سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كاربردهای طب سنتی در بیماری‌های زنان



دکتر طب سنتی, داروهای گیاهی, طب سنتی, سرطان رحم

طب سنتی

طب سنتی-اهمیت آشنایی با بیماری‌های زنان و چگونگی پیشگیری و درمان آن‌ها یكی از مهم‌ترین مسائلی است كه هر خانمی باید نسبت به آن آگاهی كافی داشته باشد. خوشبختانه امروزه با رشد تكنولوژی و افزایش میزان آگاهی و دانش مردم ، بسیاری از زنان در سراسر جهان نسبت به این بیماری‌ها آگاهی لازم را داشته و دست كم با چگونگی درمان و پیشگیری از ابتلا به آن‌ها در طب مدرن آشنایی دارند اما شاید این گروه كمتر با تكنیك‌های درمانی طب سنتی و مكمل در درمان بیماری‌های شایع و رایج دستگاه زنان آشنا باشند. برای آشنایی بیشتر با تكنیك‌ها و شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران در درمان بیماری‌های شایع زنان با دكتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی به گفت‌وگو نشستیم تا از كاربردهای طب سنتی ایران و گیاه درمانی برای درمان برخی از بیماری‌های دستگاه زنان از قبیل بیماری‌ها و اختلال‌های تخمدان، رحم و سینه بیشتر بدانیم.

 

چاقی پایین تنه عامل ابتلا به كیست تخمدان

ابتلا به كیست تخمدان یكی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان است كه علت به‌وجود آمدن آن در بدن از دیدگاه طب سنتی تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردی مزاج این اندام درونی است. علاوه بر این عوامل مختلفی از قبیل تجمع چربی در اطراف لگن یا خوردن غذاهایی با طبع سرد نیز ممكن است موجب بروز كیست در تخمدان‌ها شود و گاهی ظاهری پر از كیست برای تخمدان‌ها ایجاد می‌كند. كیست تخمدان انواع مختلفی دارد كه یكی از آن‌ها كیست فیزیولوژیك است. این نوع از كیست به‌دلیل بروز اختلال در فیزیولوژی تخمدان در این عضو به‌وجود می‌آید. كیست‌های دیگری نیز وجود دارند كه كیست‌های پاتولوژی نامیده می‌شوند. این كیست‌ها به‌دلیل خونریزی داخلی تخمدان یا زواید درون تخمدان ایجاد می‌شود. در برخی موارد نیز كیست‌ها ساده هستند و محتویات آب میان بافتی تخمدان موجب تشكیل آن‌ها شده است.

 

ارتباط كیست تخمدان با قاعدگی نامنظم

كیست‌های تخمدان عموما در سایزهای مختلفی دیده می‌شوند. برخی از این كیست‌ها به حدی بزرگ می‌شوند كه بزرگی آن‌ها به اندازه یك هندوانه می‌رسد و گاهی دیده شده كه اندازه آن‌ها به 20 تا 30 كیلوگرم نیز رسیده است. وجود این كیست‌ها در تخمدان اختلال‌های زیادی ممكن است برای فرد به‌وجود آورد. یكی از مهم‌ترین این اختلالات از بین رفتن تعادل و هماهنگی هورمون‌های بدن است. این اختلال ممكن است با افزایش میزان موهای زائد بدن و اختلال در زمان قاعدگی همراه باشد به‌گونه‌ای كه فرد را دچار قاعدگی‌های نامنظم و دردناك كند یا موجب قطع شدن قاعدگی در افراد مبتلا شود. خوشبختانه در طب سنتی ایران برای درمان بسیاری از این كیست‌ها درمان‌هایی وجود دارد كه بیمار را بی‌نیاز از مصرف داروهای شیمیایی یا جراحی می‌كند.

 

پرهیز غذایی بیماران مبتلا به كیست تخمدان

اولین قدم درمانگران طب سنتی ایران برای درمان كیست‌های تخمدان اصلاح تغذیه و رژیم غذایی بیماران است و پس از آن تجویز داروها و گیاهان دارویی است كه موجب تخلیه كیست‌ها از محتویات‌شان می‌شود. اگر چه تجویز گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای بیماران باید به وسیله متخصص و درمانگر طب سنتی انجام شود اما راهكارهایی طبیعی در طب سنتی ایران وجود دارد كه از سوی حكمای طب سنتی برای درمان برخی از كیست‌های تخمدان به آن‌ها اشاره شده است.

