سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فلـج صورت را با سوزن درمان کنید


حتما تا امروز افرادی را دیده‌اید كه به صورت ناگهانی به فلج نیمی از صورت مبتلا شده‌اند یا دست كم درباره آنها شنیده‌اید كه در پی حادثه، تصادف یا ابتلا به یك بیماری ویروسی به افتادگی پلك، عضلات گونه یا انحراف عضلات لب و دهان دچار می‌شوند.


مجله سیب سبز: حتما تا امروز افرادی را دیده‌اید كه به صورت ناگهانی به فلج نیمی از صورت مبتلا شده‌اند یا دست كم درباره آنها شنیده‌اید كه در پی حادثه، تصادف یا ابتلا به یك بیماری ویروسی به افتادگی پلك، عضلات گونه یا انحراف عضلات لب و دهان دچار می‌شوند و علاوه بر از دست دادن زیبایی به عوارضی مبتلا می‌شوند كه سلامت جسم و روح آنها را به خطر می‌اندازد. این بیماری كه از آن با عنوان فلج بلز یاد می‌شود یكی از بیماری‌های شایع در نقاط مختلف جهان است كه برخلاف وحشت و نگرانی‌ای كه برای بیمار و خانواده او به همراه دارد با استفاده از شیوه‌های درمانی طب مدرن و مكمل به ویژه طب سوزنی چین در كنار هم به راحتی قابل درمان است.

فلج  عصب صورتی را بیشتر بشناسید

فلج عصب صورتی یا فلج بلز به دلیل ایجاد اختلال در عملكرد عصب هفتم صورت اتفاق می‌افتد و این اختلال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عصب هفتم، عصبی است كه از مغز به عضلات صورت متصل است و فرمان‌های مغز را برای باز و بسته ‌شدن چشم‌ها، حركت دهان، عضلات گونه، جویدن، گریه‌كردن و خندیدن به عضلات صورت منتقل می‌كند. در شرایطی كه عصب بلز دچار التهاب یا آسیب شود عملكرد عضلات صورت به مرور كم می‌شود و بیمار در مدت زمان كوتاهی با عدم تقارن عملكرد عضلات صورت در نیمی از صورت مواجه می‌شود. به این ترتیب بیمار هنگام خندیدن، پلك زدن، غذا خوردن و دیگر فعالیت‌هایی كه مربوط به عضلات صورت است با تغییر حالت چهره و عدم تقارن عضلات صورت در 2 نیمه صورت مواجه می‌شود و این نشانه آن است كه عصب هفتم پیام‌ها و فرمان‌های مغز را به خوبی به عضلات صورت مخابره نمی‌كند. در این شرایط ممكن است بیمار تا حدودی توان حركت دادن ابرو، پلك زدن، جوییدن، بلع صحیح غذا، حركت زبان و تكلم را از دست بدهد و همه اینها در شرایطی اتفاق می‌افتد كه زیبایی بیمار و روحیه او نیز در معرض خطر قرار دارد.



این فلج چرا‌  سراغ‌تان می‌آید؟

این بیماری غالبا در پی حادثه، تصادف، ابتلا به تومور در ناحیه سر، بیماری ویروسی و التهاب عصب هفتم صورت به وجود می‌آید. برخی از متخصصان علاوه بر این عوامل، فاكتورهای دیگری را نیز در ابتلا به فلج بلز موثر می‌دانند؛ فاكتورهایی كه بعضی از آنها هنوز برای این گروه از متخصصان شناخته شده نیست. با این وجود بیماری فلج بلز از جمله بیماری‌هایی است كه اگر در زمان مناسب و شروع بیماری به آن رسیدگی و درمان آغاز شود، احتمال بهبود عملكرد عضلات و اعصاب صورت به طور كامل وجود دارد و تنها10 تا 20 درصد بیماران متناسب با شدت آسیبی كه به عصب هفتم صورت‌شان وارد شده درجاتی از این فلج را با خود به همراه خواهند داشت.

