سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فواید و مضرات بادام زمینی؟؟



بادام زمینی

بادام زمینی، از نظر غنای پروتئینی، زیر گروه حبوباتی مثل، نخود، عدس و لوبیا می باشد و از این نظر می توان گفت جزو آجیل ه نیست.

بادام زمینی، منبع خوب انرژی است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 50 گرم چربی، 16 گرم کربوهیدرات است.

بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها، بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. 100 گرم بادام زمینی حاوی 25 گرم پروتئین می باشد. پس اگر کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک نگران خود نباشید.

بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.

در 28 گرم بادام زمینی، حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. این مقدار 9 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.

بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد، 112 میلی گرم در 100 گرم. ویتامین B3 باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL) می شود، فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

برای افزایش این ویتامین توصیه شده که مردان 16 میلی گرم در روز و زنان 14 میلی گرم در روز بادام زمینی مصرف کنند.

ویتامین E نیز در بادام زمینی وجود دارد. 28 گرم بادام زمینی در حدود 10درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.

بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان نیز می باشد. پس سلول را از خرابی و نابودی محافظت می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند.

جالب است بدانید که آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان اندازه میوه ها می باشد و از سیب، چغندر و هویج، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را دور می کند.

بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف جلوگیری می کند.

بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند.

فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.

بدون کلسترول می باشد.

مواد مغذی موجود در بادام زمینی: مقدار در 28 گرم

کالری 166

پروتئین 7/6گرم

کربوهیدرات 1/6 گرم

فیبر 3/2 گرم

چربی 14 گرم

ویتامین E 2/2 میلی گرم

ویتامین B3 8/3 میلی گرم

فولات 1/41 میکروگرم

مس 19/0 میلی گرم

منیزیم 50 میلی گرم

فسفر 101 میلی گرم

پتاسیم 187 میلی گرم

فواید و مضرات بادام زمینی


فواید بادام زمینی

1- بادام زمینی موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل جریان خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

2- یک رژیم دارای بادام زمینی، به خاطر افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E ، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مصرف 28 گرم بادام زمینی در روز، موجب کاهش بیماری قلبی می گردد. برای جلوگیری از بیماری قلبی، حداقل 1 مشت بادام زمینی و دیگر آجیل ها یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را 4 بار در هفته میل کنید.

3- اگر 28 گرم بادام زمینی، آجیل و یا کره بادام زمینی در هفته میل کنید، 25درصد خطر پیشرفت سنگ کیسه صفر را کم کرده اید.

4- به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که به میزان کم از آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.

5- بادام زمینی را 2 بار یا بیشتر در هفته مصرف کنید. ثابت شده است زنانی که از این امر پیروی می کنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا 27 درصد این سرطان را کاهش داده اند.

6- میوه نارس آن، ترشح شیر را زیاد می کند.

7- روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

8- بادام زمینی از نظر خواص، شبیه روغن زیتون می باشد.

مضرات بادام زمینی:

بسیاری از افراد به بادام زمینی حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود.

اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

کم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغییر دهیم.


ویدیو مرتبط :
‫فواید و خواص بادام‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فواید کره بادام زمینی



خاصیت کره بادام زمینی, فواید کره بادام زمینی

آشنایی با خواص کره بادام زمینی

کره بادام‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام‌زمینی است و حدود یک سوم بادام‌زمینی کشت شده در سراسر دنیا، صرف تهیه کره ی آن می‌شود. اما ببینیم خوردنش به چه کسانی توصیه می‌شود و برای چه کسانی ممنوع است.


امروزه کره بادام زمینی جای خود را در بین مردم بازکرده است. اما آیا کره بادام زمینی برای سلامتی خوب است؟

برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعدازآن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.