به‌عنوان مثال در بخش تغذیه این دستورها اشاره شده كه افراد مبتلا به كیست تخمدان بهتر است از مصرف انواع قارچ‌ها، گوجه، خیار، بال و گردن مرغ، شكلات، كاكائو و ماست پرهیز كنند و مصرف این مواد را به حداقل برسانند یا آن‌ها را از سبدغذایی خود در مدت درمان حذف كنند. علاوه بر این، پیاده روی روزانه به‌منظور گرم نگه داشتن ناحیه لگن بسیار موثر است. از طرفی این پیاده‌روی و ورزش روزانه برای افراد چاقی كه دچار كیست تخمدان هستند موثر است زیرا چاقی یكی از عوامل بروز این بیماری در برخی زنان است.

 

این نكته را جدی بگیرید

طب سنتی-فراموش نكنید كه برخی از داروهای گیاهی اگر چه از منشأ طبیعی و گیاهی تهیه می‌شوند اما در مواردی به اندازه داروهای شیمیایی ممكن است تاثیر مخرب بر سلامت شما داشته و عوارض جانبی به همراه داشته باشند. بنابراین هرگز بدون تجویز متخصص گیاه درمانی و درمانگر طب سنتی و سرخود از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌ها و اختلال‌های مربوط به دستگاه زنان استفاده نكنید زیرا ممكن است با استفاده از دارو یا شیوه غلط موجب بروز اختلال‌هایی در عملكرد اندام درونی خود شوید بنابراین حتما برای درمان به متخصص طب سنتی و درمانگرانی كه در این حوزه صاحب‌نظر هستند، مراجعه كنید.

 

از فیبروم چه می‌دانید؟

یكی دیگر از اختلالات شایع در خانم‌ها ابتلا به انواع فیبروم است. فیبروم توده‌ای است كه در بافت‌های رحم به‌دلیل تجمع سلول‌های الیاف محكم بافت همبند در رحم به‌وجود می‌آید و بروز آن در رحم اختلال‌هایی را برای زنان و خانم‌های جوان ایجاد می‌كند. گاهی ممكن است تجمع سلول‌های عضلانی صاف جداره رحم نیز منجر به بروز فیبروم در رحم شود كه در اصطلاح به آن «میوم» گفته می‌شود. اندازه فیبروم و میوم در افراد مختلف متفاوت است و از چند میلی متر تا چند سانتی متر در رحم دیده می‌شود. درمانگران طب سنتی ایران عفونت‌های رحمی را یكی از شایع‌ترین عوامل به‌وجود آمدن فیبروم‌ها می‌دانند و معتقدند كه این عفونت‌ها با تحریك بافت رحم در نهایت منجر به بروز فیبروم و میوم در بدن می‌شود.

 

درمان فیبروم با گیاهان دارویی

فیبروم‌ها و بافت‌های تشكیل‌دهنده آن‌ها به‌طور كلی در 3 ناحیه رحم قرار می‌گیرند؛ گروهی از آن‌ها زیر صفاق رحم قرار می‌گیرند و به‌اصطلاح بیرون از رحم جای دارند. گروهی از آن‌ها درون بافت رحم جای دارند و برخی از آن‌ها در بافت میانی رحم به‌وجود می‌آیند كه برخی از آن‌ها با كمك شیوه‌های درمانی طب سنتی قابل درمان است و برخی از آن‌ها نیاز به شیوه‌های دیگر درمانی از قبیل درمان‌های مدرن دارد اما طب سنتی ایران می‌تواند فیبروم‌هایی كه در بافت میانی رحم جای گرفته است را با كمك داروهای گیاهی خود به مرور كوچك كرده و آن‌ها را در مدت زمان 3 تا 6 ماه به‌طور كامل از بین برد.

 

تاثیر استرس در شكل‌گیری فیبروم

درمانگران طب سنتی عوامل مختلفی را در بروز فیبروم و میوم موثر می‌دانند. یكی از مهم‌ترین این عوامل كه امروزه در جوامع بشری زیاد دیده می‌شود، استرس و فشارهای عصبی ناشی از برنامه‌های روزانه زندگی است. به اعتقاد این درمانگران زندگی در محیط سرشار از استرس و فشارهای عصبی به‌دلیل تاثیراتی كه روی رشته‌های عصبی سمپاتیك و پاراسمپاتیك می‌گذارد موجب تحریك عضلات صاف رحم شده و با انقباض آن‌ها منجر به تولید توده‌ها و بافت عضلانی یا فیبروم شود. بنابراین پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های پرتنش و پر استرس نیز، هم برای پیشگیری و هم برای درمان بیماران مبتلا به فیبروم بسیار مفید است.