درمانگران چینی در این موردچه می‌گویند؟

در بسیاری از كتاب‌ها و نسخه‌های به جای مانده از درمانگران طب سنتی چین از فلج بلز با نام فلج محیطی یا انحراف یك‌سویه چشم و دهان یاد شده است. در این آثار دلایل مختلفی برای ابتلا به فلج محیطی صورت یا فلج بلز مطرح شده است كه در میان آنها به زندگی در شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم، قرار گرفتن در معرض بادهای شدید و سرد، ابتلا به بیماری ویروسی و كم‌خونی یا ایجاد ضربه در ناحیه سر اشاره شده و درمان‌هایی برای آن از طریق طب سوزنی و نسخه‌های گیاهی طب سنتی چین در نظر گرفته شده است. این شیوه درمانی امروزه نیز توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یك شیوه درمانی مكمل توصیه شده است. به این ترتیب متخصصان در طب مدرن می‌توانند با دارودرمانی بیمار را درمان كنند و در كنار آن از یك متخصص طب سوزنی بخواهند برای ایجاد تسریع روند درمانی به بیمار كمك كند.

سوزن به عنوان  درمان کمکی

بر اساس آمار منتشر شده درباره نتایج درمانی بیماران مبتلا به فلج بلز بیش از 60درصد افراد مبتلا به این بیماری با پیگیری روند درمانی بهبود می‌یابند. نكته مهم این است كه دلیل بروز بیماری باید به درستی تشخیص داده شود. به عنوان مثال در صورتی كه فلج بلز به دلیل ابتلا به یك بیماری ویروسی در فرد مشاهده شود، علاوه بر آنكه درمان برای بازگشت عملكرد عصب‌های صورت انجام می‌شود باید عامل پیدایش فلج صورت (بیماری ویروسی) نیز با دارودرمانی برطرف شود بنابراین این یك درمان گروهی است كه متناسب با دلایل بروز فلج بلز میزان همراهی و تاثیرگذاری این شیوه‌های درمانی بیشتر یا كمتر می‌شود.

سوزن‌ها چگونه درمان‌مان می‌كنند

در شیوه طب سوزنی در شرایطی كه التهاب اعصاب در ناحیه صورت به ویژه التهاب عصب هفتم صورت موجب ابتلا به فلج بلز و از بین رفتن تقارن دو نیمه صورت باشد، سوزن كاركرد بسیار موثری دارد. درمانگر با زدن سوزن‌های یك‌بار مصرف و بسیار نازك به نقاط مشخصی از بدن بیمار بخش بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده در مغز را فعال می‌كند. به این ترتیب مغز فرمان بازسازی ریشه‌های عصبی و بهبود التهاب ایجاد شده در ناحیه عصب هفتم را صادر می‌كند. ضمن آنكه بخشی از سوزن‌ها كه در ناحیه صورت بیمار زده می‌شود به بهبود و افزایش جریان گردش خون در این ناحیه كمك می‌‌كند و موجب می‌شود بازسازی سلول‌های عصبی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. استفاده از این شیوه درمانی در كنار شیوه طب مدرن می‌تواند طول مدت درمان بیمار را كاهش دهد چرا كه در طول درمان بیماری از آنجا كه ظاهر فرد زیبایی و جذابیت گذشته خود را از دست داده است می‌تواند موجب ابتلای فرد به بیماری‌های روحی به ویژه افسردگی شود.

30جلسه‌ای خوب می‌شوید

مردان و زنانی كه دچار فلج محیطی صورت می‌شوند در صورتی كه شیوه درمانی طب سوزنی را انتخاب كنند باید 3 دوره درمانی 10 جلسه‌ای برای دریافت سوزن به مطب متخصص مراجعه كنند. در نخستین دوره درمانی درمانگر با ارزیابی روند درمان بیماری در جلسات طب سوزنی روند درمانی بیمار را برایش شرح می‌دهد. در شرایطی كه متخصص از روند درمان راضی باشد بعد از 30جلسه به بیمار توصیه می‌شود تا ماهی یك بار برای دریافت سوزن و پیشگیری از بازگشت بیماری به متخصص طب سوزنی مراجعه كند و در شرایطی كه بیمار نیاز به ادامه روند درمان داشته باشد این روند از سوی درمانگر برای او تجویز و توصیه می‌شود.

