سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كما چیست؟(عوامل و علائم و نشانه های کما)



 

كما, مرگ مغزی, زندگی نباتی, شوك عصبی

كما حالتی از ناهشیاری است كه طی آن فرد با دردناك‌ترین محرك‌های فیزیكی هم به هوش نیاید و به همان حالت تا مدتی پایدار بماند. كما، یك مریضی نیست، بلكه علامتی از یك مریضی یا واكنشی به یك حادثه است كه برای بدن فرد اتفاق افتاده است؛ مثل یك ضربه شدید و سخت به سر كه باعث ایجاد شوك عصبی و كما می‌شود. اكثر كماهایی كه به این دلیل ایجاد می‌شود، بیشتر از 4 هفته طول نمی‌كشد. بعضی از كسانی كه به كما می‌روند، پس از این مدت به سمت زندگی نباتی پیش می‌روند. زندگی نباتی یعنی فرد نفس می‌كشد، فشار خون نرمال دارد و حتی دستگاه گوارش آن‌ها درست كار می‌كند، بدون آنكه بدن بیمار نسبت به این كار‌ها آگاهی داشته باشد. زندگی نباتی ممكن است سال‌ها و حتی دهه های متمادی طول بكشد.

مهم‌ترین علامت مشخصه كما، ناتوانی در هوشیار شدن است یعنی خود فرد نمی تواند توسط محركها هوشیاری‌اش را به‌دست آورد. البته علامتهای دیگری هم وجود دارند كه از میان آنها می‌توان به نبود خود آگاهی، فقدان چرخه خواب و بیداری، نداشتن حركت هدفمند و نداشتن كنترل بر روی تنفس اشاره كرد.

چه عواملی باعث كما می شوند؟
كما می تواند به دلایل مختلفی روی دهد. بیشترین علت آن هم صدماتی است كه بر اثر ضربه و جراحت به سر صورت می گیرد. اما مصرف زیاد الكل(مسمومیت الكلی)، دیابت، مورفین و خون‌ریزی زیاد هم می‌تواند فرد را به كما ببرد. در مواردی خونریزی یا تورم بافت مغز آن‌قدر شدید است كه حتما باید به نوعی فشار را از روی مغز برداشت.

در حالت كما چه اتفاقی می‌افتد؟
اعتقاد عمده ای كه در بین مردم وجود دارد، این است كه شخص در خواب بسیار عمیقی فرو رفته است. این عقیده به طور كامل درست نیست. البته ممكن است در بعضی از موارد این چنین باشد اما نه در همه موارد.
این جا بدنیست بدانید كه درجه‌های كما توسط هوشیاری شخص بیمار نسبت به محركهای خارجی، تعیین می شود. در بسیاری از مواردی كه اشخاص در حالت كما به سر می‌برند، بیمار دریافت‌هایی از محیط نیز خواهد داشت و این حالت با توجه به بهبودی شخص بیمار زیاد تر هم می شود. مثلا ممكن است، حركتهای جزئی از خود بروز دهد یا نسبت به صداها یا محرك‌ها پاسخ دهد. در بعضی موارد نیز ممكن است شخص به كما رفته عكس العمل‌های شخص هوشیار را از خود بروز دهد. مثلا در بعضی بیمار‌ها باید حتما این مراقبت به عمل آید كه او نتواند سرم یا لوله های دیگر متصل به خودش را از جا در بیاورد كه در نهایت به مرگش منجر بشود. همه این موارد باعث می شود تا درجات كما در افراد متفاوت باشد.

بیرون آمدن از كما
حالتی كه شخص شروع به بیرون آمدن از حالت كما می كند، هنگامی است كه او شروع به پاسخ دادن به محرك‌های خارجی می‌كند. هرچند به‌دست آوردن كامل هوشیاری، یعنی دو مرحله واكنش نشان دادن و تشخیص فكر،باید در او پدیدار شود تا بشودگفت كه او از كما بیرون آمده است. زیرا وجود هر دوی این موارد در هوشیاری كامل، اجتناب ناپذیر است. حتی در بعضی موارد پس از به هوش آمدن بیمار باز آموزی و به خاطر آوردن بسیاری از چیزها از جمله حرف زدن و به خاطر آوردن خود شخص، ممكن است لازم باشد.

آمار
هر 10 دقیقه یك نفر بر اثر آسیب سر به حالت كما می‌رود. بد نیست بدانید آسیب‌های وارد به سر اولین علت به كما رفتن، مرگ و یا معلولیت افراد 1 تا 44 سال محسوب می‌شود. بین 5 تا 10 درصد از كسانی كه به كما می روند، قادر به باز گردان حالت هوشیاری خود نیستند و در نهایت به زندگی نباتی كه تنها علائم حیات در آنها وجود خواهد داشت، منجر می‌شوند. بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه این حالت همچنان كما نامیده می شود اما به این حالت مرگ مغزی گفته می‌شود.