در طب سنتی برای درمان برخی از عفونت‌ها، داروهایی وجود دارد كه غالبا به‌صورت جوشانده‌های مختلف گیاهی و طبیعی برای خانم‌ها و دختر خانم‌ها استفاده می‌شود.  درمانگران طب سنتی با اصلاح رژیم غذایی و تجویز داروهای گیاهی كه غالبا با منشا گیاهی به صورت صنعتی یا سنتی  تهیه می‌شوند برای درمان این بیماری ها اقدام می‌كنند. طول درمان به طور متوسط در این شیوه درمانی 3 تا 6 ماه است.

 

از عفونت‌های قارچی بیشتر بدانید

طب سنتی-عفونت‌های قارچی یكی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان است كه در فصل تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر در میان زنان و دختران دیده می‌شود. در این فصل به‌دلیل استفاده بیشتر از استخرها و مراكز تفریحی آبی امكان ابتلا به این بیماری در زنان افزایش پیدا می‌كند. عفونت‌های واژن شایع‌ترین این عفونت‌هاست كه به‌دلیل بهم خوردن مزاج واژن كه در اصطلاح رایج به آن بهم خوردن PHیا اسیدیته می‌گویند، در بدن ایجاد می‌شود. عفونت‌ها غالبا به 3 دسته عفونت‌های قارچی، عفونت‌های كلامیدیا و عفونت‌های میكروبی گرم منفی تقسیم می‌شوند. برخی از این عفونت‌ها مانند 2 نوع كلامیدیا و میكروبی آن ممكن است در موارد پیشرفته حتی منجر به نازایی خانم‌ها شود. این عفونت‌ها از راه‌های مختلف كه یكی از آن‌ها استفاده از استخر بدون شرایط بهداشتی است به خانم‌ها منتقل می‌شود.

 

درمان انسداد مجاری شیردهی مادران

درمان بسیاری از بیماری‌های سینه با كمك شیوه درمانی طب سنتی ایران و تجویز داروهای گیاهی و كنترل مزاج این عضو قابل درمان است. به‌عنوان مثال درمانگران طب سنتی در درمان فیبروكیست‌های سینه تا امروز موفقیت‌های متعددی داشته‌اند. علاوه بر این اختلال‌هایی مانندكم شیردهی مادران شیرده، ترك‌های پوستی در ناحیه سینه، آبسه سینه و انسداد مجاری شیردهی نیز از جمله مواردی است كه طب سنتی ایران برای درمان آن راهكارهای متنوع و موثری دارد. در این شیوه درمانگران پس از اصلاح رژیم غذایی بیمار و كنترل مزاج سرد و گرم سینه و ایجاد تعادل در آن با تجویز داروهای گیاهی خاص به درمان این بیماری‌ها می‌پردازند.

 

درمان عفونت قارچی با جوشانده گیاهی

عفونت‌های دستگاه زنان انواع مختلفی دارد. برخی از این عفونت‌ها قارچی هستند و با ترشحات پنیرك مانند در بدن ظاهر می‌شوند. برخی از آن‌ها كه ناشی از میكروب‌های گرم منفی هستند به‌صورت ترشحات زردرنگ و بدبو دیده می‌شوند. این عفونت‌های قارچی عموما با خارش و سوزش همراهند و آن گروه از عفونت‌ها كه ترشحات بدبو دارند از جمله عفونت‌هایی هستند كه مداوا كردن آن‌ها در نزدیك‌ترین زمان ممكن اهمیت زیادی دارد. در طب سنتی برای درمان برخی از این عفونت‌ها داروهایی وجود دارد كه غالبا به‌صورت جوشانده‌های مختلف گیاهی و طبیعی برای خانم‌ها و دختر خانم‌ها استفاده می‌شود كه درمانی موثر و كارآمد برای بسیاری از عفونت‌های زنان است.

 

درمان گرگرفتگی یائسگی با گیاهان دارویی

خوشبختانه در طب سنتی ایران تدابیر مختلفی برای پیشگیری و درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی و برخی از اختلالات عصبی این دوران از قبیل ابتلا به افسردگی وجود دارد كه لازم است زیرنظر متخصص مربوطه یا درمانگر طب سنتی برای بیمار تجویز شود. علاوه بر این كنترل بیماری پوكی استخوان كه یكی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان به‌ویژه در سنین یائسگی است به كمك داروهای تولید شده از گیاهان دارویی كه به‌صورت سنتی و صنعتی در بازار داروهای گیاهی تولید می‌شود، امكان پذیر است.