همانند بسیاری از کره‌های مغزهای گیاهی، کره بادام‌زمینی نیز حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است (حدود 90 کالری و 16 گرم چربی در هر 2قاشق غذاخوری). خبر خوب این است که با خوردن 2 قاشق کره بادام‌زمینی علاوه بر دریافت 190 کالری، مقدار بسیاری زیادی مواد مغذی نیز دریافت می‌کنید. مغزها و کره‌های آن‌ها منبع بسیار خوبی برای پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

در سال 2003 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا ادعای فواید سلامتی برای کره بادام‌زمینی و برخی مغزهای گیاهی را تأیید کرد و اعلام کرد شواهد علمی نشان می‌دهد که خوردن بیشتر مغزهای گیاهی به مقدار  42 گرم در روز ( به‌عنوان بخشی از برنامه غذایی کم کلسترول و کم‌چربی اشباع‌شده) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.


بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد فواید سلامتی مغزها شامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا عوامل زمینه‌ساز آن‌هاست اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است مغزها به کاهش بیماری‌های دیگری نیز کمک کنند مثلاً کره بادام‌زمینی منبع ماده شیمیایی گیاهی ریزوراترول (resveratrol) است (ماده‌ای که در پوست انگور نیز وجود دارد). مطالعه اخیر در آلمان نشان داد که این ماده تأثیر پیشگیری‌کننده برای سرطان کولورکتال (روده) دارد.

نکته جالب این است که بادام‌زمینی درواقع یکی از حبوبات (از خانواده باقلائیان) بومی امریکای جنوبی است که ظاهر و طعمی همانند مغزها دارد.

بادام‌زمینی ازنظر تغذیه‌ای نیز همانند مغزها است. حدود نیمی از وزن آن چربی است و بقیه وزنش تقریباً به‌طور مساوی پروتئین و کربوهیدرات (همراه با فیبر) است. حدود نیمی از کل چربی بادام‌زمینی چربی‌های تک پیوندی اشباع‌نشده هستند. این همان چربی است که با سطح سالم‌تر لیپیدهای خون مرتبط است. یک‌سوم چربی آن را چربی‌های چند غیراشباع (Polyunsaturated) تشکیل می‌دهد که کاملاً در بادام‌زمینی از اسیدهای چرب امگا-6 تشکیل‌شده است. حدود14% چربی آن، به‌طور طبیعی اشباع‌شده است.

برای خرید  کره بادام‌زمینی به دنبال چه باشیم؟

نحوه خرید کره بادام زمینی,خواص داروئی کره بادام زمینی

نکاتی برای خرید کره بادام زمینی


هنگام خرید کره بادام‌زمینی به دنبال محصولات طبیعی که چربی یا شکر افزوده ندارند یا مقدار آن بسیار کم است باشید. برخی شرکت‌ها روغن‌های هیدروژنه بخشی نیز به نوع معمول کره بادام‌زمینی اضافه می‌کنند و بسته به مقداری که افزوده می‌شود، ممکن است چربی‌های ترنس نیز در آن وجود داشته باشند. 

از نظر سدیم حتی طبیعی ترین برندهای کره بادام زمینی، مقداری نمک برای طعم به آن می‌افزایند. اگرچه با مقدار کم آن نیز می‌توان طعم خوبی ایجاد کرد و حدود 120 میلی‌گرم سدیم در هر دو قاشق غذاخوری معمولاً مطلوب است.


بادام زمینی و کره ی آن
این كره‌ ضد كلسترول است
کره بادام زمینی برای كسانی كه مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، مفید می باشد، زیرا چربی‌های موجود در بادام‌زمینی از نوع چربی‌های خوب هستند. به علاوه دارای فیتوسترول است که ساختاری شبیه به کلسترول موجود در غذاهای حیوانی دارد، با این تفاوت که بر خلاف کلسترول، فیتوسترول برای سلامت قلب و عروق مضر نیست.

در ضمن، هر 32 گرم کره بادام‌زمینی حدود 50 میلی‌گرم فیتوسترول دارد و بررسی‌ها نشان داده مصرف روزانه 2 گرم فیتوسترول می‌تواند تا 10 درصد از میزان کلسترول LDL یا کلسترول بد بکاهد و در صورتی که فرد رژیم کم چربی داشته باشد، می‌تواند میزان کلسترول بد را تا 20 درصد پایین آورد.