تفاوتهای مرگ مغزی و كما
وضعیت كما با مرگ مغزی بسیار متفاوت است به گونه ای كه فردی كه به كما رفته، می‌تواند دوباره به زندگی عادی خود بازگردد؛ البته این وضعیت را باید متخصصان مغز و اعصاب تایید كنند. به طوری كه اگر مغز هنوز زنده باشد، فرد دچار كما شده و احتمال برگشت آن حتی بعد از مدت طولانی و گذشت چندین سال هم وجود دارد. زیرا بیمار خودش به صورت طبیعی نفس می كشد و فقط مغز برای مدتی هوشیاری ندارد اما عمق مغز زنده است.
در مرگ مغزی، فرد به صورت طبیعی نفس نمی كشد و تنفس خود را از طریق دستگاه انجام می دهد كه با قطع كردن دستگاه، می میرد بنابراین زنده ماندن نباتی فرد دچار مرگ مغزی، به دستگاه وابسته است چون تنفس وابسته به مغز است. اما قلب با مغز تفاوت دارد.
اگر مغز فردی بمیرد، قلب فعالیت دارد، البته به شرطی كه اكسیژن از طریق دستگاه به فرد برسد و در صورت قطع دستگاه فردمی میرد، اما بازهم با وجود دستگاه هم بازنمی توان مدت زیادی چنین افرادی را زنده نگه داشت.
منبع:todayteb.blogfa.com


ویدیو مرتبط :
رمزنگاری علائم و نشانه ها (1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علائم و نشانه های بیماری کرون



 

دستگاه گوارش, اسهال مزمن, تغذیه درمانی

شاید تا به حال از میان بیماری های شایع و غیرشایعی که نامشان را شنیده اید نام بیماری کرون برایتان ناآشنا باشد، ولی اگر قدری به علائم و نشانه های این بیماری توجه کنید متوجه می شوید در اطرافتان برخی را می شناسید که ممکن است به این بیماری مبتلا باشند، بی آن که خود از وجود چنین بیماری ای اطلاع داشته باشند.
کرون یک بیماری التهابی مزمن است که قسمت های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر می کند و باعث التهاب و زخم شدید مخاط روده می شود که گاه به انسداد کامل یا نسبی روده منجر می شود.
وی با اشاره به این که هنوز علت این بیماری مشخص نشده است، شروع بیماری را از 15 تا 30 سال ذکر کرده و می افزاید: وراثت، عوامل محیطی، اختلالات سیستم عصبی، باکتری های روده ای و رژیم غذایی با دریافت بالای پروتئین حیوانی می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

علائم بیماری
بیماری کرون در اکثر مواقع ماه ها یا حتی سال ها قبل از تشخیص در بدن فرد وجود دارد و شخص بی اطلاع از آن است. این پزشک فوق تخصص تاخیر در رشد کودکان را یکی از نشانه های بیماری کرون ذکر کرده و می گوید: کاهش وزن، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی و دردهای شکمی (که با اجابت مزاج تسکین پیدا نمی کنند) از علائم داخلی و مشکلات پوستی، درد مفاصل، التهاب چشم و شیوع اختلالات کبدی از علائم خارج روده ای آن محسوب می شوند.  

دوره بیماری
به گفته دکتر اژدرکش، در اغلب موارد این بیماری ناحیه انتهایی روده کوچک و روده بزرگ را درگیر می کند و التهاب در این منطقه می تواند باعث ایجاد فیستول، سوراخ شدن دیواره روده یا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود که تشخیص آن براساس علائم بالینی، معاینه فیزیکی، تصویر برداری روده و تست های آزمایشگاهی صورت می گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان می کند: روده را می توان توسط کولونوسکوپی مورد بررسی قرار داد و در حین این آزمایش می توان از بافت روده نمونه برداری کرد و آن را جهت بررسی به پاتولوژی فرستاد تا بیماری تشخیص داده شود باید دانست نمونه برداری از بافت روده به دلیل این که این بافت به درد حساس نیست، هیچ دردی ندارد. 

درمان بیماری
انتخاب دارو به ناحیه درگیر در دستگاه گوارش و علائم موجود بستگی دارد، این پزشک فوق تخصص، سولفاسالازین، آمینوسالیسیلات، گلوکوکورتیکوئید و داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی را از داروهایی ذکر می کند که می تواند در درمان بیماری کرون موثر باشد.
دکتر اژدرکش اظهار می کند: با گذشت زمان اختلالات روده ای و التهاب مداوم می تواند باعث اختلالات ثانویه در سلامت فرد شود که خوشبختانه بسیاری از این اختلالات قابل پیش بینی و پیشگیری است و در صورت بروز اغلب با موفقیت درمان می شود.

تغذیه درمانی
وی با اشاره به این که مداخلات تغذیه ای در این دسته از بیماران حائز اهمیت است، می گوید: به طور کلی توصیه های تغذیه ای و رژیمی در مبتلایان به کرون شامل داشتن رژیم محدود از فیبر، حذف شیر، لبنیات و محرک هایی همچون قهوه و ادویه، رژیم پر پروتئین و پرکالری زیر نظر متخصص تغذیه و دوره متناوب استراحت در طول شبانه روز است که می تواند به بهبود بیمار کمک کند.
به گفته این پزشک فوق تخصص بیماران باید در صورت داشتن اسهال چرب، میزان چربی رژیم غذایی خود را کاهش داده و در ازای آن مصرف مکمل های ویتامین و املاح بخصوص ویتامین های ب 6، ب 12، ث، دی، ای، آهن،  مس، روی، منیزیم، پتاسیم و کلسیم را افزایش دهند.

چند توصیه پزشکی
دکتر اژدرکش با بیان این که بهتر است وعده های غذایی را در دفعات بیشتر و حجم کمتر مصرف کرد، تصریح می کند: افزایش دریافت ویتامین دی و کلسیم به دلیل نقش آنها در ساختمان استخوان سازی، توصیه می شود.  به گفته وی بیمار باید غذاها را بخوبی بجود و از مصرف داروهای التهابی غیراستروئیدی (مانند پروفن و...) به دلیل این که بیماری را وخیم تر می کنند، بپرهیزد.  
منبع:afarinesh-daily.com