سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

غذای سحر چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟



سحری, رژیم درمانی, غذای سحر, تغذیه در ماه مبارک رمضان

 دکتر مظهری - رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان عنوان داشت :« در درجۀ اول از خوردن غذاهایی که دارای پروتئین زیادی هستند و در روغن تهیه شده باید خودداری کرد ، این درست برعکس تصور عامیانه است که می گویند هرچه غذاها سنگین تر و پر روغن باشد ، تحمل آنها را برای روزه بیشتر میکند.»

در سحر از خوردن چایی پررنگ و قهوه خودداری کنید چون این مواد مدر هستند و آب بدن را دفع می کنند ، همچنین از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید و نوشابه را هم حذف کنید ، سبزیجات در دستگاه گوارش باعث جذب آب می شود و وقتی با آب ترکیب شوند به صورت ژل در می آیند که این عمل باعث نگهداری آب در بدن و عدم دفع زودهنگام آب از بدن می شود در نتیجه کمتر تشنه می شوید.
وی افزود :« در ضمن مقدار مصرف نمک در سحر نیز کم شود و باید نکته ای را متذکر شوم ، افراد نباید سحری را از برنامۀ غذایی حذف کنند چون باعث کاهش توان افراد در مقابل گرما ، بروز سرگیجه ، حالت تهوع ، عدم تمرکز و از این دست مشکلات می شود.»

نوشیدنی مناسب در ماه رمضان
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص نوشیدنی های مفید برای روزه داران ، گفت :« بهترین نوشیدنی آب می باشد و فقط باید به این نکته توجه کنیم که زیاد سرد نباشد و در هنگام افطار هم بهتر است شیر کم چرب با خرما استفاده شود و ترجیحا شیر قبلا جوشیده و ولرم باشد. توجه داشته باشید مواد سرد یا نوشیدنی های سرد معده را تحریک می کنند و همچنین عطش را نیز از بین نمی برد.»
دکتر مظهری گفت :« اگر بخواهیم از یک نوشیدنی مفید دیگر نام ببریم شربت آبلیمو گزینۀ مناسبی می باشد ، این شربت باید از لیموی تازه و شکر یا عسل خیلی کم تهیه شده باشد چون شکر باعث ترشح انسولین می شود و انسولین مواد قندی را در خون کاهش می دهد در نتیجه در میانۀ روز باعث کمتر شدن قندخون و به وجود آمدن ضعف در بدن می شود.»

در سحر چه بخوریم ؟

باید از مواد غذایی های که هضم آنها طولانی تر است مانند ترکیبی از غلات و حبوبات در هنگام سحر استفاده شود.
وی افزود :« در کل باید گفت که سحری باید یک صبحانۀ کامل و متنوع به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپ های تهیه شده با آب مرغ و آب گوشت بدون چربی و حلیم های خانگی باشد . حتی می توانند از سالادهایی که حاوی حبوبات پخته شده است استفاده کنند مثل لوبیا پخته و کنجد و زیتون و تخم مرغ ، تا بتوانند انرژی را در طول روز در بدن خود ذخیره کنند.»

افراد کم خون هم میتوانند روزه بگیرند
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیۀ افراد کم خون گفت :« در ضمن افراد کم خون می تواننند از گوشت شتر مرغ در سحر استفاده کنند. سعی کنند غذاهای برنجی و مصرف انواع خورشت ها را هم کاهش دهند.»

توصیه آخر
دکتر مظهری اظهار داشت :« از دیگر غذاها می توان به ماکارونی اشاره کرد ، به شرط اینکه خیلی چرب نباشد. در همین حال باید به این نکته هم توجه شود که غذا هر چقدر چرب باشد زمان توقف آن در بدن کاهش پیدا میکند و زود هضم می شود.»
منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
چه خصوصیاتی؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه ی نخودپلو با كشمش پلویی(غذای سنتی گلستان مخصوص سحر)



نحوه پخت نخود پلو, نخود پلو با کشمش


مواد لازم :

 برنج آبكش شده  سه پیمانه
 نخود و کشمش  از هر کدام یك پیمانه
 رب انار ترش  دو قاشق غذاخوری
 مرغ یا گوشت  300 گرم
 پیاز متوسط  دو عدد
نمك، فلفل و ادویه به میزان لازم


طرز تهیه :
نخود‌ها را از شب قبل خیس كنید تا نرم شوند و بعد آنها را بپزید. پیازها را نگینی خرد كرده درون تابه ریخته تا كمی سبك شود سپس تكه‌های مرغ یا گوشت را اضافه كرده تا تفت بخورند و بعد نمك و ادویه زده و نصف استكان آب گوشت افزوده تا خوب پخته شوند. وقتی آب گوشت خشك شد نخود‌ها و كشمش‌ها را اضافه كرده و بعد رب انار را افزوده و خوب مخلوط كنید تا به خورد مواد برود در پایان مواد را لابه‌لای برنج ریخته و برنج را دم كنید.

نكته:
معمولا این غذا را برای سحر درست می‌كنند اما برای عید سعید فطر نیز می‌توان روی میز ناهار قرار داد.

منبع : sooran.com