سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

فشار خون و این قلب نازنین


فشار خون بیماری است كه دشمن آرام و كشنده بی‌صدا لقب گرفته زیرا این بیماری اغلب بی‌علامت است و در پاره‌ای از موارد افراد زمانی متوجه ابتلا به آن می‌شوند كه دچار یكی از عوارض خطرناك آن مثل بیماری‌های سكته، حملات و نارسایی قلب و كلیه و... می‌شوند.





فشار خون بیماری است كه دشمن آرام و كشنده بی‌صدا لقب گرفته زیرا این بیماری اغلب بی‌علامت است و در پاره‌ای از موارد افراد زمانی متوجه ابتلا به آن می‌شوند كه دچار یكی از عوارض خطرناك آن مثل بیماری‌های سكته، حملات و نارسایی قلب و كلیه و... می‌شوند. طبق آمار از هر 4 نفر یك نفر مبتلا به این دشمن خاموش است و سالانه 900 هزار نفر در سراسر جهان به‌علت ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند.



پرفشاری خون به حالتی گفته می‌شود كه طی آن فشار خون بالاتر از حد طبیعی باشد و در این حالت شاهد بروز عوارض سیستم‌های قلبی و عروقی هستیم. عددی در فشار خون نرمال تعریف می‌شود كه اگر فشار از آن حد طبیعی بالاتر باشد فشار خون بالا محسوب می‌شود. دانشمندان طی سال‌ها متوجه شدند‌، این عدد هر قدر پایین‌تر باشد خطر این عوارض پایین‌تر است. اگر چه رنج 130 روی 85 طبیعی ارزیابی می‌شود و بالاتر از این حد غیرطبیعی است  اما به طور كلی در تعریف، عدد را بیان نمی‌كنند و میزانی از فشار خون درنظر گرفته می‌شود كه اگر بالاتر از آن باشد عوارض قلبی و عروقی بیشتر است.





از هر 4 نفر یكی مبتلاست

نكته‌ای كه در فشارخون‌های بالا حائز اهمیت است، این است كه این بیماری بسیار شایع است و چیزی حدود 15 تا 25 درصد افراد بالاتر از 15 سال دچار آن هستند. بنابراین درصد قابل توجهی از بیماران كه به آن دچارند علامت ندارند و بالای 50 درصد این افراد، علائمی ندارند. شایع‌ترین علامت فشار خون بالا بی‌علامتی است و در درجه بعد سردرد و سرگیجه یكی از علائم مهم آن است خستگی پذیری زودرس، تنگی نفس هنگام فعالیت، اختلال دید و اختلال‌های غیراختصاصی از علائم دیگر فشار خون است.



وقتی پای ژنتیك درمیان است

فشار خون بالا در واقع یك بیماری است كه عوامل مستعد‌كننده آن به 2 گروه تقسیم می‌شوند یكی علت ناشناخته و دیگری علت شناخته شده. نوع اول فشار خون اولیه و نوع دوم فشار خون ثانویه است.  فشار خون اولیه بسیار شایع است یعنی بیش از 90 درصد افرادی كه دچار آن هستند علائم ناشناخته دارند و زیر 10 درصد فشار خون ثانویه دارند. افرادی‌كه فشار خون اولیه دارند اكثرا در بروز بیماری آن‌ها، ژنتیك دخیل است. به‌طور مثال پدر یا مادر، خاله یا عمه آن‌ها و یكی از افراد درجه یك فامیل دچار فشار خون بالا هستند این اختلال ژنتیك و ژن معیوبی كه به این افراد به‌صورت مادرزادی به ارث رسیده در یك سنی خود را نشان می‌دهد و این طور نیست كه از بدو تولد فشار آن‌ها بالا باشد و در رنج سنی حدود 25 تا 55 سال كم‌كم عدد‌های بالاتر از حد طبیعی خود را نشان می‌دهند و پس زمینه‌ اصلی ژنتیك و ارث است.



همه آنچه شما را مستعد می‌كند

از زمینه‌های مهم مستعد‌كننده فرد به این بیماری‌، زمینه‌های محیطی است كه به‌طور اكتسابی زمینه‌ساز فشار خون می‌شوند. عوامل اكتسابی كه كمك می‌كند عوامل ژنتیك زودتر تظاهر بالینی پیدا كنند از جمله رژیم‌های غذایی پرنمك، چاقی، نداشتن‌‌تحرك فیزیكی و استرس‌های روحی و روانی كه در طول زندگی پیش می‌آید از جمله عوامل مستعدكننده هستند. برخی بیماری‌ها باعث بروز فشار خون بالا می‌شوند یكی از این بیماری‌ها نارسایی كلیه است. بیماری‌هایی مثل نارسایی كلیه از علل ثانویه ابتلا به فشار خون است. بیماری‌های غدد مترشحه مانند پركاری تیروئید، غدد فوق كلیه و برخی ترشحات غدد جنسی یا پركاری غده هیپوفیز و در كل غدد مترشحه داخلی از علل افزایش فشار خون است.



یكی دیگر از علل ثانویه ابتلا به فشار خون كه در گذشته خیلی شایع‌تر بود و امروزه به‌دلیل كاهش مصرف كم شده، استفاده از برخی قرص‌های ضدبارداری است كه در خانم‌ها در 30 سال گذشته خیلی استفاده داشته و محققان طی تحقیقاتی كه صورت گرفته متوجه شدند، در افرادی كه زمینه ارثی فشار خون وجود دارد، استفاده از برخی از این قرص‌ها باعث افزایش سن شیوع به فشار خون بالاست و برای همین مصرف این قرص‌ها در حال حاضر كاهش یافته است.



