سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كم‌خوابی مغز را پیر می‌كند!


دانشمندان معتقدند بسیاری از فرآیندهای بیولوژیك و حیاتی بدن در طول شب اتفاق می‌افتد. هنگام خواب، بدن خود را ترمیم می‌كند و خود را برای یك روز پرفعالیت دیگر آماده می‌كند.

مغز افراد میانسالی كه كمتر از 6 یا بیشتر از 8 ساعت در شب می‌خوابند، پیرتر از دیگران است. دانشمندان معتقدند بسیاری از فرآیندهای بیولوژیك و حیاتی بدن در طول شب اتفاق می‌افتد. هنگام خواب، بدن خود را ترمیم می‌كند و خود را برای یك روز پرفعالیت دیگر آماده می‌كند. كم‌خوابی مزمن باعث ترشح هورمون‌ها و مواد شیمیایی متفاوتی در بدن می‌شود كه این تركیبات، در دراز مدت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سكته، فشار خون بالا، دیابت، كلسترول و چاقی را افزایش می‌دهند. یكی دیگر از مهم‌ترین تاثیرات خواب، روی مغز و قدرت ذهنی انسان‌هاست. مغز افراد میانسالی كه به اندازه كافی نمی‌خوابند یا در این زمینه زیاده‌روی می‌كنند، بین 4 تا 7 سال از دیگران پیرتر است. همچنین این افراد معمولا حافظه ضعیف‌تری هم دارند. كمبود خواب باعث افزایش فشار خون و به هم خوردن تنظیم گلوگز بدن می‌شود كه هر دو فاكتور یاد شده برای سلامت قلب مضر هستند. افرادی كه بیش از حد معمول می‌خوابند نیز ممكن است دچار ناهنجاری‌های تنفسی شوند كه به نوبه‌خود خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین طول مدت خوابیدن نزدیك به 7 ساعت است.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
تاثیر کم خوابی بر افت شدید عملکرد مغز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مغز مردها سریعتر از مغز زنان پیر می‌شود



 

 

 

مغز مردها سریعتر از مغز زنان پیر می‌شود

 

محققان "سیستم بهداشتی هنری فورد " مدركی كشف كرده‌اند كه نشان می‌دهد مغز مردها با مسن شدن سریعتر از مغز زنان كوچك می‌شود.

پایگاه اینترنتی ساینس دیلی گزارش داد طبق مطالعه‌ای كه در شماره فوریه نشریه "آرشیو نورولوژی " چاپ شده است، كوچك شدن مغز كه معمولا با پیری صورت می‌گیرد در مردان شاخص‌تر از زنان است.

"سی. ادوارد كوافی " رییس بخش روانپزشكی هنری فورد و محقق برتر این مطالعه گفت: "ما دریافتیم كه كوچك شدن مرتبط با سن مغز در سه منطقه از مغز مردان كه در تفكر، برنامه‌ریزی و حافظه دست دارند، بیشتر از زنان بود. "

وی افزود: تاثیرات پیری در سایر مناطق مغز نیز دیده شد اما در آن مناطق این تاثیرات در زنان و مردان مشابه بود.

محققان در این مطالعه برای اندازه‌گیری اندازه مغز 330 مرد و زن سالم بالای 66 سال از تصویربرداری ام.آر.آی استفاده كردند.

كوافی گفت: "مدتی است پی برده‌ایم كه مردان برای ابتلا به اختلالات مغزی مرتبط با افزایش سن، مانند از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر مستعدتر از زنان هستند. این یافته‌ها ممكن است توضیحی برای این تفاوت‌های جنسیتی ارائه دهند. "...../تحلیل:عصرایران