سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

قرص افزایش قد، حقیقت دارد؟


افزایش طول قد، دغدغه افراد زیادی است و هر روز بر شمار موسسات و شرکت هایی که ادعا می کنند به کمک قرص های افزایش قد می توانند بر طول قد افراد بیفزایند، افزوده می شوند.

افزایش طول قد، دغدغه افراد زیادی است و هر روز بر شمار موسسات و شرکت هایی که ادعا می کنند به کمک قرص های افزایش قد می توانند بر طول قد افراد بیفزایند، افزوده می شوند. براساس بررسی ها شایع ترین دلیل کوتاهی قد، ژنتیکی و به سرشت افراد بستگی دارد. این مساله در کودکان با والدین کوتاه قد طبیعی محسوب می شود و با هیچ دارو و قرصی برطرف نخواهد شد. البته در کنار وراثت، تغذیه و ورزش مناسب در دوران رشد می توانند تا حدی کمک کننده باشند و جلوی کوتاه قدی را بگیرند اما بعد از دوران بلوغ شاهد افزایش قد نخواهیم بود.

به طور کلی، رشد قد در سه مرحله انجام می شود؛ در دو سال اول زندگی حدود 25 سانتی متر و از دو سالگی به بعد، هر سال به طور متوسط، کودکان شش سانتی متر قد می کشند اما در نزدیکی سنین بلوغ، سرعت رشد قد کمتر خواهد شد. با شروع دوره بلوغ یک جهش رشد قد در دختران در حدود 20 تا 25 سانتی متر و در پسران به طور متوسط 25 تا 30 سانتی متر ایجاد می شود و در صفحات رشد (صفحات غضروفی استخوان) امکان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت. البته اگر کودکی به هر دلیلی مثلا کمبود ترشح هورمون رشد دچار کوتاهی قد شده باید درمان در حوزه هورمون رشد را شروع کرد.


ویدیو مرتبط :
کفش پاشنه مخفی ، کفش افزایش قد مردانه ،کفش افزایش قد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قد جوانان ایرانی



رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علت کوتاه قدی در اکثر موارد، تغذیه نامناسب و مسایل ژنتیکی است، اما در موارد محدودی ممکن است از هر ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در یک مورد، علت کوتاهی قد کمبود هورمون رشد باشد.

 

دکتر فریدون عزیزی، فوق تخصص غدد در گفت‌وگو در مورد قد متوسط ایرانی‌ها افزود: کوتاه قدی در ایران بیش از دیگر کشورهای در حال توسعه نیست و علت آن هم احتمالاً مربوط به مسایل تغذیه‌ای و اندکی نیز ژنتیکی است.

 

افزایش قد

 

وی ادامه داد: از حدود ۴۰ سال پیش تا کنون قد جوان‌های ایرانی چندین سانتیمتر افزایش پیدا کرده است اما مشخص نیست که این افزایش همچنان ادامه پیدا می‌کند یا خیر، زیرا به دنبال از بین بردن سوء تغذیه، افراد در سطحی از قد که بیشتر مربوط به علل ژنتیک است، باقی می مانند.

 

دکتر عزیزی گفت: حتی در کشورهای توسعه یافته نیز که از تغذیه مناسب برخوردارند، قد طبیعی دارای یک دامنه است.

 

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه قد افراد بر حسب مسایل ژنتیکی و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است نتیجه گیری کرد: اگر افراد از نظر هورمونی مشکلی نداشته باشند، باید خود را متقاعد کنند که با قد طبیعی خود زندگی سالم داشته باشند.