سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فواید گریه برای سلامتی!


ما در حال گریه کردن به دنیا می‌آییم، اما به مرور که سنمان بیشتر می‌شود، اشک‌ریختن برایمان به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی می‌شود. خوب است بدانید که گریه‌ی غیر‌ارادی در‌واقع برای ذهن، بدن و روح بسیار مفید است. سعی نکنید جلوی اشک‌هایتان را بگیرید.

وب سایت خوارزمی: ما در حال گریه کردن به دنیا می‌آییم، اما به مرور که سنمان بیشتر می‌شود، اشک‌ریختن برایمان به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی می‌شود.

خوب است بدانید که گریه‌ی غیر‌ارادی در‌واقع برای ذهن، بدن و روح بسیار مفید است. سعی نکنید جلوی اشک‌هایتان را بگیرید. این کار به شما آسیب خواهد رساند. برای اینکه علت را متوجه شوید، اجازه بدهید با هم بررسی کنیم وقتی که گریه می‌کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

۸ تأثیر مثبتی که گریه‌ کردن بر سلامتی می‌گذارد

۱- سموم بدنتان دفع می‌شود.

شما فقط زمانی که غمگین هستید گریه نمی‌کنید. گریه‌کردن همچنین پاسخ بدنتان به استرس بیش‌از‌حد است. وقتی گریه می‌کنید، بدن خود را از کورتیزول پاک می‌کنید. کورتیزول هورمونی مرتبط با استرس است که وقتی سطحی نامتعادل در بدن داشته باشد، پتانسیل این را دارد که به سلامتی شما آسیب برساند.

سطح بالای این هورمون می‌تواند مشکلات مختلفی در بدن ایجاد کند نظیر: مشکلات خواب، کاهش پاسخ ایمنی بدن، و افزایش وزن.

۲- اشک کشنده‌ی باکتری‌هاست.

اشک شما باکتری‌ها را از اطراف چشمتان می‌شوید. زیرا اشک شامل لیزوزیم است. لیزوزیم هورمونی است که در شیر و بزاق انسان وجود دارد. وقتی گریه می‌کنید، لیزوزیم آزاد می‌شود و بیش از ۹۰٪ از باکتری‌های موجود در مسیر خود را می‌کشد.

 بنابراین گریه‌کردن نه تنها سموم را از بدن شما دفع می‌کند، بلکه مواد‌سمی‌ای که در سطح بدنتان کمین کرده‌اند را نیز از بین می‌برد.

۳- بینایی بهبود می‌یابد.

تا به حال پیش آمده وقتی بعد از یک روز طولانی کاری به خانه برمی‌گردید احساس کنید دیدتان کمی تار شده است؟

 در طول روز، غشاهای چشم‌تان آب خود را از دست می‌دهند؛ که باعث می‌شود توانایی تمرکز دیدتان را از دست بدهید. گریه‌کردن به این غشاها آب‌رسانی می‌کند و منجر به تجدید قوای کلی چشم می‌شود.

۸ تأثیر مثبتی که گریه‌ کردن بر سلامتی می‌گذارد

۴- حالتان را بهتر می‌شود.

گریه کردن با انتشار هورمون‌های خاصی استرس را کاهش می‌دهد. بدیهی است، این موضوع، اثر مثبتی بر خلق‌و‌خوی کلی شما دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، توسط دانشگاه فلوریدای‌جنوبی انجام شد که نشان داد ۹۰٪ از افرادی که در شرایط پر‌اضطراب گریه می‌کنند حالشان به میزان قابل‌توجهی بهتر می‌شود. هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، کسانی که گریه نمی‌کنند در مقایسه با آنهایی که مشکلی با گریه‌کردن ندارند، یک تکیه‌گاه کمتر دارند.

۵- با احساسات خود مواجه می‌شوید.

آنهایی که می‌گویند گریه نمی‌کنند به احتمال زیاد از این حقیقت که دلایلی برای گریه کردن دارند فرار می‌کنند. در زندگی هرکسی دلیلی وجود دارد که به خاطرش گریه کند، و این موضوع به‌هیچ‌وجه باعث خجالت نیست.

 در مواجهه با یک بحران عاطفی، چگونگی کنار آمدن با مشکل به خودی‌خود دشوار است. حال اگر بخواهید جلوی اشک‌ریختن خود را هم بگیرید، نیاز به تلاشی مضاعف دارید. این تلاش نتیجه‌ای جز افزایش استرس برایتان به‌دنبال نخواهد‌‌ داشت.

۶- ارتباطتان با نزدیکانتان قوی‌تر می‌شود.

اگر کسی نزدیکتان شروع به گریه کند، شما به طور غریزی می‌فهمید که مشکلی وجود دارد. برای انتقال اطلاعاتی از این دست به هیچ کلمه‌ای نیاز نیست. درواقع گریه هم می‌تواند نوعی حرف زدن باشد. ممکن است کسی سعی کند تظاهر کند که حالش خوب است، اما اشک‌هایش آشکار خواهند کرد که صدمه دیده است.

