیه‌ای در این زمینه كمك می‌كند.


باید توجه داشت كه برای حركت از مرز پایینی به مرز بالایی محدودیت زمانی وجود دارد كه نقطه شروع آن از ابتدای بارداری است كه نتیجه آن قد و وزن مطلوب در هنگام تولد خواهد بود و نقطه پایانی آن همزمان با بسته شدن صفحات رشد خواهد بود.


در مرحله بلوغ با جهش قدی مواجه هستیم و پس از بلوغ به‌‌طور ‌معمول افزایش رشد قدی در حدود 6 تا 7 سانتی‌متر خواهد بود.


عوامل تغذیه‌ای كه باعث رشد می‌شود را می‌توان به درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها كه انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تأمین می‌كنند تا عوامل ساختمانی و ریزمغذی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند كلسیم، روی و منیزیم نام برد.


آنچه كه امروزه تبلیغات روی آن متمركز است، قرص‌های افزایش قد است كه چیزی جز مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیست كه به قیمت‌های چند برابر فروخته می‌شود و بسیاری از این مواد از طریق مصرف متعادل و مناسب مواد غذایی قابل دسترس است.


اگر چه غلات تأمین كننده انرژی، قسمتی از پروتئین‌ها و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است اما مشخص شده مصرف نان‌هایی كه آرد آنها به خوبی تخمیر نشده است. به دلیل داشتن ماده‌ای به نام فیتات در پوسته غلات مانع از جذب مواد معدنی به خصوص «روی» و كوتاهی قد می‌شود.


سبزی‌ها و میوه‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص پیش‌سازهای ویتامین a را در رژیم غذایی تأمین می‌كنند. كمبود متوسط تا شدید ویتامین a مانع رشد مطلوب كودكان می‌شود.


منابع سرشار از ویتامین a عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبی و دریافت كافی كلسیم كه به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حایز اهمیت است. بنابراین تغذیه با شیر، ماست، پنیر و انواع كلم را باید به نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه كرد.


باید از نور خورشید و دریافت ویتامین ‌d از منابع غذایی مانند تخم‌مرغ، خامه، شیر و كره استفاده كرد. باید توجه داشت كه برای داشتن وضعیت مناسب هورمونی یكی از عوامل مهم وزن مناسب است زیرا وزن اضافی، بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدی را محدود خواهد كرد.


برای رسیدن به قد مطلوب باید وزن كودكان را در محدوده طبیعی حفظ كرد. از طرفی ترشح هورمون رشد كه تأثیر مهمی در رشد مطلوب دارد، كاملاً تحت تأثیر تغذیه فرد است. با مصرف زیاد موادقندی، گلوكز كاهش و با مصرف غذاهای غنی از پروتئین افزایش می‌یابد.