سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كرفس، سلطان سبزی‏ ها


خوردن كرفس شما را از دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی‌های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم‌و. . . نجات می‌دهد. برای دانستن بقیه ویژگی‌های این گیاه مفید با ما همراه باشید.


مجله سیب سبز - مانا صابر: تا چند وقت پیش از گیاه پرخاصیت كرفس فقط در خورش استفاده می‌شد و گاهی هم خام آن در بعضی سالادهای سبز به كار برده می‌شد، اما این روزها از جلوی بسیاری از آبمیوه‌فروشی‌ها كه رد می‌شوید، به یك كاغذ بر می‌خورید كه رویش نوشته شده: آب كرفس موجود است. تازگی‌ها این گیاه پرخاصیت به آبمیوه‌فروشی‌ها هم راه پیدا كرده است و آنها با تركیب پرتقال، لیمو، هویج و دیگر میوه‌ها یك آبمیوه پرخاصیت و البته لاغركننده تحویل‌تان می‌دهند. ماجرا اینجاست كه هر چه از خواص این گیاه خوشرنگ و لعاب بگوییم كم گفته‌ایم. خوردن كرفس شما را از دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی‌های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز، روماتیسم‌و. . .  نجات می‌دهد. برای دانستن بقیه ویژگی‌های این گیاه مفید با ما همراه باشید.

كرفس، سلطان سبزی‏ها

كرسب قدیمی، كرفس امروزی

پیشینیان كشورمان در گذشته به كرفس، اسامی دیگری نسبت می‌دادند و این گیاه به كرسب یا كرفش معروف بود اما با گذشت زمان این اسامی تغییر یافته و این روزها همگی آن را با نام كرفس می‌شناسیم. كرفس انواع متفاوتی مثل ریشه‌ای، برگی، دمبرگی، آبی و كرفس مشك دارد. نوع آبی یا مردابی این گیاه در بعضی مناطق در اطراف مرداب‌ها یا آب‌های راكد رشد پیدا می‌كند، اما از نوع پرورشی آن برای خورد و خوراك استفاده می‌كنیم. جالب است بدانید كه انواع غیر خوراكی كرفس برای مصارف درمانی به كار می‌رود.

با خوردن كرفس، دربرابر سرطان زره‌پوش شوید

این سبزی پرطرفدار سرشار از ویتامین‌های A، B، C و املاح فراوان است. این ویتامین‌ها باعث حفظ ایمنی بدن شما می‌شوند و بدن‌تان را تصفیه می‌كنند. كرفس شما را از مبتلا شدن به سرماخوردگی حفظ می‌كند به علاوه شما را از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی هم در امان نگه می‌دارد، به همین خاطر بسیاری از پزشكان هنگام سرمای شدید هوا مصرف این سبزی را توصیه می‌كنند تا افراد به این وسیله خودشان را از گرفتاری آنفلوآنزا و سرماخوردگی نجات دهند.

این سبزی خوش‌عطر به خاطر داشتن آنتی‌اكسیدان‌های بسیار قوی بدن شما را در برابر بیماری‌های وخیم حفظ می‌كند. ضمن آنكه كرفس به خاطر داشتن اسید فونولیك در بدن شما به گونه‌ای عمل می‌كند كه درنهایت جلوی رشد تومورهای سرطانی گرفته می‌شود چراكه این ماده قادر است از افزایش یكی از انواع هورمون‌ها كه در پیشرفت تومورهای سرطانی موثر است جلوگیری كند.

خانم‌های باردار، كرفس ممنوع!

شاید بعضی افراد تصور می‌كنند هیچ یك از سبزیجات در دوران بارداری نمی‌توانند مضر باشند. درحالی‌كه این تصور اشتباه است. گیاه مفیدی مثل كرفس با وجود خواص شگفت‌انگیز، در دوران حاملگی برای خانم‌ها ممنوع است چراكه ممكن است خوردن آن باعث سقط جنین یا به وجود آمدن نقص عضو شود. این در حالی است كه افراد مبتلا به بیماری سنگ كلیه نباید از خوردن كرفس غافل شوند چون این گیاه، سموم بدن را از بین می‌برد، به علاوه برای كلیه‌های شما یك سنگ‌شكن طبیعی به حساب می‌آید.

آب كرفس، نوشیدنی معجزه‌گر

بااینكه گیاه كرفس، خوش‌عطر و بو، پرخاصیت و خوشمزه است اما همراه كردن سبزیجات دیگر با آن لطف دیگری دارد. كافی است جعفری خوشبو را به كرفس اضافه كنید تا هم یك تجربه متفاوت داشته باشید و هم خود را از ابتلا به سرطان خون محافظت كنید. تركیب كرفس با لیمو، هویج، پرتقال، كاهو و سبزیجات دیگر می‌تواند هر بار برای شما تازگی به وجود بیاورد. ضمن آنكه ممكن است نوشیدن آب كرفس به تنهایی برای بسیاری افراد دلچسب نباشد.

كرفس، سلطان سبزی‏ها

پزشكان تغذیه نوشیدن آب كرفس را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌كنند و حتی كسانی كه از یبوست رنج می‌برند، می‌توانند از آب كرفس به‌عنوان یك ملین طبیعی بهره ببرند. همچنین ویتامین‌های موجود در كرفس، پوست شما را شفاف و لكه‌های كدر سطح پوست‌تان را كمرنگ می‌كند. آب كرفس برای مبتلایان به فشار خون هم توصیه می‌شود. كافی است نوشیدن آب كرفس چند بار در هفته را از یاد نبرید. این سبزی شگفت‌انگیز با كاهش فشار خون شما، آن را به حد متعادل می‌رساند و باعث افت فشار و ضعف نخواهد شد.