 

كاربردهای طلایی طب سنتی در بیماری‌های زنان

طب سنتی-درمانگران طب سنتی براساس دانش خود و با اتكا به متون كهن طب سنتی روش‌ها و شیوه‌های مختلفی را برای درمان بسیاری از اختلال‌ها و بیماری‌های زنان می‌شناسند و به كمك آن‌ها می‌توانند علاوه بر درمان این بیماری‌ها از بروز آن‌ها در خانم‌های جوان پیشگیری كنند.

براساس متون كهن شیوه درمانی طب سنتی در درمان دردهای قولنجی رحم و كاهش درد زایمان بسیار موثر است.

درمانگران طب سنتی با كمك تكنیك‌ها و روش‌های طب سنتی ایران قادرند از زایمان زودرس پیشگیری كرده و امر زایمان را تسهیل كنند.

طب سنتی علاوه بر درمان ترك‌های ناشی از زایمان بر پوست شكم خانم‌ها، داروهای گیاهی دارد كه به پیشگیری از بروز این ترك‌های پوستی كمك می‌كند.

ماساژ روغن بادام شیرین روی شكم زنان باردار پیش از 4 ماهگی یكی از شیوه‌های پیشگیری از ترك پوست شكم است.

درصورتی كه فردی دچار ترك‌های پوستی دوران بارداری شد برای درمان آن می‌تواند از طب سنتی بهره بگیرد. طب سنتی قادر است در مدت 3 تا 6 ماه با درمان از هم‌گسیختگی بافت پوست و ایجاد بافت همبند فاصله‌های به‌وجود آمده در پوست را درمان كرده و ترك‌های سفید رنگ روی شكم را درمان كند.

درمانگران طب سنتی با ارائه تكنیك‌های ورزشی خاص و ارائه روغن‌های گیاهی و طبیعی به زنان كمك می‌كنند تا پس از زایمان از شل شدن عضلات شكم و افتادگی آن‌ها جلوگیری كرده و برای درمان آن اقدام كنند.

منبع:salamatnews.ir


ویدیو مرتبط :
طب سنتی - منشأ بیماری ها از نگاه طب سنتی و اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان بیماری‌های مفاصل به كمك طب سنتی



بیماری‌های مفاصل و استخوان،بیماری‌های مفاصل زانو

مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن به حساب می‌آیند

 

 طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.

مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن به حساب می‌آیند. اگر کسی هم بطور ژنتیکی استعداد ضعف مفاصل را داشته باشد، با انجام بعضی امور خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. طبق قاعده‌ای که در مبانی طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف شود، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این مواد در فرد دچار ضعف مفاصل زیاد شود؛ زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.


اسبابی که ماده بیماری‌زای ایجاد کننده درد مفاصل را در بدن زیاد می‌کنند:

کم‌تحرکی و آرامش و سکون بیش از حد
ضعف هضم (علامت آن: بعد از خوردن غذای معمول، احساس سنگینی و پری شکم هست و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا غذا از معده عبور کند. بدین ترتیب مواد خوب هضم نشده وارد عروق گشته و از آن‌جا به اندام‌های ضعیفی مثل مفاصل رفته و باعث بروز درد مفاصل می‌شوند. )

ترک ورزش (در این حالت، مواد غذایی مانند قبل هضم نمی‌شوند و چرخه قبلی تکرار می‌شود.)

سوءتدبیر در خوردن و آشامیدن (مانند غذا خوردن با شکم سیر یا چند گونه غذا را همزمان مصرف کردن، مداومت مصرف غذاهای غلیظ و دیرهضم مثل گوشت گاو و گوساله، ماکارانی، قارچ، غذای کنسروی و غذای فریزری و....، پرخوری، مایعات سرد نوشیدن درحالت خالی بودن معده مانند صبح ناشتا یا نیمه شب که در این حالت آب به سرعت جذب اعضای رئیسه یعنی مغز و قلب و کبد شده و باعث کاهش حرارت غریزی و نهایتا قوه هاضمه می‌شود.)

استحمام، ورزش یا جماع با شکم سیر و در حالت پری کامل معده (قبل از هضم کامل غذا) و نیز در حالت خالی بودن کامل معده از غذا [بهترین زمان، سه ساعت بعد از غذاست.]

وجود نزله و زکام زیاد (نزله همان خِلط گلو است که درواقع مواد ترشح شده از مغز به سمت حلق می‌باشد و زکام مواد ترشحی به سمت بینی است.)