عجله نکنید

 نكته‌ای كه پیش از شروع جلسات درمانی برای بیمار شرح داده می‌شود این است كه طب سوزنی توانایی درمان و بهبود بسیاری از اختلال‌های حسی و حركتی ناشی از بیماری فلج بلز را در ناحیه ابروها، چشم، پلك‌ و گونه‌ها دارد. به این ترتیب افرادی كه به دلیل ابتلا به فلج بلز توانایی خود را در حركت دادن ابرو، بستن پلك از دست داده‌اند یا دچار افتادگی در ناحیه عضلات گونه هستند می‌توانند در دوره‌های اولیه درمان شاهد بهبود عملكرد این بخش‌ها باشند. اما نكته مهم آن است كه در شرایطی كه فلج بلز بیش از هر كجا اعصاب لب و دهان بیمار را به خود مشغول كند علاوه بر انحراف لب و تحت تاثیر قرار دادن زیبایی بیمار، بر تكلم و بلع او نیز اثر می‌گذارد بنابراین درمان آن در مقایسه با آسیبی كه به دیگر بخش‌ها وارد شده، نیازمند فرصت زمانی بیشتری است.

این بیماری را با سكته مغزی اشتباه نگیرید

گاهی این نگرانی در میان اعضای خانواده بیمار وجود دارد و آنها تصور می‌كنند علت فلج اعصاب و افتادگی عضلات صورت ناشی از سكته مغزی است در حالی كه اگر ابتلا به فلج بلز توسط متخصص اعلام شود آنها نباید نگرانی در مورد آسیب مغزی بیمارشان داشته باشند چراكه این بیماری مربوط به خود مغز نیست و عصب هفتم صورت را تحت تاثیر خود قرار داده است. این بیماری از جمله بیماری‌های قابل درمان است و بهره‌مندی بیمار از شیوه‌های درمانی طب مدرن و مكمل مانند طب سوزنی می‌تواند روند و طول مدت درمان بیمار را تسریع كند.


ویدیو مرتبط :
رکوردزدن سوزن ب صورت:هند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان فلـج صورت با طب جایگزین


فلج صورت كه از آن با عنوان فلج محیطی صورت هم یاد می شود از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است كه به دلایل مختلف از قبیل تصادف، ضربه، قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای بسیار گرم یا سرد، ابتلا به ویروس و هر آنچه عملكرد ریشه‌های عصبی این ناحیه را مختل كند، به‌وجود می‌آید.



فلج صورت كه از آن با عنوان فلج محیطی صورت هم یاد می شود از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است كه به دلایل مختلف از قبیل تصادف، ضربه، قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای بسیار گرم یا سرد، ابتلا به ویروس و هر آنچه عملكرد ریشه‌های عصبی این ناحیه را مختل كند، به‌وجود می‌آید. براساس آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت از هر 5 هزار نفر در جهان، یك نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری كه خیلی آرام و بی‌صدا به سراغ بیمار می‌آید از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود كه علاوه بر درگیر كردن بخشی از اعضای بدن به لحاظ روحی و روانی بیمار را تحت‌تاثیر قرار داده و به مرور برخی بیماری‌های روحی از قبیل افسردگی و اضطراب را در او ایجاد می‌كند. زیرا این بیماری جذابیت، جذابیت و شادابی صورت بیمار را نشانه می‌رود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و شیوه درمان آن با دكتر رضا حشمت، متخصص طب سوزنی از چین و فرانسه و رئیس انجمن طب سوزنی ایران به گفت‌وگو نشستیم.