در كل تحقیقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام‌زمینی در هفته، تا 37 درصد از خطر بیماری‌های قلبی می‌کاهد. پس اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی در امان باشید، از یک مشت بادام‌زمینی (حاوی ده عدد) یا یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی، آن هم 4 بار در هفته شروع كنید.

 

آشنایی با فواید بادام زمینی,فایده های کره بادام زمینی

خواص داروئی کره بادام زمینی


ضد سرطان
تحقیقات دیگری نشان داده اند كه مصرف یک واحد بادام‌زمینی (10 عدد بادام زمینی) در هفته می‌تواند از بروز سرطان روده در زنان پیشگیری کند. فیتوسترول موجود در بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی نیز می‌تواند رشد سلو‌ل‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند كرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بكاهد. به‌علاوه، بادام‌زمینی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام رزوراترول است که می‌تواند به نوعی ترکیب ضدسرطانی به نام پیساتانول تغییر شکل یابد. این تغییر شکل به کمک نوعی آنزیم که در تومورهای سرطانی یافت می‌شود، ایجاد می‌شود و به این ترتیب مانع رشد تومورها خواهد شد.


ضد دیابت
جالب است بدانید ثابت شده که مصرف منظم کره بادام‌زمینی (حداقل 5 قاشق غذاخوری در هفته) می‌تواند از بروز دیابت نوع 2 در زنان پیشگیری کند. فیبر و منیزیم موجود در کره بادام‌زمینی از جمله دلایل خاصیت ضددیابتی این ماده غذایی هستند.


دشمن سنگ كیسه صفرا
تحقیقات بی‌شماری نشان داده اند مصرف مرتب کره بادام‌زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و احتمال برداشتن کیسه صفرا را در زنان کاهش دهد. دلیل این خاصیت بادام زمینی نیز وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم است. مطالعه 20ساله روی بیش از 80 هزار زن نشان می‌دهد زنانی که حداقل دو قاشق غذاخوری بادام‌زمینی یا کره بادام‌زمینی در هفته مصرف می‌کنند تا 25 درصد کمتر به سنگ صفرا مبتلا می‌شوند.

شاید باور نکنید، اما این راه ساده و آسانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.


باز هم فیتواسترول
اما در مورد مصرف منظم این نوع كره توسط خانم‌های باردار باید بگوییم، امروزه بحث فیتواسترادیول بسیار داغ بوده و محققان اثرات گوناگونی را به آن نسبت می‌دهند؛ مثلا مشکلات قاعدگی را به کمک آن می‌توان برطرف کرد، و یا اینکه این مواد قادرند احتمال بروز پوکی استخوان را كم كنند.

از آنجایی که فیتواسترادیول‌ در بادام‌زمینی وجود دارد (یعنی در هر 100 گرم کره بادام‌زمینی، 100 میلی‌گرم از این ماده یافت می‌شود)، می‌تواند برای بیماری‌های زنانه موثر باشد، اما مصرف آن در بارداری دلخواه است، یعنی نه ضرر خاصی برای مادر و جنین دارد و نه منفعت خاصی، فقط مصرف‌اش باید به اندازه و در وعده صبحانه باشد، زیرا در صورت افزایش مصرف کره بادام‌زمینی به دلیل داشتن چربی و انرژی زیاد، مشکل اضافه وزن پیش خواهد آمد.

افرادی هم که می‌خواهند شب‌ها شام سبکی بخورند، می‌توانند با یك فنجان چای، یك یا دو واحد نان آغشته به این نوع کره را میل کنند.


هشدارها:
با وجود تمامی فواید یاد شده، بادام‌زمینی جزء مواد غذایی آلرژی‌زا (حساسیت زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از‌ آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن كره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست. بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی كودك استفاده كرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و كره‌ ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

یادتان نرود كه کره بادام‌زمینی طبیعی را می‌توان برای یک یا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در یخچال‌ نگه داشت.

 

گردآوری : بخش آشپزی صبح بخیر

 

منابع : هفته نامه سلامت / wiki.5040.ir