ترک استفراغات معتاد (برای نمونه اگر فردی عادت به مصرف داروهای مسهل یا قی کردن داشته و یا بطور منظم حجامت و فصد می‌کرده است و یکباره رها می‌کند؛ در ترک این موارد حجم مواد زائد بدن افزایش یافته و مقداری از آن‌ها به سمت مفاصل می‌ریزد.)

حرکات شدید بدنی و نفسانی (مثل استرس، اضطراب، غم و غصه مداوم)

مواردی که مبتلایان به دردهای مفصلی باید رعایت کنند و نیز کسانی که می‌خواهند از بروز این دردها پیشگیری کنند

  بیماری‌های مفاصل و استخوان،بیماری‌های مفاصل زانو

برای پیشگیری از درد مفاصل از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و ....خود داری کنید

 
پرهیز از پرخوری
خودداری از خوردن غذای جدید قبل از هضم کامل غذای قبلی. سعی شود در هر وعده غذایی، فقط یک نوع غذا میل شود.

رعایت سازگاری غذاها با هم (مثلا مصرف همزمان لبنیات و گوشت‌ها بویژه گوشت طیور، به شدت مضر درد مفاصل بوده و درد را تحریک و تشدید می‌کند.)

پرهیز از مصرف گوشت گاو و فرآورده‌های آن (سوسیس، کالباس، همبرگر و ....)

پرهیز از مصرف زیاد و بدون مُصلح میوه‌ها و سبزی‌های سرد و تر؛ مانند خیار، گوجه فرنگی، هلو، هندوانه و .... بخصوص در افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد و تر و بویژه در فصول سرد (پاییز و زمستان)

پرهیز از مصرف زیاد غذاهای غلیظ؛ مانند حلوا، ماکارانی، تخم مرغ آب‌پز، غذاهایی که با رشته درست می‌شوند، سس مایونز و ...

محدود کردن مصرف ترشیجات و غذاهای شور
مصرف لبنیات با مُصلحات آن‌ها باشد. (مثلا ماست و دوغ با نعناع یا کاکوتی خشک، شیر با عسل یا شکر)

پرهیز از مصرف آب یخ و نوشیدنی‌های سرد و گازدار با غذا و تا یک و نیم ساعت بعد از آن، در بین خواب و صبح ناشتا

اگر غذای لطیف و غلیظ در سر سفره هست، اول غذای لطیف خورده شود. مثلا سالاد کاهو و هویج رنده شده قبل از غذای اصلی میل شود و با اندکی روغن زیتون و سرکه یا آبغوره طبیعی نه سس مایونز.

تولید خِلط صالح و محمود در بدن با غذاهایی مثل نخوداب پخته شده با گوشت مرغ یا گوسفند، آبگوشت، کاله‌جوش، شیر با عسل و پودر سنجد، مویز، انجیر خشک، بادام درختی خام، سیب درختی، به، هویج ایرانی یا زردک، انار و مربا یا رب آن‌ها.

پرهیز از خوابیدن، استحمام، ورزش و جماع با شکم پر
بهتر است بین غذاخوردن و حمام کردن حداقل سه ساعت فاصله باشد و قبل از حمام رفتن، مفاصل را با روغن‌های مقوی مثل روغن زیتون، کنجد، قُسط، بادام تلخ و اسپند ماساژ داده و هنگام خروج از حمام نیز اندکی آب سرد روی دست و پا ریخته شود.

ورزش منظم روزانه (یعنی فعالیتی با شدت متوسط که تعریق ایجاد کند و ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش یابد.)

خواب به اندازه و با کیفیت مناسب در شب (یعنی شب‌ها زودتر خوابیدن و صبح‌ها زودتر برخاستن از خواب): چون هضم غذا در خواب قوت یافته و مواد خام و هضم نشده در خواب به هضم کامل رسیده و مواد زائد آماده دفع می‌شوند. البته خواب زیاد در طول روز و بویژه در فصول سرد [یا فصل گرم و جلوی کولر] و افراد دارای مزاج یا سوءمزاج سرد باعث تولید نزله شده و بر شدت درد مفاصل می‌افزاید.

اگر یبوست وجود دارد، حتما باید برطرف شود. درمان هرکسی بسته به علت ایجاد کننده و مزاج فرد متفاوت است. اما یک راهکار عمومی، استفاده از خاکشی و آب جوش در صبح ناشتاست. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شب قبل از خواب و ماساژ ناحیه شکم با روغن زیتون نیز مفید خواهد بود.

 

منبع:bartarinha.ir