شفابخش‌ترین سوزن جهان

در جهان بیماری‌های مختلفی وجود دارد كه ابتلا به آنها تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر ظاهر و جذابیت فرد مبتلا به آن دارند. انواع فلج‌ها، بیماری‌های عصبی، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‌های مغزی و حوادثی از قبیل تصادف و آتش‌سوزی ممكن است، آسیب‌های جدی به عضلات، ماهیچه‌ها و پایانه‌های عصبی بدن وارد كند. یكی از این بیماری‌ها، بروز اختلالات در عملكرد ریشه‌های حسی و حركتی عصبی بدن به‌ویژه صورت است كه به دلایل مختلف از قبیل ابتلا به ویروس، تصادف و ضربه ممكن است فرد را دچار تغییر حالت در یكی از اعضای صورت مثل ابرو، چشم، عضلات گونه و لب را كند. این بیماری‌ها اگر چه در طب رایج یا كنونی درمان دارند و متخصصان با تجویز داروهایی خاص به درمان این بیماری می‌پردازند اما براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در مكاتب مختلف درمان‌های طبیعی در سراسر جهان شیوه‌های درمانی وجود دارد كه به‌عنوان درمان كمكی یا مكمل می‌تواند نقشی موثر در پیشرفت روند درمانی بیمار و بهبود او داشته باشد. به‌عنوان مثال براساس جدول درمان‌های طبیعی موثر سازمان بهداشت جهانی در مورد فلج‌های صورت، كارشناسان این سازمان از طب سوزنی و طب سنتی چین به‌عنوان یكی از درمان‌های موثر در بهبود فلج‌های صورت و بدن نام برده‌اند. در این شماره برای آشنایی بیشتر با روند درمانی این شیوه درمانی با دكتر رضا حشمت، رئیس انجمن طب سوزنی ایران به گفت‌وگو نشستیم. علاوه‌بر این در پرونده حاضر درباره «دریا درمانی» یكی از شیوه‌های درمانی طب مكمل، مكتب شكسته‌بندی طب سنتی ایران و درمان‌های خانگی طب سنتی هند مطالبی را مرور خواهیم كرد.



فلج صورت چیست؟

فلج اعصاب صورت یكی از بیماری‌های شایع در جهان است كه به دلایل مختلف در افراد بالغ بروز می‌كند. غالبا این فلج به‌صورت مركزی یا محیطی در زنان و مردان دیده می‌شود. فلج صورت به‌دلیل بروز اختلال در سیستم و شاخه‌های اعصاب مركزی و مغز به دلایل مختلف از قبیل تصادف، ضربه، عفونت، سكته مغزی یا انسداد عروق مغزی به‌وجود می‌آید. شایع‌ترین نوع فلج‌های عصبی مربوط به التهاب شاخه‌های محیطی عصب هفتم است كه اعصاب حركتی صورت را شامل می‌شود. وقتی اختلالی در نزدیكی عصب یا نزدیك به كانال استخوانی ایجاد می‌شود، صورت دچار فلج محیطی می‌شود كه معمولا به‌صورت فلج‌های یكطرفه و به ندرت به‌صورت دوطرفه دیده می‌شود.



علائم ابتلا به فلج صورت

از جمله شایع‌ترین علائمی كه در افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود، عدم عملكرد اعصاب و ماهیچه‌های یك سوی صورت است. فردی كه به این بیماری مبتلا شده باشد چین و چروك‌های صورتش در سمت مبتلا از بین می‌رود. به این ترتیب فرد مبتلا نمی‌تواند ابرویش را بالا بدهد، پلكش را ببندد یا بخندد. او در باز و بسته كردن پره‌های بینی نیز مشكل دارد. اختلال در حركت زبان، جویدن و بلع غذا از دیگر مواردی است كه در افراد مبتلا به فلج صورت دیده می‌شود. احساس درد در ناحیه گوش نیز از دیگر اختلالاتی است كه با ابتلا به این بیماری در برخی از افراد دیده می‌شود.



