سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

قـبل از خـواب صـورتـتان را بـشویـید



 


شستن صورت قبل ازخواب,بی‌‌خوابی و بدخوابی

 

روانشناسی - بی‌‌خوابی و بدخوابی فقط آرامش اعصاب و روانتان را به هم نمی‌‌ریزد بلکه همه بدنتان را تحت‌تاثیرقرار می‌دهد.


تحقیقات مختلف ثابت کرده بی‌‌خوابی و بدخوابی می‌‌تواند عوارض زیادی روی پوست شما ایجاد کند...

 

این مساله واقعیت دارد که خواب شبانه کافی، پادزهر استرس است و روز بعد که از خواب بیدار می‌‌شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات‌ را برایتان به ارمغان می‌‌آورد. حتی ایجاد چروک‌‌‌های اطراف چشم نیز با بالش‌‌های نامناسبی که برخی از ما شب‌‌ها زیر سرمان می‌‌گذاریم، مرتبط است. خواب ناكافی باعث ایجاد بی‌قراری، عدم تمركز، خستگی و تحریك‌پذیری می‌شود و علاوه بر آن سرعت پاسخ‌دهی به محرك‌های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و نیز قدرت حفظ و نگهداری اطلاعاتتان كاهش می‌یابد. اگر شما 6 تا 8 ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوستتان دیده می‌‌شود. خواب کافی باعث تنظیم متابولیسم بدن و دفع مواد زائد و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌‌شود.

 

هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت می‌‌کند و حتی سیستم عصبی‌‌تان تغییراتی می‌‌کند که لازمه بازسازی و بازتوانی آن است. در واقع خواب نامرتب در ساعت‌های نامنظم و نامشخص شبانه‌روز، باعث گسسته‌شدن ساعت‌های بیولوژیك بدن شما می‌شود و تنظیم مجدد آن مدت‌ها زمان خواهد برد. این حالت به‌خصوص در افرادی اتفاق می‌افتد كه از لحاظ شغلی مجبور هستند شیفت‌های شبانه داشته باشند یا در شیفت‌های مختلفی از شبانه‌روز سركار باشند. در این حالت تمام ارگان‌های بدن به نوعی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و پوست نیز به عنوان یك عضو مهم بازتابی از این احتمال را بروز خواهد داد. در كوتاه‌مدت چون خواب كافی باعث راحتی عضلات صورت می‌شود،‌ بنابراین آرامش و شادابی و كاهش خطوط صورت را بعد از یك خواب راحت شبانه تجربه می‌كنیم و حتی روز بعد شما پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر احساس می‌كنید اما كم‌خوابی در طولانی‌‌مدت، باعث افزایش سطح هورمون‌های استرس و كاهش سطح ایمنی بدن می‌شود و این دو عامل می‌تواند باعث بروز چین‌وچروك‌های زودرس، شلی پوست، تیرگی دورچشم و فراهم‌شدن زمینه برای ایجاد بدخیمی‌های پوست در نتیجه كاهش ایمنی بدن شود، بنابراین توصیه می‌شود در ساعت‌های استراحت صورت خود را کاملا شستشو دهید و سپس بخوابید، چون پاکی صورت آرامش‌‌بخش است و می‌‌تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند. می‌توانید از سرم‌ها یا کرم‌های ضدچروک استفاده کنید.

 

بهترین فرم خوابیدن برای پوست خوابیدن به پشت است چون در این حالت هم فرم طبیعی ستون‌فقرات حفظ می‌شود و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نمی‌شود. توصیه می‌‌کنم اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌‌تان دارید، به بهانه حفظ سلامت و شادابی پوستتان هم که شده در صدد رفع آن برآیید و خودتان را از این نعمت خدادادی محروم نکنید.

منبع :Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
خـواب دیـــدم ... غـمـگـیـن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خـواب‌آسوده در کنار نوزاد


تصویر مادر و نوزادی که در کنار یکدیگر به خواب فرو رفته‌اند، اصلا غیرعادی نیست، اما تمرین خوابیدن در کنار نوزاد یا تقسیم یک تختخواب با او همچنان موضوع بحث برانگیزی است.





صبح بخیر:  تصویر مادر و نوزادی که در کنار یکدیگر به خواب فرو رفته‌اند، اصلا غیرعادی نیست، اما تمرین خوابیدن در کنار نوزاد یا تقسیم یک تختخواب با او همچنان موضوع بحث برانگیزی است. عده‌ای معتقدند محل خواب نوزاد رختخواب مادر است، اما آیا این کار خطرناك است؟



چرا بعضی از مادران کنار نوزاد خود می‌خوابند؟

  •  به عقیده طرفداران این بحث و برخی مطالعات دیگر، خوابیدن در کنار نوزاد:
  •  با تسهیل شیردهی شبانه به نوزاد، موجب تقویت شیردهی می‌شود.
  •  مراقبت از نوزاد را برای مادری که‌گاه و بیگاه باید شب‌ها از خواب بیدار شود، آسان‌تر می‌کند.
  •  به خواب راحت نوزاد – مخصوصا در چند ماهه اول زندگی - کمک می‌کند.
  •  به نوزاد کمک می‌کند بیشتر بخوابد چرا که فواصل بین شیردهی مادر کوتاه‌تر و تعداد آن بیشتر می‌شود.
  •  به والدینی که در طول روز از نوزاد جدا بوده‌اند کمک می‌کند احساس دلتنگی خود را با این نزدیکی و صمیمیت جبران کنند.