وقتی بغض کسی می‌ترکد مثل این است که دریچه‌ای به سمت افکار و احساساتش گشوده می‌شود. و این اتفاقی است که فرصت یک گفتگوی عمیق بین ما و کسی که دوستش داریم را به وجود می‌آورد.

۸ تأثیر مثبتی که گریه‌ کردن بر سلامتی می‌گذارد

۷- در برابر عوامل محرک خارجی از خودتان محافظت می‌کنید.

اشک‌ها فقط وقتی که غمگین هستید تولید نمی‌شوند. آنها در‌واقع پاسخ طبیعی بدن به هر جسم خارجی‌ای هستند که به چشم آسیب می‌رساند. وقتی چشم‌ در تماس با ذرات غبار، شن، یا خاک قرار می‌گیرد، واکنش طبیعی بدنتان، اشک ریختن است. به‌ این‌ ترتیب از غشاهای چشمتان در برابر خراش و عفونت محافظت می‌شود.

دلیل اینکه شما وقتی مشغول خرد‌کردن پیاز هستید گریه می‌کنید، این است که پیاز وقتی برش داده می شود، گازی آزاد می‌کند که به چشم حمله می‌کند.

 اشک راهی برای محافظت از چشم‌ها در برابر این عامل محرک است. (نکته ی جالب: برای جلوگیری از این اتفاق قبل از خرد کردن پیاز ۱۰-۲۰ دقیقه آن را در فریزر قرار بدهید. این کار میزان آنزیم‌هایی که وقت خرد کرد منتشر می‌شوند را کاهش می‌دهد.)

۸- سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد.

همان‌طور که تا به حال متوجه شدیم، گریه کردن اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد؛ از جمله بهبود خلق‌و‌خو، کاهش سطح استرس، و حفاظت از چشم‌ها دربرابر باکتری‌ها و… اما آیا می‌دانستید که اشکی که ناشی از احساسات باشد نسبت به دیگر انواع گریه ۲۴٪ پروتئین آلبومین بیشتری دارد؟

این موضوع به تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن کمک می کند. گریه کردن همچنین می‌تواند در مبارزه با دیگر مشکلات رایج سلامتی نظیر فشارخون بالا، چاقی و دیابت مفید باشد.


ویدیو مرتبط :
فواید ژلاتین برای سلامتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فواید دویدن برای سلامتی



 

فواید دویدن برای سلامتی

 

اگر دویدن طبق روال و برنامه منظمی باشد فواید زیادی را به هم راه دارد. بعضی از افراد این ورزش را تنها برای تفریح انجام می دهند ولی افرادی که فواید دویدن را به درستی می دانند به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند. از جمله ی آنها می توان به کم کردن وزن، سلامت روح، استحکام استخوان ها، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود، اشاره کرد.

اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید، دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان، ضمن اینکه با دویدن شما می توانید سرعت فعالیت های عادی خود را نسبت به افراد دیگر افزایش دهید.

از آنجایی که این ورزش نیاز به انرژی زیادی دارد، عاملی است تا بدن برای تأمین این انرژی کالری زیادی بسوازند، کالری که بدن در هنگام دویدن می سوزاند، مسلما" از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا بیشتر است. فرمول اصلی کاهش وزن سوزاندن و مصرف مقدار کالری بیشتر از کالری دریافتی است که به بدن رسیده است.

در هنگام ورزش و فعالیت های اضافی بدن کالری اضافی را می سوزاند و برای تأمین کالری مورد نیاز مجبور به استفاده از چربی های زائد می شود. برای کم کردن ۵/۰ کیلو گرم از وزن باید ۳۵۰۰ کالری سوزانده شود که با احتساب نیاز کالری روزانه بدن برای فعالیت های عادی، باید ۵۰۰ کالری اضافه تر سوزانده شود، خیلی از ورزشکاران حرفه ای براحتی این کالری را در کمتر از یک ساعت می سوزانند. میزان مصرف کالری به هنگام این ورزش بستگی به وزن، شدت و سرعت دو و عملکرد خود دونده دارد.

دویدن با تعادل فشار خون باعث عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود. در این هنگام شریان ها انبساط بیشتری پیدا کرده و جریان خون روان تر می شود، بنابراین با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه احتمال وقوع سکته قلبی کاهش و سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید.

دویدن از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد، استخوانها و ماهیچه ها برای پاسخ دهی به حرکات تند ورزشی تقویت می شوند. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می روند.

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند. موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

شاید خیلی عجیب باشد که دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز موثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده های غیر آسفالت دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا با موانعی همچون سنگ، ریشه های درختان و ... برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند.

منبع:aftab.ir