طب سوزنی در درمان فلج چه می كند؟

به‌طور كلی 60 درصد افراد مبتلا به فلج‌های محیطی صورت به‌طور خودبه‌خود درمان می‌شوند. غالب بیمارانی كه به واسطه ابتلا به ویروس این بیماری دچار فلج اعصاب صورت می‌شوند پس از گذراندن دوره‌های درمانی بهبود می‌یابند. طب سوزنی با تاثیر گذاشتن روی اعصاب موجب كاهش و از بین رفتن التهاب‌های ایجاد شده در اعصاب صورت شده و به مرور موجب درمان اختلالات عصبی و درمان بیمار می‌شود. براساس شواهد موجود 60 درصد بیماران با كمك شیوه‌های درمانی طب رایج یا طب مكمل درمان می‌شوند. 30 درصد بیماران ممكن است آثار بسیار خفیفی از بیماری را به همراه داشته باشند و در 10 درصد از بیماران این آثار روی صورت‌شان باقی می‌ماند.



   چه افرادی مستعد به این بیماری‌اند؟

در اساس متون كهن و آموزه‌های طب سنتی چین از بیماری فلج محیطی صورت با نام «انحراف یكطرفه چشم یا دهان» یاد شده است. این بیماری حدودا از 2هزار سال پیش در میان مردم جهان وجود داشته است. بسیاری از درمانگران طب سنتی چین اقلیم و شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم را در ابتلا به این بیماری موثر می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران قرار گرفتن در معرض بادهای سرد، ابتلا به ویروس و كم‌خونی از جمله مواردی است كه امكان ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می‌دهد. از دیدگاه این درمانگران این عوامل و برخی عوامل خارجی دیگر می‌تواند تعادل بدن را به هم زده و با ایجاد اختلال در عملكرد كبد مانع از دفع سموم و مواد موذی از بدن و ابتلا به این بیماری شود.





 چگونه  این بیماری بروز می‌كند؟

غالبا فلج صورت به‌صورت ناگهانی در افراد بروز می‌كند. به این ترتیب كه فرد شب به خواب می‌رود و صبح كه بیدار می‌شود احساس می‌كند به‌صورت جزئی با حركت نكردن عضلات صورت در یك طرف صورت روبه‌روست یا علائم سرماخوردگی دارد. درصورتی كه این اختلال‌ها به‌صورت همزمان در فردی مشاهده شد بهتر است در نخستین فرصت به پزشك مراجعه كرده و برای درمان اقدام كند.



   دوره درمان چقدر است؟

باید توجه داشت، درمان این بیماری حتما باید تحت نظارت پزشك و متخصص مربوطه انجام شود زیرا گاهی مشاهده شده، بی‌تفاوتی نسبت به درمان موجب اختلال در عملكرد اعصاب شده و گاهی عملكرد بد عضلات صورت را به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، لب هنگام خندیدن، جمع شود و عملكرد لازم را نداشته باشد. این بیماری با شیوه‌های مختلف درمانی با تجویز داروهای ضد‌ویروس، فیزیوتراپی، ماساژ و به كمك طب سوزنی قابل درمان است.



   كمك‌هایی كه طب سوزنی به شما می كند

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، طب سوزنی در درمان بیماری فلج صورت به‌عنوان یك درمان مكمل در كنار شیوه‌های درمانی رایج قرار می‌گیرد. به این معنی كه متخصصان طب كنونی با تجویز داروهای شیمیایی مورد نیاز به‌ویژه داروهای مغز و اعصاب اقدامات لازم را برای درمان بیمار آغاز می‌كنند و متخصصان طب سوزنی در كنار این شیوه درمانی از متدهای خود برای درمان بیمار كمك می‌گیرند. درمان مكمل با طب سوزنی درست 10 روز پس از شروع درمان دارویی آغاز می‌شود.



   ترشح مواد ضدالتهابی با سوزن

درمانگران شیوه درمانی طب سوزنی با هدف از بین بردن التهاب اعصاب از سوزن‌های خود استفاده می‌كنند. در این روش علاوه بر برطرف كردن التهاب‌ها به كاهش درد بیمار پرداخته و بر نقاطی كه به درمان افسردگی و اختلالات روحی بیمار كه ناشی از ابتلا به فلج‌های محیطی به‌ویژه در حوزه صورت است، می‌پردازد. در این شیوه درمانی، بیمار با دریافت سوزن در نقاط خاصی از بدن با فعال شدن سیستم از طریق اعصاب محیطی به مغز دستور بهبود و بازسازی ریشه‌ها و اعصاب فلج شده را می‌دهد. علاوه‌بر این دریافت این سوزن‌ها كمك می‌كند تا گردش جریان خون در بدن بیشتر شده و مواد ضدالتهابی بیشتری به سلول‌ها و اعصاب برسند و به این ترتیب به از بین رفتن التهاب‌های عصبی و درمان بیمار كمك كنند.