اما راهی برای نزدیک کردن نوزاد به خودتان وجود دارد که لازمه آن خواباندن او در رختخوابتان نیست. شما می‌توانید:
  •  یک گهواره یا تخت نوزاد در کنار تختخواب خود بگذارید. این کار به نزدیکی او و شما کمک می‌کند و مخصوصا در دوران شیردهی اهمیت بسزایی دارد. خواباندن نوزاد در گهواره یا تخت جداگانه احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را نیز کاهش می‌دهد.
  •  وسیله‌ای را بین تخت خود و نوزاد قرار دهید تا احتمال افتادن خودتان روی او را کاهش دهید.
  • انتخاب محل خواب نوزاد – در تخت شما یا گهواره خودش – به تصمیم خودتان بستگی دارد. با توجه به فواید و مضرات، گفت‌وگو با پزشک درباره خطرات احتمالی و با توجه به برنامه‌ریزی‌های خانوادگی خود تصمیم‌گیری کنید.



اما آیا خطرات خوابیدن در کنار نوزاد بیشتر از فواید آن است؟

با وجود فواید موجود، به والدین توصیه می‌شود نوزاد را در تختخواب خود نخوابانند چرا که احتمال خفگی او وجود دارد.

خوابیدن در کنار نوزاد فرهنگی است که در بسیاری از کشور‌ها رواج پیدا کرده است. با وجود این تفاوت بین محل خواب و فرهنگ مردم می‌تواند خطرات احتمالی این کار را در بعضی از کشور‌ها کاهش دهد.

در یک بررسی 7 ساله، حداقل ۵۱۵ مورد مرگ و میر نوزادان و کودکان خردسال زیر ۲ سال در اثر خوابیدن در کنار والدین گزارش شده است.

۱۲۱ مورد از این مرگ و میر‌ها به والدین یا پرستارانی مربوط می‌شده که هنگام خواب روی نوزاد افتاده‌اند.

بیش از ۷۵ درصد از این آمار به نوزادان زیر 3 ماه اختصاص داشته است.

طرفداران خواب در کنار نوزاد معتقدند والدین به دلیل آگاهی از حضور نوزاد هنگام خواب روی او نمی‌افتند.



کسانی که نباید در کنار نوزاد خود بخوابند

  •  کودکان دیگر، به ویژه خردسالان: چرا که ممکن است متوجه وجود نوزاد در کنار خود نشوند.
  •  والدینی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و هوشیاری خود را نسبت به حضور نوزاد از دست می‌دهند.

 والدین سیگاری: آن‌ها خطر ابتلای نوزاد به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش می‌دهند.

ارتباط بین خواب در کنار نوزاد و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان هنوز به درستی مشخص نیست و تحقیقات همچنان ادامه دارد. برخی محققان می‌گویند خوابیدن در کنار نوزاد احتمال بروز این سندرم را کاهش می‌دهد چرا که نوزاد و والدین در طول شب مرتبا از خواب بیدار می‌شوند. با وجود این برخی مطالعات حاکی از آن است که تحت شرایط خاص، خواب در کنار نوزاد می‌تواند احتمال این سندرم را افزایش دهد مخصوصا اگر مادر سیگاری باشد.



بین سال‌های ۲۰۰۱ – ۱۹۹۹ حدود ۱۰۰ مورد از مرگ و میر نوزادان به خواب آن‌ها در رختخواب والدین نسبت داده شده و شامل موارد زیر بوده است:
  •  خفگی نوزاد زمانی که لابه‌لای ملحفه پیچیده شده یا بین دیوار یا اشیا دیگر گیر می‌افتد.
  •  خفگی ناشی از قرار گرفتن صورت نوزاد روی رختخواب یا سطوح نرمی مانند بالشت، پتو یا لحاف
  •  خفگی ناشی از گیر افتادن سر نوزاد در قسمتی از تختخواب
علاوه بر خطرات احتمالی فوق، خوابیدن در یک تختخواب کنار نوزاد گاهی می‌تواند آرامش خواب شبانه والدین را بر هم بزند. نوزادانی که به خواب در کنار والدین خود عادت دارند در آینده زمانی که باید قبل از پدر و مادر بخوابند دچار مشکل خواهند شد.



افزایش ایمنی

اگر چاره‌ای جز خواباندن نوزاد در کنار خود ندارید، احتیاط‌های زیر را به عمل آورید:
  •  همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید تا احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهید.
  •  هرگز هنگام خواب سر نوزاد را نپوشانید.
  •  مطمئن شوید ملحفه‌ها یا قالب تختخواب به گونه‌ای نیست که سر نوزاد در آن گیر بیفتد.
  •  نوزاد را به تنهایی در تختخواب یک فرد بزرگسال نخوابانید.
  •  از بالشت، لحاف و دیگر اشیا نرم پارچه‌ای در رختخواب استفاده نکنید.
  •  اجازه ندهید مواد مخدر هوشیاری شما را مختل کند و موجب غلتیدن شما روی نوزاد و خفگی او شود.
  •  تختخواب خود را کنار پرده قرار ندهید چرا که ریسمان آن ممکن است موجب خفگی نوزاد شود.
بیشتر کار‌شناسان می‌گویند ایمن‌ترین محل خواب برای نوزاد، گهواره استانداردی است که بالشت و ملحفه و لحاف نرمی ندارد. اما اگر تاکنون نوزادتان را در کنار خودتان می‌خوابانده‌اید، با یک پزشک یا متخصص درباره انتقال نوزاد به گهواره خودش مشورت کنید.

انتقال نوزاد به گهواره معمولا در 6 ماهه اول زندگی او آسان‌تر است، چرا که هنوز عادت خوابیدن در کنار والدین شکل نگرفته و مشکلات دیگری مانند ترس از جدایی از والدین پیش نیامده است. در ‌‌نهایت عادت خواباندن نوزاد در کنار والدین باید در جایی متوقف شود. (یا طبق خواسته خود کودک یا تصمیم والدین)