استرس كشنده

هنگامی كه افراد دچار استرس و اضطراب می‌شوند به هر دلیلی در همان زمان دچار افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون می‌شوند زیرا موادی كه در بدن به نام كاته‌كولامین ترشح می‌شوند و ترشح آن‌ها در این حالت ضروری است تا فعالیت فیزیكی بدن انسان را بالا برده و طبعا فشارخون را هم بالا می‌برند. این حالت به صورت طبیعی رخ می‌دهد اما در افرادی كه بیماری پرفشاری خون دارند در یك استرس كوچك مانند یك دعوای كوچك خانگی فشارخون به صورت وحشتناكی بالاتر می‌رود و گاه به 20 الی 22 می‌رسد بنابراین، این افراد باید حتما از استرس‌ها دوری كنند. روش‌های دارویی و روان‌درمانی تا حد زیادی به آن‌ها كمك می‌كند.



فشارخون برای قلب، مغز و چشم خطرناك است

فشارخون بیماری پرعارضه‌ای است. در حالتی كه فشار بالاست فشار داخل شریان‌ها هم بالاست و از شریان آئورت شروع می‌شود تا شریان‌های موجود دست و پا، قلب، مغز، كلیه و سیستم گوارشی. وقتی فشار در اعضا بالا می‌رود باعث می‌شود فشارخون به جداره رگ فشار بیشتری وارد كند و چون در این شریان‌ها فشار بالاست شریان‌ها مجبورند به‌طور نسبی كمی منقبض شوند تا این فشار به شریانچه‌های كوچك وارد نشده و آسیب به آن‌ها وارد نشود. این مسئله در طی سال‌ها باعث صدمه به جداره بافت‌ها می‌شود و اختلال‌هایی در ارگان‌های حیاتی به وجود می‌آید. در اثر فشارخون بالا صدمه به ارگان‌های انتهایی زیاد می‌شود و ارگان‌هایی مثل قلب‌، كلیه و چشم دچار صدمه بسیار می‌شوند. این فشار در قلب باعث تنگی شریان‌ها و سكته‌های قلبی و بزرگی قلب می‌شود به همین صورت شریان‌های قلب كلفت شده و رفته رفته تنگ می‌شوند. این فشار در كلیه باعث نارسایی می‌‌شود و همین‌طور در مغز باعث بروز سكته‌های مغزی و در چشم باعث آسیب شبكیه و خونریزی در نتیجه كوری می‌شود. درواقع عوارض مهم پرفشاری خون در این 4 بافتی كه گفته شد نمود پیدا می‌كند.





لاغر شوید

در افراد چاق مقاومت داروهای ضدفشارخون افزایش می‌یابد و در عین حال افزایش فشارخون در آن‌ها بالاتر است. در افراد چاق خون‌رسانی به بافت‌ها بیشتر صورت می‌گیرد، درنتیجه حجم بیشتری از خون با فشار بیشتر باید به بافت‌ها برسد حتی اگر این افراد زمینه ارثی نداشته باشند احتمال بروز پرفشاری خون بالاتر از یك فرد لاغر است. درواقع عوامل اكتسابی فشارخون به این قضیه كمك می‌كند به‌خصوص چاقی شكمی كه اگر از 103 سانت در مردان و 88 سانت در خانم‌ها بیشتر باشد عاملی است برای بروز فشارخون و همچنین دیابت.



خوددرمانی ممنوع

داروی فشارخون حتما باید تحت نظارت پزشك و به دستور او مصرف شود و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود كه افراد دوز دارو را كم و زیاد كنند و به صرف مصرف دارو آن را به دیگران توصیه كنند. به‌طور مثال افرادی كه قرص آنتولول را به دستور پزشك مصرف می‌كنند نباید به فرد دیگری كه دچار پرفشاری خون است مصرف آن را توصیه كنند.


ویدیو مرتبط :
طب فشاری ؛ درمان خون دماغ، فشار خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر کاهش بیش از حد فشار خون بر سلامت قلب



اخبار,اخبار علمی,فشار خون

تحقیقات جدید نشان می دهد کاهش فشار خون سیستولیک به کمتر از حد متداول منجر به کاهش خطر ابتلا به عارضه بزرگ شدن ماهیچه‌ های بطن چپ قلب می شود.»

هایپرتروفی بطن چپ، بزرگ شدن ماهیچه‌ های بطن چپ قلب است که در نتیجه افزایش فشار خون یا تنگی دریچه آئورت رخ می‌ دهد و این رخداد با افزایش خطر ابتلا به نارسایی های قلبی، سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی در ارتباط است.

پزشکان می توانند بازگشت حالت هیپرتروفی بطن چپ را با کاهش مداوم فشار خون سیستولیک به دست آورند. در واقع این روش، شیوه درمانی رایج و شناخته شده ای نیست و به اعتقاد پژوهشگران در صورتی که استراتژی کاهش فشار خون، فراتر از سطح توصیه شده به کار رود، برای کاهش خطر مرگ قلبی مفید خواهد بود.

«السید سلیمان» از محققان این تیم پژوهشی، در رابطه با فواید کاهش فشار خون کمتر از حد استانداردهای معمول برای عضله قلب می گوید: «طبق شواهد این تحقیقات ایجاد فشار خون سیستولیک کمتر از ۱۲۰ در افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت باعث کاهش هایپرتروفی بطن چپ که همان بزرگ شدن ماهیچه‌ های بطن چپ قلب است، می شود.»

او در ادامه توضیحاتش اضافه کرد که فشار خون سیستولیک کمتر از ۱۲۰ نسبت به فشار خون سیستولیک ۱۴۰، خطرات عروقی قلبی را تا یک سوم کاهش می دهد.

اخبار علمی - مهر