   چند جلسه درمان؟

درمانگران طب سوزنی معتقدند، پس از شروع تكنیك‌های طب سوزنی روی بیمار و دریافت نخستین سوزن‌ها بیمار باید یك روز در میان به متخصص طب سوزنی مراجعه كند تا روند درمان بیماری قابل كنترل باشد. به این ترتیب بعد از گذشت 10روز میزان پیشروی تكنیك‌ها در درمان بیماری توسط متخصص ارزیابی می‌شود و روند درمانی تا 30 جلسه ادامه پیدا می‌كند. درصورتی كه روند درمانی رضایت‌بخش بود بیمار تنها لازم است ماهی یك‌بار برای چك كردن و پیشگیری از بازگشت بیماری به متخصص خود مراجعه كند. بیمار در این مرحله درمانی در نقاط روی صورت، نقاط پشت‌گردن و نقاط دور دست كه روی دست یا پا قرار دارند، سوزن دریافت می‌كند.



 

 درمان فلج كل بدن با طب سوزنی

خوشبختانه طب سوزنی در فلج اعضا و اندام‌های دیگر بدن نیز می‌تواند مؤثر باشد. در مواردی كه اعصاب مركزی بدن دچار اختلال می‌شود ممكن است یك تا چهار اندام بدن دچار فلج شود كه با كمك شیوه درمانی طب سوزنی می‌توان جهت درمان آن اقدام كرد. در حقیقت درمانگر در این شیوه با كمك سوزن‌ها روی عضو مورد نظر تاثیر گذاشته و با تقویت آن و از بین رفتن درد و گرفتگی عضلات و كاهش میزان التهاب اعصاب به درمان بیماری كمك كند. در این روش برای افرادی كه بیماری آنها مزمن است هفته‌ای یك بار از شیوه درمانی طب سوزنی و برای گروهی كه بیماری آنها حاد است هفته‌ای 2 تا 3 بار از طب سوزنی استفاده می‌كنیم.





  فواید طب سوزنی برای درمان فلجی

در شرایط معمولی افراد مبتلا به فلج صورت نه تنها باید از داروهای شیمیایی استفاده كنند بلكه بهتر است از فیزیوتراپی نیز بهره ببرند. اما اگر از طب سوزنی به‌عنوان درمان مكمل استفاده كنیم دیگر نیازی به فیزیوتراپی نیست. چرا كه در طب سوزنی به‌دلیل استفاده از الكتریسیته خفیف، ماساژ و بادكش استفاده می‌شود، نیاز بیمار را به فیزیوتراپی مرتفع می‌كند.



از طب سوزنی چه انتظاری داشته باشیم؟

باید توجه داشت كه با كمك سوزن‌های طب سوزنی می‌توان نتایج بسیار خوبی به دست آورد. اما باید پیش از آغاز درمان، باید نسبت به نوع درمان و میزان اثر بخشی آن مطلع بود. متخصصان طب سوزنی بر این باورند كه با كمك طب سوزنی می‌توان بسیاری از اختلال‌های حسی- حركتی در ناحیه ابرو و چشم مانند بالا انداختن ابروها، بستن پلك‌ها، بادكردن گونه را به راحتی بهبود بخشید و درمان كرد. اما درمان انحراف لب‌ها در بیماران از جمله نكاتی است كه نیاز به صبر و دوره درمانی بلندتری دارد. اما این شیوه در درمان اختلالات حركتی پلك‌ها و بستن چشم بسیار موفق عمل كرده است. چرا كه بسیاری از بیماران مبتلا به فلج پلك قادر به بستن چشمان خود حتی هنگام خواب نیستند و این مسئله موجب می شود كه آنها همواره از چشم‌بند استفاده كنند. باز ماندن پلك‌ها علاوه بر از بین رفتن عملكرد اعصاب این ناحیه موجب زخم شدن و خشكی چشم‌ها نیز می شود.