بی‌خواب هستید؟ آب كرفس بنوشید

جالب است بدانید خوردن كرفس به اعصاب شما آرامش می‌دهد. شب‌هایی كه به خاطر مشغله‌های ذهنی یا سردرد دچار كم‌خوابی یا بی‌خوابی شده‌اید، این گیاه با روغن‌های طبیعی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز شما، مسكن اعصاب‌تان به حساب می‌آید. به علاوه اگر مدام از قرص‌های تمدد اعصاب استفاده می‌كنید، بهتر است آنها را كنار بگذارید؛ چند وعده غذا یا سالاد تهیه شده با كرفس را در برنامه بگنجانید تا آرامش‌تان بازگردد. برخی معتقدند تاثیر كرفس به‌مراتب از قرص‌های بی‌خوابی بیشتر است، البته مضرات مواد شیمیایی را هم به همراه ندارد. به علاوه كرفس باعث خوشبو شدن دهان می‌شود و عطر آن تا ساعت‌ها در كام شما باقی می‌ماند.

آیا واقعا كرفس لاغر می‌كند؟

آب كرفس گرایش‌های شما به مواد قندی را كنترل می‌كند و میل‌تان را به شیرینیجات كاهش می‌دهد، به همین خاطر پس از مدت زمانی متوجه می‌شوید كه دیگر مثل سابق شیرینی و غذاهای چرب و سنگین میل نمی‌كنید و همین موضوع باعث لاغر شدن شما می‌شود. كافی است با حذف نوشابه از برنامه غذایی‌تان، آب كرفس را با غذای‌تان همراه كنید؛ علاوه بر بهره‌مندی از دیگر خواص این گیاه مفید پس از مدتی متوجه كاهش وزن‏تان هم خواهید شد.

این سبزی كالری نسبتا پایینی دارد اما در عین حال دارای فیبر زیادی است به همین خاطر اشتهای شما را میان وعده‌های غذایی كنترل می‌كند. همچنین كرفس دارای مقدار قابل توجهی كلسیم است كه خاصیت چربی‌سوزی دارد. از این به بعد علاوه بر نوشیدن آب این گیاه، در سالاد‌های خود كرفس خام مصرف كنید تا سالم و لاغر بمانید. بسیاری نگران به هم ریختن معده و دردهای شكمی پس از مصرف سبزیجات هستند، اما كرفس به هضم غذا كمك می‌كند و هیچ یك از این عوارض را برای شما به همراه نمی‌آورد. پس هر چه می‌خواهید كرفس میل كنید شما با خوردن آن نه‌تنها چاق نمی‌شوید بلكه دور كمرتان باریك‌تر از قبل خواهد شد.

فواید «کرفس» چیست؟!

كرفس، سلطان سبزی‏ها

كرفس برای چه كسانی منع دارد؟

علاوه بر خانم‌های باردار، افرادی كه مبتلا به بیماری صرع هستند هم نباید كرفس بخورند؛ خوردن این گیاه توسط این افراد باعث تشدید حملات و تشنج خواهد شد همچنین كسانی كه دچار تورم كلیه هستند هم از مصرف كرفس خودداری كنند. درباره مصرف كرفس توسط زنان شیرده نقل قول‌های متفاوتی شده است؛ بعضی معتقدند این گیاه باعث افزایش شیر مادر می‌شود اما برخی دیگر بر این باورند كه كرفس در دوران شیردهی ممنوع است.

شاید بهتر باشد كه جانب احتیاط را نگه دارید و از خوردن كرفس در دوران شیردهی پرهیز كنید. از یاد نبرید كه با وجود خواص فوق‌العاده این گیاه، میل كردن روزانه آب كرفس هم توسط پزشكان توصیه نمی‌شود به‌خصوص برای افرادی كه ذكر شد محدودیت یا ممنوعیت مصرف وجود دارد. ضمن آنكه توصیه می‌شود سبزیجات به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرند .

برگ كرفس و هزار خاصیت

بسیاری از افراد هنگام درست كردن خورش كرفس برگ آن را دور می‌ریزند درحالی‌كه بسیاری از مواد مفید و ویتامین‌ها در برگ آن نهفته است. شما می‌توانید برگ آن را هم خورد كرده و در خورش بریزید تا ضمن ایجاد غلظت، از مزایای آن نیز بهره‌مند شوید.

البته فراموش نكنید كه در صورت استفاده از برگ كرفس هنگام آب‌گیری، كمی آب پرتقال یا هویج به آن اضافه كنید تا اندك مزه تلخ آن از بین برود. برگ كرفس حاوی ویتامین A است و آهن، اسید فولیك و كلسیم دارد. جوشانده برگ كرفس هم باعث باز شدن صدای گرفته می‌شود و برای درمان به كار می‌رود، ضمن آنكه می‌توانید از برگ كرفس در انواع كوكو یا سالاد استفاده كنید.


ویدیو مرتبط :
خواص كرفس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع سبزی ها



انواع سبزی ها

برای دسترسی سریع تر به "انواع سبزی ها" میتوانید از جدول زیر استفاده کنید

کرفس
شاهی
گشنیز
ریواس
اسفناج
جعفری
خرفه
ریحان
پیازچه
تره
تربچه
شنبلیله
نعنا
شوید
ترخان
مرزه