  چگونه سوزن باعث افزایش خون یانی می شود؟

با شروع مراحل درمانی درمانگر با تحریك اعصاب حسی به كمك سوزن‌های شفابخش، اعصاب حركتی را وادار به ارائه عملكرد خوب و مناسب می‌كند. نقاطی كه در طب سوزنی چین برای دریافت سوزن مشخص شده است در حقیقت تفاوت‌های زیادی به لحاظ مقاومت در برابر فشار، درد و جریان الكتریسیته دارند. درمانگران با تحریك این نقاط كمك می دهند تا خون رسانی بهتری به اعصاب صورت گیرد و درعین حال فرمان‌های حركتی و حسی، سریع‌تر به وسیله اعصاب به مغز برسند.



در این شیوه درمانی، بیمار با دریافت سوزن در نقاط خاصی از بدن با فعال شدن سیستم motor recovery از طریق اعصاب محیطی به مغز دستور بهبود و بازسازی ریشه‌ها و اعصاب فلج شده را می‌دهد



  تقویت عضلات با الكتریسیته

در مواردی كه بیمار دچار بیماری مزمن است، درمانگران از طب سوزنی به همراه جریان خفیف الكتریسیته استفاده می كنند. مقصود از بیماری مزمن بیماری است كه مدت زمان ابتلا به آن بیشتر از 6 ماه باشد. در این مرحله درمانگر با كمك جریان الكتریسیته موجب تقویت عضلات محیطی صورت شده و به این ترتیب اعصاب، پیام‌های موثرتری را برای پیشبرد روند درمان به مغز می‌فرستند. اما باید دقت كرد كه برخلاف بیماری‌های مزمن، در مورد فلج های حاد نباید در جریان الكتریسیته استفاده كرد. در این شیوه، درمانگران تنها به كمك سوزن های طب سوزنی و قرار دادن آنها در نقاطی خاص و تحریك نقطه مورد نظر با كمك چرخاندن سوزن‌ها در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به بهبود بیماری كمك می كنند.





   ابتلا به این بیماری در ماه‌های سرد

بسیاری از مردم در جهان در ماه‌های سرد سال به این بیماری دچار می شوند. به این ترتیب كه با قرار گرفتن در معرض هوای سرد به بی‌حسی عضلات صورت و عدم‌حركت آن‌ها مبتلا می شوند. بنابراین این افراد باید سعی كنند در زمان‌هایی كه در معرض هوای سرد قرار دارند صورت خود را با كمك شال یا دستمال از برخورد مستقیم با جریان هوای سرد، محافظت كنند. البته گاهی هوای خیلی گرم نیز موجب بروز این اختلال می شود. بنابراین باید عضلات صورت را از قرار گرفتن در معرض آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد هستند، جلوگیری كرد.



تمرین های تكنیكی در منزل

در ادامه فرآیند درمانی درمانگر طب سوزنی تكنیك‌های ساده اما بسیار كاربردی را به بیمار آموزش می دهد كه بیمار مبتلا به فلج صورت از این تكنیك‌ها در طول روز و در محل كار یا منزل استفاده كند.



غذاهای اسیدی را فراموش كنید

در طول پروسه درمانی رژیم غذایی ویژه ای وجود دارد كه توسط متخصص طب سوزنی به بیمار ارائه می شود. در این رژیم غذایی رعایت نكات و دستوراتی به پیشروی بهتر روند درمانی و كوتاه شدن مراحل درمان بسیار كمك می كند. یكی از مهم‌ترین این پرهیزها، عدم‌مصرف مواد غذایی، خوراكی‌ها و میوه‌های اسیدی است. بنابراین بهتر است در طول مدت درمان از مصرف گوجه سبز، سركه، آب میوه و سایر مواد اسیدی پرهیز كنید.